hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Longering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tRUdE

Skrevet - 28/02/2003 :  19:20:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags utstyr bruker dere under longering?

Er det noen som har erfaring med bruk av kapsun? Kan man bruke innspenningstøyler/chambon sammen med kapsun?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 13:45:48

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  19:55:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hesten jeg har på for longerer vi med pessoasele. Du kan se bilde av han her med selen og greier Er positivt overrasket over hvor effektiv den er!

Ellers er jeg fasinert over de som klarer å longere med to longeringsliner (tømmerkjørelongere). Kan man det, ser det veldig bra ut for hesten. Men foreløpig har jeg nok med en longeringsline. Men har lyst til å lære meg det en gang

Kapsun er et bittløst "hodelag". Skal du longere med innspenningstøyler eller chambon da bør du ha et hodelag (uten nesereim) over kapsunen. Aldri gjort det, men det kan nok gå bra. Du må uannsett ha et hodelag iom at du må feste innspenningstøylen/chambonen i bittet.

Selv longerer jeg med hodelag. Pleier å feste longeringstauet i ytterste bittring, ta tauet over nakken og gjennom innvendig bittring igjen.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  22:30:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg longerer løst, med horsemanship-grime eller lasso (tau rundt halsen) Longerer for å domminere hesten og/eller for å "leke" med hesten.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  23:00:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Longerer med det Spoff fortalte om jeg. Jeg longerer somregel for å bygge muskler (ryggmuskler). Ryggmusklene er jo de viktigste musklene til hesten. Ellers kan den fort få vondt i ryggen.

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  23:29:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg bruker bare longeringstau og delta (og seff grime da..) når jeg longerer.. hender at jeg longerer uten noe når jeg har tilgang på roundpadden.. jeg bruker ikke noe strikk eller noe fordi ho bruker ryggen kjempe bra på volte uten noen ting..

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  13:47:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg bruker hodelag, innspenningsgjord og chambong. og longetau da. bruker aldri delta da det ikke er bra.. veldig bra å longere med chambong for da bruker hesten ryggen, setter beina under seg og jobber skikkelig. etter bare et kvarter er den sliten (i hvertfall begynner den å bli det) hvis en skal bruke chambong, bør man ikke bruke annet enn vanlig hodelag m/nesereim, gjord og tau. man trer bare tauet gjennom innvendig bittring, over nakken og fester den i utvendige bittring.

Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  14:02:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Les mer om longering og bruk av innspenningstøyler etc. i følgende debatter:

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  15:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å longere med hodelag,og longeringstauet..
Fester det slik som spoff forklarte..
Bruker av og til hodelag og delta...
Skal hesten bare "springe av seg",så bruker jeg bare grime og longe.tau..
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  15:34:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg pleier aa longere med longeringsline og delta + grime. Har funka veldig bra paa de hestene jeg ahr gjort det med til naa. Jeg synes longering virker veldig bra paa alle hestene jeg har gjort det med og hvis du ikke har saa mye tid en dag er det greit aa faa trimmet hesten paa den maaten ogsaa...

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/03/2003 :  19:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare brukt grime når jeg longerer til nå fordi jeg ikke har hatt annet. Har da trent på å få hesten til å adlyde stemmen.

Har kjøpt kapsun, longeringsgjord og innspenninger nå og skal begynne å bruke det på en hest jeg trener for å bygge ryggmuskler. Jeg har hørt at man ikke skal feste innsepnningene i kapusnene, men ingen har sagt hvorfor! Jeg forstår ikke hva som er den store forskjellen fra å feste dem i kapsunene eller i hodelaget, kan noen fortelle meg det?? Jeg har meste lyst til å unngå hodelag når jeg longerer, det bør jo gå ann å få samlet hesten uten bitt også?

Så om noen hadde forklart hvorfor man ikke skal feste innspenningene i kapsunene så hadde jeg satt pris på det!!

