hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bekledning på FDAT-stevne?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Bekledning på FDAT-stevne?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  10:53:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Spoff: Jeg bare undres; hvor mange sprangryttere som hamrer løs på hesten sin med pisk blir disket fra NRYFs stevner tro? Skal vi si.. minimalt? Nærmere 0? Så det var et dårlig argument ;-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  11:01:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: Jeg bare undres; hvor mange sprangryttere som hamrer løs på hesten sin med pisk blir disket fra NRYFs stevner tro? Skal vi si.. minimalt? Nærmere 0? Så det var et dårlig argument ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg er ikke ofte på sprangstevner, men har tre ganger (to ganger i Spektrum, en gang på et litt mindre - men stort - stevne) opplevd at en rytter med uholdbar opptreden p.g.a. piskbruk har fått tilsnakk. Siden jeg ikke vet hva som skjedde i dommerboden vet jeg ikke om det ble gitt ut gult kort.

Jeg har en gang på dressurstevne opplevd vurdering av gult kort, men det endte bare med en kraftig advarsel, samt mye trekk på rytters bruk av hjelpere under allment inntrykk.

En annen ting som også er med på å beskytte hestens ve og vel er folk som stiller f.eks. en halt hest til start. Jeg har nektet ekvipasjer å starte fordi hesten har vært halt. I KR1 står det heldigvis tydelig at hesten skal være helsemessig forsvarlig å starte, og på bakgrunn av det kan du diskvalifisere ekvipasjen for hestens beste. Dette er ikke unormalt at skjer.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 24/02/2006 11:07:50 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  11:11:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes det du skriver er tåpelig, spoff.
Vi hører gjentatte ganger om ryttere som direkte mishandler hestene sine på stevner arrangert under NRYF, og som slipper unna med dette. Hvorfor er det da sannsynlig å anta at dette skjer oftere på stevner arrangert av FDAT?

Og hvorfor kan man ikke nekte folk å starte et FDAT stevne i slipperser? De kan vel sette opp regler de som alle andre.
Man er ikke en dårligere rytter selv om man ikke nødvendigvis eier hvite ridebukser, skjorte og svart jakke. Dette antrekket har ingenting med sikkerhet å gjøre heller. Holdninger som dette bidrar til å stenge ute folk med feks dårlig råd. Ryttersporten er blitt en snobbesport der man skal ha utstyr for flere tusen kr ved første ridetime, det er helt latterlig.

Og NRYF kan, så vidt jeg vet, heller ikke påberope seg eneretten til å arrangere stevner, med mindre dette er en rett de har i følge norsk lov?
At de har regler om at deres medlemmer ikke får starte stevner som ikke er under NRYF får så være, men dette er ikke det samme som å kalle alle andre useriøse.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  12:21:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes det du skriver er tåpelig, spoff.
Vi hører gjentatte ganger om ryttere som direkte mishandler hestene sine på stevner arrangert under NRYF, og som slipper unna med dette. Hvorfor er det da sannsynlig å anta at dette skjer oftere på stevner arrangert av FDAT?
Jeg vil tippe det skjer like ofte/sjelden at hester mishandles på både offesielle og uoffesielle stevner. Saken er at når det skjer, er det for hestens beste, at det finnes reglement som kan gripe fatt i det. Reglementet regulerer ikke bare mishandling, og jeg er enig i at ikke alle stevner i regi av en klubb tilsluttet NRYF arrangeres etter beste velgående med hensyn på reglementet.

Men.. La si du blir behandlet på en måte du selv oppfatter som urettferdig. F.eks. skvetter hesten din fordi portåpnern lukket igjen railen på dressurbanen litt for sent, og du rei forbi i det vedkommende lukket og hesten skvatt. Skjønn ville kanskje latt deg ri starten på nytt, men NRYFs reglement ville antagelig latt deg kunne kreve å ri på nytt da sjenerende ting i nærheten av banen ikke bør foregå, og dette - fordi portåpnern var ikke sov blant de andre ekvipåasjene - gjorde at ditt forhold ble mer urettferdig enn for de andre. På Breedersfinalen i dressur i fjor fikk en ekvipasje ri starten på nytt nettopp fordi dette skjedde. Eksemplene kan være mange, og jeg vil tro at man på et FDAT-stevne vil regulere endel av disse tingene via bruk av skjønn. Men la si kravene er litt mere enn som så, og at det ikke finnes noe fasitsvar på hva som er galt eller rett. Da er det greit med et reglement å banke i bordet med, og kreve ting på sin plass.
Kopi av melding:

Og hvorfor kan man ikke nekte folk å starte et FDAT stevne i slipperser?

