hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - JEG TRENGER HJELP/SVAR SNAREST!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 JEG TRENGER HJELP/SVAR SNAREST!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  08:14:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anbefaler stadig longering.. prøv å lag øvelser som galopp med armene ut.. uten stigbøyler.. overganger osv.. husk å skift volte :) Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  11:35:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hei! Jeg er en jente på snart 18 som har kjøpt meg en varmblodshoppe på snart 11år. Hun er veldig flink i gallopp, dressur og alt...
Men jeg vil kalle meg selv en amatør rytter... jeg kan det mest grunnleggende, som skritt, trav, men ikke helt gallopp..
Er jeg da en "godkjendt" rytter?
Jeg gallopperte her en dag med henne, selv om jeg ikke helt klarer å sitte nede i salen i gallopp.
Så jeg hoppet litt opp og ned, men er det noe jeg kan lære meg selv? Jeg må ikke gå ridekurs for å lære gallopp???
Jeg har gått 4 terminer på ridekurs og sluttet idet vi skulle begynne med gallopp fordi jeg rett og slett ikke hadde råd til mer.
Tiligere eier sa at hesten eeeelsker å galloppere, og jeg vil så gjerne lære meg det, slik at hesten min får galloppert..
Men jeg er redd hun får vondt i ryggen når jeg prøver meg, siden jeg hopper litt opp og ned...

HÅPER PÅ SVAR RASKT!!! vil så gjerne at hesten min skal få gjøre det hun liker mest når vi er på ridetur...

[i]
Opprinnelig postet av .~**C.R Lady**~.

Hei!

Sier meg enig med Cowgirlchris her, kjøp deg ei bok om ridning, det kan være utrolig nyttig, selv om det kun er teori!

Selv var jeg i omtrent samme situasjon som deg for lenge siden, jeg kunne ikke galoppere, og jeg hadde verken penger eller foreldre som kunne kjøre meg til ridesentre. Så jeg ble nødt til å ta "saken" i egne hender, og lærte meg etterhvert å galloppere på en av avlshoppene på travstallen jeg holdt til på før.

For min del var dette bare noe som gikk seg til av seg selv, og jeg må innrømme at jeg satt og hoppa både sideslengs og til himmels hver gang jeg skullle prøve å galoppere! Særlig lett var det ikke med en gammel traver heller, som samtidig var vanskelig å få opp i galopp. Men som sagt, det gikk seg til. Etterhvert fant jeg rytmen, og det føltes helt riktig. Noe jeg fant ut, var at det var lettere å begynne å galoppere i litt motbakke, da fant jeg rytmen lettere også. Kanskje det kunne være aktuelt?

Ellers får du bare være tålmodig, forstod det slik at du mestret de andre gangartene, samt noe sprang, så kanskje du får mulighet til å bli litt instruert videre av en venn eller noen andre du kjenner som er flinke til å ri, uten å måtte betale noe for det.
Men som sagt, jeg tok min første ridetime da jeg var 17, og da hadde jeg allerede ridd siden jeg var 7(!), og ridelæreren merket ikke særlig forskjell på meg og de andre som hadde ridd for instruktør i åresvis. Så det ordner seg nok! :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  10:13:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
jeg er sjokkert jeg, over hvor at du har hest! selfølgelig, bare bra for deg, ingenting å si på det, og hesten din virker veldig grei og søt:) jeg har ikke hest, for jeg føler meg uerfaren ennå,og jeg har ridd i 5år, ridd maaasse dressur, og hoppet 110cm med en kaldblods.men allikevel. men, alle er ikke som meg!=)
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 27/01/2006 :  10:45:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg er sjokkert jeg, over hvor at du har hest! selfølgelig, bare bra for deg, ingenting å si på det, og hesten din virker veldig grei og søt:) jeg har ikke hest, for jeg føler meg uerfaren ennå,og jeg har ridd i 5år, ridd maaasse dressur, og hoppet 110cm med en kaldblods.men allikevel. men, alle er ikke som meg!=)

Opprinnelig postet av Kristine!!

