hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - temperatur i stallen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 temperatur i stallen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  11:27:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vet ikke hvilken temperatur stallen vi står på holder, men det er ganske kaldt der inne. Ikke mye varmere enn det er ute. Men når det står noen hester inne, blir det fort litt varmere. Hesten min står derfor med dekken inne også.

Opprinnelig postet av -madeira-

tar du dekken på hesten inne hvis det er varmt?
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  15:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ligger nok rundt 8*C hos oss, dekkenhester alle untatt en med masse pels..
In Nancyville; litt nysgjerrig her jeg nå, men hvem stall på Lillestrøm er det snakk om? Står oppstallet der selv og la derfor spes merke til det du hadde skrevet.. Lurte på om det kanskje kunne vært hos oss hvis det er lenge siden..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  14:31:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
hjemme her i stallen er det like kaldt ute som inne, litt varmere når hestene står inne for de produsere jo litt...

selv om folk vil ha det varmt i stallen er det få som tenker på at det bryter ned stallen med all den fuktigheten som blir produsert, for og ikke snakke om helsen til hesten...

jeg har ikke vært i stall hvor det har vært dårlig ventilasjon men i et sauefjøs der de ville ha det varmt så sauene ikke skulle fryse... fuktigheten rant av veggene og jeg hadde problemer med og jobbe der inne pgr av amoniakk lukt .. det endte med at jeg skrudde ned til 10 grader og da ble alt mye bedre... men da ble de som eide sauefjøset sure..

det var et splitter nytt fjøs.. etter bare få år vil det fjøset være helt ødelagt og sauene vil yte dårlig pgr av dårlig klima... de var våte, og klamme.. lagde dårlig ull..

jeg ser for meg at hester ikke akkurat tåler dette noe bedre, og at det er mange staller som råtner sakte opp uten at noen ser det.. kanskje gulvet gir etter en dag?? eller taket...

hvis folk fryser får de skaffe seg varme stuer... eller ha varme ovn på salrommet... seletøy er ikke glad i og fryse... he he..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:02:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med deg, Mona, altfor varmt inne i stallen, og folk blir jo hysteriske hvis man åpner døra.

Før har jeg alltid stått i staller hvor stalldøra står åpent hele dagen slik at det blir godt med frisk luft. Er det skikkelig drittvær ute og det blåser inn lukker vi gjerne døra, men det er alltids en sprekk eller et ruteløst vindu som slepper luft inn. Hvis folk vil ha det varmt får de ha ovn på salrommet og være der.

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  11:18:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
I stallen ved der Miss og Løkken står er det litt varmere enn ute, den øverste delen av stalldøra står oppe, men hestene som står der produserer jo litt varme.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  11:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har type "engelske bokser" der boksdørene vender rett ut,og øverste døren er åpen så hestene kan stå med hodet ut 24/7...
Derfor blir det omtrendt samme tempratur i boksen som det er ute... Har for tiden en hest i trening som har slitt litt med luftveiene før,og han har ikke kommet med et eneste host etter han kom inn på denne boksen...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  14:48:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
eva: det er enkelte ganger så ille at man ser dampen fra varme og svette, og DET er ekkelt...grøss...skikkelig gjennomtrekk burde være normalt, begriper ikke at fok blir så gærne hvis man prøver på litt lufting... Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  11:36:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest litt her nå så føler jeg meg litt "slem".. Vi har oppvarma stall med 23 bokser inni. Der er det rimelig varmt om morgenen (kan tenke meg rundt 15 grader), selv om det er -15 grader ute. Det er såpass varmt at jeg kan gå rundt uten jakke. Jeg har brukt bare vanlig jakke og bukse (på meg selv alstå) i hele år når jeg har jobba. Å gå med jakke inne når jeg møkker er for varmt. Sånnsett er det ganske greit, for det er litt stress å møkke 23 bokser med jakke.
Men så har vi det sånn at vi har et "høyrom" hvor vi har fem bokser. Det er ikke isolert, og holder omtrent samme temperatur som ute, mulig litt varmere. Der står det to hester.

