hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gjerde
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Gjerde
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  08:03:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ser på stallen der jeg står nå at strøm gjerdet ligger nede og det har ligget nede på flere steder i flere dager nå...

Hvorfor er det ingen som setter det opp? Er de ikke redd hesten skal sette seg fast i det?

Hesten som står der inne stikker heller ikke av, hadde det vært mine hester hadde de rømt for lenge siden.. De vet hva det gode liv er og for dem er det alltid grønnere på den andre siden...

Også synes ei på stallen synd på den ene hesten min siden hun ikke får hilse på "kjærsten sin" (som hun kaller det da)... Hun pleier å slippe hesten løs ut av stallen og la den fare bort til hestene mine...

Og jeg er av den typen som ikke liker at hestene hilser over gjerdet... Om de slår med frambeina er det fort gjort å henge seg fast i undertråden og skade seg...
Har jo to vallaker som er rimelig hingstete også og når hoppene er brunstige og det kommer nye hester er de hingst med en gang...
Synes ikke det er noe vits i at hester som ikke skal stå sammen hilser på hverandre... Gjennom en boksvegg er det jo greit, men over et tynt strømgjerde synes jeg det blir farlig...

Og kommer da mine 5 hester seg ut til den ene som er løs utenfor blir det vel et harabal uten like tipper jeg, og når en hest får seg et spark så den brekker beinet er det ikke noe hyggelig.. Har opplevd dette en gang før, men hesten til søsteren min!
Og vi har jo både kirkegård og fotball slette rett ved stallen så det blir jo fort til at jeg må betale skader om hestene mine stikker av og inn der...

Synes det blir for dumt jeg at deet er så synd på hesten min... Jeg kjenner hennes såpass godt at hun er veldig interessert i gutta så lenge hun ikke får omgås dem daglig, men så snart hun har stått sammen med dem et par måneder er neste gutt hun ikke har hilst på 50 ganger mer spennende... Og hun er sånn at når hun blir sluppet sammen med nye vallaker så lar hun dem lukte, også plutselig "out of nowhere" bare sparker hun til... Kalles vel luremus sånt... (hehe...)

Måtte bare få ut litt frustrasjon i morgen timene...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  21:14:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke helt problemet. Er det det at strømgjerdet ligger nede, eller er det det at hennes hest hilser på dine over gjerdet?

Det du sier om at hestene kan henge seg fast i undertråden og skade seg tror jeg godt skal gjøres. Vi har hatt mye herjing i paddocene på stallen, ingen av hestene har skada seg, det er heller gjerdene og stolpene det går utover. Aner ikke hvor mange ganger jeg har vært ute og knyti strømtråder.

Men om problemet er at de ikke skal hilse over gjerdene, hvordan har du egentlig tenkt å forhindre det? Da må du jo ha en meter "friluft" mellom paddocene, og da blir det jo en meter borte mellom hver paddoc. Eneste løsningen jeg kan tenke på. Min opplevelse med strømtråder er iallefall at de heller ryker enn å ødelegge hesten.

For å ta en liten historie: Vi har tre større paddocer på stallen. Satt ut Abdul i en paddoc, Uno i en annen og Cisco og Pirelli i den siste. Etter to timer kom eieren til Abdul, og jeg spurte hvordan de stod (vi ser ikke paddocene fra stallen). Joda, de stod stille og rolig de, eneste var at Abdul kom beinflyendes først gjennom den ene paddocen, også gjennom den andre. Jaha tenkte jeg da, jeg satt jo bare han i en paddoc. Vi tusla bak for å se. Da stod Pirelli, Abdul og Uno i en paddoc, Cisco aleine i den andre mens han og Abdul lekte nappe-grime-leken over det lille gjerdet som var igjen. Den siste paddocen stod det ingen i. Tre stolper var knukket, tråden var røket på et sted, og lå på bakken ca. fem-seks meter. Alt gikk bra, ingen skader skjedd. Så for oss gikk det iallefall bra til tross for ivrig hilsing over gjerdene.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  21:46:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønner ikke helt problemet. Er det det at strømgjerdet ligger nede, eller er det det at hennes hest hilser på dine over gjerdet?

