hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skjæring av Welshman og -hale.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Skjæring av Welshman og -hale.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

rapplilja

Skrevet - 12/01/2006 :  12:56:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har tips om forberebelse av welsh cob til utstilling?
Har aldri gjort dette før, og synes det er skummelt å begynne å skjære i den fine manen. Hesten min er bare 7mnd, så halen er ikke særlig lang enda. Hun skal stilles i sommer.

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  13:07:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er det krav om å gjøre det da? Gjelder det bare Cob eller gjelder det småtassene også?

Jeg var på en welsh mønstring i U.K. og der hadde de fleste cobene rett og ganske kort man, men ikke alle. Vet ikke hvordan dette er her jeg?

OT: Hvor skal du stille dyret?

www.hestene.no Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 12/01/2006 :  13:30:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror manen på A'hoppene også skal skjæres ja, men ikke halen. Er på gyngende grunn her nå.. Det står i nest nyeste ponninytt, men jeg har ikke det her nå.

Cob'en skal hvertfall skjæres. Har lest hvordan det skal være: Manen ca 15 cm lang, halen skjært i en bue på høyde med hasene. Manen skjæres for å framheve halsen, og er spesielt viktig på unghester med spinkel hals, ellers ser den enda spinklere ut. Tror det var slik.

Skulle gjerne hatt noen stalltips. En ting er å lese om det i ponninytt, noe helt annet å gå løs på gullet med kniven...

Hun skal stilles i Lom 17.juni, og på NPA-show i juli (?) På Linnesvollen tror jeg, var hvertfall det i fjor. Vi skal også stille A-hoppa til venninna mi, med føll. Spennende...
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  13:32:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ugh, betyr det at den lange manen til Miss også må vekk..? *Sukk*

Skal undersøke det nærmere....

OT: Vi skal være med på rasemønstring søndag og opptoget lørdag vi da. Vi snakkes sikkert

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 12/01/2006 :  13:36:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Her i UK hvor rasen opprinnelig kommer fra blir welshene klipt/skjært. Tyngre welsh (sec D) blir cobba helt ned (barbert vekk både man og pannelugg) mens halen er klipt ca i hasehøyde, og gjerne klipt/barbert på de øverste 10-15 cm av halerota for å framheve rumpa mer.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  13:43:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Barbere bort pannelugg og man...? Oioi..

Kurre

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  14:57:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå inn på vipen til Marcello eller Indi.
Hun har god peil på det der! (Om du har fått igjen dataen da Lindus!!)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 13/01/2006 :  12:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stakkar lille gullet mitt skal hvertfall ikke barberes!!! Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 22/01/2006 :  03:01:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er på nett igjen nå ja Kurre.Som dere er ine på så skal mana skjæres på cob men sec A er jeg ikke så sikker Mari gå inn på stutteri Molina og ta en titt.Min sec a harså lite man at det har ikke vært noen problemstilling men jeg tror men kan velge.Om fjeste kommer vekk av hår så skjærer men luggen men ikke mer en at du får fram mer av fjeset og ikke klippe oppe på hodet.oppe på halen kan man enten ta bort de lengste halehårene eller bruke litt gele for å få de inntil,dette for at rompa ser breder ut.Før man tar på baby olje på mule og rundt øyne så klipp bort lange hår under haka og ganasjene så får den et vakkert hode.Mye høres helt sløvt ut men når man tar ut hesten og er klar for ringen så er det jo så moro.Welsh grimer kan jeg dessverre ikke hjelpe med da disse blir kjøpt i wales på show og lignende.Cob går med tau mens sec A er veldig fine med flate bånd.Om det er noen som vet hvor man kan få de i fra uten å reise til Wales blir jeg veldig glad.Skal vise 8 welsher til sommeren og har et tau Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 22/01/2006 :  14:44:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode råd!
Hvilken kniv bruker du når du skjærer manen og halen?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  15:18:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Men vi får vel ikke bank om vi møter med en hoppe med svart mønstringshodelag heller håper jeg? Har altså ikke funnet noe som helst av hvite grimer...

Kurre

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  15:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å få det sydd?
Om du vet mål og utseende på det du skal ha?
Prøv feks. http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=5175
Meget dyktig!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 22/01/2006 :  21:28:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Over hode ikke bank MariDette er hvite bommulls tau og de er ikke å få tak i her(Kanskje jeg skulle importere)
De har/hadde fine visnings hodelag på Hooks før,med antikke messingspenner.

Til å skjære man og hale med har jeg funnet ut at kniver til å trimme terriere med er bedre en disse foldeknivene som man bruker på hest.Det er myelettere å skjære med noe som biter fra seg en å stå å slite med en sløv kniv.Ellers kar jeg brukt den Combo kniven fra hooks til å ta hår i fjeset med,ser alltid for meg om uhellet skulle være ute med en saks,au au.

Ta en titt på Welsh sider ,det er veldig lurt om man er usikker på hvor mye man skal ta utifra ekstriør osv.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.