hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - JEG TRENGER HJELP/SVAR SNAREST!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 JEG TRENGER HJELP/SVAR SNAREST!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  06:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
[i]
Hei! Jeg er en jente på snart 18 som har kjøpt meg en varmblodshoppe på snart 11år. Hun er veldig flink i gallopp, dressur og alt...
Men jeg vil kalle meg selv en amatør rytter... jeg kan det mest grunnleggende, som skritt, trav, men ikke helt gallopp..
Er jeg da en "godkjendt" rytter?
Jeg gallopperte her en dag med henne, selv om jeg ikke helt klarer å sitte nede i salen i gallopp.
Så jeg hoppet litt opp og ned, men er det noe jeg kan lære meg selv? Jeg må ikke gå ridekurs for å lære gallopp???
Jeg har gått 4 terminer på ridekurs og sluttet idet vi skulle begynne med gallopp fordi jeg rett og slett ikke hadde råd til mer.
Tiligere eier sa at hesten eeeelsker å galloppere, og jeg vil så gjerne lære meg det, slik at hesten min får galloppert..
Men jeg er redd hun får vondt i ryggen når jeg prøver meg, siden jeg hopper litt opp og ned...

HÅPER PÅ SVAR RASKT!!! vil så gjerne at hesten min skal få gjøre det hun liker mest når vi er på ridetur...

Heidi --<-@

Lopke

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  08:28:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurte på hvordan du har råd til å kjøpe hest og holde denne med foring og utstyr når du ikke hadde råd til et ridekurs? Ikke noen krittikk, men jeg lurte også på om du har kjennskap til hest, sykdommer, foring osv eller fikk du bare en ide å anskaffe deg hest??

Ang galoppen din vil jeg anbefale noen å hjelpe deg i en longe. Øvelser i voltige kan hjelpe deg i å bli vandt med galoppen..
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  08:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å kjøpe egen hest er ikke en billig løsning for å slippe å betale for dyre ridetimer og jo mindre man kan når man kjøper seg hest jo mer hjelp og instruksjon trenger man underveis.

Du bør nok se om ikke det er et smutthull i økonomien din til å skalffe deg litt hjelp for deres begges skyld.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  10:26:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det står jo på vipen din at hesten er så fin i galopp, så antakelig har du prøvd å galoppere med henne og kanskje hatt en negativ erfaring? Jeg ser også at du skriver at hesten står langt borte og at du ikke har mulighet for å ri hver dag. Jeg ville nok anbefale deg å bli kjent med hesten fra bakken først sånn at du blir trygg på henne. Tren også inn stemmekommandoer mens du longerer, slik at du kan få henne i galopp / roe ned ved hjelp av stemmen som virkemiddel i tillegg til andre hjelpere. Det høres ut som du ikke er så trygg i salen, og heldigvis er jo ridinng bare en del av det å ha hest, som andre nevner er annen kunnskap vel så viktig. Men om du ikke mestrer hesten din i alle gangarater kan det fort oppstå farlige situasjoner. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du tar noen timer evt får ei venninne til å hjelpe deg i longe som nevnt i tidligere innlegg. Hesten merker fort din usikkerhet og kan bli over tid bli vanskelig å håndtere.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  11:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
da jeg vet hvilken hest det er snakk om så skulle det ikke være noe problem å galoppere på henne.
du MÅ ikke ta ridekurs, men jeg vil på det sterkeste anbefale at du i allfall får hjelp av en dyktig person. ser longe er nevt, har du en til å longere deg kan du konsetrere deg om sits og balanse mens den andre styrer hesten.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  11:47:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du kan også med fordel kjøpe deg ei bok skrevet av Sally Swift. Den heter Sentrert Ridning. Kjør et søk på den på nett så finner du den tilgjengelig i internettbokhandler, eller gå til din lokale bokhandel og kjøp den.

Boka vil lære deg å ha fokus på riktig måte, puste på riktig måte, og følge hestens bevegelser på en annen måte enn du greier nå. GODT KJØP!

Forøvrig er det mengdetrening som gir deg balanse og mykhet og lærer deg å kjenne hestens bevegelsesmønster slik at du greier å følge dem på en bedre måte. Bruker du boka i tillegg, vil ting gå raskere for deg og du vil komme mye lenger enn du ville gjort uten boka..