Svært dårlig skotøy. Ikke sitter de fast, ikke har de lav hæl, du er svært utsatt for å få veldig vondt om hesten skulle tråkke på deg. Slippers er eksemplarekspelet på verdens minst egnede fottøy for ridning. Kanskje delvis sidestilt med tresko. Det er rett og slett livsfarlig.. Og lite egnet.
Kopi av melding:

De kan vel sette opp regler de som alle andre.
De kan også sette regler, men har de utarbeidet sitt eget konkurransereglement? Om de har det, og de som starter for FDAT aldri snuser innom klubber innunder NRYF så greit. Men jeg vet at de har et mangelfullt reglement, som bryter mot mange av de viktigste punktene NRYF har i sitt reglement i dag. I tillegg er det mange som starter for FDAT som både er medlem i en rideklubb under NRYF, og starter stevner under dem. Som selv ikke er klar over at dette ikke er lov, og hva slags rettigheter de mister på et uoffesielt stevne. Har du lisens i NRYF kan du f.eks. løse med forsikring. En forsikring gjelder neppe på uofesielle stevner, selv om ulykken like gjerne kunne skjedd på et offesielt stevne. Resultatene kan du ikke ta med deg til andre formål, f.eks. som kvalifiseringsgrunnlag til å starte andre klasser. Grunnene er mange, les tråden angående stallstevner jeg henviste til i et tidligere innlegg.
Kopi av melding:

Man er ikke en dårligere rytter selv om man ikke nødvendigvis eier hvite ridebukser, skjorte og svart jakke. Dette antrekket har ingenting med sikkerhet å gjøre heller. Holdninger som dette bidrar til å stenge ute folk med feks dårlig råd. Ryttersporten er blitt en snobbesport der man skal ha utstyr for flere tusen kr ved første ridetime, det er helt latterlig.

Enig. I reglementet til NRYF står det heller ikke at du må ha hvit ridebukse, skjorte og svart jakke heller. Skotøy og hjelm er viktig uannsett. Folk som ikke har råd til en skikkelig sikkerhetshjelm, egnet fottøy for ridning og en rimelig ridebukse (som er krav i de laveste klassene i henhold til reglementet til NRYF) har sjelden råd til å ri, og iallfall ikke til å ta vare på sitt eget liv i form av en billig livsforsikring som beskytter deg der og da.
Kopi av melding:

Og NRYF kan, så vidt jeg vet, heller ikke påberope seg eneretten til å arrangere stevner, med mindre dette er en rett de har i følge norsk lov?

Norges idrettsforbund (NIF) har ansvar for å regulere idretten i Norge, og NRYF ligger under NIF.
Kopi av melding:

At de har regler om at deres medlemmer ikke får starte stevner som ikke er under NRYF får så være, men dette er ikke det samme som å kalle alle andre useriøse.

Opprinnelig postet av lino

Det er useriøst å oppfordre rekrutter til å spille uten kjøreregler. Særlig når kjørereglene opptar så viktige punkter som de gjør. En ting er rettferdighet, hvordan ting skal dømmes osv. Ennå viktigere er forhold med hensyn på sikkerhet, og hensyn til hestens ve og vel.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  13:28:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Blir ikke dette det samme som å si at skoler f.eks. ikke skal kunne arrangere skole-cup i fotball eller ha vennskapskamper seg i mellom? De er jo ikke tilknyttet NIF, og gudene skal vite at det skjer skader der - både alvorlige og mindre alvorlige. Et eksempel er en person som var med på terrengløp som falt og knakk ryggen og er i dag lam fra livet og ned.

Dessuten, Spoff, er jeg ganske sikker på at du misforstår Lino (med vilje?) når hun spør hvorfor man -ikke- kan nekte folk å starte med slipperser.

Jeg synes det er å vise en ovenfra og ned-holdning å mene det at så lenge man ikke er tilknyttet NIF, så får man ikke delta i konkurranser. Da kan man like gjerne forby fotballspill i skolegården, "konkurranser" under tilstelninger, håndballkamper i gymmen, innebandy på fritiden, uorganiserte kappløp på isen, og for ikke å glemme mini-stevnene som ofte er som avslutning på rideleirer. Gud forby, det kan skje skader og urettferdighet. For det skjer aldri under NIF/NRYFs tilstelninger.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  14:07:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg signerer på Formosissima sitt innlegg.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  14:24:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Nå er vel det blitt litt annet tema her, men det har ikke noe å si for meg siden har fått svar på det jeg lurte på.

