hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshestsal; Fordeler - Ulemper ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Islandshestsal; Fordeler - Ulemper ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  01:57:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, jeg synes den gir lite støtte til knærne (har bare prøvd besttisen min sin til ca 2500kr), men det er sikkert forskjell på 60cm og 100m? I hvertfall synes ikke jeg den gir nok støtte i sprang, den har jo rette salknapper, men det er nå meg ;)
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  02:16:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har hoppet (og hoppet inn) med islandshestsal uten store problemer. Ikke en ønskesituasjon, men det funker. Men så er jeg den som hopper over hindre med vanlig dressursal også da ;-) Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 28/01/2006 :  09:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristy:

Samtlige islandhestryttere (konkurrerer på nasjonalt nivå) på stallen legger islandshesten lenger bak i forhold til andre saler på andre hester.

Jeg er ganske ny i islandshestverdenen, så jeg la islandssalen min som jeg pleide å legge de vanlige salene på de forrige hestene jeg hadde. Da fikk jeg beskjed om å legge den litt lenger bak. Jeg har nå en ganske ung hest, så vi holder på med tølten nå, og da har jeg fått beskjed om å legge salen lenger bak!

Det på grunn av det jeg forklarte tidligere. Du skriver at du har ridd på en del islandshester, men at salen ligger vanlig på dem. Det kan jo hende de hadde gått bedre, og løfte bedre hvis de hadde hatt salen litt lenger bak?

Det er som jeg skrev, hesten får frigjort framparten og får tølta bedre (mest sannsynlig) hvis man har salen litt lenger bak.

Når vi som ryttere sitter på et vekta fordelt slik: 70 % forran og 30 % bak. Når man skal tølta burde man prøve å få til å neste bytte vektfordeling til 30 % forran og 70 % bak. Da hjelper det litt at salen ligger en liten tanke lenger bak enn det som er vanlig for ridehester!

Har du sett på konkurransebilde? Dere andre også? Der synes jeg noen av de til og med overdriver det å legge salen langt bak!

http://www.icelandichorse2005.se/engelskasidor/arkiv/bilder.htm

Kikk litt på bilder her, noen har salen langt bak, andre har det ikke. Men at den ligger litt lenger bak enn den pleier på ridehester er nok ganske sikkert
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  13:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding

Sånn mener jeg salen skal ligge - bak skulderen. Så jeg tror egentlig vi er enige.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 28/01/2006 :  16:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi er enige! Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  17:56:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke noe problem å ri med den salen så lenge den passer både deg og hesten.

Jeg har selv fått låne meg en islandssal til min kaldblods, den skal jeg ha til jeg får penger til å kjøpe meg noe eget. Salen er helt grei; eneste minuset i mitt tilfelle er at dette eksemplaret har en total mangel på knesvulster..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.