hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - KLIPPER DERE?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 KLIPPER DERE?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  14:04:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Klipper dere hestene deres om vinteren?

Vi klipper de hestene om går løp, og de som ellers får veldig lang og tung pels, og bruker for mye energi på å tørke igjen etter å ha blitt svette av trening.

Det blir jo mye styr med tepper og sånn da...

I år klipte jeg kaldblodsvallakken min HELT, dvs klipte bort raggsokkene på beina også, og hele underkjeven.

For min del ser det ut som om hestene nyter å få bort all den tunge pelsen, de blir ofte skikkelig spreke rett etterpå!

Hva gjør dere andre?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  14:25:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid barbert hestene mine. Tykk pels er ikke noe særlig når man trener hardt flere dager i uken, så for meg har det vært en nødvendighet. Den siste hesten min elsket å bli barbert, og koste seg skikkelig da pelsen kom av! Men synes ikke det har vært så mye "styr" med dekken, har ikke behøvd å bruke så veldig mange, selv om hestene har vært korthåret:)
Hege Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  14:28:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har klippt Holter de siste vintrene, for jeg merker at det blir for tungt for henne å trene dressur med all pelsen. Hun synes det er deilig å bli barbert, står løs på stallgangen mens det pågår og rører seg ikke av flekken. Klipper ikke bena, og lar det være igjen en "sjabrak" på ryggen, men klipper også underkjeven (slik at jeg ikke lugger henne når jeg tar på hodelag, nå har jeg imidlertid sluttet å ri med nesereim, så det problemet har vi igrunn ikke lenger). Minuset er jo all dekkenstyret, noe Holter synes hun kunne klart seg uten (liker ikke dekken), så jeg slutter med dekken så fort jeg kan om våren (mars).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  14:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Min hest er til min store fortvilelse klippet. Jeg håper jeg slipper det neste år, men klipper heller enn å pine hesten..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/01/2006 :  14:57:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Her klipper vi alle hestene, for å unngå at de blir så våte og svette. De aller fleste av dem synes det er helt ok, og står stille mens det pågår. Hestene her bruker endel dekken (for mye etter min mening) selv om det er ganske varmt i været i forhold til Norge. De står ofte med to-tre stalldekken inne i fem plussgrader, galskap!

De hestene jeg har vært borti som har vært klipt i Norge har ikke brukt så mange dekken ved 10 minus engang, og har klart seg helt fint.. Selv var jeg så heldig at hesten min ikke trengte å klippes da hun hadde nesten sommerpels året rundt.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  15:14:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg bruker dekken for å unngå at Don setter pels, fremfor å klippe. Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  17:37:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Vanligvis barberer jeg hesten min hver vinter og helst 2 ganger før jul engang og etter jul engang.. Men i år har han teddy pels ettersom jeg er gravid og hadde tenkt til å trappe ned ridningen litt... Men slik har det heldigvis ikke blitt..
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  18:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg barberte en gang i oktober og en gang i desember. Synes heller ikke det er noe "mas" med dekken da hun står med et tykt inne og et tykt ute (istedenfor to-tre som enkelte bruker) Bruker tykt teppe til mars, går da over på tynnere teppe, og regner med å være teppeløs i mai.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  18:58:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
nei, klipper ikke, er litt opptatt av at hesten min skal ha det mest mulig naturlig. så i stedet for å ri hun til hun "koker over" så passer jeg heller på å legge inn litt skritt innimellom i øktene mine så hun slipper å bli så varm.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  19:14:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Norlandshesten min er jeg nødt til å klippe om jeg skal bruke han om vinteren ellers blir han kliss våt av en 15min skrittetur.. Og han blir også alltfor sløv og gretten å ri om jeg lar han ha på pelsen.. Han orker liksom ingenting.
Så snart pelsen er av er han en mye mer energi full og lykkelig ponni...

De andre hestene mine barberer jeg ikke.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  20:52:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
vi klipte også de som gikk på utegang før, vi. De hadde da seff svære skikkelige vinter-utetepper på, og stortrivdes. Verre å slippe ut en svett hest som har langt vått ragg, synes jeg. Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  21:01:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vi klipper ikke traverne våre..
Bruker heller ikke dekken på noen av dem...
Det fleste har helt grei pels, men selvfølgelig er noen av dem litt raggete.. Går ikke løp akkurat nå uansett, og bruker bare et teppe på dem hvis de er svette..

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/01/2006 :  10:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi klipper heller ikke traverne våre... De går bare med et tynt sommerdekken ute, men har faktisk ikke satt pels i det hele tatt. Inne står de med et tykt ullteppe.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:42:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Fröya har fått "dekkenklippp" i år. Jeg er i utangspunkter ikke særlig for klipping, men i oktober kom det en skikkelig varmeperiode og "frøkena" hadde jo satt ordentlig vinterpels! Hun sto og svettet på beite. Å ri henne var uaktuelt. Vi hadde èn rolig tur i nabolaget og da sto hun å pusta og pesa mens svetten drypte. Var faktisk bekymret for at hun skulle få heteslag. Eneste måten å få ned pulsen og pusten på, var å spyle henne med kaldt vann. Så da var det å få tak i noen med klippemaskin og la det stå til. Har ikke klippet henne etterpå. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  11:01:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Missy er utegangshest, derfor klipper jeg ikke.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  11:37:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg barberte Stjerneskudd i oktober og desember. Han er 14 år og aldri blitt barbert før, men det gikk kjempefint!
Syns det er helt topp med tørr hest etter trening! Bruker bare 2 forskjellige dekken, ett inne og ett ute. Skjegget, ørene og manen klipper jeg med vanlig saks. Stjerneskudd har "ståman" som må klippes forholdsvis ofte.

Stina

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.