hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bremse hesten ved hjelp av oversjenkelen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bremse hesten ved hjelp av oversjenkelen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 14/01/2006 :  22:44:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest flere forklaringer osv. Også blitt fortalt det under kurs.

Men når jeg skal praktisere det så får jeg det ikke til.
Tydligvis noe jeg gjør feil.

Tips? Evt. en god forklaring?

Redigert av - Bustetrollet den 14/01/2006 23:24:12

LisaFi

Skrevet - 14/01/2006 :  23:04:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
mente du nå egentlig undersjenkel? oversjenkel? Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/01/2006 :  23:23:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oops Der ser du, jeg henger ikke med! Jeg mente oversjenkel.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  23:39:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Godt du ikke mente undersjenkler

Jeg liker egentlig bedre å si at man bremser ved hjelp av setet. Med setet mener jeg ikke bare setebeina, men det å ri med tyngden, sette seg godt ned, og bruke oversjenkler samtidig.

Jeg rei en gang en hest som var trent i klassisk dressur, for en dame som også underviste i klassisk dressur. Hun ba meg stoppe hesten. Det skulle jeg gjøre ved å slippe tøylene helt, og så puste hesten ned i holdt. Hun ville da at jeg skulle puste ut all lufta jeg hadde i lungene, slik at kroppen ble veldig tung, og hesten stoppet. Det funket faktisk, på denne hesten. Jeg har dog ikke klart dette på andre hester, og har vel heller ikke ridd hester som normalt har blitt ridd sånn, og jeg er vel langt fra noen ekspert på dette selv. Tror vi skrittet tre runder før hesten stoppet fra skritt

Det dette ga meg var iallfall en god ide om dette med å ri med et tung sete når hesten skal bremses. Samtidig som at du ikke spenner deg, men følger hestens bevegelser og er med i det som skjer. Vel så viktig som at du lærer å kontrollere kroppen slik at det føles mest mulig behagelig og mest mulig naturlig for hesten å bremse opp, er at hesten er aktivisert riktig ellers. Om hesten ikke generelt er gjennom og med hjelperne dine, hjelper det lite som du forsøker å ri aldri så "med" hesten med setet ditt, for da oppnår du rett og slett ikke kontakt.

Det å ri overganger er en vanskelig øvelse å forklare. Jeg vil anbefale deg å ta en titt i boka "Sentrert Ridning" av Sally Swift. Hun har et eget kapittel om det å ri overganger. Da ved å bremse, og ri frem. Det er endel med dette å lære og ri for setet som generelt er viktig å få med seg selv om du i første omgang kun er ute etter å bremse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/01/2006 :  23:45:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar spoff :)

Men når man bruker oversjenkel; presseleggene "sammen" og strekke litt bake, akkurat som man holder igjen hesten?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  23:54:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Om du "kniper" hesten mellom deg er det veldig lett at du spenner deg for mye selv, og med en gang du gjør det mister øvelsen sin hensikt. Kanskje hesten sakter av litt, men du mister antagelig hestens form, og hestens balanse, og "ødelegger" øvelsen. Jeg vil anbefale deg å få hjelp til dette i praksis. Det er veldig vanskelig, og krever endel følelse og timing, samtidig som du får forståelsen av det å ri tempovekslinger med setet. For meg har iallfall dette vært en modningsting å lære, som har tatt lang tid, mange hester og mye terping med instruktør og under egentrening. Om om jeg egentlig kan det ennå vil jeg vel heller ikke si.. Det er alltid rom for forbedringer
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  05:11:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Enig m Spoff! ikke knip hesten mellom deg... Prøv å kjenn forskjell på hofter/lår, og knær/legger.
Legg er fremaddrivende, lår er forholdende. Dvs ALDRI begge deler samtidig!
(i tillegg til vektforandringer, seff..)

NB slipp opp med en gang hesten viser tegn til å lystre, ( dette er en "ros" for å gjøre riktig!)
- heller repeter hjelpen om den ikke virker "nok"...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/01/2006 :  10:05:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må nok teste ut litt etter hvert..

Redigert av - Bustetrollet den 15/01/2006 10:05:38 Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  11:08:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig godt forklart spoff:)
Skønte ikke helt hva du mente lisafi...menmen:P

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  13:50:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
hihi.. tenker litt i krumspring noen ganger.. Mente at hvis en slutter lårene litt tettere rundt hesten, og sitter tungt, så er det en forholdende hjelp. Mener IKKE knipe med knærne, altså, bare gli ned i, klistre seg inntil salen, samtidig som du "blir tung".

Hjelp som gis hesten med leggen er en fremaddrivende hjelp, derfor blir det litt selvmotsigende ovenfor hesten å bremse med leggen. Det forklarer kanskje også hvorfor man ikke bør bruke oversjenkel og undersjenkel samtidig? På samme måte som man ikke "bremser" med tøylene og gir "framoverhjelp" med sjenkel samtisdig.

... gir opp. Blir jo like rotete dette også... ;)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  13:52:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
hihi.. tenker litt i krumspring noen ganger.. Mente at hvis en slutter lårene litt tettere rundt hesten, og sitter tungt, så er det en forholdende hjelp. Mener IKKE knipe med knærne, altså, bare gli ned i, klistre seg inntil salen, samtidig som du "blir tung".

Hjelp som gis hesten med leggen er en fremaddrivende hjelp, derfor blir det litt selvmotsigende ovenfor hesten å bremse med leggen. Det forklarer kanskje også hvorfor man ikke bør bruke oversjenkel og undersjenkel samtidig? På samme måte som man ikke "bremser" med tøylene og gir "framoverhjelp" med sjenkel samtisdig.

... gir opp. Blir jo like rotete dette også... ;)
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:56:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
oja... det du mente:) skønte det nå vettu lisafi

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/01/2006 :  21:52:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde det idag, og jeg må si jeg ble MEKTIG imponert!
Pustet ut og gjorde meg tung og liksom lekte potetsekk. Rosita stoppa
på første forsøk etter noen sekunder bare
Så prøvde jeg trav --> skritt. Og joda funka det og.. Men det ble trav --> stå, istede for jeg glemte og legge til sjenkel umiddelbartn(er ikke vandt til at hun stopper etter trav)så hun sto bom fast. Og med en gang ja ga sjenkel da så var det rolig skritt igjen.

Takk for svar spoff og Lisafi, nå har dere hjelpet meg et skritt nærmere målet mitt gitt

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.