hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - temperatur i stallen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 temperatur i stallen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  08:43:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir av og til sprø av å være i stallen, ikke pga at jeg synes stallen er for kald, tvert i mot! jeg synes det er altfor varmt der, tipper temperaturen ligger på rundt 15 grader +/-, og mange av hestene står med en haug med dekken! er dette vanlig i norges land? for meg virker dette som ren idioti, hvilken hest trenger dekken i 15 varmegrader?

i tillegg er det veldig dårlig sirkulasjon av luft, har man vært ute i frisk luft og kommer inn i stallen holder jeg på å omkomme til tider. Er dette normalt? har prøvd å lufte ut innimellom, men da er det noen som klager på at hestene fryser osv...

Guro
» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  09:08:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det beste ville jo være om stallen ikke må luftes med dører og vinduer, slik at det blir trekk, da trekk ikke er så sundt for hestene. Men på den annen side så nekter jeg å tro at det er spesiellt sundt om det blir for varmt inne heller.
Om disse hestene er ute hele dagen er det mye større sjanse for at de blir syke om de opplever store temperatursvingninger (nå er vel araberen godt egnet for sånt, mens mange andre hesteraser ikke tåler det like godt) enn om det er litt kjøligere i stallen.

Noe veldig mange mennesker ikke tenker over er at stallen skal være behagelig for hesten, ikke for menneskene som tar vare på hestene. Hva om du foreslår at det luftes mens hestene er ute, da gjør det jo ingenting om det trekker litt :-)

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/02/2006 :  10:06:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
15 varmegrader inne i stall er for mye.
Det optimale er fra 0 til max 10, og hvorfor kan dere lese videre her..

For å få sirkulasjon kan du sette på en varmevifte om natten, men på lav varme.Det er mest for sirkulasjonen sin skyld.
Har du vinduer,juster de slik at ny luft kommer inn.
Varmevifta hjelper til å "dra" den inn og rundt i rommet.
Det er også helt "på finnmarksvidda" at hestene står med flere dekken inne når dere har 15 varmegrader. De burde ikke hatt noe i det hele tatt.

Om du har fra 0-10 grader i stallen,holder det i massevis med ett middels foret dekken.
Selv har jeg ca. 5 grader i stallen på vinteren.
Shettisen står uten dekken og fullblodsen har kun et tynt bobledekken.
Ingen av de er barberte og fullblodsen har forholdsvis kort pels,og begge røyter også nå.De fryser nok ikke nei..

Det er så mye hysteri rundt det med dekken. Både inne og ute.
Jeg forstår godt de som blir helt "anti-dekken" når man får se slikt som du skriver om.

Tankekors 1:Veterinærer og hovslagere som stadig reiser rundt på forskjellige staller ser mye "på tryne"-hestehold. Jeg har hørt den ene skrekkhistorien verre enn den andre på alle de årene jeg nå har drevet med hest,og det blir bare verre..
En kjent og dyktig veterinær (er pensjonert nå) hadde et litt svakere hjerte,men var frisk og meget aktiv ellers.
Han reiste til en stall i Lillestrømområdet og skulle behandle noen hester.
I stallen var det 15 varmegrader,tung,tett luft og det luktet svakt amoniakk.
Alle hestene sto med minst ett dekken.
Veterinæren merket fort at han begynte å puste tungt i den tette varme stallen.Etter 20 minutter fikk veterinæren et kraftig hjerteanfall og måtte i all hast kjøres på sykehus.
Det gikk gudskjelov bra!

Kort tid etter reiste samme veterinær til samme stall for å måle luftkvaliteten,for dette hadde han aldri opplevd maken til før på alle årene han hadde vært dyrlege.
Resultatet/analysen var mildt sagt sjokkerende.
Han stengte stallen umiddelbart og beordret skikkelig ventilasjon og at hesteeierne også hadde hestene mer ute.(De gikk ute i overkant av 2 timer annenhver dag.)

Nevnte dyrlege gikk senere ut i media (både hestesportblader og i veterinærtidsskrifter) og advarte om temperatur i stall,ventilasjon og uvettig bruk av for mye dekken, og viste til hva han hadde oppdaget.
Han var en veterinær som virkelig brydde seg om hestens ve og vel. Dessverre har ikke alle veterinærer "tid" til det nå.Det blir de mest alvorlige tilfellene som det tas tak i,de andre blir "glemt".

Tankekors 2:Har sett selv og hørt flere veterinærer og stalleiere sukke oppgitt over hester som står med for mye dekken i varme staller.
De puster tungt og hjertet jobber som besatt.
Tenk deg bare selv når du er for varm og ikke har mulighet å kle av deg..Skal love "pumpa" går og du trenger også mye ekstra væske for å holde kroppstemperaturen nede. Her ser man også bruk av flottør-kar som gir for lite og hestene får i seg for lite vann.Det resulterer i nyre,mage og luftveisproblemer.
Og hvor mange hester har ikke det i dag..