Er det bedre for pånnis om jeg bytter boks til ut på høyrommet..? Sånn med tanke på luften ogsånn. Det avhenger at han må stå med tykke dekken hele døgnet, men lufta er jo dog bedre. Vann gies i bøtter der, men fryser somregel om natta, noe som også er et minus. Men de to som står der nå har jo klart seg fint.

Hva bør jeg gjøre?
Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  12:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har stall til mine tre hjemme. temperaturen holder seg på -5 til +5 nå om vinteren.
Jeg har ingen form for oppvarming i stallen å det skal jeg ikke ha heller hestene varmer stallen bra nok selv.
Dem får bøtte med vann av meg (lunkent vann for da fryser det ikke i stallen)
Jeg kjenner etter på hestene om det er kaldt til dem er dem kalde på ryggen tar jeg på et dekken.

Jeg ville satt hestene i en boks der lufta er bedre
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  00:24:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det nytter ikke om vi gir dem glovarmt vann, det fryser like herlig der ute. Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  09:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det absolutt beste for hesten er å få stå i så lik og jevn temperatur som mulig, ute og inne. Tenk deg selv å stå inne i en stall halve døgnet i 15 varmegrader (med dekken i tillegg), og så stå ute i -15 i isvind resten av døgnet? Det lar seg selvfølgelig ikke gjøre at de står i lik temperatur til enhver tid ute og inne, men det er greit å tenke at jo mindre temperaturforskjell, jo bedre.
Jeg lærte meg det den harde måten og fikk meg en hest med luftveisinfeksjoner. Det hjelper heller ikke med 5 varmegrader hvis det er fuktig luft og ingen luftsirkulasjon. Mange henger i tillegg opp våte dekken til tørk som igjen bidrar til fukt.

Mitt råd er å ha full gjennomlufting i stallen fra morgen til kveld mens hestene står ute, ha et eget separat rom til å tørke dekken.
Hestene avgir og varme seg i mellom i en full stall, akkurat slik vi mennesker gjør. Tenk deg å sitte i et rom med 20 mennesker med dårlig luft, ikke særlig behagelig ikke sant?

Det at vannkarene fryser er et kjent problem, det gjør det hos oss også. Måten vi løser det på i den kaldeste perioden er rett og slett å bruke de 2 minuttene ekstra det tar å fylle opp store bøtter med vann og sette det i boksen. Heller den løsningen enn syke hester.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  12:38:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Vannkarene har vi ikke på en gang, så vi bruker bøtter. Men det er jo de som fryser. Men mulig jeg spør om å få bytte boks nå.. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  15:27:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild,jeg kjenner jo som du vet litt til "din" stall...FLYTT DEN!!!
Det er jo ikke luft i den andre delen!
Har vært i (altfor) mange staller med skremmende dårlig inneklima,men den delen av den stallen du der snakker om er en av de verre.

Da vi lånte husrom der en påske for et par år siden bodde vi i "ytterdelen".Glimrende der.Ingen ekkel eller rettere sagt manglende luft om morgenen,men FY så guff når man skulle hente vann inne i den andre delen.

Hadde helt klart rømt ut på høyrommet.

Ang vann,jeg har "engelske bokser" og det er ikke mer enn en grad kanskje to mer enn ute. Her blir det opptil minus 25 om natten.
Vanner i 20 l bøtter. Fyller opp med småvarmt vann i 22-tiden,ingen desperat tørste hester kl 7.30 da.
Det øverste laget i bøttene har frosset,men da kommer de jo ut og får nytt vann og mat.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  17:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå om vinteren får hestene her hjemme vann i 20liters bøtter. Gjør som Kurre å fyller på litt varmt vann før jeg finner køya selv da fryser det ikke. Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:08:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Jeg tror det ikke er mer en 5+ i stallen der jeg holder til... På rideskolen er det mye varmere, kanskje rundt 10+ eller mer. Var i stallen når det var 7-, og da syns jeg det vat varmere ute enn inne!
Iiiihaa! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.