hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

moi

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:04:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg HATER sporer.. Ofte ser jeg hester som har store gnagsår på av sporer!!! Man må jo kunne greie en hest uten sporer... Iallefall bruke de PENT!!! Som på sprangkonkurranser og sånt... masse hester som har mistet passe pels,gnagsår pågrunn av disse j**** sporene.. Unnskyld meg men d tåler jeg ikke

Redigert av moi den 05/01/2003 00:36:08

Redigert av moi den 12/01/2003 20:38:06

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:49:46

Anette

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:16:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid med sporer når jeg rir dressur, uansett hvilken hest jeg rir. Ikke på urutinerte unghester så klart, men ellers bruker jeg sporer. Hestene tar ingen skader av sporer så lenge de brukes på riktig måte. Sporer skulle egentlig bare blitt brukt av erfarne ryttere. Jeg har aldri skadet en hest med sporer, jeg har de bare på meg, og bruker de bare når jeg trenger det. Så sporer har jeg egentlig ingenting i mot, det er de som bruker de feil jeg ikke liker!

Gå til toppen av siden

~Stine~

» VIP

Skrevet - 05/01/2003 :  00:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pir bare med sporer når jeg rir dressur... ikke på tur o.l....
Og i sprang er hesten min så godt fremma at jeg ikke trenger sporer....

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:27:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Kanskje dere er flinke nok.. men jeg tåler d fortsatt ikke
DET ER SÅ SINNSYKT MANGE SOM LAGER J*** GNAGSÅR PÅ HESTEN SIN
Cowboyene var værre enn vi er i dag.. de hadde digre spisse stjernen som de moste inn i hesten får å få den til å løpe fortere etter indianere eller kanskje bare for å se bedre ut....
jaja
I DONT LIKE IT!!!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:38:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Nei, det er jo delte meninger om stort sett alt! Og jada, det er mange som rir med sporer for at det skal se fint ut, men de aller fleste rir med sporer fordi de vet hva de driver med. Jeg har sett noen få hester som har mistet litt pels der sjenkelen/sporene blir brukt, men jeg har aldri sett en hest som har fått skikkelig sår av det..

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:42:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Nei, kanskje du ikke har sett så mange med d har jeg.
Siste stevne jeg var å så på var d mange sånne "proffe" som trodde de så, så fine ut med lekkre hatter +++ men ¨så tok jg en titt på noen av hestene IKKE BRA SYN!!!!! Venninna mi lot en Jente ri hesten hennes på et stevne med sporer og når de var ferdige var jo hesten spist opp på sidene
*huuumf*
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:49:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
jaja, da burde de i så fall lære seg å bruke dem før de red med det. Ingen hjelpemidler til hest er vel egentlig laget for å skade hesten, men sporer er vel det som er lettest å misbruke. Sporer skal som alle andre hjelpemidler brukes med måte av ryttere som vet hva de driver med, og hvis noen skader hesten sin med vilje ved bruk av sporer, burde de selge hesten og kjøpe seg en gyngehest i stedet!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  02:44:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes sporer er greit hvis en klarer å ri med dem riktig.

Selv rir jeg sjelden med sporer, men det er rett og slett fordi jeg ikke gidder å ta dem på. Og siden det ikke er noe vits så er det iallfall ingen grunn til å ta dem på. Og egentlig er det ikke noe vits å ri med dem når man ikke trenger dem heller. Men ved riktig bruk så er det absolutt ikke skadelig mener jeg..

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  13:11:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg rir kun med sporer når jeg trener dressur, og ser ikke noe galt i det hvis en kan bruke det.

synes det er synd at mange bruker stjernesporer enda, det er jo ikke lov lenger. en på skolen min som heter janne hadde på det når vi hadde ridetimer. ikke vet jeg hvorfor ikke ridelæreren sa ifra...

ser en del cowboyer også rir med det, men det er mange som har gått over til noe annet.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  13:36:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
alle spør meg som regel hva jeg har i mot sporer.. for jeg har noe i mot sporer.. jeg har ALDRi ridd med sporer.. og skal ALDRI gjøre det heller,,, jeg synest at sporer er en totalt unødvendig ting, som ALLE kan klare seg uten! når jeg sier det, så får jeg som regel slengt tilbake om at sporer er en veldig god ting å ha når man kommer opp i LB øvelser og oppover.. Men er de nå det? Gina(hoppa mi) går opptil flere vanskelige dressurøvelser...og jeg har ikke pirket borti henne med en eneste spore.. hun er bare VAR for sjenkelene hu... Det er ingenting som heter at en hest MÅ bli brukt sporer på.. det er helt feil.. med rett trening kan hvem som helst hest bli var for sjenkler og gå høyt dressurnivå, UTEN sporer...

