hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nei til luftputesaler!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Nei til luftputesaler!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  07:44:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Her kommer ett sitat fra Frank Stûbben, da han snakket om stûbben salene på et forhandlermøte hos utstyrsgrossisten Heimer i september 2005:

Når det gjelder luftputesaler avviste Stübben at dette kunne bli aktuelt for Stübben-salene.
- Luften sprer vekten. Det ønsker ikke vi. Vi vil at rytteren skal kunne gi et press på hesten på noen utvalgte steder. Dette er viktig for å få god kommunikasjon med hesten, sa Stübben.

Enig eller ikke enig, hvorfor?

Selv er jeg litt enig med begge deler. At hesten får ett jevnt trykk over hele ryggen, må da være bedre enn at det presser på noen punkter? Men samtidig er jeg også litt enig i det siste utsagnet, at man kan gi flere forskjellige beskjeder hvis man kan trykke på bestemte punkter.

Wenche & Amber

Kurre

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  09:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det hadde vært slik at Stübbensalen ikke hadde fordelt vekt hadde det selvfølgelig blitt galt,men det gjør den jo.
Det han memer er vel heller at de ønsker en sal der man kan gi mer presise beskjeder.Om du "sitter til" litt og forskyver vekten litt vil du ikke få samme effekt som i en luftputesal,da den er konstruert for å fordele trykket mest mulig.

Salene til Stübben ligger jo an (når de er godt tilpasset) vel så godt som en annen godt tilpasset sal,så det er vel mer de presise beskjedene han mener du ikke vil få med luft.
Har ikke ridd mye i luftsaler,men var ikke overbegeistret for følelsen.Så her blir det nok ullstopp videre også.Har lite nok bakkekontakt som det er.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  10:42:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
mon tro om mannen noensinne har ridd i en luftputesal? Selv har jeg hatt dette og det første jeg reagerte på var nettopp at jeg hadde mye tettere kontakt med hesten. Til hobbyryttere tror jeg det er mer enn godt nok. Hva disse eliterytterene foretrekker vet jeg ikke, men det er klart at der går det på enda mindre signaler så der kan jeg se fordelen med stoppet sal. Alt i alt ser jeg flere fordeler enn ulemper med luftputesaler. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  11:41:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det nok ikke sikkert at han har,men det han snakker om er jo tanken bak luftputene,nettopp ay de SKAL fordele alt utover.
Prøv å trykke ned et sted på en ballong i forhold til en pose m stappet ull (litt ute på tur kanskje,men nærmeste jeg kommer en sammenligning)

Det jeg har hørt som et av hovedargumentene MOT luft er klimaet vårt.
Det kan fungere i mer stabile klimaer,men lufttrykket inni salene endrer seg når det svinger som det gjør her (f.eks fra -11,søndag til +6,mandag) og derfor blir det for ustabilt.( I flg salforhandler av saler både med og uten luft)

Har ikke de store synspunktene på det for å være helt ærlig,men tror nok Stübben har et poeng.

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  18:47:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Til turridning vil jeg tro at det kan være godt for både hest og rytter å ri med en luftpute sal, da man ikke trenger å gi veldig nøyaktige signaler når man rir på tur. Mens på bane vil jeg tro det kan være best med en ullstopp sal, da man lettere kan gi hesten finere signaler om hva den skal gjøre osv. Jeg har selv aldri prøvd en luftputesal, men kunne godt tenke meg å gjøre det en gang.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 13/01/2006 :  19:13:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva Wintec/Bates Isabell Werth salene, de er laget i samarbeid med en av verdens ledende dressurryttere?

Jeg tror ikke luften ødelegger presisjonen. Luftputesalene har fire luftrom, to på hver side. Dette betyr at luften ikke sirkulerer fritt i hele salen ( da ville den ha blitt ustabil ) og dermed vil det være like enkelt å gi presise beskjeder gjennom setet i en luftputesal som i en sal med ullstopp.

Jeg er helt for luftputesaler! De er fantastiske, hestevennlige og gode for oss å sitte i. Jeg tror, frykter også egentlig, at disse salen vil overta helt etter hvert. Det er så mye ny teknologi ute å går at de tradisjonelle salene vil bli mindre brukt og dermed være nødt til å ta til seg den nye kunnskapen for å lage konkurransedyktige produkter.

Jeg har to Wintec-saler selv. En Close Contact og en Isabell. Jeg er utrolig fornøyd.

Mvh Jenny
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  19:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wintec-salene er annerledes. De er (iflg forhandleren) ikke noe problem for vårt klima fordi det er mye mindre luftlommer i dem.
Så vidt jeg husker var også det en av grunnene til at Isabell var så fornøyd med dem,fordi du fikk fordelene med luft uten at det ble "upresist" som ved de som er basert på omtrent bare luft.

