hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  14:05:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enig Brynja...
Dere som rir med Sporer, sier ofte at dere bare må det.. men hvorfor??? Når det fint går an å ri hesten uten, hvorfor gjør dere ikke det da? Sporer er så unødvendig som det går an å bli...

"Hvis du rir en hest som er ridd med sporer hele livet. Er den somregel ganske sjenkeldød! Da er av og til det eneste som funker sporer." skriver Milla...

Jeg er så totalt uenig som det går an å bli... Det er helt feil at en skal bruke sporer på en såkalt "sjenkeldøv hest"... Det er jo rytterens feil at hesten er blitt "død ovenfor sjenkler".. Da bør en heller legge sporene på hylla, å ta i bruk andre metoder! En bør ri hesten mer med vekt, sete og med stemme, enn å bruke sjenklene for mye. En kan jobbe med bakkeøvelser som lærer hesten å vike for press, slike øvelser gjør det også lettere for hesten å vike for sjenkler... dette er vertfall min klare mening! :)

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  20:23:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Jeg sa somregel, ikke at de skal!
Uansett gidder jeg ikke å krangle om noe så teit. Jeg synes at alle her skal respektere hverandres meninger, så blir det ikke kranglig.

Men en hest som er ridd med sporer så godt som hele livet, og ikke er trent på å bli ridd ved hjelp av vekt og stemme, er ikke så lett å ri på vekt å stemme, hvis den ikke er trent til det.
Ble litt komplisert men men.

Jeg er enig i at de fleste hester burde bli ridd mer på vekt og stemme.

Men eks en hest som er ridd med sporer hele livet, og er kanskje 14år da. Synes du det er mer riktig å sitte å sparke den i magen med sjenklene?? Enn å bruke sporer å nesten slippe å være i nærheten, og pirke på den hele tiden??

-Milla
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  20:26:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Brynja. jeg rir nesten aldri med sporer. av og til når jeg hopper eller rir dressur, for å slippe å sparke hesten så synsykt mye i magen. synes det er greiere å ri uten sporer.

Noen jeg kjenner rir med sporer vær dag. Då mener jeg at hesten blir ganske sjenkeldøv. (ikke for å rakke ned på dere som bruker det, men det er min mening) :)

Håper det var ett bra nok svar! ;)

-Milla
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  22:54:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, men hvorfor begynner dere med sporer? Har jeg forstått rett, så er det fordi dere ikke vil mase på hesten hele tiden (akkuratt som om jeg skulle slått deg med knyttneven hele tiden, da ville du ikke lagt merke til det. Hadde jeg derimot tatt opp en kniv og stukke deg med den, da hadde du vel reagert? Slik som med sporer.)
Egentlig skal det vel ikke være grunn for å mase på hesten? Er hesten trøtt og lei alle sjenklene? Jeg bare lurer.. Hvorfor må dere mase på hesten. Egentlig kunne det ha vært nok med et lite smatt..
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  23:50:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første, "stjernesporer" som noen kaller det her inne, eller westernsporer er ikke forbudt, og for det andre, de gjør ikke noe mer skade enn de "engelske" sporene.... Test dem på håndbaken din, så kan du kjenne selv hva som gjør mest vondt..

Jeg er ikke imot sporebruk, selv om jeg kun har ridd med det èn gang selv. Jeg likte det ikke, men det var sikkert fordi det var uvant for meg.
Syns det er helt OK at folk rir med sporer, bare de VET hvordan de skal brukes.... Bruker man det fordi hesten er dau for sjenklene, ja da har man et problem som man ihvertfall ikke løser ved å sette på seg sporer...

~Kristin~

Redigert av Spich den 12/01/2003 14:59:10
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  00:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Ehm Mia du sier at d er enklere med sporer enn at man skal sparke som en gal men de som rir uten sparker jo ikke som en gal heller da!!!! Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  00:21:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Milla mente jeg Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  12:51:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
em ja... Dette er ikke krangling.. dette er diskusjon.. og vi må få lov til å være uenige...

"Men eks en hest som er ridd med sporer hele livet, og er kanskje 14år da. Synes du det er mer riktig å sitte å sparke den i magen med sjenklene?? Enn å bruke sporer å nesten slippe å være i nærheten, og pirke på den hele tiden??" skrev du Milla...
Ja, faktisk! dette er tilfelle! Min hest har blitt brukt sporer på i hele livet, og hu var 16 år når jeg kjøpte henne! Men vet du hva? Jeg har aldri pirka borti henne med en eneste spore! Det er ikke for sent å trene en hest til å bli var ovenfor sjenkler igjen! Det kan jeg bevise!
Og sparke den i magen hele tiden? hvem er det som gjør det da? jeg legger bare sjenkelen helt forsiktig inntil jeg, og øker heller på med et hardere trykk om hesten ikke reagerer. Jeg sparker ikke...
Pirke en hest med sporer hele tiden ja... Synes synd på den hesten som skal blir satt sporer i hele tiden..
Hvorfor gjøre det vanskelig når en kan gjøre det så lett!

