hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - temperatur i stallen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 temperatur i stallen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også samme temperatur inne som ute, dvs litt varmere blir det jo i og med at det ikke blåser inne. Det er 1m åpning over dørene inn til stallen og når vinden står på slipper jeg bare ned en luke der slik at det blir tett. Har også 20l bøtter med litt lunk i, funker fint. Er det godt vær står dørene åpne hele dagen nå på vinteren også slik at det er godt gjennomluftet til hestene skal inn (-:
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  23:47:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ragnhild,jeg kjenner jo som du vet litt til "din" stall...FLYTT DEN!!!
Det er jo ikke luft i den andre delen!
Har vært i (altfor) mange staller med skremmende dårlig inneklima,men den delen av den stallen du der snakker om er en av de verre.

Da vi lånte husrom der en påske for et par år siden bodde vi i "ytterdelen".Glimrende der.Ingen ekkel eller rettere sagt manglende luft om morgenen,men FY så guff når man skulle hente vann inne i den andre delen.

Hadde helt klart rømt ut på høyrommet.

Ang vann,jeg har "engelske bokser" og det er ikke mer enn en grad kanskje to mer enn ute. Her blir det opptil minus 25 om natten.
Vanner i 20 l bøtter. Fyller opp med småvarmt vann i 22-tiden,ingen desperat tørste hester kl 7.30 da.
Det øverste laget i bøttene har frosset,men da kommer de jo ut og får nytt vann og mat.

Opprinnelig postet av Kurre

Sant det sånn egentlig, iallefall når det ikke kjøres andre vifter enn den over vaskespiltet om natta (pga. brannfare sies det). Jaja, da blir det nok flytting på meg, og en stk. glad eier (av de som står der inne) som får flytte inn i "varmen".

Men med disse 20litersbøttene. Hvordan henger dere disse opp? Eller står de på bakken? Står de på bakken tar de jo fort litt stor plass av boksen, eller?

(beklager at jeg tar over litt av temaet her)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  09:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bøttene står i et hjørne av boksen.
Damen vår som er notorisk bøttevelter har fått en "krok" (sånn rar snurreting) skrudd inn i veggen,så vi hekter hanken over der.
Nå har jo jeg litt mindre hester enn deg (litt...) men uansett tar ikke en bøtte i et hjørne så mye plass.

Det fryser jo senere i større bøtte,derfor 20 liter.
For ikke å se bortfra det faktum at hestene foretrekker å drikke av bøtter,drikker mer da,man har oversikt over hvor mye de drikker...Aldri om jeg har vannkar igjen.

Tenk så mye gladere du kan bli enn de som så gjerne vil inn i varmen...de kan møkke ut i t.skjorte,men du får en friskere hest!!

Lykke til med flytten.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 11/03/2006 :  09:17:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men mulig jeg spør om å få bytte boks nå..

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Ja, det hadde jeg gjort for lenge siden hadde jeg vært deg. 15 grader inne hos hestene er alt for mye.
Det med vannet er jo kjipt, men det finnes feks varmekolber o.l man kan putte oppi. Noen mener også at om du legger litt høy i vannet fryser det ikke, men jeg aner ikke om det er sant.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  10:28:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det vil fryse med høy og.. for det vil ligge helt stille i vannet og er tyndt. Jeg har derimot hørt at en liten ball skaper bevegelse i vannet pg fryser da ikke så lett. (har ikke prøvet det selv) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  19:13:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Liten ball (tennisball ol) i vannbøtte funker fint så lenge det ikke er så kaldt at vannet er gjennomfryst på noen timer. Ballen dupper rundt og da fryser ikke overflaten så lett. Uansett er det ikke krise om vannet skulle fryse i løpet av natten så lenge hesten får tilgang på vann om morgenen.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  21:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tips (-: det finnes slike ringer som man fester på veggen som man kan putte hele bøtta i så henger den så fint på veggen og hesten kan ikke velte den. De er i metal og koster ca 40 kr på www.borjes-tingsryd.se
Se under meny til venstre "stallen" de er for å henge 20l bøtter i , de har forresten MASSE billige bøtter, bra kvalitet også. Jeg handler kun der ALT jeg trenger.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  22:07:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg har et også et forslag Ragnhild E til noe du kan ha i bøtta, f.eks. enpinne som stikker litt opp av bøtta ( ikke for stor og ingen spisse kanter) for da vil hesten dytte på denne når den prøver og komme neddi og mest sansynlig knuse isen på vei ned, og hvis den har litt "hestevett" skjønenr den etterhvert hva pinnen er til :P
Vi har mellom 0-5 grader i stallen pluss at vi har svak vifte på om natten. Vennina mi hadde hesten sin på kjempe stor stall med 18 grader inne, men det de ikke tenkte på var jo det at om natta når alle hestene er tatt inn ble det betraktelig mye varmere fordi alle hestene stod der inne. Så man kan regne med at det går opp noen grader om natten uansett. Jeg vet at jeg selv sover bedre under dyna hvis selve rommet er kaldt,og jeg er varm. og om det er for varmt blir jeg liggende og kave og sove dårlig, veterinæren vår sier det er mange hester nå om vinters tid som står inne med for høy varme og er utslitte dagen etterpå og jobber mye dårligere.

sooove ja takk Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 11/03/2006 :  22:25:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
15grader hørtes jo horribelt ut Det er jo "nesten" like varmt som inne i et hus jo..
Vet heller ikke hvor kaldt vi har det inne i stallen for det er utetemperaturen som avgjør det:) Bruker kun et ordinert fleece-dekken på hesten dersom hun er svett eller veldig våt, ellers så har hun aldri dekken på seg inne. Vi har også god lufting i stallen og dørene står åpne hele dagen, mens hestene er ute, for å lufte ut. Er frisk og ren lukt inne i stallen, ingen amoniakk-lukt!!!

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  22:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har 6*c i stallen. uansett om det er kaldt el varmt ute.
blir det varmere er det lett for at det blir litt fuktig og da får jeg syk hest.

har hørt det skal hjelpe litt om man setter en bøtte oppi en isoporbeholder. vet ikke men isopor er iallfall litt varmt.

Kopi av melding:
For ikke å se bortfra det faktum at hestene foretrekker å drikke av bøtter

si det til hestene mine også. jeg har vann i bøtte i tillegg til vannkar, men de rører ikke vannbøtta. det eneste er at det gir meg ekstra styrketrening å bære vannbøtter hit og dit

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  22:58:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Steng av det hersens vannkaret da...Vil de ikke være fornuftige,så skal de.

lucky june

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  23:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

æsj, vannkrana er innerst inne i den fulle møkkjelleren

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  23:57:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

æsj, vannkrana er innerst inne i den fulle møkkjelleren

Opprinnelig postet av lucky june

Start digging!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  09:09:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde hest som insisterte på å ha vannklosett (drikkekar er til for å møkkes i...) så jeg tredde en plastikkpose over.
mindre jobb det...

lucky june

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  10:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
går for plastikkpose fremfor å stå i møkkjelleren i to timer:) blir mange poser etterhvert tror jeg...de stakkars posene kommer garantert til å få gjennomgå for at de er "i veien"
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.