hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pause fra hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Pause fra hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

*Jane*

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  09:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener dette emne har vært oppe før (av Spoff), men finner det ikke. Så legger ut et nytt.

Jeg vurderer å ta meg en pause fra alt som er av hest. Er per i dag forrytter to ganger i uka, men hjelper en annen på stallen litt også. Rir mest på tur, men noe dressur. Føler at jeg ikke får noe ut av ridninga lenger. Turer begynner å bli kjedelig. Kunne nok ridd mer dressur som jeg intresserer meg mest for, men hesten er heller ikke den enkleste å få til i dressur. Føler at alt er litt håpløst, for jeg har lyst til å få til så mye mer.

Hvis jeg tar en pause nå, vile jeg fått bedre tid til andre ting som burde vært prioritert, som skolen. Men vet ikke helt om det blir litt trist å ikke være i stallen lenger. Ville uannsett bare vært fram til høsten, da jeg skal ut i læra i hestefaget.

Noen andre her som har vurdert eller tatt en kort eller lenger pause fra hest og ridning? Hva var grunnen? Jeg føler bare at alt er litt håpløst nå og at jeg ikke kommer meg videre.

Takknemlig for svar.

Olithyon

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  09:17:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det du skriver der høres ut som meg selv for et halvt år siden! Da stod jeg helt fast med forhesten min (hadde han to ganger i uken) og syntes ridning rett og slett var kjedelig fordi jeg ikke følte at jeg mestret noen ting. Det som imidlertid hjalp meg var å få jevnlig instruksjon (dressur) og å pusle og styre i stallen og bli bedre kjent med hesten. Longerte, leide han på tur, pusset utstyr osv. Tok rett og slett en pause fra den følelsen av å ikke få til noe (dressur). Fikk med meg noen i stallen og red turer der jeg aldri hadde ridd før osv. Etter noen månender løsnet det litt, og jeg begynte å glede meg til å dra i stallen igjen.
Hvis ikke dette fungerer, så hvorfor ikke forsøke å få i en ny forhest? Ofte kan følelsen av å ville ta pause / gi opp komme av at man føler at man ikke kommer seg videre, det er oftest ikke selve hesteinteressen som er borte.
Men for al del, pause til høsten kan sikkert være lurt om du er helt på felgen, men det kan være greit å forsøke først :)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:20:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt en pause fra hest nå. Det som Christine beskriver her kan sikkert hjelpe noen, men for min del var jeg dritt lei og ønsket bare å komme meg vekk en stund - både for meg og hestens skyld.

Jeg følte jeg stod og stampet på samme sted hvor jeg har vært et par år, og når jeg da i tillegg begynner å bli rimelig lei av å være fôrrytter (jeg synes jeg fortjener en egen hest, sukk), da valgte jeg å slutte mens leken fremdeles var forholdsvis god, i stedet for å prøve å tyne ut litt glede og dermed gå -helt- lei.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/02/2006 :  10:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm...litt O.T, men.. er det andre enn meg som aldri går lei..? (Dvs så lei at dere vil ha pause).

Jeg har holdt på med hest i 15 år, og eid egne hester i 9 av dem. Har gått i stallen så og si hver bidige dag (med veldig få unntak..) de siste 10 årene...

Og kan si at det å ha pause fra hest faktisk aldri har streifet meg.... kontakten med dyr betyr så utrolig mye for meg, selv om jeg i perioder har nedturer treningsmessig.

MEN situasjonen er sikkert en annen hvis en har egen hest kontra det å stelle en. Eier en hest må en jo i stallen hver dag. Tror det å gå i stallen hver dag blir en vane... selv om det er kjedelig enkelte dager er det mer kjedelig/stressende å la være... slik er det hvertfall for min del.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 16/02/2006 10:44:01 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:54:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har i en lang tid nå vurdert frem og tilbake hva jeg skal gjøre med hestene.
Jeg tror ikke det er selve hestene jeg er lei av, men det og kjenne på smertene i kroppen jeg påfører meg selv ved og jobbe med hestene- ri og kjøre kjerren (altså bare sitte helt stille og bli kald..)
Smertene får jeg bare jeg gjør rent i boksene deres eller strigler dem. Jeg har vurdert og selge den ene hesten min, men tårene silrenner bare ved tanken.. Så det vil jeg prøve og unngå så langt jeg kan. Og uansett har jeg gamlegutt igjen, han reiser aldri herfra!! Har jo ikke så lyst at han skal bo her alene i stallen heller..

