hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gir hestemarked.no vidre personopplysninger?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Hestemarked.no
 Gir hestemarked.no vidre personopplysninger?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

robert

» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  00:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Vedr. spam-mailen er ikke dette noe vi i Hestemarked.no kjenner til. Kan noen sende den til meg på larsen(a)hestemarked.no, så vi kan se nærmere på den?

Våre vilkår er laget i samråd med vår advokat, så de er juridisk korrekt og holdbar i en evt. rettsak.

Mvh Robert
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  01:24:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En ting jeg lurer litt på..
Kopi av melding:
"Som medlem hos Hestemarked.no godtar medlemmet at Hestemarked.no lagrer medlemmets personlige informasjon. Godkjennelsen kan når som helst oppheves. Hestemarked.no forplikter seg til ikke å benytte medlemmets personlige informasjon til andre formål og ikke gi de videre til tredje part. Unntak blir gjort i spesielle saker hvor denne informasjonen benyttes til å avdekke straffbare eller useriøse hendelser utøvet på Hestemarked.no.

Kopi av melding:
"Du gir Hestemarked.no tillatelse til fortløpende å komme med tilbud om nye gratis og betalbare tjenester etterhvert som disse utvikles og introduseres. Du gir også Hestemarked.no og dens samarbeidspartnere tillatelse til å kontakte deg via post, epost, telefon, SMS eller annet for å informere om aktuelle tjenester og produkter, herunder også informasjon og reklame"

Jeg regner med det ikke bare er jeg som synes disse er motstridende. Jeg vet ikke hva hestemarked.nos redaksjon kaller en "samarbeidspartner" - men jeg kaller det en tredjepart. Hvem er forresten hestemarkeds samarbeidspartnere? For at disse skal kunne kontakte meg, er det jo hestemarked.no som står for utlevering av f.eks. min bostedsadresse (som var tilfelle den gangen vi fikk snegelpost-spæm)?

Bare lurer jeg.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  11:17:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har fått svar på mailen min jeg har sendt til dem, og har sendt dem svar igjen, dette kan bli spennende. Men her er svaret deres på hvor de fikk adressen min fra og hva som gir dem rett til å reklamere til min e-mail:

From: "Post" <*****>
To: "Ragnhild ." <*****>
Subject: Re:
Date: Sun, 12 Feb 2006 01:57:54 +0100

Hei,

Mailen din fant jeg på hest.no til skue for alle. Ville jo bare gi deg et tips om en gratis annonse-portal som også har heste-annonser, noe galt i det?

Det som er litt morsomt er at jeg har nå søkt både på hest.no etter mailadressen min, der kan jeg ikke finne den. Jeg har også søkt på google, og der fant jeg den noen steder, men ikke på hest.no. Jeg har aldri lagt ut annonse på hest.no, og jeg har heller aldri skrevet mailadressen min på forumet der, da jeg har vært redd for å bli kontakta av noen av de folkene som ikke alltid er interessert i hest der. Hvor ellers skulle de finne adressen min på den siden?

Jeg sendte dette i svar til dem:
Da vil jeg gjerne vite hvor på hest.no du fant den (link), for jeg har aldri lagt ut annonse på hest.no, ei heller lagt ut mailadressen min på forumet. Jeg har selv søkt på hest.no og fikk ingen treff på mailadressen min. Jeg fikk heller ingen treff på hest.no og mailadressen min når jeg søkte på google.

Og du kan forsikre deg om at jeg aldri kommer til å bruke siden deres, da jeg blir rimelig irritert over folk som sender reklame til e-mailen min.

Så blir det spennende å se hva jeg får til svar nå.. Evt. om jeg får svar.

Redigert av - Ragnhild E den 12/02/2006 11:20:07 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  12:27:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
jeg har også fått den mailen... bare sletta den jeg, tenker ikke noe mer over det. Men irriterende ja!
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  13:20:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja dette blir spenende og se Ragnhild Håper de svarer da. Virker litt usansynlig at de bare fant den på hest.no da. Blir jo akkurat som om de skulle surfa gjennom alle VIP'ene...