Det du sier om at hestene kan henge seg fast i undertråden og skade seg tror jeg godt skal gjøres. Vi har hatt mye herjing i paddocene på stallen, ingen av hestene har skada seg, det er heller gjerdene og stolpene det går utover. Aner ikke hvor mange ganger jeg har vært ute og knyti strømtråder.

Men om problemet er at de ikke skal hilse over gjerdene, hvordan har du egentlig tenkt å forhindre det? Da må du jo ha en meter "friluft" mellom paddocene, og da blir det jo en meter borte mellom hver paddoc. Eneste løsningen jeg kan tenke på. Min opplevelse med strømtråder er iallefall at de heller ryker enn å ødelegge hesten.

For å ta en liten historie: Vi har tre større paddocer på stallen. Satt ut Abdul i en paddoc, Uno i en annen og Cisco og Pirelli i den siste. Etter to timer kom eieren til Abdul, og jeg spurte hvordan de stod (vi ser ikke paddocene fra stallen). Joda, de stod stille og rolig de, eneste var at Abdul kom beinflyendes først gjennom den ene paddocen, også gjennom den andre. Jaha tenkte jeg da, jeg satt jo bare han i en paddoc. Vi tusla bak for å se. Da stod Pirelli, Abdul og Uno i en paddoc, Cisco aleine i den andre mens han og Abdul lekte nappe-grime-leken over det lille gjerdet som var igjen. Den siste paddocen stod det ingen i. Tre stolper var knukket, tråden var røket på et sted, og lå på bakken ca. fem-seks meter. Alt gikk bra, ingen skader skjedd. Så for oss gikk det iallefall bra til tross for ivrig hilsing over gjerdene.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Problemet er begge deler... I dag var faktisk gjerdet satt delvis opp da.. *Imponert*

Hilse over gjerdet er ikke noe problem å la være når det er over 100m avstand fra beitene...
Men hun slipper hesten sin løs ut fra stallen så han skal få løpe bort til beite til hestene mine å hilse på "kjærsten sin" før hun leier han over på sitt eget beite.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/01/2006 :  23:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner godt du reagerer på det.
Det oppfordrer jo til at hestene begynner å lene seg på/over gjerdet også.
Ikke veldig praktisk om vinteren når det ofte er dårlig strøm i gjerdene..

Redigert av - xxxx den 18/01/2006 23:53:43 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  00:01:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Tips:Prøv heller å fokusere på det som er positivt, det er helt sikkert ikke alt med stedet og folka som er helt rævva? Uansett hvor man er så finner man alltids noe å irritere seg over hvis det er det man leter etter. Mange ganger så hjelper det å endre sin egen innstilling, men skulle det være slik at absolutt ingenting er bra på denne stallen, så er det ingen som tvinger deg til å bli
Redigert av - Asbjørg den 19/01/2006 00:07:33 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/01/2006 :  00:25:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda Asbjørg,enig i at man ikke kun bør fokusere på det negative, da gjør en ofte også livet bare surt for seg sjøl..Men...

...akkurat i dette tilfelle synes ihvertfall jeg at roxira faktisk hadde grunn til å reagere litt der og da.
Hadde ikke likt at noen bare slapp hesten sin løs over gårdsplassen så den kunne løpe ned,lene seg over gjerdet og inn til hesta mine bare for å "hilse på".

Helt unødvendig spør du meg. Blir bare "ståk" av det mtp .de dårlige gjerdene osv.
Uten at jeg drar med meg det resten av uka og er snurt for det.
Livet hadde gått videre som før!

