hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er f.eks. en LA-hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hva er f.eks. en LA-hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2003 :  02:07:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ser og hører stadigvekk at folk sier at "hesten min går LA dressur". Og kjenner til flere som har prøveridd hester i forbindelse med hestekjøp hvor annonsen sier "hesten går LA dressur". De siste dagene har jeg også hjulpet en venninde å lete etter en "LA-dressurhest" på div hestesider i Skandinavia, og etter å ha sett mye annonser, hørt om folks erfaringer ved prøveridning i forbindelse med hestekjøp, og alle som sier at "hesten min går LA", så lurer jeg rett og slett på "Hva er egentlig en LA-hest?".

(Samme eksempel kan fint byttes ut med andre nivåer, LB, MB eller hva det nå en måtte være. Men føler at "min hest går LA" er veldig "vanlig").

I LA er det utifra programmene gangarter som skritt, trav og galopp, og øvelsene varierer litt fra program til program i LA, men samlet finner vi både holdt (alle selvfølgelig), sjenkelvikninger (i trav), 10m og 8m volte (i trav), bakdelsvending, rygging og kontragalopp i serpentine. Du finner også "tempovarianter" av de ulike gangartene, som f.eks. arbeidstrav, mellomtrav og økettrav. Gjelder også for skritt og galopp.

Er en LA hest en hest som på en god dag, kanskje under en trening kan utføre disse øvelsene tårlelig greit. Eller er en LA-hest en hest som kan starte samtilige av disse klassene, og oppnå en respektabel poengsum/prosentandel?

Min definisjon på en LA-hest er en hest som kan starte samtlige LA-klasser, og som utfører samtlige øvelser bra (over godkjent på en god da, til godkjent på en dårlig dag), har gangarter og form som er godkjent for klassen.

Men etter å ha snakket med alle som har "LA-hester", eller har "LA-hest for salg" så blir jeg ofte veldig i tvil om "Hva er egentlig en LA-hest?". For meg er mange av disse hestene greie LC/LB-hester, som kan øvelser til LA. De ville aldri kunne oppnå generelt ok resultater i LA, og på konkurransebanen har de muligens mer å gjøre i LC og/eller LB. Og det er noe ganske annet enn hva jeg definerer en "LA-hest". Egentlig..

Noen meninger? Hva er egentlig en LA-hest?

Ser på annonser at noen skriver "Hesten har gått til over 60% i f.eks. LA:2" eller noe mer i den duren. Det betyr jo hva det står. Og muligens "Hesten går LA dressur" også stemmer, men da er det jo et definisjonsspørsmål som jeg sier.. Hva er denne LA-hesten egentlig?

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2003 :  11:53:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
For min egen del vil jeg si at en LA-hest er en hest som går (og har startet) LA klassene med godkjent resultat mer enn 1 gang. Den skal rett og slett gå stabilt på LA-nivå, uansett dagsformen. LA-nivået inkluderer at hesten kan øvelsene, og at den går i rett form - at den er sterk nok til å gå i den formen.

At en hest går øvelser til LA er jo noe helt annet enn at hesten faktisk går LA.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/07/2003 :  22:00:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Vixi, er man litt seriøs bør det vel stå "går øvelser til LA" om det er det den gjør. En "LA-hest" er etter det jeg mener en hest jeg som kjøper skal kunne sette meg opp på og ri en LA dagen etter at jeg har fått den. Altså en hest som mestrer et LA program, ikke bare øvelsene i LA. Her er det en stor forskjell, som jeg etterhvert har skjønt at ikke alle er villig til å innse.

Men jeg begynner vel å tro at i Norge (og sikkert mange andre land) er folk litt for ivrig på hva hesten kan. Og det er jo ikke den hest i Norge som ikke går Middels i dressur og har kapasitet for mer. Evt.går LA og har kapasitet for mer. (Men nå var ikke det saken her da..)

Altså bør en hest som går LA, kunne oppvises i et LA program og ikke bare i øvelsene. Det er jo som kjent mer "stress" å ri et helt program med øvelsene på riktig sted enn å ri enkeltstående øvelser.