*Nå fikk jeg også lyst på mail*

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  13:27:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg har også fått den mailen... bare sletta den jeg, tenker ikke noe mer over det. Men irriterende ja!

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Gjorde også det...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  16:02:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Forresten så fikk jeg følgende svar fra Jon Bing (som var min foreleser før jul) når det kommer til å endre avtaler uten å kreve nye bekreftelser: "(..) en avtale kan ikke endres ensidig, det følger av alminnelig avtalerett. Og da vil behandlingen av personopplysninger mangle behandlingsgrunn, og virksomheten bli ulovlig. " Noe å tenke på? Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 12/02/2006 :  19:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg finner det ikke usannsynlig at det firmaet som sender ut spam har funnet adressene på nettet, det skjer jo stadig vekk.

Ang. vilkårene for bruk av hestemarked, registrerer jeg at de er endret siden jeg registrerte meg.
Juridisk sett tror jeg nok hestemarked har lov til det; det er deres nettsted, og deres rett å bestemme på hvilke vilkår det skal brukes.
En "brukeravtale" på et nettsted er ikke å sammenligne med en kontrakt inngått mellom to parter.

Poenget her er imidlertid at hestemarked har rett til å endre vilkårene,
MEN;

De nye vilkårene er ikke bindene overfor allerede registrerte brukere før hver enkelt bruker har bekreftet at hun/han fremdeles ønsker å være bruker gitt de nye vilkårene.
Eventuelt unnlatt å bekrefte dette innen en gitt rimelig tidsfrist, etter å ha blitt bedt av hestemarked om å gjøre dette.
(det er antagelig dette Formosissima mener, også).

Det er f.eks. ikke mulig å kreve at brukerne skal betale for å være registrert uten at hver enkelt bruker har fått mulighet til å velge om hun/han ønsker å betale eller om hun/han ikke ønker å være registrert lengre.

Det er heller ikke mulig for hestemarked å erverve seg noen som helst rettigheter til materialet brukerne legger ut på sine vip-er uten at hver enkelt bruker har samtykket i dette.
Etter å ha lest de nye vilkårene lurer jeg på om punkt 2 og 10 bryter med dette. Hva er det egentlig som menes med disse punktene?
Kan noen utdype dette?

Jeg vil i det hele tatt foreslå at hestemarked får en ordentlig advokat til å gå igjennom vilkårene, slik at de blir forståelige.
(En person som formulerer seg så dårlig som disse vilkårene tyder på ville nok strøket til juridisk eksamen).

Og ellers vil jeg tro at hestemarked har systemer for å varsle brukerne når vilkårene endres. Send en e-mail, eller en melding til den postkassen som kommer opp når man logger seg på.
Men det er liten vits i det så lenge vilkårene befinner seg på et slikt språklig og juridisk lavmål.

Ang. hestemarkeds rett til å gi ut min mail-adresse til eventuelle samarbeidspartnere, så husker jeg ikke hva som stod om dette i de vilkårene som gjaldt da jeg registrerte meg. Men for min del er dette helt greit, så lenge det disse samarbeidspartnerne tilbyr er noe som har med hest å gjøre.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  19:53:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Har også fått den..

Synes det er litt rart at der er ulovlog å leggje ut personopplysningar på hestemarked, men dei kan sende ut opplystningar om oss til andre sider..

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  20:08:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Selameyjan: Når man aksepterer hestemarked.nos avtalevilkår, skriver man under på en tosidig avtale. Hestemarked står fritt til å forandre avtalen som de vil (så lenge den henger juridisk på greip) - men de kan ikke gjøre dette og mene at den gjelder for alle uten et nytt samtykke.