Lykke til!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  14:12:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
da jeg vet hvilken hest det er snakk om så skulle det ikke være noe problem å galoppere på henne.
du MÅ ikke ta ridekurs, men jeg vil på det sterkeste anbefale at du i allfall får hjelp av en dyktig person. ser longe er nevt, har du en til å longere deg kan du konsetrere deg om sits og balanse mens den andre styrer hesten.

Opprinnelig postet av lucky june

Så artig at du kjenner henne Hvor du kenner henne fra? Er tiligere eier. Og ja hun elsker å galoppere, da ikke ta ut el noe, men rooolig. Hun har bl.a lært litt piruetter og er veldig lærevilig. Setter bakbena alldeles godt under seg å er ikke mnage hester jeg har sett livsgnisten så sterk, vertfall ikke under rytter. Men det er å anbefale med henne er å lære henne mase nye ting, både på bakken og i ridningen!

Hvis du får litt hjelp med å lære å jobbe henne til tøylen så hun får ryggen å bakbena under seg så blir det kanskje litt lettere for deg å sitte ned. Som sagt hun er veldig lett å få til tøylen så det skulle ikke være noe problem Vær litt obs på senklene, kan avogtil stresser litt når det bler undødvendig press ved feks dunk å dunke å samtidig hale å dra i tøylene

Vett ikke helt det med å poste ut navn, men kanskje hun som du står oppstallet hos kan hjelpe deg, ellers så kan du jo kanskje se litt på når datteren rir henne på dressurkursene.

Håper vertfall at du forsatt trives med henne, flott dressur hest er hun
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  16:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjenner henne ikke "personlig" men har hørt mange gode ord om henne:)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  19:09:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Heisann:)

Skjønte ikke helt hva du mente med godkjent rytter jeg da..
Når det gjelder stevner og sånn får man vel ikke være med å konkurrere før man har tatt grønt kort, det å ta grønt kort er vel en måte å vise at man er flink nok med hest både i salen og ellers;)
Er jo på en måte å bli godkjent det da..
(Jeg har ikke grønt kort.. Er jo aldri sånne grønt kort kurs rundt omkring her)

Sånn ellers hvis man ikke starter stevner, meiner jeg at alle er godkjente ryttere, så lenge dem behandler hesten på en bra måte:) Alle er jo ikke eksperter på å ri.. Og noen er født som naturtalenter og lærer ting med en gang, mens andre kanskje aldri klarer å lære det:)

Når det gjelder galoppen syns jeg du burde få noen som kan det til å hjelpe deg i starten i allefall.. Og så øve mye selv:)
Det er vanlig og dumpe opp og ned i salen i galopp! Hender jeg fortsatt gjør det.. Og nå har jeg jo holdt på med ridning endel år da, og lenge siden jeg lærte galoppen;) Men det kommer mye ann på åssen hesten går trur jeg! Som om f.eks at du samler den eller ikke, om den går for fort, for sakte, ukonsentrert og opptatt av andre ting..
Det JEG syns er vanskligst å få til når jeg rir(i gangartene, da), er å sitte nede i traven:) Det er ganske vanlig det og trur jeg.. Flere som dumper opp og ned der enn i galopp:P Men er jo bare å øve da.. så blir man bedre og bedre;)

Oi.. Skreiv visst ganske mye jeg nå, hehe. Og noe av det er sikkert ganske tullete skrivi;)
Men håper du fikk no hjelp av det, i allefall:)

Lykke til med hest!:D

-Tine. Gå til toppen av siden

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  19:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare lurte på hvordan du har råd til å kjøpe hest og holde denne med foring og utstyr når du ikke hadde råd til et ridekurs? Ikke noen krittikk, men jeg lurte også på om du har kjennskap til hest, sykdommer, foring osv eller fikk du bare en ide å anskaffe deg hest??

Ang galoppen din vil jeg anbefale noen å hjelpe deg i en longe. Øvelser i voltige kan hjelpe deg i å bli vandt med galoppen..

