hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Åringen min nekter å trave i leietau
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Åringen min nekter å trave i leietau
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  18:32:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Åringen min nekter å trave med grime og leietau på. Har prøvd å "dra" han i gang, men da bremser han bare. Har også prøvd å begynne å springe selv uten å stramme i leietauet. Da øker han tempoet til raskt skritt, men fremdeles ingen trav. Har også forsøkt å få han til å trave ved hjelp av moren, altså at noen andre leier henne i trav, men han følger ikke etter.

Hvordan kan jeg lære ham å trave i bånd? Han må jo tidligere ha fått den opplevelsen at man ikke skal springe når man leies...

Må også understreke at han både traver og gallopperer fint på eget initiativ, uten leietau og grime.

Ellen

xxxx

Skrevet - 07/01/2006 :  18:51:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner med at du har grunntrent hesten litt med bakkearbeid/lett longering for å få den til å gå frem/stoppe/svinge.
Altså at den også forstår å bli ledet fremad i grime-leietau ved at du driver på den bakfra?
Det er helt basic og må introduseres før man går lenger.

Om så er ville jeg ha tatt en dressurpisk i venstre hånd og gitt den en pytteliten snert bak ved hasen når du ber den om trav med stemmen og ledende tak i leietauet/grima.
Løsne presset du har i grimeskaftet så fort du merker den tenker frem.
Ros masse om det så bare er et skritt elller to.
Går nok bra om du repeterer det ett par ganger i uka.

Er så mange flinke åringer på utstillinger osv. så detta pleier de ta kjapt om de har forstått signalene.
Lykke til!

Redigert av - xxxx den 07/01/2006 18:57:01 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/01/2006 :  23:08:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du den kan være sårbent? Og at det er litt ømt å løpe på hardt underlag?

Langt ifra sikkert at det er grunnen da.. Men det er jo en grei ting å utelukke i første omgang!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/01/2006 :  00:02:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Springer du fort nok da?
Hvis du ikke har lært han noen spesiell kommando på trav kan det godt være at han ikke forstår hva du mener, siden han jo fint kan følge med bare han skritter litt fortere.

For å lære han hva du vil fram til henger jeg meg på In Nancyville over her

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  01:50:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Han kan skritte i leietau, har trent endel på det (både jeg og den forrige eieren). Og han følger etter meg uansett om jeg går i sikk sakk. Tror nok at han forstår at han skal øke tempoet, for han begynner å skritte i et sinnsykt tempo. Tror at han har en oppfatning av at man ikke kan trave med mennesker så nært (ganske høvelig i de fleste situasjoner, men jeg skal jo venne ham til forskjellige situasjoner)

Han har veldig gode høver og har ellers ingen problemer med tempoet. Jeg har selvsagt heller ikke prøvd meg på å trave på glatt underlag...

Ellen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/01/2006 :  13:17:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det var akkurat det jeg mente med fort nok:)
Han øker farten så mye han må, men hvis ikke du springer fort nok, så MÅ han ikke trave, bare skritte fortere.

Skulle til å foreslå longering for å trene inn kommando på trav, men ser han er bare ett år.. Så det er kanskje litt tidlig med longering

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 10/01/2006 :  13:45:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Ta det helt med ro. Dette er ikke unormalt for e nåring. Da min 2 åring var åring ville ikke han det heller. Tviler sterkt på at han som er åring nå vil være med på det heller. Det vil komme, men foreløpbig er det for mye for dem. Tror det har litt med situasjonen å gjøre...altså de skal bevege seg fort i en "fanget" situasjon. Tror ikke det vil være til særlig mye hjelp med pisk, for du risikerer bare å få en som blir redd for pisken og bakbena sine. Gi det heller tid om du ikke absolutt på lære han det så kommer det gradvis.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  16:58:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Longering er det nettopp for tidlig for, vil ikke utsette ham for den slitasjen riktig enda.

Og jeg har sprunget så rask man kan med en motvillig hest på slep... Altså, selv han er mye sterkere enn jeg er! Og vi ser jo bra komisk ut der jeg springer og prøver å dra ham med meg og han yter motstand...

Det er i alle fall godt å høre at det finnes andre som har opplevd det samme, og det ble vel hest av den hesten og...

Tror jeg skal vente til han en dag begynner å springe på eget initiativ (jada, egentlig er dette ikke ønskelig, men vi må begynne en plass. Får heller lære ham å begrense seg senere).

Ellen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/01/2006 :  17:16:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hehe, så for meg deg med en hest på slep, ikke lett det nei. Han er en god skuespiller da, rollen som lat skolehest gjør han fint:)

Men hvis du har han i en longeline, bare for å drive han fram i trav, så tror jeg ikke det sliter for mye på kroppen. Det jeg mente med at han kanskje er for ung, er mengden lærdom han skal behøve å ta til seg.

Hvis ikke du skal på noe utstilling eller noe, så ville jeg ventet. Men hvis du har han i et lengre leietau, og lar han gå litt i sirkel bare for å kunne drive bakfra (slik andre hester gjør med hverandre) så kan det hende han forstår bedre hva du mener??

HelleG

Skrevet - 11/01/2006 :  09:12:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Det ble hest av min stae åring og ja. Vil tro at nesteman som snart står for tur til tommekjøring og litt mer lærdom vil være akkurat likens......men det blir orden på dem. Så bare gi det tid, ting kommer seg nesten av seg selv når de bare er klare for det.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 14/01/2006 :  21:08:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville hatt med dressurpisk, og fortalt ham med den hva jeg mente. Det skal som regel ikke mye til.

Lurt å lære inn en bestemt kommando for trav, det kan være greit for hesten å forbinde lyden med øvelsen.
Jeg lærer hestene mine å trave når jeg lager korte, gjentatte sch-lyder. Vanskelig å forklare, men det blir den samme lyden som i ski, sjarmere, skifer. Veldig greit å bruke ved både utstilling, tommekjøring og kjøring.

Det er også lurt å be om trav når hesten går mot noe den gleder seg til, f.eks når den har vært på tur og gleder seg til å bli sluppet ut sammen med de andre hestene.
Da får man litt gratis fremdrift
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  22:21:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner med at han traver for egen maskin på beite.
Hva med å stå og kikke på ham på beite, så fort han traver kan du si komandoordet "trave" eller smatte på ham slik at han hører det.
Gjør dette endel ganger før du tester det ut når du leier ham slik at han har fått inn "koblingen".
Tror neppe han er vrang, mest sannsynlig at han rett og slett ikke forstår fordi han er ganske fersk "bebis" ennå...

Lykke til

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.