hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshestsal; Fordeler - Ulemper ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Islandshestsal; Fordeler - Ulemper ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 26/01/2006 :  22:56:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har jo islandshestsal til Rosita.

Er det noen fordeler/ulemper ved at jeg bruker det?
Med tanke på min og Rositas utvikkling?

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  23:04:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om den passer så ser jeg ingen ulemper ved det.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/01/2006 :  23:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om den passer så ser jeg ingen ulemper ved det.

Opprinnelig postet av kristy

Ja, den passer. Jeg elsker den salen, helt fantastisk og ri i og den er fortsatt like fin som når jeg kjøpte den. Rosita trives også med den..

Men i dressur; tror vel ikke jeg får problem når jeg skal prøve litt mer avanserte øvelser?
Jeg kommer nok til og ha denne salen enda en stund til. helt til jeg kjøper en og tilpasser den selv..

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  23:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
er ikke islandshestsalen beregnet på å ligge lenger bak på ryggen pga gangarter?
hun som står på stall med meg har islandshest, hun som har fortalt meg det. selv vet jeg ingenting om det. men jeg regner med rosita ikke går tølt;)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  00:02:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ser ikke at du skulle få noen problemer med å ri dressur i en islandshestsal. De er jo i teorien omtrent like en dressursal, dog med en del flatere sete. Jeg rir dressur i islandshestsal og det funker helt fint :-) Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  07:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
En islandshest er bedre å ri dressur i enn en allround sal iallefall. Den er som Formossissima sier flatere i setet, men har de samme rette kappene. Så den eneste forskjellen er at du sitter ledigere i setet og må jobbe litt mer med sitsen din, men det er jo mer en fordel enn en ulempe.

Lucky June: Vanlig misoppfatning det der... Islandshestsalen skal ikke ligge lengre bak, den skal (Som alle saler) ligge bak skulderen så hesten får frihet til å bevege seg. Den oppfatningen om at islandshestsaler ligger lengre bak er fordi 'oss andre' ofte legger salen for langt frem. Gangarter har ingenting med saken å gjøre.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  09:04:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg rir litt dressur i min Stubben islandshestsal, og det går jo greit! Jeg vet riktignok ikke hvordan det er å ri i dressursal på han, så jeg vet ikke om det er bedre. Men er det kun dressur man driver med på sin islandshest, så ville jeg tro at dressursalen er litt bedre egnet. Men det er jo slik at vi gjerne har bare 1 sal (oss dødelige i alle fall... hehe), og da er det bedre at det er en islandshest som en rir gangarter og dressur med, enn en dressursal som skal ris gangarter med!

Det er jo tidligere nevnt at det er et godt dypt sete på dressursalene som gjør at du lettere sitter riktig. I islandshestsalen har man ganske stor frihet i setet, så man må bare jobbe mer med sitsen. Dette er også sagt tidligere så jeg.

Jeg må riktignok si at islandshestsalen normalt skal ligge lenger bak enn salplasseringen er på de flesteridehester.

På en vanlig ridehest (annen hest man rir på også selvsagt) ligger gjorden 1 håndsbredde bak forbeina når de står rett. Jeg ser noen som har gjorden helt inntil forbeina også. Men den uskrevne regelen er 1 håndsbredde. På islandshesten kan den med fordel ligge 1 1/2 til 2 håndsbredder. Jeg ser der at noen har den enda lenger bak enn dette også. Dette fordi:

Siden islandshesten skal tølte (tar det som eksempel) må den forsyve mye av vekten fra framparten og over på bakparten. Den må frigjøre forparten for å klare å gå tølt. Litt enkelt sagt, men det er det hele og store. Hvis du nå skulle ha salen for langt fram (slik som ridehestene har dem) så motarbeider du hesten i å klare å gå tølt!

Det som er viktig å passe på her, er at salen ikke ligger så langt bak at den presser på nyrere, så ligger nær krysset.

Kikk på noen bilder fra konkurransen, kjøp et islandshestblad innimellom, og se hvordan de proffe har salene sine!

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  10:27:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror nok ikke det er noen ulemper å ri i islandshestsal på Rosita i dressur.
Bra forklaring fra Nikita forresten, jeg ble litt klokere ang. islandshest salen nå.