Opprinnelig postet av Lopke

Hei!
Jo jeg har peiling på hest, på den måten, jeg steller henne godt, forer henne med et dyrt og bra for for henne med mye musli og vitaminer i,
Og hun er ute i paddoc mange timer til dagen, og blir ridd av en venninde der hun står nå, 2 dager i uken, og jeg skal flytte henne på mandag til en stall nermere der jeg bor slik at jeg får være med henne hver dag og bli godt kjendt med henne.
Jeg gir henne friskt nytt vann og mat hver dag, og det ser ikke ut til at hun misstrives, det er bare galloppen jeg sliter litt med,
Jo du ser, jeg kjøpte hesten for 15000,-
Det var mange penger men det var verdt det.
Du spurte hvorfor jeg hadde råd til hest, da jeg ikke hadde råd til ridekurs, jo du ser at jeg sluttet på ridekurs for 1 år siden, da hadde jeg ikke jobb eller noe, men det har jeg nå, så isteden for å begynne på nytt ridekurs å låne andres hesterm ville jeg ha min egen.
Så om jeg ikke hadde hatt hest nå, hadde jeg hatt råd til å gå på ridekurs
Og nei jeg er ikke utrygg i salen, jeg har falt av mange ganger på en annen umulig hest så jeg er ikke redd hester.
Og jeg rir henne i trav og turridning, og jeg lar henne galloppere litt siden hun elsker det.
Og je er ikke redd å dette av henne eller noe, det er bare at jeg bekymrer meg over om at hun misstrives med meg som amatør innen gallopp, siden forige eieren kunne gallopere.

Heidi --<-@ Gå til toppen av siden

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  19:56:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lucky june

Så artig at du kjenner henne Hvor du kenner henne fra? Er tiligere eier. Og ja hun elsker å galoppere, da ikke ta ut el noe, men rooolig. Hun har bl.a lært litt piruetter og er veldig lærevilig. Setter bakbena alldeles godt under seg å er ikke mnage hester jeg har sett livsgnisten så sterk, vertfall ikke under rytter. Men det er å anbefale med henne er å lære henne mase nye ting, både på bakken og i ridningen!

Hvis du får litt hjelp med å lære å jobbe henne til tøylen så hun får ryggen å bakbena under seg så blir det kanskje litt lettere for deg å sitte ned. Som sagt hun er veldig lett å få til tøylen så det skulle ikke være noe problem Vær litt obs på senklene, kan avogtil stresser litt når det bler undødvendig press ved feks dunk å dunke å samtidig hale å dra i tøylene

Vett ikke helt det med å poste ut navn, men kanskje hun som du står oppstallet hos kan hjelpe deg, ellers så kan du jo kanskje se litt på når datteren rir henne på dressurkursene.

Håper vertfall at du forsatt trives med henne, flott dressur hest er hun

Opprinnelig postet av .Don Pedro.

Hei!
Jo jeg trives kjempegodt med henne!! hun er så snill og flink i alt! :)
Jo hun mette rir ikke, så jeg kan ikke lære noe av henne hehe... og datteren vel... hun lærer seg selv å ri, hun har en sta sportsponni skjønner du hehe... og ehm... jeg liker ikke å la henne ri lady, for når hun rir sin hest, om den ikke oppfører seg helt slik hun vil så sparker hun den HARDT i magen!! jeg syns det er uakseptabelt! slik får hun IKKE gjøre med lady!!
Jeg klarer det nok... sist jeg gallopperte på henne så sprang vi kappløp, jeg, lady og datteren til mette og hennes hest.
Da gallopperte lady FORT! hehe har alldri sett raskere gallopp enn det!! :) men det var bare gøy!! :) og øyrene og halen hennes stod rett opp, så jeg tror hun likte det også!! :)og hun hadde vertfall en fantastisk flyt!! :)
Alle mine venner er imponerte over hvor fint og dressur aktig hun rir i galloppen :) du har trent henne godt! :)
Og jeg skrev ikke inn her for å si at jeg ikke kunne noen ting om hest, for det kan jeg! jeg forer henne godt og trener henne tja 1-2 timer til dagen og bruker hovfett når hovene er tørre, strigler henne godt og skraper ut hovene hver før og etter en ridetur.
:)
Så jeg tror hun trives..
Som sagt er det eneste jeg sliter litt med er galloppen, hun er fantastisk! Det er bare jeg som ikke hele tiden klarer å sitte nede i salen i gallopp.
men det begynner jeg å lære meg, for det går litt bedre for hver gang jeg gallopperer :)
Og nå har jeg kjøpt ny sal til henne, nytt hodelag, et nytt hodelag og noe hovfett og litt andre vitaminer og slikt :)

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  20:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann:)

Skjønte ikke helt hva du mente med godkjent rytter jeg da..
Når det gjelder stevner og sånn får man vel ikke være med å konkurrere før man har tatt grønt kort, det å ta grønt kort er vel en måte å vise at man er flink nok med hest både i salen og ellers;)
Er jo på en måte å bli godkjent det da..
(Jeg har ikke grønt kort.. Er jo aldri sånne grønt kort kurs rundt omkring her)