Tanken på hestepasser som kan stelle og ri har jeg tenkt mange ganger, og jeg tror det kunne ha vært greit i en periode (prøveperiode). Men så er det det at der ikke er slike folk her i bygden.. Ingen som kan ri ham, så da er jeg like langt.

Så ja; jeg har mange ganger den siste tiden tenkt tankene om og få en pause fra hest.. Men har likevel ikke muligheten til det.. Så den eneste trøsten jeg har, er at det forhåpentligvis blir bedre når mildværet og våren kommer. * sukk... *

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  12:18:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en pause fra hest en liten stund da jeg var yngre, følte at jeg ikke kom meg videre på rideskolen, selv om ridelæreren min var kjempeflink var ikke det å ri en time i uken noe for meg. Jeg var før det i stallen hver dag, og møkket og hjalp til med de andre kursene og alt mulig - fikk jo noe igjen for det, men ikke nok følte jeg.
Da jeg sluttet var jeg bestemt på at jeg ikke skulle begynne igjen før jeg hadde min egen hest, uansett hvor lang tid det tok. Og slik ble det :)

Etter at jeg fikk egen hest har jeg aldri vurdert å slutte, ikke nå heller som jeg nettop har mistet hesten min, selv om det mest praktiske akkurat nå hadde vært en pause. Men trenger kontakten med dyr, og hester er fin terapi for en sjel som har vært gjennom mye vondt.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  13:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar. Greit å vite at det ikke bare jeg som har det sånn. Vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre, men får snakke med eierne til hesten jeg rir.

Greia er den at jeg er lei av den situsjonen jeg er i. Er absolutt ikke lei av hest. Interessen er like stor enda. Føler bare det at jeg ikke kommer noen vei med hesten jeg rir. Mulig det er endel min egen feil også. Jeg får han virkelig ikke til i dressur, og lysten til å prøve hardere er egentlig blitt borte. Og når jeg også er ganske lei av å ri på tur, så blir det egentlig ikke noe vits føler jeg. Muligheten for en ny forhest er ganske liten. det å finne den riktige hesten, og i tillegg har jeg ikke muligheten til å betale noe (rir gratis nå, mot at jeg hjelper endel til med foringer ol.).

Tone, jeg tror det er en ganske stor forskjell på å være forrytter og ha egen hest. De siste årene har jeg hatt utrolig lyst på egen hest, og med egen hest får man ofte muligheten til å gjøre mer som man vil. Selvom jeg nå føler at jeg ikke ville mestret å ha en egen hest fordi jeg ikke kan nok.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  13:29:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tone & Svarten: Det er en -viss- forskjell på å ha hatt hester i 9 år i løpet av en 15-årig karriere, enn å ha ridd andres privathester fra dag 1 i 13 år ;-) Man blir lei av å ikke ha noe "makt", dersom det er et ord jeg kan bruke i en slik situasjon. Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  16:24:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
eg blir heller aldri lei av å holde på med hestene!nå er jo eg bare 17 år da,men har så å si vært i stallen siden eg var 9.
og etter eg fikk min egen hest som 12 åring har jo det vært veldig få dager eg ikke har vært i stallen
kunne aldri forestilt meg å tatt pause,savner som regel hestene mine etter 1 dag eller 2 uten de.
selfølgelig er det ikke alltid like gøy å fks stå opp gry tidlig å ut i snøstorm for å fore hestene mens alle andre ligger varmt og godt under dynen,men på den andre siden så er det ikke gøy å tenke på at du ikke får med deg de glade våkne hesteansiktene tidli på mårenen.hestene som er glade uansett hva og alltid er der for deghadde ikke greid meg uten disse fantastiske dyrene(om det så bare hadde vert for noen uker/måneder),nei eg er avhengi

hmmm,rotete innleggmen men what ever,dåke tok sikkert poenget

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  16:34:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig, Formosissima. Om man bare rir andres hester kan det bli kjedelig. Jeg hadde en ca. 1 1/2 års lang pause p.g.a. kneskade og skolearbeid.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  17:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tone!
Nei,det er ikke bare deg.
Har nå tråkket i stall i...29 år...og har ikke greid å bli lei enda.
Jeg prøvde.Sluttet på rideskolen og holdt meg borte i trekvart år før jeg desperat kom meg tilbake igjen.

