hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hjelpetøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

~*!Baby Boom!*~

Skrevet - 25/12/2005 :  21:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trener min pony for det meste på glidetøyler/granantøyler. Det føles som om hun går i korrekt form, altså løsgjort og fin. Men jeg er ganske redd for at hun/jeg skal bli "avhengig" av de. Altså at hun ikke klarer å jobbe hvis hun ikke har disse tøylene. Jeg vil jo aller helst slippe disse "dranedhestenpåtøylen" tøylene, for den blir jo på en måte dratt ned. Men siden hun går best med disse, så er det jo veldig fristende å ta disse til timen (det jeg altså gjør)!
Og jeg skjønner de som er i mot hjelpetøyler VELDIG godt da, men så er det jo det at hesten går aller best med disse! Altså, jeg hvet ikke hva jeg skal gjøre! Og håper at noen vil komme med råd, frlag på andre metoder (uten hjelpetøyler! For jeg VIL jo egentlig ikke bruke disse) +++... Hadde blitt superglad da
Mari

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  21:13:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å ri uten da? Hvordan går hun da?
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  21:14:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med Helle. Sjekk hvordan hun går uten, få evt. en instruktør til å se på dere. Kanskje greier du å få hesten til å gå like bra uten..?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  21:38:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
og ikke bare det;.. Når en får hesten til å gå likebra, og gjerne enda BEDRE uten, er det mye mer glede i arbeidet!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 25/12/2005 :  21:41:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg brukte gramantøyler før, på en kaldblodstraver som skulle lære litt dressur. han lærte seg å slappe mer av i nakke og hals, men vi fikk en tendens til å glemme motor`n, altså bakparten. altså gikk hesten og daffet rundt på fremparten.
jeg fikk en reaksjon fra en på stallen da jeg red inn unghingsten jeg trener litt: hvordan får du han til å søke ned sånn? har du ikke brukt gramantøyler en gang? og nei, det har jeg ikke brukt på den unghesten, og belønninga er en hest som går ærlig frem til hånda og som søker ned og frem.

du sier at du føler at hun går i korrekt form, og er løsgjort og fin. hvis det er riktig har det ingenting med hjelpetøylene å gjøre. derfor råder jeg deg til å legge disse hjelpetøylene dine på hylla. og blir du fristet til å ta dem på "for å være sikker", kast dem i søpla med en gang. litt dramatisk kanskje, men vil du ha en hest som virkelig går ærlig må hun jo få en sjans til det, syns du ikke? ri mye volter, serpentiner osv. hvis hun går korrekt og er løsgjort, slik som du føler at hun gjør, kommer formen automatisk. hun kan helt fint jobbe uten disse gramantøylene, det eneste de gjør er å dra hodet hennes ned. husk at samling kommer bakfra. med gramantøyler jobber man forfra og bakover.

ikke bli for opphengt i å "ha hesten på tøylen" eller å ha hodet "her eller der". ri mye på bøyde spor og gjør henne myk og smidig, så vil resten komme etterhvert. ta deg god tid og ri korte økter av gangen.

håper det ordner seg, og at du føler at det går like bra uten hjelpetøyler!
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  14:10:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det har vært mange debatter her på mix om bruk av hjelpetøyler. Bruk søkefunksjonen. Min meninig er at slikt utstyr kun skal brukes i kortere perioder i hestens utdanningsfase for å "vise vei" og lede hesten på sporet av hva man ønsker at den skal gjøre. Hvis hesten din kun går til tøylen ved bruk av hjelpetøyler; hvordan kan du være sikker på at den ikke bare knekker i nakken? Vet du hvordan en hest skal kjennes ut når den er riktig og ekte løsgjort og setter bakbena skikkelig under seg? Få en kyndig hesteperson til å se på deg når du rir; og hjelpe deg til å finne ut av problemet. Det vil bare forsterkes hvis du fortsetter å ri med hjelpetøyler uten å være sikker på at du bruker dem korrekt.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  14:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg brukte hjelpetøyler en periode på den forrige hesten jeg hadde, og det fungerte kjempebra, jeg lærte meg å sitte bedre på henne, for jeg kunne konsentrere meg mer om sits, håndstilling osv.. Men etter hvert ville jeg jo bort fra disse tøylene, så det jeg gjorde var å venne meg av med å bruke de, ganske langsomt. Først red jeg med de, men passet på at de var så slakke at de egentlig ikke hadde så mye å si, men jeg følte at det ble lettere å bare ha de der! Så begynte jeg å ri med og uten annenhver gang, slik at jeg kunne fortsette å holde hesten i form. Så begynte jeg å ta de av etter oppvarming, og det funket kjempebra, og til slutt ble jeg helt kvitt de, uten at hesten kom ut av form! Det var utrolig gøy å få til, så bare stå på, bit tennene sammen, og prøv å venne deg av med de, for du får mye større glede av å ri uten=)
Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  15:45:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke bli for opphengt i å "ha hesten på tøylen" eller å ha hodet "her eller der". ri mye på bøyde spor og gjør henne myk og smidig, så vil resten komme etterhvert. ta deg god tid og ri korte økter av gangen.

helt enig
hjelpetøyler=tøyler til hjelp, ikke til å ris med hele tiden.
hesten går ikke riktig før resten er riktig, ink rytter.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

~*!Baby Boom!*~

Skrevet - 27/12/2005 :  00:33:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til alle dere som har svart på smp. mitt!!! Tusen takk for alle svar. Og jeg prøvde å ri uten i dag, og hun gikk kjempefint! Nå blir nok treneren min glad, når hun ser hvor bra Baby går.

