hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Laseroperasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Laseroperasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  17:03:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lino: Å gå fra nærsynt til langsynt er ikke merkelig i det hele tatt :-) Dette skjer når man blir eldre. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/01/2006 :  17:25:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er bittelitt nærsynt og har litt skeive hornhinner. Dette plager meg ikke, siden jeg synes det er helt ok å bruke briller / linser en gang iblant. Men legen foreslo laseroperasjon.
Opprinnelig postet av Mari^_^

Øøh. Akkurat samme har jo jeg og.. Nærsynt og skeive hornhinner. Og jeg må vente til jeg er 18 før jeg tar den laseroperasjonen, så alt er helt ferdig utviklet, og sånn at legene vet med 100% sikkerhet at avt. nærsyntheten trekker seg selv tilbake smått..
+ at det er sinnskyt dyrt.. 30000,- Må ha egen inntekt før den tid kommer ja..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  17:40:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg er bittelitt nærsynt og har litt skeive hornhinner. Dette plager meg ikke, siden jeg synes det er helt ok å bruke briller / linser en gang iblant. Men legen foreslo laseroperasjon.
Opprinnelig postet av Mari^_^

Øøh. Akkurat samme har jo jeg og.. Nærsynt og skeive hornhinner. Og jeg må vente til jeg er 18 før jeg tar den laseroperasjonen, så alt er helt ferdig utviklet, og sånn at legene vet med 100% sikkerhet at avt. nærsyntheten trekker seg selv tilbake smått..
+ at det er sinnskyt dyrt.. 30000,- Må ha egen inntekt før den tid kommer ja..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Mange sier at jeg kommer til å få bedre syn - en naturfaglærer mente at noen blir mer langsynte etterhvert. Ikke vet jeg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  17:41:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lopke: Jeg skjønte ikke helt dette med "operer ikke for å få 0"??
Kjæresten min hadde noe ala minus 7 tror jeg, og nå ser han så godt som perfekt på begge øynene. Han fikk også beskjed om at de ville ha en kontroll etter 6 mnd (denne var han på i høst) og da gjør de en opprettingsoperasjon om man fortsatt ser dårlig (hva som er grensen for "dårlig" husker jeg ikke helt da).

Jeg syns man må veie plagene man har med synet opp mot farene ved å ta en slik operasjon. Dvs at for Mari^_^ som slett ikke syns det er slitsomt med briller, men derimot virker å ha et avslappet forhold til saken :-) er kanskje ikke risikoen verdt premien om det blir en vellykket operasjon :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  18:01:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Guro: Jeg har som sagt ingenting imot briller og linser. No problem. Men grunnen til at jeg lurte var at øyenlegen sa at jeg burde vurdere operasjon.

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  18:07:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjæresten min hadde noe ala minus 7 tror jeg, og nå ser han så godt som perfekt på begge øynene. Han fikk også beskjed om at de ville ha en kontroll etter 6 mnd (denne var han på i høst) og da gjør de en opprettingsoperasjon om man fortsatt ser dårlig (hva som er grensen for "dårlig" husker jeg ikke helt da).

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Tror det var jeg som skrev det med 0??

Iallefall kan jeg gi en begrunnelse. De fleste blir som nevnt noe langsynt med årene, derfor opererer de med en viss margin for det, og for å ikke operere dem forbi null, til pluss.
-0,5 er jo så godt som perfekt ville nå jeg si... Og hvis han var i samme båt som jeg er i, så er 0,5 ingenting