Christine: Eier nok ikkeen hvit ridebukse, men har en beige en. En svart genser skal jeg nok ha et sted inne i skapet. Har ikke så veldig lyst til å kjøpe en ny hvit ridebukse fordi jeg er jo i "voksetiden" og en hvit ridebukse blir vel brukt max 2-3 ganger før den er for liten til meg nå ;)

Natalie: Ja ;) Blir morsomt det. Har ikke akkurat noe stor forhåpning om å toppe resultatlist, tror det blir meg øverst om du snur resultatlista;)

Guro: Tusen takk for det. Skal prøve å få tatt noen bilder jeg også ;)

Må si takk for de som har svart på spørsmålet mitt også da ;)

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 24/02/2006 14:28:23 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  15:01:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at det jobbes for å få FDAT under NRYF (sitter i styret for FDAT Trøndelag), og det ser for øyeblikket lyst ut, så det ordner seg forhåpentligvis om ikke altfor lenge, og i mellomtiden kalles stevnene som FDAT arrangerer for "treningsstevner" slik at man ikke skal få problemer med NRYF (for da blir det som et hvilket som helst klubbstevne, noe vi f.eks har hatt i Vaadan hestesportsklubb i vinter, et kjempetiltak for rekrutteringen i klubben, og for å få flere ut å starte distriktstevner etterhvert, har vært kjempegøy (og tro det eller ei spoff; sikkerheten og hestens ve og vel settes like høyt som alle disktriktstevnene ol jeg har vært på ihvertfall).
Er enig med Lino, synes det er tåpelig det du skriver spoff.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  15:45:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Christine: Eier nok ikkeen hvit ridebukse, men har en beige en. En svart genser skal jeg nok ha et sted inne i skapet. Har ikke så veldig lyst til å kjøpe en ny hvit ridebukse fordi jeg er jo i "voksetiden" og en hvit ridebukse blir vel brukt max 2-3 ganger før den er for liten til meg nå ;)
Opprinnelig postet av *Ina&Løkken*

Beige ridebukser og sort genser blir sikkert kjempefint :) Ikke noe poeng i å kjøpe dyr hvit ridebukse, som du sier. Masse lykke til på stevnet, det kommer sikkert til å gå så bra så!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  18:32:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ina: Jeg stemmer i med Christine: beige ridebukser funker nok helt fint skal du se:) Og om du har svart genser eller mørk blå går vel mer eller mindre på ett ut:-) Bare passe på å se hel og ren ut ;)

Christine: Du får du stille opp Ina og Natalie med respektive hester utenfor ridehuset for jeg -vil-ha-bilder. *kravstor* ;-)

~Guro
Gå til toppen av siden

FDAT-Trøndelag

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  19:34:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei ina. du kan ri med den ridebuksa du vil. og en tettsittende genser så dommeren ser sitsen din. hjelm og sko med hæl er et must. pisk og sporer valgfri. til spoff: denne fdat klubben driver og jobber med reg av klubben under nryf, og idrettsforbundet. alt går supert så langt ,så jeg synes ikke du skal dømme alle fdater under en kam her. vi kommer til å holde stevner med åpne og lukkede klasser. fdat er jo en rekruttering til sporten. da flertallet av jentene i norges land sitter med naboens gamle traver. disse føler seg overkjørt,og mobbet vekk p vanlige distriktsstevner fordi de stiller med en travhest. de finner det tryggere å komme på våre små uhøytidlige sammenkomster. etter hvert som de vokser til og får mer selvtillitt, drar de ut og starter større stevner. som sagt vi er godt igang med registreringen av vår fdat klubb,så alle våre medl vil kunne starte de stevnene de måtte ønske etter hvert. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  20:06:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Fint dere jobber med å få til et samarbeid med NRYF. Ingenting er bedre enn det. Det finnes fjordhestlag som allerede er eksisterende klubber under NRYF, og det er ikke noe i veien for at FDAT også blir det, dersom de oppfyller generelle krav til hva en rideklubb måtte ha. Noe dere antagelig gjør. Likevel stiller jeg litt spørsmålstegn til hvorfor dere aktivt går imot NRYFs reglement nå, og ikke heller gjør ting på en skikket måte (f.eks. i samarbeid med en rideklubb som kan lukke klassene slik at alt er lukket for annet enn travere), når dere er i en fase hvor dere søker medlemsskap.

Jeg synes (som sagt) at det er bra at man rekruterer ryttere inn i hestesporten på ulike måter, og ved å invitere til arrangement for de som kanskje har noe begrenset hestemateriell. Men det er likevel ikke på sin plass å oppfordre til å lovbryte NRYFs reglement, som for mange vil være det neste de møter. Tipper at de aller fleste medlemmene i FDAT også er medlem i en rideklubb under NRYF, uten at de aktivt starter D-stevner av den grunn.