Redigert av - xxxx den 19/01/2006 00:32:56 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  09:26:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tips:Prøv heller å fokusere på det som er positivt, det er helt sikkert ikke alt med stedet og folka som er helt rævva? Uansett hvor man er så finner man alltids noe å irritere seg over hvis det er det man leter etter. Mange ganger så hjelper det å endre sin egen innstilling, men skulle det være slik at absolutt ingenting er bra på denne stallen, så er det ingen som tvinger deg til å bli

Opprinnelig postet av Asbjørg

Er bare så lei at sikkerheten ikke blir lagt noe vekt på i det hele tatt...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  12:30:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Okei, da skjønner jeg, og da skjønner jeg at det er litt irriterende. Prøvd å si ifra til henne da (regner vel med du har det, men må jo spørre)? Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  13:19:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Tips:Prøv heller å fokusere på det som er positivt, det er helt sikkert ikke alt med stedet og folka som er helt rævva? Uansett hvor man er så finner man alltids noe å irritere seg over hvis det er det man leter etter. Mange ganger så hjelper det å endre sin egen innstilling, men skulle det være slik at absolutt ingenting er bra på denne stallen, så er det ingen som tvinger deg til å bli

Opprinnelig postet av Asbjørg

Er bare så lei at sikkerheten ikke blir lagt noe vekt på i det hele tatt...

Opprinnelig postet av Roxira

Hei!
Godt å se at du ikke misforstod og tok det ille opp Var ikke ment som kritikk. Mulig jeg tar feil, men det virker som du på en måte har havnet i rollen som den som alltid klager på alt. Har vært der selv tror jeg, og det er ikke morsomt å ha hesten på en stall der de har stålvaiere 20 cm over bakken mellom luftegårdene som de skadet seg på, sure beskjeder, lite utegang, muggen rundballe, bare to fôringer daglig, ikke mottakelige for innspill osv. Men det var jo mye positivt også egentlig når jeg tenker etter. Og selv om det var flere enn èn stalltur som endte med tårer og fortvilelse, så var det flest positive dager. Det blir fort slik at hvis man klager for mye, så blir folk lei og lukker ørene. Det var som det var, og jeg leide stallplass der av egen fri vilje. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Men jeg tror det hadde vært en fordel for deg om du kunne ignorere mer av det som er dårlig i denne stallen, og heller kommentere det du synes er bra. Tren stallkameratene dine som du trener hestene, med positiv forsterking i stedet for å fokusere på feilene

Redigert av - Asbjørg den 19/01/2006 13:44:15 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  16:08:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
ting har vært tatt opp på stallmøter flere ganger men det skjer liksom aldri noe, eller så er det bra en periode også sklir ting ut igjen...
Og siden ting blir repetert vil de ikke ha stall møter lenger...

Har boks dører som med jevne mellomrom hopper ut av sporet sitt (skyvedører) og den ene har det med å hoppe helt av... Har ligget i veggen på andre siden av stallen et par ganger...

Kniver og sakser i krybba til hestene.

Strømgjerder som ligger på bakken. Med hester på beitene.

Planke med spiker i i åpningen på ridebanen.

Muggent høy i paddocker.

Sykler, greiper, kost og ikea poser i stallgangene

Slipper en hest løs, (dette har det blitt slutt på nå, bare jeg som er slem med hesten min nå siden jeg ikke vil ha noe av det og da får hun ikke hilst på "kjærsten sin")

Og i dag da jeg kom, hadde latt hestene stå lenger inne i dag for å kanskje få tørket noen dekken, og satt varme ovn foran dekkene så det kanskje var et lite håp...
Så hadde de da satt stallen på full gjennomtrekk og lukket opp vinduet ved de våte dekkene mine etter at de hadde sluppet ut sine egne hester... Så da jeg kom for å ta ut mine var dekkenene stiv frossne...
De er vant til å gå ut med våte dekken blitt hestene mine, så regner med det går bra...
La regndekken under vinterdekkenene så det ikke skulle bli allt for ubehagelig...

*~Susanne~*

Redigert av - Roxira den 20/01/2006 16:09:46 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.