hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Laseroperasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Laseroperasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

lino

» VIP

Skrevet - 17/01/2006 :  13:57:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lino: Å gå fra nærsynt til langsynt er ikke merkelig i det hele tatt :-) Dette skjer når man blir eldre.

Opprinnelig postet av Formosissima

Neida, det merkelige her er at endringene kom så raskt. I løpet av bare noen uker var jeg nede på tilsvarende 2,75 på det ene øyet og litt mer på det andre. Ingen leger har heller klart å forklare hvorfor dette skjer, fordi det er ingenting fysisk galt med øynene, det vil si at jeg ikke har hatt de "normale" aldersforandringene du snakker om.
Det kan heller ikke korigeres med briller/linser fordi problemet ikke ligger i øynene.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Redigert av - lino den 17/01/2006 13:59:02 Gå til toppen av siden

Jollypopp

Skrevet - 17/01/2006 :  15:32:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJollypopp  Svar med kopi av melding
Spennende tema, dette her...:)
Vurderer selv laseroperasjon når jeg blir eldre. Har -4,75 og -5,10 + skjeve hornhinner, og verdagen min er skikkelig stress.
Optikeren min sier at jeg bør bruke dagslinser, noe jeg da og gjør, men dette er blitt ganske dyrt i lengden...
I fjor på denne tiden var jeg -3,75 på begge øynene, altså blir jeg bare mer og mer nærsynt.
Briller er noe jeg bare ikke kan gå med, da jeg "ser dobbelt" og blir helt forvirret av å gå med det.
Har selv to tanter som har tatt operasjon, og begge er veldig glade for det.

Men jeg lurer; tror dere det er noen mulighet for at jeg kan komme opp til -1,0/-0,5 "naturlig"? For å gå med så mye i nærsynt som jeg er, er faktisk skikkelig ubehagelig

Ett menneske uten ironi er et menneske uten sjel. Et menneske uten sjel er et tomt menneske. Kan et tomt menneske kalles et menneske? Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  15:43:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Du må nok vente noen år hvis du tenker på det at man går mot langsynt.
Det er snakk om i 45-55 års alderen at dette begynner å skje.

Hvorfor kan du ikke bruke dagslinser? Kan du bruke andre typer linser da?
Er ikke så stor forsjell på et halvt års forbruk på måneds, dags, eller halvtårslinser. Etter det jeg har erfart iallefall.

Er kjipt å være så nærsynt. Har selv -7,5 og sjeve hornhinner. Men er lik på begge øya, så har ikke problemer med briller (selv om det blir lite brukt...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  15:50:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
.. Men det er vel som alle andre operasjoner - ingen garanti for at ting blir bedre og det kan gå galt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  17:56:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.. Men det er vel som alle andre operasjoner - ingen garanti for at ting blir bedre og det kan gå galt.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Sant, men synet er jo noe av det vi er mest avhengig av, så det er jo litt skummelt å gamble med.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Jollypopp

Skrevet - 17/01/2006 :  17:59:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJollypopp  Svar med kopi av melding
Det som er med dagslinsene, i alle fall de jeg bruker, er at det er veldig dårlig kvalitet på dem... Noen av dem har hull når jeg får dem! Jeg har spurt om å få kjøpe linser av annen produsent en gang, men da fikk jeg beskjed om at de bare hadde linser fra den produsenten:S

Men i og med at det pleier å gå greit, har jeg ikke gjort så veldig mye for å bruke annen produsent. Kanskje jeg bør det?

Ett menneske uten ironi er et menneske uten sjel. Et menneske uten sjel er et tomt menneske. Kan et tomt menneske kalles et menneske? Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  18:15:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som er med dagslinsene, i alle fall de jeg bruker, er at det er veldig dårlig kvalitet på dem... Noen av dem har hull når jeg får dem! Jeg har spurt om å få kjøpe linser av annen produsent en gang, men da fikk jeg beskjed om at de bare hadde linser fra den produsenten:S

Men i og med at det pleier å gå greit, har jeg ikke gjort så veldig mye for å bruke annen produsent. Kanskje jeg bør det?

Opprinnelig postet av Jollypopp

Det bør du virkelig!!
Hvis ikke de har det der, så bytt optiker, eller bestill på internett.
Ta vare på øya dine. Du har bare to.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  18:24:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Forøvrig så har jeg hørt at linser sliter en del på øynene, så jeg bruker briller utenom når jeg er ute. Ellers er jeg enig med carambee - viktig å ta vare på øynene - man har bare to!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  20:00:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg bruker linser og kan ikke bruke noe annet. Jeg har månedslinser som må av og på hver kveld/morgen. Jeg pleier å ta dem av en times tid før jeg lukker øynene for å sove, og venter en times tid når jeg våkner. Jeg tar også en dag per uke linsefri, men kun dager hvor jeg ikke skal noe :-) Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 17/01/2006 :  23:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fått nye briller i dag (blir mer og mer nærsynt, jeg også), så dette var jo et passende tema...