Sånn ellers hvis man ikke starter stevner, meiner jeg at alle er godkjente ryttere, så lenge dem behandler hesten på en bra måte:) Alle er jo ikke eksperter på å ri.. Og noen er født som naturtalenter og lærer ting med en gang, mens andre kanskje aldri klarer å lære det:)

Når det gjelder galoppen syns jeg du burde få noen som kan det til å hjelpe deg i starten i allefall.. Og så øve mye selv:)
Det er vanlig og dumpe opp og ned i salen i galopp! Hender jeg fortsatt gjør det.. Og nå har jeg jo holdt på med ridning endel år da, og lenge siden jeg lærte galoppen;) Men det kommer mye ann på åssen hesten går trur jeg! Som om f.eks at du samler den eller ikke, om den går for fort, for sakte, ukonsentrert og opptatt av andre ting..
Det JEG syns er vanskligst å få til når jeg rir(i gangartene, da), er å sitte nede i traven:) Det er ganske vanlig det og trur jeg.. Flere som dumper opp og ned der enn i galopp:P Men er jo bare å øve da.. så blir man bedre og bedre;)

Oi.. Skreiv visst ganske mye jeg nå, hehe. Og noe av det er sikkert ganske tullete skrivi;)
Men håper du fikk no hjelp av det, i allefall:)

Lykke til med hest!:D

Opprinnelig postet av *Tine&La-fayette*

Hei Tine!
Jo jeg har vert med i flere stevner før, jeg har vert med å hoppet 50cm
(ikke at det er så høt da hehe men jeg har vertfall gjort det)
Ikke med min hest, men med en rideskole hest da.
Og så har jeg hatt min søsters hest på halvfor i et år, så jeg vet hva en må gi for å ha hest, at den skal stelles og behandles riktig osv.. det tror jeg at jeg gjør riktig.

Og å sitte nede i trav, DET klarer jeg! hehe. :) da følger jeg bare hestens rytme så har både jeg og hesten det godt! :)
Hestens trivsel, helse og sikkerhet er SVÆRT viktig for meg. Like viktig som meg selv, hesten skal ikke komme nest etter meg, jeg behandler henne så godt jeg kan og prioriterer henne likemye som jeg gjør med vennene mine for eksempel, så jeg tar ikke en by tur med vennene mine i stedet for å ri hesten min... det er uakseptabelt for meg hehe. :)
Så jeg er KJEMPEGLAD i hesten min! og vil gjøre alt jeg kan for at hun skal ha det godt og trives!

Olithyon

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  22:37:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ut i fra det du skrive i innleggene dine nå høres det mer ut som du har problemer med å sitte NED i galoppen enn selve galoppen, og da blir jo svarene litt anderledes. Du kan jo forsøke å ri i lett sete en stund, da forstyrrer og belaster du hesten mindre, og det er lettere for deg å sitte på den. Dette kan du gjøre til du føler deg sikker på hestens bevegelser, og prøve å sitte ned med jevne mellomrom til du "skjønner" rytmen og greier å sitte i takt med hestens bevegelser, slik som du gjør i travet. En hest er også generelt bedre å sitte på om den er samlet, og det er selvsagt det beste for hesten også, siden den da blir mer avspent og bygger nødvendig muskulatur som skal til for å bære både seg selv og rytter.
Du sier du vil gjøre det beste for hesten din, og jeg tror det beste vil være om du kunne få noen erfarne hestefolk til å gi litt undervisning nå og da:) Da tror jeg både du og hesten vil få mye mer utbytte av ridningen din

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  00:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du sier du vil gjøre det beste for hesten din, og jeg tror det beste vil være om du kunne få noen erfarne hestefolk til å gi litt undervisning nå og da:) Da tror jeg både du og hesten vil få mye mer utbytte av ridningen din

Opprinnelig postet av christine26.

Amen!
Christine er klok! Høre på henne.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  00:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok takk skal dere ha for råd! og skal se om jeg får tak i noen som kan undervise meg litt i gallopp!!

Og så lurer jeg på en ting til, hvor har den mappen om hesten som datt gjennom isen blitt av?

Mvh Heidi

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  00:16:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok takk skal dere ha for råd! og skal se om jeg får tak i noen som kan undervise meg litt i gallopp!!

Og så lurer jeg på en ting til, hvor har den mappen om hesten som datt gjennom isen blitt av?

Mvh Heidi

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.