En brukeravtale på internett er i aller høyeste grad en del av avtaleloven, i like stor grad som en kontrakt. Så det at det er en "brukeravtale" på internett gjør den ikke mindre gyldig enn en kontrakt.
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 12/02/2006 :  21:43:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det var omtrent det jeg skrev, Formosissima: Hestemarked kan endre avtalen som de vil, men de kan ikke gjøre den gjeldende overfor brukerne uten at brukerne har godkjent den.

Forskjellen i forhold til en ordinær kontrakt er at hestemarked faktisk kan si "take it or leave it".
Hestemarked er faktisk ikke et juridisk subjekt i det hele tatt. De har ikke sitt eget organisasjonsnummer eller noen annet som bekrefter deres juridiske eksistens, og har derfor ikke myndighet til å inngå avtaler. Hestemarked er bare et nettsted og en tjeneste man kan benytte seg av på visse vilkår; som det er opp til eierne av nettstedet (antagelig Larsen Promotion AS) å bestemme.

Det betyr ikke at eierne kan videreformidle din e-mail-adresse til andre, hvis det i den avtalen som gjaldt da du registrerte deg, står at de ikke skal gjøre det.

Men det innebærer at de kan si fra til brukerne at fra nå av innebærer det å være bruker at e-mail-adressen din kan bli gitt ut til samarbeidspartnere. Da må de selvsagt gi beskjed om dette på forhånd. Så lenge de ikke har sagt i fra er ikke de nye brukervilkårene gyldige for allerede eksisterende brukere.
Men de blir sikkert praktisert som de var det, og det er nok i realiteten ikke så mye vits i å krangle på slike formaliteter.

Det jeg lurer på er hva endringene betyr:
Innebærer det som står i punkt 2 og 10 at hestemarked eier bilder og tekst som jeg har lagt ut på min vip, og har rett til å formidle dette videre.
Dette finner jeg helt uakseptabelt, og dessuten i strid med norsk lov.
Antagelig er det ikke det som menes i det hele tatt, men jeg skulle veldig gjerne likt å vite hva som menes.
Det er også en masse andre uklarheter i vilkårene, la oss håpe at det blir ryddet opp i.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  21:46:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men dersom ikke hestemarked.no er registrert som organisasjon osv. i diverse register, vil de da lovelig kunne ta penger av folk? Både for "driftsmeldinger" via SMS og medlemsskap? Siden dette ser ut til å være i en planleggingsfase?

Lurer også på hvilken advokat som mente at det var lov å selge bildene til folk ;-)
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  22:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også fått mailen, på begge mine mailadresser.
Kan nok stemme at jeg har brukt begge på Hest.no i debatten der.

Reflekterte egentlig ikke så mye over hvem som sendte mailen og hvor de fikk mailen min fra.
Får såpass mye "søppelmail" og går aldri inn på dem.

Et eksempel på mailer jeg får.
Som kronisk syk har jeg den siste tiden prøvd en del nye medisiner.
Leser alltid i Felleskatalogen.no om nye medisiner.
Så begynner et å hagle mailer fra selskaper i USA som selger sterke reseptbelagte medisiner.
Får disse daglig....

Ikke tvil om at vi blir nøye fulgt når vi er på nettet.
Har aldri registrert meg på noen sider som skulle gjort at jeg fikk mailene fra USA.
Ikke uvanlig med "trackere" på sidene.

Anette Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  22:19:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har fått svar:
Men, da er det jo bare å la være? Ikke noe problem det.

Mvh
eSales.no

De vil ikke si noe om hvor de har funnet den, så sendte mail tilbake og lurte på om de kunne spesifisere det. Får se om jeg får svar på det.

Men anettex, jeg er rimelig sikker på at jeg aldri lagt igjen mailadressen min på hest.no på noen som helst vis. Og det er jo litt mistenkelig når de som har mailadressen lagt ut på hestemarked.no har fått mail, mens de som ikke har lagt ut mailen ikke har fått (ikke det at jeg beskylder hestemarked for noe).
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/02/2006 :  22:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svarene du har fått, Ragnhild, virker ikke så fryktelig seriøse akkurat..

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.