Og moi: ja gnagsår, og tenker hvor døve hester blir for sjenklene som blir pirka borti med sporene hele tiden.. Har sett mye stygg bruk av selv Proff ryttere i sprang! fikk med meg noe under OHS under duellhoppingen.. der de sparka og sparka og sparka!! For å få hesten til å rase avgårde! Med SPORER! nei.. Anne has spoken :)
Dette var MIN mening!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  13:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det var akkurat derfor jeg brukte sprorer på hesten min, han gikk mb dressur og har blitt ridd med sprorer hele tiden, og han var fullstending sjenkeldøv.

kunne sikkert fått gjort noe annet med dette, men det rakk jeg aldri.

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  18:17:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke ridd med sporer, men er ikke imot det. Har et par liggende i stallen, hvis ponnien blir fullstednig sjenkeldøv endag, ikke det at jeg tror det, nå har han jo vært ridehest i maaange år uten å blitt pirka i med sporer. Jeg synes det er greit at erfarne folk rir sjenkeldøve hester med sporer.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  10:24:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
når jeg fikk gina.. var hun ikke særlig oppmerksom for sjenkler.. sikkert sporene som har skylda.. nå, et og et halvt år etter, er hun lettridd og var for sjenkler! har jobba mye med dette! ved bla. å lære henne å vike for press med longeline, og i paddocken. når jeg har ridd henne, har jeg brukt mest sete og vekt... :)menmen...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  16:37:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg fatter ikke at folk må ha alle disse "hjelpemidlene" når de rir. Jeg for min del bruker en grime med et tau eller tøyler på når jeg rir, og "styrer" hesten med munnen og kroppen. Jeg er sjelden i hesten med føttene mine. (bare når jeg rir på banen, og skal trene den at; når vi skal gå rundt noe, f. eks. et tre, skal du ikke mose føttene mine i treet. Ellers bruker jeg vanlig hodelag og sal, men jeg har aldri forstått meg på sporer. Jeg har hørt at det er en del av utstyret en må ha på stevner, men hvorfor det?

Jeg vet at det er "ride-teknikks-forskjell" på alle slags hester som blir brukt forskjellig. Men hvorfor sporer og andre "hjelpemidler" osv? Hadde det ikke vært nok med et hodelag med vanlig bitt i, og en sal til sitt bruk? Hvorfor ikke lære hesten i steden for å
"tvinge" den med alle disse midlene?
At hesten ikke kan og ikke vil, er jo noe du selv lærer hesten å vite.
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  20:23:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Man Må IKKe ha sporer på stevner!!!

Det er valgfritt. (med det er vell "påbutt" i høy dressurklasser???)

Man kan ikke rakke ned på noen fordi de rir med sporer. Hvis du rir en hest som er ridd med sporer hele livet. Er den somregel ganske sjenkeldød! Da er av og til det eneste som funker sporer.
Men med sporer er ikke meningen at man skal mose de inn i sidene på hesten, meningen er at man nesten skal slippe å mase på hesten.

Selv rir jeg veldig sjelden med sporer. Kun av og til når jeg hopper. Men det er nesten aldri! Klarer meg helt fint uten.
-Men vil ikke rakke ned på noen som bruker det, BARE de som missbruker de! Sånn som når hesten har stygge sår av sporene. Det er unødvendig!

-Milla
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 09/01/2003 :  21:40:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ikke missforstå meg! Jeg rakker ikke ned på noen for at de bruker sporer. Jeg bare lurte på hvorfor det ble brukt. Noe må vel være grunnen til at de som rir, bruker sporer? Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.35 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.