hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Laseroperasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Laseroperasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  01:45:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Selameyan: Det er teknisk umulig å være nærsynt og langsynt på samme øye samtidig.
Nærsynthet er når krummingen på hornhinnen er for stor (eller når øyeeplet er avlangt). På grunn av dette blir lyset fokusert for langt fremme, slik at det ikke treffer netthinnen. En nærsynt person ser gjenstander på nært hold klart, mens den ikke ser gjenstander på lang avstand.

Langsynthet er når krummingen på hornhinnen er for liten (eller når øyeeplet er kortere enn normalt). På grunn av dette blir lyset fokusert for langt bak, slik at det treffer bak netthinnen. En perosn med litt overlangsynthet vil ikke ha de helt store problemene med å se klart (en nærsynt person ser ute av fokus), mens en person med mye overlangsynthet vil ha problemer med å se både nært og klart - det er derfor disse menneskene som trenger progressive glass, men dette er -ikke- lik at de er både nærsynte og langsynte på samme øyet, for dette er altså ikke mulig.

Det er en muskel i øyet som styrer nærsynthet/langsynthet. Det sier seg selv at musklen ikke kan være for slapp og for stram på en og samme tid.

Jeg har som nevnt ett nærsynt (venstre) og et langsynt (høyre), hvorav venstre var det mest langsynte før. Dette hadde hverken øyelege eller optiker hørt om før, men de har jo selv alle tallene mine fra jeg var yngre, så de ser at det har forandret seg. Gudene vet hvorfor. Siden jeg er ganske så overlangsynt ser jeg ikke klart på nære eller lange avstander. Når jeg skriver sitter jeg bestandig med venstre øyet klistret 5-10 cm. fra arket og med høyre lukket. Når jeg ser til vanlig kobler det høyre øyet ut. Når jeg ikke har linser på meg, blir alt grått, og jeg ser bare farger og store former; har ikke nubbesjangs til å se fjes, detaljer, avstander mm. Men dette er, håper jeg, ganske sjeldent, for jeg unner ingen å ha slike øyne.

Men dette ble langt, og veldig OT.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 19/01/2006 :  08:05:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har heller ikke nubbesjans til å se ansikt, detaljer osv. uten linser eller briller. Alt blir bare en grøt av farger. Men det blir kanskje verre å korrigere for deg da Formosissima, når du er så ulig på øya..

Det med langsynt og nærsynt på en gang er noe jeg tror er den enkleste måten å foklare det for dem med progressive glass.

De med gammelmannssyn er egentlig verken nærsynt eller langsynt i forstand av øyeeplets form.
Det som skjer er at linsen (muskeldingsen som fokuserer) blir seigere når man blir gammel. Derfor kan det bli vanskelig å fokusere på nært hold, fordi linser ikke klarer å fokusere like godt lenger.
Da blir det sånn at man trenger en brille på avstand. Og en brille for lesing o.l. for å kompensere for at det ikke er mulig å fokusere på bokstavene...
Så man blir aldri mindre nærsynt egentlig, men mulig dette gammelmannsynet veier litt opp for nærsyntheten...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 22/01/2006 :  18:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det da sånn å forstå at det fenomenet som i dagligtale omtales som "langsynthet": At mange mennesker mister evnen til å fokusere på nært hold når de blir eldre, egentlig ikke er langsynthet, men "gammelmannssyn".

Da er virkelig langsynthet er ganske sjeldent, eller?
Og hva er "overlangsynthet"?

Ut fra det dere skriver vil jeg imidlertid si det er enda mindre grunn til å tro at man skal bli kvitt nærsyntheten med årene.

www.selkie.no Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.