Guro

Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  13:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja en LA hest er en hest som går LA.
og LA er en klasse i dressur.
Så LA er høyere en LC , for LC er en lav klasse i dressur.
Og i Middels klassene som MB blir de ridd med kandar.
Kjønner??
fra meg ;o)
Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  13:16:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel en hest som kan utføre disse øvelsene som ligger i LA på en grei måte så den kan få plasering med den rette rytteren. Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  13:21:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oky glem hva jeg har skrevet jeg leste den ikke helt ferdig så har ikke svart på det du lurte på.
SORRY

PS du har en drit fin hest **bare sånn at du hvet det** ;o)

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 12/08/2003 :  11:52:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke noe som er mer irriterende enn å kikke på hesten og eier sier den går LA. Den gjør som regel ikke det..... Det er så synd de må lure folk til å komme å se, rart de ikke skjønner at kjøper (etter å ha prøveridd) ser at hesten ikke GÅR LA. Da mener jeg startet greit i konkurranse, går øvelsene stabilt. Men har vært borti folk som ikke har peiling, har bare hørt fra andre at den kan gå LA også videre... Folk uvitenhet... sukk!

Solgte hesten min for litt siden, hun gikk LB (stabilt) og øvelser til LA, og dette skrev jeg. Ingen vits i å lure noen!

Så alle dere som selger hest, ikke gjør den bedre enn det den er. Da blir den nye eier evt. skuffet og føler seg lurt og hesten kan da bli solgt videre. Det er i hesten beste interesse at en forteller akkurat hva hesten kan og ikke.

Jeg mener en LA hest skal gå stabilt LA, og kan startes rett etter kjøpet (for å sette det på kanten) etter at rytter og hest er blitt kjent.
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  16:43:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg mener at en "LA hest" er en hest som kan alle øvelsene i alle LA program, og har blitt startet flere ganger med over godkjent resultat i LA.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  12:08:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
artig emne forresten..
en La hest for meg er ikke en hest som går lc/lb med øvelser til la...men en la hest er en hest som går stabilt la, og har startet det noe...
og har vist over godkjent resultat..
altså at hesten følger opp til kravene som blir stilt i la klassene...

rotete innlegg men

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  15:59:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Enig med Kross, men jeg tror desverre mange glemmer dette, og kun beskriver hestens nivå ut fra hva den kan av øvelser og ikke hvilken form, holdning, steg, schwung osv som kreves i de ulike klassene. De fleste hester går versader, sjenkelvikninger, fordels- og bakdelsvendinger, traver osv hvis de rides korrekt og forstår betydningen av hjelperne. Men det er ikke dermed sagt at de er klar for LA for det. Tror ikke folk skjønner hvor høyt utdannet en hest egentlig må være for å kunne gå gjennom til godkjent resultat i LA.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  16:49:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke helt enige med dere.. og litt kanskje. Jeg mener at har du en hest som går både LA og M klasser trenger jo ikke ha startet stevner for det. Kjenner flere som rir øvelser til disse klassene som ikke gidder starte stevner av flere andre grunner.

Og skrives det i annonsen at hesten kan gå LA hva er da problemet? Om kjøper vil starte LA og hesten kan øvelsene så definerer jeg dette som en LA hest eller ponni. Prøverir du hesten og det ikke viser seg at den kan, så har eier vel løyet?? er det det som er tema her? alt selger overdriver hestens utdannelse eller MÅ hesten ha startet stevner for å bevise at den mestrer øvelsene Spoff beskriver??

Og så er det jo ikke bare hesten det kommer an på.. hva med rytteren.. for å sette det på spissen. Hva om en rytter som rir LA kjøper en MB hest. (Og nå mener jeg en hest som har startet). Kan denne rytteren da forvente å oppnå en respektabel poengsum?

Og mener dere ikke at alle hester som regel kan ris forskjellig av forskjellige ryttere? At selger kan stille opp til LA men kjøper ikke rir denne hesten så bra at den ikke ville klare stevnet?

Ble sikkert litt rotete dette, men håper dere ser hva jeg mener..

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  18:06:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er litt enig med alle her jeg:) Men om man skal kalle en hest en LA-hest, bør det være i stand til å gå på dette nivået, men den behøver ikke være startet for det, og det er jo ikke sikkert at alle klarer å ri hesten på det nivået- rytter må jo også kunne å ri:)

For eksempel kan en dårlig rytter gjøre det dårlig med en MB hest i LB, mens en god rytter kan gjøre det bra med en hest som aldri har gått noe særlig dressur. Poenget er at samarbeidet mellom hest og rytter spiller veldig inn.

Men ja, jeg er enig i at det finnes veldig mange "LA-hester" der ute, som egentlig ikke er klar for høyere klasser enn LC/LD!