Egen hest fik jeg meg ikke før jeg var 17,altså etter 12 år med rideskolehester,løpshester og en og annen privathest.

Ofte var det slitsomt og frustrerende og aldri ha "noe" å si,men "den gangen" var det ikke så mange som hadde egen hest.Dessuten var gleden ved det å få være i stallen ikke avhengig av det å måtte ha eget.
En hest var en hest.

Fremdeles kan jeg ikke forestille meg et liv uten.
Om jeg ikke lenger kan ha selv,så skal jeg da grave opp noe annet å ri på.

Edit pg av leif...

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 16/02/2006 17:10:04 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  19:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja tok en forholdsvis kort pause(ca 4 mnd) i høst. Sluttet på rideskole fordi jeg ikke lærte noen ting og ville videre. Hest på for et par dager i uka var målet!Viste seg å være vanskelig. Fant ikke noe hest selvom jeg skjekket anonsene her på hestemarked opptil flere ganger daglig. Ble GAL!! Tilslutt fant jeg Fernando som jeg måtte ha! koste hva det koste vil. Prisen var jo 45 min lang vei til stallen. Noe som gjør at jeg bare rir han 1 dag i uka. Noe som er kjedelig. Men kunne ikke vente lenger. Livet uten hest er for vanskelig for meg.

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  14:19:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Har hatt min ganger når jeg har tenkt på det. Både mens jeg har ridd Løkken, og mens jeg har ridd på ridekurs.
Reidekurs sluttet jeg på etter 4 år men fortsatte med Løkken. Har hatt mine ganger når jeg har følt at alt går imot meg, og har hatt lyst til å få forhest som kan mer, står på stall med ridehus, mer mennesker ol.

Men nå har jeg satt meg mål for Løkken og meg + at jeg rir Miss Kr litt mer, og det er en liten utfordring siden hun er en helt annen type hest enn Løkken.
Målet mitt med Løkken er å få et roligere trav, og skal også ha han på for i en måned i sommerferien så det blir topp. Så ser litt mer lyst på det.

Men har i det siste hatt veldig lite lyst til å ri (red for en uke siden for første gang på over en måned), da kuttet jeg rett og slett ut å ri. Bare koset med hestene, satt med dem i innhegninga, ga mat og bare var der. Nå har jeg imidlertidig fått lyst til å begynne å ri litt igjen. Litt av det pga skal være med på stevne snart, men også fordi jeg har savnet det:)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  14:46:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg har også vurdert å slutte å ri flere ganger, har hatt noen perioder med lite ridning, men aldri sluttet helt. Det går litt opp og ned, noen ganger syns jeg at jeg står helt stille, og andre ganger går det veldig bra, men nå som jeg har fått egen hest føler at jeg kommer mye lengre, og vi har det kjempegøy sammen

Spoff sitt emne ligger her.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 17/02/2006 14:51:30 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  18:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg er inne i en periode nå hvor jeg funderer å slutte med hest... Er mer ork å være i stallen enn moro, og siden jeg ikke kan ri lenger, begrenser det seg veldig hvor mye lyst man har til å tommekjøre og longere hele tiden.

Er så rått i stallen at utstyret blir ødelagt av å henge der, så er ikke noe fristene å ta med noe utstyr bort for å la det henge der. Fikk ødelagt en ny sal som jeg bare hadde brukt i 6mnd pga fukt...=(

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  18:33:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
At du ikke kan ri lenger er det vel ene og alene du som har bestemt Roxira? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.