Det må da være opptil hver enkelt å avgjøre om man har nok kunnskap til å ha hest eller ikke. Må man være en topp rytter før man kan få seg hest? Jenta spør om råd her og dere bombaderer henne med innlegg om hun virkelig har råd til å ha denne hesten og kunnskap nok osv. Og i tillegg å skrive at du blir sjokkert for at hun i det hele tatt har hest? Det blir for dumt
Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  11:18:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvor lenge du har ridd er vel ikke synonymt med hvor flink du er til å ri?
Trenger vel ikke å ha gått på noen rideskole for å kunne ri? Det er min mening.
Ellers er det mange flotte svar her inne C.R Lady. Du får bruke de du synes fungerer best til deg og din hest.
En plass må man jo alle begynne og jeg er sikker på at du tar godt vare på hesten din, selv om galoppen ikke helt fungere enda. Men den kommer vel!
Lykke til!
Aina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  11:31:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Den ble litt kvass syns jeg!! At man ikke kan galoppere, eller at en ikke er en kjempegod rytter som kan vise til høye hindre og dressurtimer, betyr ikke at en kan bli en god hesteeier! For min del, da jeg var ute etter fòrvert til fjordhoppa mi, var jeg mer ute etter en person som hadde mye peiling på hestehold og håndtering av hest, enn en rytter som var kjempeflink til å ri, men kanskje ikke verdens beste når det kom til å jobbe med hesten på bakken..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  11:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting er jo den tekniske biten med ridning...hva med hestens behov utover det, psykisk, helse, foring og utstyr??? Nå er det engang slik at hun har fått seg hest men syns alikevel når man er så ung at en forhest noen ganger i uka er det beste.

Lykke til uansett...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  14:11:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Så ung.....? Syns du å eie en hest ved alderen 18 er ungt? javell.. Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 27/01/2006 :  14:27:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er det engang slik at hun har fått seg hest men syns alikevel når man er så ung at en forhest noen ganger i uka er det beste.

Er vel ikke alderen som bestemmer om man skal ha hest eller ikke? Greit nok, jenta er bare 16, og om hun kan det grunnlaggende og i tillegg har hjelp så er ikke dette det værste jeg har hørt om..

Men jeg skjønner ikke helt at du sliter med å sitte ned i galopp, når du sier du ikke har noe problem med å sitte ned i trav? For de aller fleste pleier det jo å være motsatt.. Du sier heller ikke om du har varmblodstraver eller ridehest, men du nevner dere har gjort piruetter, så går utifra at du har ridehest, og da burde det jo ikke være noe i veien for at galoppen er ordentlig heller..

Å ri galopp er jo ikke no mer hokupokus enn å ri trav egentlig. Om du ikke klarer å sitte ned enda, så kan du prøve å stå litt i lettsits og kjenne på rytmen til hesten. I galopp er rytmen 'rund' som om du tenker deg en bølge; kommer opp bak, løfter deg, og går ned igjen foran. Mye mer behagelig enn rytmen i trav å ri, synes jeg ;) Om du tør kan du jo også prøve å galoppere uten sal, eller med sal uten stigbøyler. Da er det mye lettere å sitte dypt og holde tyngdeppunktet lavt, om du passer på å la bena henge og ikke dra opp knærne for å holde deg fast.

Nå har jeg aldri gått på ridekurs jeg heller, men er det ikke veldig lenge å gå fire terminer (fire halvår?) uten å ha begynt med galopp? Trodde man tok det i løpet av første termin jeg, så lenge det er noe av det grunnleggende.

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 27/01/2006 :  15:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nå er det engang slik at hun har fått seg hest men syns alikevel når man er så ung at en forhest noen ganger i uka er det beste.

Er vel ikke alderen som bestemmer om man skal ha hest eller ikke? Greit nok, jenta er bare 16, og om hun kan det grunnlaggende og i tillegg har hjelp så er ikke dette det værste jeg har hørt om..

Men jeg skjønner ikke helt at du sliter med å sitte ned i galopp, når du sier du ikke har noe problem med å sitte ned i trav? For de aller fleste pleier det jo å være motsatt.. Du sier heller ikke om du har varmblodstraver eller ridehest, men du nevner dere har gjort piruetter, så går utifra at du har ridehest, og da burde det jo ikke være noe i veien for at galoppen er ordentlig heller..

Å ri galopp er jo ikke no mer hokupokus enn å ri trav egentlig. Om du ikke klarer å sitte ned enda, så kan du prøve å stå litt i lettsits og kjenne på rytmen til hesten. I galopp er rytmen 'rund' som om du tenker deg en bølge; kommer opp bak, løfter deg, og går ned igjen foran. Mye mer behagelig enn rytmen i trav å ri, synes jeg ;) Om du tør kan du jo også prøve å galoppere uten sal, eller med sal uten stigbøyler. Da er det mye lettere å sitte dypt og holde tyngdeppunktet lavt, om du passer på å la bena henge og ikke dra opp knærne for å holde deg fast.