Hege Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  19:47:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av grunnene til at det er mange "LA hester" er vel også at mange blir trent opp til dette nivået. Hvor mange her på forum rir med kandar f.eks?? Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:12:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
For meg er ein LA hest ein hest som med rett rytter kan gå godkjente LA program gang på gang. Att hesten kan øvelsane i LA er ikkje godt nok etter min meining, de må kunne gå i form og holdning som krevst i LA også. Mange hester går øvelsane i LA men går likevel knapt godkjent LC. Da er det ikkje noko LA hest etter min meining. Ser ikkje det som noko absolutt krav att hesten må ha vore starta LA klasser med, men den må kunne gå det i praksis. Dvs eventuelt vise til det på trening etc.

Har sjølv ei hoppe som eg har starta 3 LA klasser med i okt/nov 05. Det endte med 66,452 % på første forsøk (veldig snill dommer, kan sikkert trekke frå 10-12%), 49,615 % - 54,231 % - 55,000 % med total: 52,949 % i andre forsøk og 49,615% i tredje forsøk som etter min meining var det beste LA programmet vårt men med ein svært streng dommer som også hadde trent oss dagen før, ingen god kombinasjon.

Eg seier enda ikkje att hesten min er LA hest, eg karakteriserer henne som LB hest på vei opp i LA. Fordi vi har ein del øvelser enda å få på plass (les sjenkelvikninger, bakpartsvendinger, rygging uten å ta hodet opp, sukk) før vi kan begynne å lukte på litt meir stabile LA, og når vi klarer dette tru eg vi raskt er over 60% på våre starter i LA. Da vil eg nok begynne å kalle henne LA hest.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  23:47:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En annen morsom ting er at jeg vil påstå at jeg har sett mange hester som også har fått godkjent LA, som ikke nødvendigvis er hva jeg vil definere som en LA-hest. Av den grunn at den går fint og stabilt, men feilene ligger i de typiske øvelsene som gjør at LA er LA og ikke LB. En hest som ikke kan gå kontra kan sikkert klare å score høyt nok på alt annet til at poengsummen tilsvarer godkjent sammenlagt, men kontra er en LA-øvelse, og kan ikke hesten stabilisere seg til det, så er det ikke en LA-hest etter min mening. Finnes nok mange "klokkehester" på LB-nivå, som fordi de er "klokkehester" i LB vil kunne score godkjent i LA fordi de har stabiliteten i de "enkle" øvelsene. Det er riktignok "dyrt" å ikke ha LA-øvelsene på plass. Andre LA-øvelser er f.eks. bakdelsveninger. Disse er også vanskelige, men er vanligvis ikke så "umulige" som f.eks. kontra for en hest som egentlig ikke kan noen av delene. En ikke utført kontra bedømmes med enten 0 eller 1 (alt ettersom), + trekk på lydighet. En dårlig bakdelsvending skal være veldig dårlig for at den belønnes med 0 eller 1. 3 på bakdelsvending er også veldig dårlig.. Men er jo godkjent om man kompanserer denne øvelsen f.eks. med to andre 6'ere. Bakdelsvendingene kan også slå ned på lydighet, men pleier å være mindre vektet i en vurdering av lydighet enn f.eks. kontra.

Jeg er også enig i at en hest ikke nødvendigvis må ha vært startet for å gå et gitt nivå. Men det å starte, og få en dømming av ridningen er en svært god dokumentasjon på hvor landet ligger, og vil for meg (som en gang vil være på utkikk etter en konkurransehest) være en forutsetning dersom det er en utdannet hest jeg er ute etter. Både fordi jeg vil tro at folk med en hest som er godt utdannet som oftest er interessert i å kontrollere dette, og ha det dokumentert. Jeg ønsker en hest som har vært utenfor stallområdet, og som har rutine i nettopp dette. Og fordi en hest som jevnlig er startet ofte peker mot en frisk og godt holdt hest, mens en hest som aldri startes kan stilles spørsmålstegn ved "hvorfor er ikke denne tatt ut?". Hester som har vært halte har f.eks. ikke startet så mye.. Kanskje dårlig gjort å dømme alle ikke startede hester som hester som kan ha hatt rusk i helsetilstanden. Men med den mengden hestematerial som finnes på markedet ser jeg for meg at det vil være en større sikkerhet å velge i hestematerialet jeg finner igjen på resultatlistene, enn de som aldri befinner seg der. Har ikke så mye med "Hva er en LA-hest?" å gjøre.. Jaja..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 19/02/2006 23:53:22 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.