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  18:10:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Alle får etterhvert noe langsynthet. Det er derfor man må ha lesebriller osv. Du finner svært sjeldent gamle mennesker som er nærsynte, uansett hvor nærsynte de var i yngre alder ;-) Derimot er det veldig uvanlig å gå fra langsynt til nærsynt, pga. av muskelen i øyet. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  18:12:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg syns man må veie plagene man har med synet opp mot farene ved å ta en slik operasjon. Dvs at for Mari^_^ som slett ikke syns det er slitsomt med briller, men derimot virker å ha et avslappet forhold til saken :-) er kanskje ikke risikoen verdt premien om det blir en vellykket operasjon :-)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Jeg mente eller det optikern fortalte var at det var ikke alltid de ramte 0. f.eks du har minus 6 (som er ganske mye etter min mening) den personen vil uansett kunne få svakere briller men/og ikke nødvendigvis 0 i syn.. men kanskje 0.25?? det er ikke alltid de rammer perfekt. Men om en har så mye ville det uansett bli bedre!! det optikeren mente mht til meg da som har minus 1 på begge øyne med 0.25 i bygningsfeil på begge, var at det var så lite og en laseropersjon ville på meg kanskje ikke bli så bra. Iom at bygningsfeilen var så svak ville bløte linser rette det ut. Men jeg klarer ikke å få dem på :)
bruker derfor briller styrke 1 når jeg kjører bil og ser på tv.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  18:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lino: Å gå fra nærsynt til langsynt er ikke merkelig i det hele tatt :-) Dette skjer når man blir eldre.

Opprinnelig postet av Formosissima

Kanskje litt tidlig da.. de fleste "snur" i 60-70 årene.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  18:24:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lopke: ok da forstår jeg :-)

Guro
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  18:33:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Alle får etterhvert noe langsynthet. Det er derfor man må ha lesebriller osv. Du finner svært sjeldent gamle mennesker som er nærsynte, uansett hvor nærsynte de var i yngre alder ;-) Derimot er det veldig uvanlig å gå fra langsynt til nærsynt, pga. av muskelen i øyet.

Så når jeg er åtti, har linsa i øyet blitt så seig at jeg er ikke nærsynt mer. Er minus7, 25.
hm.. ser et blunkeansikt, bare en liten overdrivelse kanskje??

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  18:39:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
men så får de grønn og grå stær da.. såe..noe falkeblikk får de nok ikke. Men ja har hørt om eldre folk som nermer seg null igjen etter det snur..

OT: oldemor kjørte bil til hun var over 90!! men da hun rygga i rundkjøringen tror jeg det ble slutt på det :)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  18:50:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

OT: oldemor kjørte bil til hun var over 90!! men da hun rygga i rundkjøringen tror jeg det ble slutt på det :)

Opprinnelig postet av Lopke

Hehe..

Flere eldre jeg kjenner var nærsynte som barn, men ble mer "normale" etterhvert, men de har jo som lopke sa, fått både grå stær og mye annet rart på øynene.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  20:30:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man trenger ikke være gammel for at dette skjer. Mamma og pappa bruker briller. Jeg karakteriserer ikke dem som gamle, selv om de har snudd og blitt langsynte. :-) Men kan vente å gå ned i styrke ja, dersom man er nærsynt. Og det er vel bevist at øynene er på topp når man er 17 eller noe slikt, og deretter daler. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  08:05:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man trenger ikke være gammel for at dette skjer. Mamma og pappa bruker briller. Jeg karakteriserer ikke dem som gamle, selv om de har snudd og blitt langsynte. :-) Men kan vente å gå ned i styrke ja, dersom man er nærsynt. Og det er vel bevist at øynene er på topp når man er 17 eller noe slikt, og deretter daler.

Joda, "gammelmannssynet" vanlig å begynne å få rundt 40-50. Men trodde ikke jeg kom til å gå så langt tilbake til null...

Har arva nærsyntheta fra mamma. Hun skulle visst begynt å gå mot null nå. Optikeren er ganske overraska at det ikke har sjedd noe enda. Så høres ut som hun har "holdbare" øyne akkurat der..

Har vært på sånn infodag om laseroperasjon. Da fortalte de en del om oppbyggingen til øyet, og de forskjellige typer synsplager o.l.
Utrolig interessant det der!

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.