hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utegarde, størrelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Utegarde, størrelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

dragoline

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  10:24:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener dere er en ok størrelse på vanlig utegarde.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:33:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er ikke sikker på tall, men den bør være såpass stor at hesten får beveget seg skikkelig.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:41:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Så stor som mulig ;)

Hva mener du med vanlig utegård? Skal det være for en eller flere hester? Skal den eller de stå ute hele dagen(evnt natten) eller bare noen timer? Hva slags underlag(gress/grus)?

Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  10:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenker i utgangspunktet hvor mye en hest trenger.

Utegarde, der hesten står ute om dagen og inne om natta.
Grus eller gress, samme det.

Vet det er så stor forskjell på dette.
Noen har bare såvidt hesten får beveget seg, mens andre har flere mål.

Men hva er liksom OK.

1/2 mål- et mål. Mindre eller mer??
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:56:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg mener at den bør være så stor som du får den til, som Eva sa.

dragoline

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  11:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... litt dårlig svar det syns jeg.
Så hvis du bare får til 200kvm så er det greit liksom, siden en ikke får til mer?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  11:12:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm... litt dårlig svar det syns jeg.
Så hvis du bare får til 200kvm så er det greit liksom, siden en ikke får til mer?

Opprinnelig postet av dragoline

Jeg har ikke greie på mål og sånt, men man kan da se selv om paddocken er stor nok eller ikke ved å se om hesten får beveget seg godt nok. Om man ikke har plass til mer enn en bitteliten minipaddock er det bedre enn ingenting, men aboslutt ikke perfekt.

dragoline

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  11:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok.
Kanskje jeg heller skal spørre om hvor stor utegang deres hester har?

Vi har vel i underkant av et mål.
Men får litt dårlig samvittighet av og til og skulle ønske vi hadde mye mye mer.

Kan vi ikke sammenligne litt da heller?
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 16/01/2006 :  12:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene på gården her har ca 100-150mål inngjerdet beite/skog, men i vinter har jeg delt beitet, ganske enkelt for å gjøre det enklere for meg selv når jeg skal hente dem inn.

Om sommeren har de mindre plass, "bare" ca 10mål beite/skog å boltre seg på

Jeg synes hestene bør ha størst mulig plass, men det finnes jo en grense for hva som er praktisk, og en ser jo også om de virkelig bruker all plassen, noe mine ikke gjorde på den store vinter-hamningen.

Hvis man har så lite plass at hestene ikke kan strekke på beina og løpe av seg litt synes jeg man bør vurdere om det egentlig er noe særlig å ha hest der i det hele tatt.

Er ikke særlig glad i disse små paddockene, hvor hestene som løper frem og tilbake ved gjerdet på et opptråkket spor.
Virker unaturlig, stressende og usunt, også med tanke på smittepress.
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  12:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hørtes jo deilig ut å ha så god plass til hestene.
Takk for den, nå får jeg jo bare enda dårligere samvittighet
Hva med de skolehestene som ikke får gå ute hver dag engang og gjerne bare noen timer.
Det blir litt vel gale etter min mening.

Drømmen er å flytte til et nedlagt gardsbruk med mange mange mål
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  13:29:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
De fleste ridesenter har innhenginger på størrelse med en stor boks, hvor de står i noen timer hver dag, så hvis hesten din har stor nok plass til å springe og leke hele dagen er den heldig i forhold til mange andre hester. Som Mari sier, en pitteliten paddock er bedre en ingenting, men jo større jo bedre.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  20:58:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg har per i dag tre inngjerdede områder til hestene. Den første er ca 1,5 mål (er ikke så flink på øyemål) og her har de hestehuset sitt. Denne innhengninger er for det meste flat men har litt bakker og er rett ved huset vårt. Den andre innhengningen er i tilknytning til den første og er også på ca 1,5 mål, kun flatt område. Denne kan stå åpen til innhengning 1 slik at de kan bruke hestehuset. Den tredje innhengningen er endel større enn de to første og er da ca 2,5-3 mål. Her er det et åpent område og masse skog og et område med skikkelig krattskog.

Bruker for det meste den første og andre innhengningen. Men av og til åpner jeg opp helt til den tredje som avveksling (de ligger på rekke og rad).

Dette er da for to hester.

Ellen Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  21:31:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Der hestene mine står er vel paddockene like brede som to store bokser og ganske lange. Hmmm... De er vel ikke like lange som en vanlig ridebane men nesten. Dette er for en-to hester, de får bevegd seg litt bedre enn de ville i de minste paddockene men jeg skulle gjerne slått samme to eller tre for å ha fått et skikkelig område. Dessverre er det bare drømmer. Jeg synes det vi har er et minste krav omtrent. Mindre område ville blitt fælt for min hest i vært fall.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 17/01/2006 :  00:24:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er vel av dem som ikke hadde hatt hest hvis jeg følte at den hadde for liten plass å bevege seg på.
Det verste jeg kan tenke meg er å ha en hest som jeg føler ikke har det den trenger, da er jeg heller foruten.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  07:24:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Har tre beite områder til mine, de er for det meste på haugen å den er vel 4 km å gå rundt er ikke helt sikker. Der er det skog og beite, å flotte bakker og lekemuligheter for dem. Liker helst å bruke det beite,for de blir aldri stående å kjede seg der.

edit: leif

Redigert av - missy_ den 17/01/2006 07:26:39 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/01/2006 :  15:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min innheining er veldig stor. En hel dal, nesten.. 500-800 meter lang og på det breieste er den kanskje 700m.

Så har jeg enda en! 4-dobbelt så lang som den andre, og kanskje 2-3 dobbelt så brei.

Men om vinteren så har jo ikke hesten så mye behov for stor innheining. Ofte blir det så mye snø at hesten ikke klarer og bevege seg over hele området uanz.
Og om sommeren så er nok størst mulig aller best. Gjerne med skog, bekker og store flater der hesten kan ha kvalitetstid med seg selv, alene. med bare fuglesang i ørene.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.