hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å snakke til hesten - en uting?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Å snakke til hesten - en uting?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  10:43:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg ble litt inspirert av den pågående "misbruk av pisk" debatten der det kommer opp en del tanker omkring bruk av stemme som hjelpemiddel og i gerenell omgang med hest. Leste nettopp en veldig interessant artikkel i det danske ridemagasinet "Equipage" der det kom opp en del aspekter knyttet til dette.

Før jeg deler så mye fra den artikkelen; hva syntes du om stemmebruk? Jeg tenker da generelt i håndtering fra bakken og også i salen. Hva er fordeler og ulemper?
Et siste spørsmål til dressurrytterne; hva syntes dere om at det ikke er lov å bruke stemmen i konkurranser?

Mvh Christine

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/01/2006 :  11:44:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er bra å bruke stemmen til hesten, både fra bakken og i salen. Når jeg sier dyktig jente til hesten min når vi rir, så strekker hun seg enda dypere og virkelig viser seg. Og sier jeg nei når hun tuller, så skjerper hun seg. Stemmebruken kan du variere i mange retninger, og hesten hører det er DIN stemme. Smatting derimot er irriterende. Det kan jo bare brukes på fremdrift, og hesten hører ikke forskjell på om det er du, eller noen av de andre som rir som lager lyd. Og da på en hest som allerede har mye fremdrift, så kan hun bli veldig stresset om jeg rir med andre ryttere som smatter hele tiden.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  11:44:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hester komuniserer jo mest med kroppsspråk så hovedsakelig prøver jeg å gjøre det med hesten min. men jeg snakker også mye med henne, merker at det beroliger henne hvis hun er redd/stresset.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  12:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Tar meg selv i å snakke som bare det med hesten min jeg. Det hjelper ihvertfall på han, og det er ingen i verden så vet så mye om meg som hesten min. En annen ting jeg har lagt merke til med meg selv er at jeg takker Ibbus for alt. Ber jeg han flytte seg sier jeg; ¨tusen takk Ibbe¨, med en gang han flytter seg. For meg er det helt naturlig å snakke til han. Han blir roligere og mer fortrolig med alt. Tror faktisk også setter pris på at jeg takker han for ting
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  12:04:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg er litt delt når det gjelder stemmebruk og den artikkelen jeg refererer i overnfor bekreftet egentlig bare det jeg har gått og tenkt hele tiden. At stemmebruk er et viktig hjelpemiddel, både fra bakken og i salen; men at for hyppig og dårlig timet (konstant "skravling", dvs smatting, småprating osv) kun vil oppfattes av hesten som støy, og at den over tid kan bli stemmedøv, på samme måte som den kan bli mindre følsom for andre hjelpere.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/01/2006 :  12:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men at for hyppig og dårlig timet (konstant "skravling", dvs smatting, småprating osv) kun vil oppfattes av hesten som støy, og at den over tid kan bli stemmedøv, på samme måte som den kan bli mindre følsom for andre hjelpere.

Opprinnelig postet av christine26.

Det er helt sant!!! Men som sagt å skryte når hesten går bra, og si nei/kremte osv når hesten gjør noe negativt, er bra synes jeg. Men å snakke bare for å snakke er jo ikke så bra. Det må være korte greie setninger med mening i , og i riktig tonefall.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  13:34:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bruker mest stemmen faktisk, men som dere nevnte, det er like viktig å kunne gjøre dette på rett tidspunkt å rett tonefall.
Har merket stor forskjell på "problem"-hoppa, hun som var stri og "døv". Alt ble mye lettere når jeg heller lærte inn stemmekommandoer for å stoppe,gå osv..

Stemme er et viktig hjelpemiddel for meg i allefall

Therese
Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  14:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker masse stemme på mine. når det gjelder i trening fungerer dette veldig bra.
små snakker med dem mye også, noe som dem ser ut som å like. synger også, hvis dem er litt stressa, da roer dem seg (stakkars hester, hadde nok roa meg hadde jeg vært dem også. bare for å få meg til å slutte å synge..) hihi :)
stemme er veldig viktig for meg og hestene..