Så lenge du er nøye å sjekke at salen faktisk er brei nok til henne hele tiden, og at hun har muligheten til å bygge muskler i ryggen. Bare nevner det siden jeg kjenner såpass mange N/L som blir mye breder over ryggen når de blir litt eldre

Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  16:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nikita: Jeg har ridd en del islandshester ifm skole, og aldri lagt salen lengre bak enn vanlig. Aldri hatt noen problemer med å tølte. Greit, jeg har ikke ridd superhester, men de har tøltet like fullt. Jeg skjønner ikke hvordan dere får til å legge salen så langt bak som du hevder uten at salen blir liggende bak ribbeina?

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/01/2006 :  16:21:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ser ikke at du skulle få noen problemer med å ri dressur i en islandshestsal. De er jo i teorien omtrent like en dressursal, dog med en del flatere sete. Jeg rir dressur i islandshestsal og det funker helt fint :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Oioioi! Nå ble jeg glad

Fint og høre. Alle sier det er dumt og ha islandshestsal, men uten begrunnelse. Huff!

Kopi av melding:
men jeg regner med rosita ikke går tølt;)
Opprinnelig postet av lucky june

Håper da ikke det. Hun er ingen naturtølter, men hennes mor skal vist kunne tølte

Redigert av - Bustetrollet den 27/01/2006 16:22:55 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  16:24:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ei jeg snakket med likte ikke de salene på grunn av de lå så langt bak, og var så lange.trodde ikke det var så bra at salen lå så langt bak, men hvis noen vilri med det greit for meg...men jeg ville nok aldri kjøpten islandshest sal så lenge jeg ikke driver med islandshester/gangarter, men det er meg
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  17:31:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Islandshestsalene ligger ikke for langt bak på islandshester heller, Kross. Det er synd om folk går rundt og tror det. Islandshestsalene kommer i akkurat like mange former og fasonger, når det kommer til lengde på sete, som alle andre saler. Det gjelder bare å lete til man finner den som passer, og det må man jo med store brune hester også.

At man legger salen litt lenger bak er ikke ensbetydende med at man legger den på nyrene/bak ribbena. Man tilpasser selvfølgelig salen der etter, altså at den gjerne kan legges litt lenger bak uten å være -for langt bak-. Synd at noen tror at man bare slenger salen på krysset og rir(OBS, nå veiver jeg kraftig med ironiflagget).

En islandshestsal passer nok best til gangartsridning, men jeg har ikke noen problemer med at ikke-islandshester går med det heller, så fremt den passer. Som jeg sa til K & R; det funker fint å ri dressur i dem - og de er supergode å ri tur i :-)
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  17:50:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, islandssaler kan du helt fint bruke på andre hester. Brukte en på kaldblodshoppa mi ei stund, og det funket bra, det! Liker nok best andre saler, men islandssalene kan være kjempegode å ri turer i! Dog er de ikke så gode å hoppe i, men siden du skal ri mest dressur (?) så har du nok en fin sal :)

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  18:01:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er bare hva jeg hørte...de er gode å ri i ja...men ikke hva jeg ville valgt...men det er jo mitt problem..

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/01/2006 :  18:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fantastiske og ri i! Er skikkelig bortskjemt, og når jeg skal ri i en vanlig sal, så klarer jeg ikke noe..

Ikke god og hoppe i? Begrunnelse takk
Hopper nesten på hver ridetur, enkelt hinder! Og har ikke noe og klage på!

Bra den er god å bruke i dressur da!

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  00:04:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som kan være negativt er om du har en sal som har tyngdepunktet svært langt bak.
Noen islandshestsaler er fremdeles feilbalansert,men har du en av den gode typen med dypeste punktet der det skal være,er det ikke store forskjellen på disse salene og en tradisjonell dressursal.

Det er mange islandshestryttere også noen på internasjonalt nivå som konkurrerer i vanlig dressursal.

Det som er negativt med å hoppe i dem er nettopp det at de er bygget over samme lest som dressursalen,så de gir ikke helt den støtten og sitsen som man gjerne skal ha ved sprangriding.
I en sprangsal vil jo kneputene ligge mye lenger frem og gjøre det lettere å ri og finne balansen med kortere bøyler.

Om man spretter over et hinder i ny og ne i skogen og selv har god balanse er det da ikke noe problem.

Nyt salen din du.Hovedsaken er at den passer hesten og deg!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.