hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vasking av hest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Vasking av hest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lizzie&Tassen<3
» VIP

Skrevet - 01/01/2006 :  21:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på; er det særlig smart å spyle en hest bare med kaldevann? Noen sier at du kan gjøre det året rundt, andre sier at jeg bare kan gjøre det om sommeren mens andre sier at jeg aldri må spyle den kun med kaldt vann.

I stallen ``vår`` har vi kun kaldt vann i slangen, og når jeg tar en bøtte med lunkent vann, blir ikke Tassen skikkelig ren (ikke 100%:P)

Jeg har ikke fått spylt ham siden jeg fikk ham (i august) for det var så dårlig vær og sånt så jeg har ikke ``tatt sjansen`` i tillfelle det ikke er ``lovlig`` å spyle ham med bare kaldt vann...

Tassen trenger å bli spylt... så hva skal jeg gjøre??

Knegg fra Lizzie og Tassen<3<3

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/01/2006 :  21:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må du spyle hele hesten da? Hva om du spyler bena, lårene og under magen, og så bruker du bøtte på resten? Det aller beste er jo å ikke vaske for mye om vinteren, da dette tar bort det naturlige fettlaget til hesten. Ta en times omgang med forskjellige striglebørster du! Eventuelt tørrshampo.
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:00:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Ville nok ikkje spylt hesten med kaldt vatn om vinteren. Lunka grønsåpevatn, og ei god strigle, det gjer susen på stygge flekkar her i alle fall. Men husk at du tek vekk fettlaget i pelsen når du vaskar hesten, og om vinteren treng hesten fettlaget i pelsen. Så om du absolutt skal vaske hesten bør du bruke dekken til hesten har fått tilbake noko av fettet i pelsen (ved svetting etc)
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  10:53:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Vi har heller ikke varmt vann i slangen i stallen der jeg rir. Bruker kaldt vann på bena / lårene. Varmt vann i bøtte på resten, men KUN der hesten er skitten. Bruker helst tørrshampo som første løsning. Vann etterpå.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  11:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge hesten ikke har blitt vant med å bli spylt i kaldt vann,så bør du vente til det blir mildere i været. Jeg vet det finnes folk som spyler hestene i kaldt vann hele året,og sverger til dette,samt at eier sier h*n aldri har syke hester...
Men jeg gjør det ikke.
Jeg har opplevd en hest som fikk krysslammelse av å bli spylt over ryggen/krysset etter løp da hesten var godt svett fra før...så om jeg ser det nødvendig å spyle etter en trenings-økt,så tar jeg kun beina,evt litt oppover brystet.
Men skjønner ikke helt poenget med å måtte spyle nå midtvinters???
Så lenge hesten tørker,så er det jo bare å børste svetten av...
Spyling,spesiellt i kaldt vann hører sommeren til...men det er da kun min mening ;)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  12:09:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Lene!

I varmt vær spyler jeg Holter med kaldt vann på bena, halsen og under magen, men aldri på ryggen og krysset pga fare for krysslammelse. Om vinteren ville jeg aldri spylt med kaldt vann (kun på bena i såfall, men siden vi har varmtvann så bruker jeg lunka vann på bena). Har uansett ingen grunn til å spyle hele hesten midt på vinteren.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 25/01/2006 :  17:57:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi har heller ikke varmt vann i slangen i stallen der jeg rir. Bruker kaldt vann på bena / lårene. Varmt vann i bøtte på resten, men KUN der hesten er skitten. Bruker helst tørrshampo som første løsning. Vann etterpå.

Opprinnelig postet av christine26.

Hei!
Kor får du kjøpt tørr spray? kan det brukes på man og hale også? Virker som en god ide... Fjellvåk Sin kvite man er blitrt ganske miss farga, og finner ikkje show shinen!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.