Dette er så ille at hester har fått svekket både nyre og hjertefunksjon senere.
Det tar enormt på,men dessverre forstår ikke hesteierne dette for hesten svetter jo ikke..
Det skal mye varme til for at en hest står rolig i boksen og svetter med pustende dekken.
Så ikke tro at hesten ikke er for varm om du ikke ser den svetter.
Det gjør den som oftest bare under trening/kraftanstrengelser.

Det er ytterst sjeldent hestene som fryser inne i en varm stall, det er menneskene.
Da får heller de kle på seg.

Redigert av - xxxx den 22/02/2006 11:10:34 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  11:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så enig,så enig Nancy. Jeg husker godt episoden med den stallen,forferdelig.. Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  12:05:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Vi har det ganske kaldt i stallen. Men nå på vinteren så ligger gradene på ca 5 til 0 grader... Dette for at vannet ikke skal fryse.
Bedre at hestene har det kaldt en varmt og klamt..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  12:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
godt å høre at noen er enige med meg! en annen ting er at mange av de som bruker dekken bruker det for at hesten ikke skal få så lang pels, virker det?

for meg ser det ut som om enkelte setter mye pels uansett dekken, og dermed blir de pakket inn i ENDA mer dekken for hindre pelsvekst!

enkelte hestefolk er håpløse...
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  12:23:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Her i stallen er det jamt over 4+ i stallen. Må ha det på pluss-siden for å forhindre at vannet fryser.

Kan jo ta et eksempel jeg har skrevet før her på MIXen:
Den yngste fjordingen somk har stall her hos oss har tidligere slitt leeenge meg lungebetennesle. Grunnen til dette var at han sto ute i kald og frisk luft og kom inn i en stall der det var nærmest romotempratur(litt drøyt, men det var godt og varmt der inne) Dette ble for mye for luftveiene og lungene til den lille stakkaren og han ble veldig dårlig. Nå står han her og viser ingen tegn til å bli syk.

Helt enig med Nancy ovenfor her.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  13:02:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har helt ned i 3+ i stallen nå på vinteren.
Og hestene står ikke med dekken inne.
Det fungerer fint, araberen min har faktisk mindre pels enn mange av de påpakka hestene på senteret.
Tror i tillegg at hester har behov for å gå litt nakne, tenk å aldri få klø seg engang...

Anette Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  18:18:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
i stallen vår ligger det på 6 grader...
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  20:26:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg aner ikke hvor mange grader det er i stallen vår, for det reguleres av hvor kaldt der ute. Men er jo ikke så frykelig kaldt i Bergen heller.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  21:54:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Vi har fra 0 - 10 grader i stallen hos oss.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  23:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er nok relativt varmt i stallen der Opisen står nå ; rundt 12 grader er jeg redd (grunnet abnorme mengder snø er det litt trøbbel med å lukke dørene så det er litt mere levelig akkuart nå). Synes det er fôr varmt men er omgitt av folk som er sååå bekymret for at hestene skal fryse (enkelte står inne med tre -3- dekken) og synes synd på de hestene som må være ute i paddock... og stakkar hesten min som bare får ha på ett dekken ute...Heldigvis er det godt ventilasjonsanlegg så luftkvaliteten virker bra. Ingen amoniakk odør.... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/02/2006 :  00:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi lukter kun amoniakkgass om det er store mengder.
Gassen ligger langs gulvet så det er hestene som er mest i nærkontakt med den.
Man kan jo lukte på innedekkenet..

Derfor finnes det også ventilasjonssystem som går fra gulvet i boksen og opp igjenom taket.
Vinduer/luker på veggene fjerner dessverre ikke amoniakkgassen nede i flisa hvor hesten står og spiser..
Det beste man kan gjøre da er å sørge for en ren boks og at hesten får være mye ute.
Men det er bedre med noe ventilasjon enn ingenting da.Det går jo på å trekke ut fuktighet og tilføre ny tørr luft også.

Redigert av - xxxx den 23/02/2006 00:53:52 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  18:30:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi har mellom 0 og 10 varmegrader i stallen.
Lufter ofte og har avlufting over hver boks, hestene ser ut til å trives
I tillegg er luftavfukter på etter behov.

Begge er ubarbert med mye pels i år, men neste år blir det i allefall en barbert hest.

Therese
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke hvilken temperatur stallen vi står på holder, men det er ganske kaldt der inne. Ikke mye varmere enn det er ute. Men når det står noen hester inne, blir det fort litt varmere. Hesten min står derfor med dekken inne også.
-Madeira- Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ganske kaldt i stallen vår også. Men der står det flere hester også så de produserer jo selv litt varme, men alle hestene har på seg dekken hver dag om vinteren. To når det er veldig kaldt, og det funker veldig veldig bra. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.