hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bør jeg bruke treningsbandasjer??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 bør jeg bruke treningsbandasjer??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jalla

Skrevet - 10/04/2003 :  11:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei alle sammen!

jeg har ei fjordingshoppe som jeg rir endel dressur med for tida. vi gjør store fremskritt for tiden=)

det jeg lurer på er om jeg burde bruke treningsbandasjer når jeg rir dressur?? vi rir endel samlinger, og etter treningsøka, virker det som hesten er ganske sliten, da særlig i bena. derfor tenkte jeg at jeg kanskje skulle skaffe noen treningsbandasjer for å støtte opp bena under ridning, eller hva synes dere??
hesten har helt korrekte beinbygninger, og jeg bruker ikke noen annen slags beskyttere.

håper dere kan gi meg noen tips!!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 13:56:31

Udinese

» VIP

Skrevet - 10/04/2003 :  11:52:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har gjort det til en vane å bruke bandasjer eller beinbelegg uansett hva eller hvor jeg rir!
Jeg bruker beinbelegg på tur og på sprangbanen,mens strikk- eller fleecebandasjer når jeg rir på bakken!
Det er ikke noe i veien med å venne seg på å bruke det,for det sparer litt på beina til hestene!
Men det er vel som oftest varmblodshester som går med det?
Det er værtfall det jeg har fått for meg.

Min er en blanding mellom Dansk varmblod og Norsk kaldblod og er ganske robust,det hadde ikke vært noe problem for meg å ri uten noe,men det er mest sikkert å ri med!
Men dette er mine meninger!
Gjør det du synes er best for din hest eller rådfør deg med noen som har peiling på det!

Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2003 :  12:58:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Jeg har to fjordinghopper som jeg trener dressur med, og jeg bruker treningsbandasjer. Trener ganske hardt for tiden, og vil ikke overbelaste/strekke senene deres, så derfor synes jeg at bandasjene eg greie å ha. Ellers bruker jeg ingenting på dem (noen ganger senebeskyttere når jeg rir sprang). Hesten har godt av å få bygge opp bena uten bandasjer også, så en må vel se det litt ann, men er hesten "sliten" i bena etter treningen kan nok treningsbandasjer hjelpe. Trening i ulent terreng kan hjelpe det også, da får du bygd opp muskler, og styrket senene i bena. Pass på å ikke overdriv med beskyttelse, det er ikke alltid like lurt.

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 10/04/2003 :  13:16:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!
Jeg har aldri brukt bandasjer på min hest annet en i transporten.
Jeg tror på å ta signalene fra hesten å ikke gjemme dem under bandasjer. Masasje etter trening lang nedskritting før dette og trening i terenget for styrke av sener. Jeg tror også den beste fårebygging er å øke treningen gradvis. Dersom hesten din er veldig sliten i beina etter trening kan det minske lysten til å jobbe like bra neste gang...
Men det er min erfaring, andre klarer seg jo fint med deres metoder og det viktigste er jo at du og hesten finner hva som passer dere to best.. Håper dette var til noen hjelp...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/04/2003 :  15:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med fare for å stille et dumt spørsmål: Hjelper senebeskyttere og andre belegg mot slitasjeskader? Jeg trodde de først og fremst beskytter mot slag, tråkk og strykskader. Nå tenker jeg ikke på forskjellige typer varmebelegg som finnes. For å holde beina til hesten varme, kan man jo bruke bandasjer eller enkelte typer belegg som er laget av varmende materiale. Jeg tenker først og fremst på "vanlige" ridebelegg og senebeskyttere.

Å skritte opp hesten skikkelig for deretter å varme den ordentlig opp før man begynner å kreve hardt arbeid, er så vidt jeg har hørt det viktigste for å styrke sener og forebygge mot slitasje. Bevegelse på hardt underlag, i skritt eller rolig trav hvis hesten er trenet for det, skal visst også være bra for sener (dog i moderate mengder). Ellers er jo ridning i ulendt terreng genialt fordi det trener og styrker hele hesten, og det krever i tillegg at hesten bruker hodet sitt :).
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  19:07:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hvis ho blir sliten i beina, så kunne du kanskje begynne å bruke støtdempende beskyttere som prof.choice. men det kan jo være noe annet som er galt med beina hennes.

ellers så pleier jeg alltid å bruke beskyttere når jeg hopper og på harde turer, men av og til rir jeg uten på rolige turer og når jeg rir dressur.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.