hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - KLIPPER DERE?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 KLIPPER DERE?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  15:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svarten er utegangshest, og klippet.. Går helt fint det så lenge han har dekken på. Men det var første og siste året han er klippet.. var mildt sagt et mareritt når dopen gikk ut å han ble lei av det... Når han blir så utolmodig er det bein i lufta alle veier..:P Gå til toppen av siden

Stettson

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  05:48:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStettson  Svar med kopi av melding
Pelsen til gampen min tok turen til trillebåra =) Klipte han da han ble gjennombløt etter 10 minutt ridning. I tillegg når det er en million minus grader ute speikte gampen =) Så, pels som har sotte i 9 år var godt å få bort :D
Hesten min har kapret den beste plassen i hjertet mitt <3 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  00:07:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Mine går på utegang, og får beholde pelsen sin som den er. De blir veldig svette når de løper mye. Men de mister ikke piffen selv om svetten renner, så jeg tror de får kvitta seg med overskuddsvarmen. Synst det er praktisk at hesten bruker "sine egne klær" og slippe å bruke så mye dekken, så får det bare våge seg at Ikaros ligner mer på en diger geit enn en hest om vinteren Men skjønner godt at folk velger å klippe når hesten plages av for varm pels Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/01/2006 :  15:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klipper ikke ett hårstrå. Tilogmed det hakket grima skal ligge i bak ørene får vokse fritt..

Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 18/01/2006 :  20:27:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Gjorde det ikke på de hestene jeg hadde før, og har liksom ikke hatt noe behov for å gjort det på den jeg har nå enda, men ser helst at hun blir tilvendt klippemaskin nå mens hu er lita. Er veldig greit om jeg har den muligheten når hun blir i bruk, uten at hesten skal være mer oppunder taket enn på gulvet bare man setter på maskinen
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  22:00:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har ikke klippet i år, har ikke vært bruk for det...kanskje neste år..
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  13:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Avlshoppa og unghesten har full pels,men Kurre måtte jeg klippe iår.
Har ikke vært nødvendig tidligere,men med den hetebølgen som kom tidlig på vinteren iår fikk ponni'n problemer gitt.

Ikke bare ble han klissvåt og hyperventilerte etter 10 min riding,men ble svett når han sto stille i boksen eller ute i luftegården også.
Ikke noe særlig valg da,bort med pelsen!

Ble sitt vanlige pigge,glade jeg igjen med en gang. Ikke mere pesing, ikke mere utslitt hest etter en halv times tur.

Spørs nok om ikke vi klipper til neste år også.Han har vært i betydelig bedre form iår enn tidligere.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lukka, Solfari og Greta

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  16:32:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg klipper ikke hestene mine, for de står ute hele året.. så stakkars dem da, da fryyyser de nok =P
Greta Lind, Lukka og Solfari<3 Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 20/01/2006 :  08:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg klipper den ene hesten. Han klør og får noe slags eksem når vinterpelsen kommer. Da må han klippes. Selv om han går på utegang, fryser han ikke i det hele tatt.. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  11:47:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Avlshoppa og unghesten har full pels,men Kurre måtte jeg klippe iår.
Har ikke vært nødvendig tidligere,men med den hetebølgen som kom tidlig på vinteren iår fikk ponni'n problemer gitt.

Ikke bare ble han klissvåt og hyperventilerte etter 10 min riding,men ble svett når han sto stille i boksen eller ute i luftegården også.
Ikke noe særlig valg da,bort med pelsen!

Ble sitt vanlige pigge,glade jeg igjen med en gang. Ikke mere pesing, ikke mere utslitt hest etter en halv times tur.

Spørs nok om ikke vi klipper til neste år også.Han har vært i betydelig bedre form iår enn tidligere.

Opprinnelig postet av Kurre

Jeg har lest at man ikke kan konkurrere med klippede islandshester, da de skal være så naturlige som mulig. Stemmer dette?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  18:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja...nesten!
Det er ikke lov å klippe med mindre det er medisinske grunner til det.Som overoppheting.
At man synes hesten ser finere ut m kort man f.eks holder ikke.
Om hamen blir så lang at hesten tråkker på den kan du ta av det overflødige der.

Jeg passet på å snakke med vet min før jeg klippet og fikk "tillatelse" (Tror du de holdt på å le seg ihjel av islandsfolket da....Yep!)

Det er aldri noen som vil si noe om du kommer med klippet hest.
Er det man/hale/hovskjegg som er tatt kan du nok regne med spørsmål.
Men for å være på den sikre siden,si ifra til vet AT du gjør det og HVORFOR.

Også Islandshester må jo få slippe å løpe maraton eller danse balett med varmedress på...

crusabell

» VIP

Skrevet - 20/01/2006 :  21:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det mange som klipper hester som står på utegang? har tenkt litt på det. skal bynne å trene hesten litt hardere å hun blir veldig fort svett. hadde det vært en ide å klippe en "ventilasjonsstripe" nå,og kansje helbarbere når det blir litt varmere? vil veldig gjerne slippe røytinga. grøsser bare ved tanken... er redd det vil bli litt kaldt med helbarbering nå,siden hun står på utegang.(i kalde trøndelag) noen synspunkter? Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  21:41:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er når du klipper såpass sent er at du kan forstyrre setting av sommerpels o.l.
De kan visst gå litt surr i når/hva/pels.
Vet det er endel som ender med å klippe hele året rundt.

Kulde er ikke noe problem.Det er derfor man har dekken!
Klær på etter behov,så slipper du overopphetet hest.

Klippe litt,men ikke alt er et veldig greit kompromiss. Hesten beholder noe av den naturlige beskyttelsen mot kulda,men du kan da fjerne foreksempel der den svetter mest.
Undersiden av halsen,brystkassa,under magen og svangen...

crusabell

» VIP

Skrevet - 20/01/2006 :  22:34:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
klipte henne sånn i fjor. en stripe fra under halsen og utover. ser jo litt merkelig ut da spesielt når hun har kjempelang pels som står RETT UT på resten av kroppen. men det er vel kanskje det beste for hesten... i sommer bli hun litt øm i ryggen hvis det regnet mye og hun ble våt,så jeg vil helst beholde litt pels på ryggen og krysset. Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  10:24:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Klipte min vbl hoppe i oktober 05. Hadde egentlig tenkt å klippe en gang til men så ble det veldig kaldt akkurat da jeg tenkte å gjøre det i desember.
Hun har ganske kort pels på kroppen (1 cm kanskje) men lenger pels på halsen og under magen. Bruker dekken selvsagt.
(klipte helklipp; hodet ble klipt frem til der sidestykkene på hodelaget ligger, frembeina klipte jeg ned til knærne men bakbeina fikk ha pelsen opp til dekken kanten)

Hun står på utegang/i kaldstall (varierer, jeg stenger henne inne om været er pyton men det er jo kaldt der også)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.