Nå har jeg aldri gått på ridekurs jeg heller, men er det ikke veldig lenge å gå fire terminer (fire halvår?) uten å ha begynt med galopp? Trodde man tok det i løpet av første termin jeg, så lenge det er noe av det grunnleggende.

Opprinnelig postet av NinjaChristin

Hun er snart 18år skriver hun og det er absolutt ikke ungt å skaffe seg hest i denne alderen. Veldig mange får hest lenge før det..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  15:19:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
18 år er langt i fra ungt...

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 27/01/2006 :  15:44:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
ok.. glimsa litt på alderen, men uansett.. Er en del yngre ryttere som får en ponni eller extraver kasta til seg, og så freser rundt på den. Man bør være litt mer ansvarsbevisst og ha litt mer omgang i hodet når man når 17-18 år, men har også sett bevis på at de ikke alltid skjer ;)
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  18:25:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Eneste jeg brude meg om var at hesten skulle få et veldig bra hjem! Er du 18 å ikke kan ri, så er du vertfall voksen nok til å ta ansv, da bedre enn en 12 åring vile feks gjort.. Så lenge det ikke er en amatør rytter som rir med sporer å pisk å skal hoppe å alt mulig når ikke en gang rytteren klarer, så har rideferdigheter ingen grunn, da alle blir mye flinkere på hestene di rir etterhvert, å spesielt på akkurat den hesten.

Hun jenta som kjøpte henne bruker henne til et lavere nivå enn det hun ble brukt tiligere, litt mer hobby/koseridning på tur etc. Så langt du har en erfaren hest så er det langt flere som lærer riktig på akkurat den hesten, enn å få tilsendt en unghest å rytteren er ikke så langt erfaren..

Alle kan forbrede seg, å etter min mening så lærer du 100 ganger fortere og bedre på egen hest enn på slappe skolehester. (alt etter hest da selfølgelig) Men uansett så har ALLE vært nybegynnere, å etter min mening så kan di også få egen hest HVIS di får help hvis di ikke hvet om en ting, hvordan skal utføres. Mens helst ta et par ridetimer i rideskolen, el en stødig privathest for den slakks skyld.

Men mitt råd er å ri en del barbrak. Lady er en herlig hest på tur, å vertfall i galopp, fin å myk å sitte på. Å ellers trene balansen i galopp i lett sits med sal. Ellers er det bare å spør om hjelp fra folk fra stallen å kanskje di kan instruere deg litt hvis du trenger hjelp
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  20:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
tar denne debatten litt feil retning nå? vet ikke noe om hun som har lady nå så jeg skal ikke si noe, men hadde jeg kunne velge mellom en som kunne alt om stell og foring etc, men ikke ridning og en som ikke kunne noe særlig om stell/foring, men hadde rideferdigheter som tilsvarer spectrum så ville jeg alikevell valgt den som ikke kan ri.
har hesten hatt det godt den tiden eieren bruker på å lære seg å ri så har man en sunn, frisk og glad hest når man vil begynne å ri den.
uansett, jeg er sikker på at dette kommer til å rette seg med tiden, så lykke til=)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  10:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det må da være opptil hver enkelt å avgjøre om man har nok kunnskap til å ha hest eller ikke. Må man være en topp rytter før man kan få seg hest? Jenta spør om råd her og dere bombaderer henne med innlegg om hun virkelig har råd til å ha denne hesten og kunnskap nok osv. Og i tillegg å skrive at du blir sjokkert for at hun i det hele tatt har hest? Det blir for dumt

Opprinnelig postet av tebj0

Takk for støtten!
Ja jeg skrev inn her for råd innen gallopp.. men trodde ikke jeg skulle bli kalt en dårlig uerfaren hesteeier.
Det er ganske dumt å høre slikt, at jeg ikke kan ta meg av en hest og slikt fordi jeg for 1-2 år siden ikke lenger hadde råd til å gå videre på rideskole for å lære meg gallopp..
Nå har jeg fått meg jobb, og valgte å få meg hest, jeg mener da vertfall at jeg ikke er en så dårlig hesteeier som noen her påstår fordi jeg skriver inn her og sier jeg ikke er så flink i gallopp..
Jeg håper da virkelig ikke at det er slik at jeg ER en dårlig hesteeier pga at jeg ikke helt enda kan perfekt gallopp..
Jeg øver meg mer og mer selv nå... jeg og hesten min øver inn galloppen sammen... men jeg mister ganske så mye motivasjon om det er folk her inne som mener jeg er uegnet til å ha hest grunnet galloppen min som ikke er ferdig i utvikling

Heidi --<-@ Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.