Kan dog ikke forestille meg at luften vil erstatte annens topp,verken med Wintec-varianten eller "hel-luft" varianten.Det har jo funnets i en del år uten at det har hatt nevneverdig mye å si for salget av andre stopptyper.
Det vil nok alltid være igjen noen sånne sære,gammeldagse raringer som meg..og Stübben...

Molly

» VIP

Skrevet - 13/01/2006 :  23:27:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ridd i en del Stubbensaler og hjelp de er harde for rompa(mi ihvertfall!) Kvalitet på læret er det nok men Stubbensaler står ikke øverst på min liste Har også ridd litt i en Bates dressursal med luft og den var god for rompa mi og god for ryggen til hesten siden vi kunne bytte bomstr
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/01/2006 :  23:54:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Norgesmester i dressur gjennom 9 år rir med luft i sine saler og det ser da ikke ut som om det er noen alvorlige problemer med kommunikasjonen der i gården

Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har begge deler.. liker best luftputesalen...
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  13:59:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har også prøvd ett par stubben saler, og de er litt for harde etter min smak, men det er vel en vanesak for de fleste! Hehe. Men liker best saler, som er litt mykere å sitte i, uten at det gir dårligere kontakt med hesten.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  15:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
i flg Stûbben oppleves salene deres gjerne som harde fordi det skal være så lite mellom deg og hesten som mulig.
Det blir dog allikevel opptil den enkelte rumpe om man synes det blir VEL nært.
Stûbben dressursaler fra...midten av 80tallet og frem til utpå 90...Da skal man ha en herdet bakdel tror jeg.
Hadde Kieffer dressursal dengang jeg hadde storhest,men hoppet i Stübben.(Mindre sitte,laaangt bedre ) Nå har jeg Bennis Harmony Stübben til Islendingene.Veldig fornøyd!! (Dog fremdeles ikke den salen man helst tar når man skal på evt langtur...så herdet blir jeg aldri.)

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  16:38:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Stubben har i hvertfall såvidt meg bekjent fått endel kritikk av kiropraktorer for hest i hvertfall. Jeg har ikke ridd i noen ny stubben så jeg skal ikke uttale meg men de gamle er for meg omtrent det samme som å sitte på en planke, og jeg er meget godt polstret i baken ;) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  17:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel,bare for å være litt kranglete (så man "skaper en levende debatt")
Kiropraktoren som behandler Kurr når det trengs er veldig fornøyd med salen.(Kristin T K)

For å summere opp,smaken er som baken.Delt! Noen liker sånn,noen liker slik og noen vil helst ikke ha sal i det hele tatt.
Uansett hva man velger,så lenge den passer hesten OG rytteren,er vel strengt tatt merke,stopp (luft,ull,"skum"...) etc mindre viktig?
Noan saler ligger som sydd til en hest og passer absolutt ikke til en annen og det samme med rytteren.
Her må man nok bare prøve seg frem for å finne hva man selv føler gir best resultat.(Mest mulig velridd,fornøyd hest,best sits og fornøyd bakdel)

Forresten,polstring er sjelden problemet...man må bare ri til man får træler og tåler alt...;)

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  18:21:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har ikke prøvd mye saler, men har prøvd begge typene det er snakk om...har ridd i en vond stuebben,og en nydelig dressur sal...husker ikke modellen på den siste, men den koster vel 10 000 eller mere...

og har også prøvd en wintec dressursal, om det er med luft vet jeg ikke...har faktisk en eldgammel wintec sal til unghesten min nå, og den er god å sitte i, men gir dårlig sits...

kunne faktisk tenkt meg en sånn sal med luft puter i...

Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  21:56:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
jeg er veldig fornøyd med min stubben sal.. nydelig og sitte i.. jeg venter også en slik wintec cair sak i posten hver dag som helst... men valgte denne kun for man kan bytte bom.. aner ikke hvordan de er... har hørt både bra og dårlig ting... men jeg skulle i utgangspunktet ha en uten luft da jeg fant den med luft til en overkommelig pris i dannmark... jeg har tro på at dette er veldig praktisk hvis man skal bruke salen på feks på flere hester...

det er jo bra at de fordeler trykket og man slipper og tenke på flat stopp... men 500 kr til omstopping er til og leve med det også..

hvis en sal er hard og sitte i, sitter man da riktig??? ikke at jeg vet, men det var en tanke som slo meg!! man skal jo liksom ikke sitte bare med rumpa.. men med hele seg...he he... sitte lett og følge hestens bevegelser... har jeg hatt problemer med saler har det sjelden vært om de var harde.. men heller at de ga feil sits og lå dumt på hesten så de ble vonde og sitte i.... aldri harde i sete... stubben salen skal jo ha slik fjerende bom.. sånn at den skal gi maksimal kontakt... nå roter jeg fælt...

ja det er som kurre sier.. ingen er like.. det som passer en passer sjelden noen andre

mvh Mia..... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.