Mari
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  11:08:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til alle dere som har svart på smp. mitt!!! Tusen takk for alle svar. Og jeg prøvde å ri uten i dag, og hun gikk kjempefint! Nå blir nok treneren min glad, når hun ser hvor bra Baby går.

Mari

Opprinnelig postet av ~*!Baby Boom!*~

Så bra!! Der ser du, du kan nok ri hesten enda bedre uten slike tøyler, selv om de kan være til hjelp noen ganger.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  18:50:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mari

Opprinnelig postet av ~*!Baby Boom!*~

Så flott

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:44:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Det som er farlig med hjelpetøyler er jo det at man kan miste litt følelsen av hvordan hesten egentlig skal gå. Det kan kjennes bra ut, fordi hesten faktisk "bøyer nakken", men får ikke med seg ryggen, altså det vi kaller "knekke nakken. Det går også fint ann å ri hesten gjennom med hjelpetøyler, men man blir fort lurt hvis man ikke vet hvordan den egentlige følelsen skal være, og når man rir uten syns man det går dårlig og finner ut at det er bedre å ri med disse hjelpe-/glidetøylene, man glemmer nemlig veldig ofte å tenke etter om hesten går til kontakten og tar bittet, eller om det er hjelpetøylene som gjør at den "bøyer nakken"

Pass på å ikke bli for opphengt i at hesten "bøyer nakken", men at den går til kontakten, tenker fremover og bruker både rygg og bakben på riktig måte. Til slutt får man een hest sopm går til tøylen, og som er løsgjort, myk i hånden og lett bøyelig. Hjelpetøyler bør kun brukes i en utdanningsfase, og ikke hele tiden. Bare man ikke mister følelsen av når den går riktig...

Hilsen masekoppen...

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  00:03:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hjelpetøyler bør kun brukes i en utdanningsfase

Jeg driver og omskolerer en traver, ville det vært greit å bruke hjelpetøyler en liten stund, for å "vise henne veien", til hvordan hun skal klare å bære seg? Hun er myk og fin i hals og resten av kroppen, og har ikke problemer med å gå "på tøylen" i løse lufta, hehe..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  01:48:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Noen mener det og andre mener ikke det.

Jeg vil si at så lenge man ikke lar seg lure, og kun bruker det i en kort periode, samtidig som man tar dem av og kjenner etter hele tiden, skader det på ingen måte verken deg eller hesten. Det er ihvertfall mitt syn på det, og hva jeg har lært. Andre mener og lærer at det ikke er farlig i det hele tatt, mens noen mener og lærer at man ALDRI under noen omstendigheter skal bruke det, for det gjør at du er en dårlig rytter.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Campari.

Skrevet - 02/01/2006 :  02:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig enig med Amillion her! Hjelpetøylene kan hjelpe deg men du kan også lure deg selv veldig med å tro at hesten går riktig når den bare "knekker på nakken".
hvis du absolutt føler du trenger de så ta en time for treneren din der han/hun viser deg hvordan du skal gjøre det.

Hilsen Nicoline
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 04/01/2006 :  15:36:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har veldig vonde opplevelser fra bruk av hjelpetøyler,i dette tilfellet innspenningstøyler,de med gummiring som festes i bittringene og i sal/gjjort.Jeg red tungdølen min for en profesjonell dressurtrener,som skulle klare å få alle hester uansett bakgrunn og rase til å kunne det grunnleggende i dressur.

Vi hadde første timen vår,og Laban skjønte ikke stort,gikk i ettergift og var så flink.Men så fant han ut at dette gadd han ikke,så da var det nesa i sky og på med innspenningstøyler.Jeg fikk beskjed om at et kvarter med disse så kom han til å gå bøyd uten også.Vi prøvde,og han gikk så fint og vi tok de av igjen,men neida,himmelen var veldig fin akkurat da tydeligvis.Så det denne proff treneren gjorde da var å spenne han inn så mye at Laban gav opp,og la seg ned.Jeg var rett og slett redd...og kommer aldri til å glemme det.Så nå sitter jeg her med en hest som det nesten er umulig å få ned i fin form,fordi han er redd for at det samme skal skje igjen.

Så jeg mener at hjelpetøyler er greit en gang iblant når man trenger litt hjelp!!!

Ride with the wind Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.