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:28:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid brukt stemme ved håndtering og trening av Holter (begynte helt tilfeldig, da dette var måten jeg kunne stanse henne i begynnelsen (å prøve å stoppe en traver ved å dra i tøylene fant jeg ut var dømt til å mislykkes)), og nå er jeg kjempeglad for at jeg har lært henne å lystre stemmen min (men utrolig irriterende at det ikke er lov å bruke særlig stemme på dressurkonkurranser, men innen dressurkjøring er det lov, suverent for min del, siden hun stanser ol kun ved stemmebruk). Bruker det ellers mye når jeg håndterer henne fra bakken, kan stanse henne selv om hun er 20m foran meg f.eks., og ellers når vi tømmekjører. Et kjempeviktig hjelpmiddel for meg.

Edit for å legge til det med smatting; Det bruker jeg KUN når jeg trenger det, og Holter er derfor svært var for det, og da er det utrolig irriterende å ri i huset sammen med folk som smatter for hvert eneste steg hesten tar, den reagerer jo ikke på det (totalt døv for den lyden), men Holter derimot, skyter fart!
Men jeg skryter henne opp i skyene når hun gjør det bra da; og da ser jeg at hun faktisk lyser opp og er stolt (mange som har lagt merke til at hun gjør dette, artig sak)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 24/01/2006 16:32:47 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:46:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg snakker mye med Miss, og når jeg skryter av henne, virker det som om hun vokser noen centimeter ;)

Er ikke imot å bruke det jeg. Smatting bruker jeg ikke på Miss, da hun reagerer på dette med å fyre seg skikkelig opp, og det er irriterende.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:58:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig tilhenger av stemmebruk, men ikke i bruk av smatting - for som Christine26 sier, så tror jeg gjerne hesten kan overse smattingen etter en stund. Jeg bruker "Woha", "Gå frem", "Stå", "Rolig" osv. Ordene spiller ingen rolle. For hesten kunne jeg gjerne ha sagt "Tastatur", "Cheddarost", "Hårspray" og "Høyesterettsjustistiarius" - poenget er tonefallet, mener nå jeg da.

Det jeg merker er at hestene er veldig kjappe på å fatte dette med stemmeleie/lyder. Det skal ikke så mye til for å lære en hest "gå frem" f.eks.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  17:02:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
bruker åsnakke en del med min også...men bruker ikke så ofte smatting...for det er så irriterende når noen andre smatter..
bruker det inni mellom...
han har lært seg andre ord for å gå frem...

men ellers i stallen,kan jeg prate masse med han...;)

Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 24/01/2006 :  18:27:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er en vane å snakke med hester for meg.. Gjør det uten å tenke over det:-)
Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/01/2006 :  18:45:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt mange intressange samtaler jeg og Rosita gitt!
Snakker for meg selv. Ellers bruker jeg ord(stå, rolig, her osv.).

Smatting, nesj, bruker det så lite som mulig.. Det samme med "Proo".

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  20:25:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker stemmen på hestene mine. og timing er like viktig, uansett om man bruker stemme el kroppspråk. men jeg har korte kommandoer, hvis hun er flink roser jeg masse, men hvis hun gjør noe feil holder jeg ikke en lang tale for å forklare hva hun gjorde feil, da holder det med et "nei" også tar hun seg sammen...som regel...
Kopi av melding:
Ordene spiller ingen rolle. For hesten kunne jeg gjerne ha sagt "Tastatur", "Cheddarost", "Hårspray" og "Høyesterettsjustistiarius" - poenget er tonefallet, mener nå jeg da.

helt enig! hestene mine skjønner ikke norsk engang. el et annet menneskespråk for den sak skyld.

litt OT men på hunder(forsvarstrening) er det en del som faktisk velger å gå vekk fra de vanlige kommandoene da det gjør det vanskelig for en evt tyv å kommandere hunden.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/01/2006 :  00:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt utenfor debatten da, men forteller likevel jeg. Når jeg hadde den forge hesten min var alltid hunden min med på tur. Og når vi skulle hjem, ropte jeg alltid til hunden; nå snur vi (den gikk løs forran oss). Etter en stund reagerte også hesten på dette. Nå snur vi! og schvupp, der gikk vi plutselig hjemover. Prøvde å preike, skravle, si ting i samme tonefall osv, men hesten reagerte ikke før jeg sa de rette ordene. Litt søtt syntes jeg =)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.