Ikke sant Brynja?

:)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/01/2003 :  15:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg bare skulle minne om en liten ting. Utgangspunktet for at man bruker sporer i dressur, og sikkert i westernridlingen også vil jeg tippe, er at man ved å bruke sporer kan erstatte et sjenkeltrykk med et forsiktig trykk med sporen. Det samme er såvidt jeg skjønner grunnen til at man både i dressuren og i westernridningen benytter skarpere bitt, for eksempel stang, i steden for eller i tillegg til et mildere delt bitt. Man erstatter et "vanlig" tøyletak med et mer forsiktig tøyletak i et kraftigere bitt. Tanken er at man kan gi hesten samme hjelp fra sjenkel eller tøyle ved hjelp av en mindre og mer presis bevelgelse med hånd eller ben. Det skal i prinsippet ikke være et kraftigere signal.

Så er det altså slik at mange bruker sporer på såkalt "sjenkeldøde" hester. Hester er forskjellige, noen trenger tydeligere signaler. En hjelp som oppfattes som kun hjelp av en hest, oppfattes som straff av en annen mer følsom hest. Det beste er at vi greier å få den sjenkeldøde hesten til å bli mer var, men hvis man ikke lykkes kan sporer brukt med vett være en grei løsning i stedet for å "banke med sjenklene" som det blir sagt av noen. Uansett hva man gjør, skal man vite en ting: Det skal ikke gjøre vondt for hesten å bli ridd!

En annen ting som er lett å glemme, er at den viktigste hjelperen vi har faktisk er setet. Dessverre er det også den vanskeligste hjelperen å bruke (synes jeg i alle fall). Og den mest usynlige..
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  15:22:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg HATER sporer.. Ofte ser jeg hester som har store gnagsår på ryggen av sporer!!!

På RYGGEN ? Hvis du har sett mange hester med gnagsår på ryggen , så tviiiiler jeg på om det er etter sporer vaffal !

Jeg rir aldri hoppa mi med sporer , for det trengs ikke.

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  19:49:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Eligj.

Jeg sa ikke at de som rir uten sporer sparker som gale. Jeg rir jo selv uten sporer. En sjelden gang med. kanskje 1-2 ganger i året!!!

Men nå gidder jeg ikke skrive mer på den debatten her. Tar jo helt av jo.. hehe ;)

-Milla
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:22:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hvis ikke stjerne sporer er forbudt, så er det jævlig mange folk som har tatt feil. alle som jeg kjenner sier og vet at det ikke er lov lenger. men likevel ser jeg det er noen som bruker det, men det er et sjeldent syn.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:26:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Sporer på hælene til en ukyndig rytter er like ille som barberblader i hendene på en apekatt!

Redigert av cowgirlchris den 17/01/2003 20:27:35
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  00:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mulig stjernesporer er forbudt innen dressur/sprang, men innen western blir det som regel alltid brukt såkalte stjernesporer. Har likevel aldri hørt det navnet på sporene før jeg kom hit inn, jeg kaller det hjul-sporer jeg.

Legger inn en link av sånne sporer som jeg har, jeg regner med at det er slike dere definerer som stjerne-sporer.... http://www.equinesupplydirect.net/details.asp?prodID=2717

~Kristin~

Redigert av Spich den 18/01/2003 00:22:03
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  01:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt sporer på hesten min, fordi han søker fremover hele tiden. Når jeg rei rideskolehestene der jeg jobba brukte jeg likevel sporer av og til. Grunnen til dette var fordi min jobb var å utdanne hestene, og å "rette på dem" om de hadde fått uvaner etter ridetimene. Etter en hel dag med møkking, foring og slipping inn / ut hadde jeg ikke alltid nok krefter til å ri korrekt i opptil halvannen time. JEG var tross alt den som hadde jobbet hele dagen, hestene hadde fått maten severt, vært ute i flere timer, og kom inn til mer mat og rein boks.
Alikevel har jeg sett det samme som flere andre her. Privathester med merker etter sporer (hårløse områder) på begge sider. Ryttere som sitter å peller på hestene med sporer hele tiden. Jeg er enig i at det ikke er et vakkert syn. På seriøse staller bør disse rytterne få klar beskjed. Det er jo dårlig reklame for stallen, når det er hester der med sporemerker.
Til slutt, for å smiske med alle motstandere av sporer. Jeg bruker dem veldig sjelden, fordi jeg har så lange bein. Det er kun på STORE hester at jeg kan bruke sporer, samtidig som jeg har sjenkelen på rett plass.
Jeg syes det er greit med sporer når de blir brukt på rett måte, av erfarene ryttere.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.