Ellers så løslongerer jeg litt, og jobber med trening i RP.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/03/2003 :  13:31:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Av ren nysgjerrighet: Hvis man ikke skal feste innspenningene i kapsunen, hvor fester man den da? Har man hodelag under? Eller fester man de i ørene til hesten? ;) Dette hørtes rart ut spør du meg. Enig med Irriducibili, kan ikke skjønne hva som er galt med å feste innspenning i kapsunen. Kapsunen er da laget for longering? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  13:57:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Alle former for innspenningstøyler som jeg vet om som brukes ved longering festes til bittet på en eller annen måte. Kapsunen har jo ikke bitt, så derfor blir det litt vanskelig å feste innspenningstøylene til bittet.

Kapsunen er en grimeliknende sak, men med ganske stram og fast nesereim, med feste for longeringstau oppå neseryggen. Som ofte har kapsunen også pannebånd. Gå inn på hjemmesidene til Hööks. Under "Hesten" -> "Longering" kan dere se bilde av hvordan en kapsun ser ut.

Selv longerer jeg i hodelag, og det fungerer bra. Men går helt sikkert bra å legge et hodelag oppå kapsunen hvis en tar nesereima av hodelaget (kapsunen har jo "nesereim"). En vil da isåfall feste longeringtauet i noe annet enn bittet. Og det er vel derfor en bruker kapsun?

Kanskje jeg er dum.. Men hva er RP, Irriducibili? Rundpaddock?

--
spoff

Redigert av spoff den 03/03/2003 14:06:30
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/03/2003 :  14:49:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente round pen ja, sorry glippen :)

Kapsunene har jo to ekstra ringer på nesedelen, så hvorfor ikke feste innspenningene i de da, er bare det jeg lurer på. Man pleier vel å ha hodelagt under kapsunene når man longerer, fester linen i den midterste ringen og innspenningene i bittet. Slik har jeg sett det, men det jeg alltid har tenkt på er hvorfor man skal bruke et hodelag når man kan feste innspenningene i kapsunen??
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  17:44:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel fordi det har noe med ridning. Når man rir (dressur) bruker man bitt. Veit ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er noe med at når man lonsjerer skal den(som regel) gå på tøylen. Dette gjør man ved innspenningstøyler av forskjellige slag. Da er det en fordel å ha bitt! Man kan liksom ikke jobbe hesten på bittet/tøylen med bare en kapsun (som regel). Men man har en kapsun for å ikke "forstyrre" hestens munn med longelinen. Det er også lettere å bytte side med en kapsun, enn det er med et bitt (uten longedelte vel og merke).
Noen andre som er enige i det jeg sier?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  23:17:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Når en rir/longerer med innspenningstøyler er vel litt av poenget at hesten skal få mye av de samme signalene som ved ridning uten innspenning. Vanligvis rir man jo med bitt, og det er vel da naturlig for hesten at signalene kommer i hestens munn, og ikke over hestens neserygg?

Nå kan det diskuteres om innspenning egentlig gir tilsvarende effekt som ridning uten innspenning. Men siden en har bitt, og forhåpentligvis har satt på innspenningen rett (altså ikke for stram) så vil iallfall det være mer likt enn en kapsun vil jeg tro. Fester en innspenningen på kapsunen vil jo signalene mer gå på hestens neserygg. Vet ikke om det egentlig er ønskelig?

Var forøvrig på Hööks en tur i dag, og tok en titt på kapsunen siden vi snakket om den her. Det var tre ringer på nesereima på den kapsunen jeg så på mener jeg å huske. En midt på, og to på hver sin side ca 5cm fra. Altså fremdeles såpass høyt oppe på neseryggen at det ville ikke passet så bra å sette innspenning på disse. Men selvfølgelig.. Dette var en kapsun. Alle ser garantert ikke ut som den. Men den var tydligvis kun ment til å ha lonerlina i.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/03/2003 :  15:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, merket meg det jeg også. Trodde ikke at de satt så høyt oppe, men det stemmer det. Trykket ville jo kommet alt for langt opp! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.