Jeg har en venninne som har tatt denne operasjonen og som er meget fornøyd. Jeg har forstått det som man bare kan ta denne operasjonen en gang, så enten tar man den når man føler at synet ikke vil forandre seg mer - det varierer fra person til person - eller når det er så ille at man må bruke veldig tykke brilleglass. Derfor er det vel noen som tar den i ung alder, og som må begynne med briller igjen senere.

Egentlig er det vel umulig å vite hvordan synet vil utvikle seg. De fleste blir kanskje langsynte når de blir eldre, men jeg kjenner eldre mennesker som er nærsynte også.
Oldemoren min levde til hun var over hundre og hadde likevel perfekt syn (førerkort hadde hun derimot ikke).
Og så er det noen stakkars mennesker som er nærsynte og langsynte samtidig, slik at de må bytte mellom 2 par briller eller ha glass som er delt på midten - for en sjebne; la oss håpe vi slipper det.

Hva skjeve hornhinner angår har jeg hatt dette i ca. 10 år, men nå har jeg det ikke lengre. Optikeren sa at det var ikke så uvanlig at det gikk over.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  23:26:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og så er det noen stakkars mennesker som er nærsynte og langsynte samtidig, slik at de må bytte mellom 2 par briller eller ha glass som er delt på midten - for en sjebne; la oss håpe vi slipper det.
Opprinnelig postet av Selameyjan

Hvordan mener du en med et langsynt og et nærsynt øye skal kunne bytte mellom to par med briller (går ut i fra at du mener de med to forskjellige øyne)? Det funker heller ikke å bruke briller med et - og et + glass, iallfall ikke om du har et snev av forfengelighet; dersom du bruker dette går du rundt med en colaflaskebunn og et vanlig glass - eller et stort og et lite øye :-P
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/01/2006 :  10:51:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hihihi, synes jeg ser deg med et stort og et lite øye
Mener ikke å være stygg altså..
Tror det hun snakket om var progressive glass som noen må ha når de "vokser til"
Sikkert noen som ikke blir komfortabel med progressive, da har de et par til vanlig bruk, og et par de bytter til når de skal lese.

Linser sliter nok på øya ja Mari...
Pleier å ha meg en linsefri dag i ny og ne. Bytta nettopp linser når fra halvt årslinser til noen jeg bruker i 14 dager før jeg kaster dem. Men jeg synes faktisk de jeg har lenge var mer behagelig (tas av hver kveld da).

Har hørt en kang at vernebrillene ("bøyde" plastglass) vi bruker på jobb kan forverre synet også. Har en mistanke om at det stemmer, for jeg var stabil på synes i over to år. Men når jeg begynte på plattform, altså begynte å bruke vernebriller en del. Har synes forverret seg mye igjen....
Kan jo ha noe med saken å gjøre at jeg sitter en del foran PC når jeg er på jobb og da...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  19:40:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
carambee: Men progressive glass er jo ikke for "nærsynt og langsynt samtidig" som Selameyan sier. :-) Med progressive glass har man en "gåbrille" og en lesebrille. Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 18/01/2006 :  23:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis noen trenger en "gåbrille" og en "lesebrille" er vel kanskje det fordi de er nærsynte og langsynte samtidig?

Mulig det finnes andre årsaker til dette også, men det jeg tenker på er mennesker som har vært nærsynte (på begge øynene) i lengre tid, og som når de blir eldre i tillegg blir langsynte (på begge øynene).

Det er mulig at langsyntheten nøytraliserer nærsyntheten hos de fleste, men dette skjer ikke alltid. Noen fortsetter å se dårlig på lang avstand hele livet, og begynner i tillegg å se dårlig på nært hold, altså må de skaffe seg briller for langsynthet for å lese. Eller man kan bruke progressive briller, men mange synes visst det er ubehagelig å gå med.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  23:27:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Pappa tok laseroperasjon på det ene øyet. Var et eller annet med at han fikk noe skjeive greier har veldig lyst til å si hornhinner men vet ikke om det er riktig. Dessuten var han både nærsynt og langsynt. Etter operasjonen har øyet blitt bedre. Før slet han endel med øynene, nå tror jeg ikke han trenger å bruke briller hvis han ikke skal kjøre eller lese. Det er en stor forbedring og jeg tror han syntes det var verdt det =)
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.