Merkelig det var så mange som var enig med meg i debatten om at ingenting heter uoffesieltstevne i debatten "stevner", men at folk ikke er enig når man kommer til stevner arrangert i regi av en annen forening som heller ikke er tilsluttet NRYF (ok, ser vel at debattdeltagerne stortsett ikek er de samme, men det er jo noen som tydligvis mener to ting om samme sak likevel). Det er akuratt samme sak. Dvs. det er en liten forskjell i debattene. I den andre debatten er klubben allerede under NRYF, og arrangerer uoffesielt stevne. Der utfordrer de både seg selv som klubb til å bryte reglementet, samt sine medlemmer (som ikke vet bedre, eller som driter i NRYFs reglement). Foreningen omtalt i denne debatten er ikke tilsluttet NRYF (ennå), så foreningen gjør i og for seg ikke noe galt (men høres ikke ut som et sjakktrekk med hensyn på at de ønsker medlemsskap), men de oppforder sine medlemmer som allerede er medlem i en annen klubb tilsluttet NRYF og som starter andre stevner, til å bryte reglementet (fordi de ikke vet bedre, eller fordi de driter i det). De går også frem som et dårlig eksempel på hvordan ting ikke skal gjøres.

Men for å få sagt det.. Det er ingenting i veien for at folk som har valgt å ta avstand fra å være medlem i rideklubb tilsluttet NRYF å starte stevner som arrangeres av klubber eller foreninger som heller ikke er tilsluttet NRYF. Men med en gang du melder deg inn i en rideklubb som er tilsluttet NRYF skal du ikke starte stevner i grener NRYF tilbyr utenfor NRYFs regime. Dette betyr at du kan starte i naturstikonkurransen Per og Karis hestevenneklubb arrangerer, men du kan ikke starte på deres sprangstevne. Er du derimot ikke medlem i en rideklubb som er under NRYF, kan du starte på sprangstevne også. Men husk.. De eier ikke noe reglement, du og hesten har ingen rettigheter, og hva er egentlig poenget med det.

PS: Dette med at man ikke skal konkurrere i grener NRYF tilbyr, under klubber som ikke er tilsluttet NRYF er et punkt i NRYFs konkurransereglement. Jeg kjenner absolutt ikke reglemntet Norges fotballforbund (som er fotballens forbund under NIF), så hvordan de stiller seg til skoleturneringer aner jeg ikke. Jeg vil jo tro at det er åpne for det. Dette er ikke noe NIF har som et generelt reglement.

PS2: For de som oppfatter meg som "ovenfor og ned". Trist.. Jeg vil bare dele mine erfaringer, og har ikke på noen måte som hensikt å være "ovenfor og ned". Jeg kan NRYFs reglementet (iallfall det generelle og dressur, delvis sprang og feltritt) på rams, jeg kjenner viktigheten av det, og som teknisk personell under NRYF er det noe man absolutt ser nytten i. Først og fremst for sikkerhet for hest og rytter, men også for rettferdiggjøring av konkurransen.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 24/02/2006 20:14:05 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  12:02:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Skal ta meg en titt i skapet i dag å se om jeg finner noe :)
Har ikke fått trent så veldig mye enda, men nå er det jo ferie så da blir det nok litt trening ;)

Takk igjen for alle svar ;)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  08:20:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg skal også starte på dette stevnet. Jeg er 27 år, og har aldri startet ridestevne før. Kaldblodsen min har heller aldri det. ;) Vi skal starte LD.
FDAT er en helt genial plass for sånne som meg og hesten min. Her møter man likesinnede som har samme problematikken som deg. Har som mål å ut å starte større stevner etterhvert også, men veldig kjekt å begynne på en plass der ingen reagerer hvis hesten din tar en voltestart før du kommer opp midtlinja.
Her i FDAT Trøndelag har vi ett fantastisk miljø, og det viktigste er at vi skal ha det gøy på våre arrangement. Sikkerhet for hest og tytter er alltid i høysete, og nå ser det ut til å løsne med Rytterforbundet også.

HEIA FDAT TRØNDEALG!!!!

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  11:47:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Sånn, nå har jeg funnet fram antrekket: Svart høyhalset genser, beige ridebukse og klarte til og med å rote fram ridestøvlene mine som ikke er brukt på år og dag(de må nok vaskes ;))

Blir morsomt dette Stina, men du og Stjerneskudd blir nok vanskelig å slå ;)
Er helt enig med deg, miljøet i FDAT her i Trøndelag er kjempebra. Masse hyggelige folk.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.