hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressur nivåer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressur nivåer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Puffcat
» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  20:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd for innstruksjon i dressur i en del år, men jeg er fremdeles grønn på hva de forskjellige nivåene innebærer. Hva kreves av en rytter/hest for å f. eks ri lett B eller Lett A dressur? Jeg trenger en liten innføring i fra lett D fram til Lett A. Hvilket nivå er jeg på f. eks. Jeg kan sjenkelvikninger, versade og traver. Og har begynt å lære meg galoppbytter.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  21:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale deg å blant annet lese disse linkene fra Rytterforbundet:

Konkurransereglement for dressur:
http://www.rytter.no/files/{56D2F9EA-3A5E-49F9-AA7B-F5A88D3E87BF}.pdf

Dommerprotokoller:
http://www.rytter.no/t2.asp?p=23486

Om du leser igjenom disse linkene (iallefall til en viss grad!), vil du i allefall kunne danne deg et lite inntrykk av hva som vektlegges. Jeg er selv ingen aktiv dressurrytter, men som det fremgår av linkene, er det jo høyere opp i klassene du kommer, større og større krav til utførelse, samling, schwung osv.
Men det hjelper lite å kunne øvelser opp til middels/GP, om man ikke klarer å utføre programet godt! Selv rir jeg øvelser til middels, men jeg kunne aldri startet middels pr dags dato iallefall:)

Hege Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  22:58:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
.
Men det hjelper lite å kunne øvelser opp til middels/GP, om man ikke klarer å utføre programet godt! Selv rir jeg øvelser til middels, men jeg kunne aldri startet middels pr dags dato iallefall:)

Opprinnelig postet av Hege J

OT:

Kom til å tenke på en ting når du sa det der. For jeg ser så mange annonser der det gjerne står at hesten går øvelser til LA / MB osv. Men jeg har inntrykk av at mange glemmer de andre (og økende) kravene i de ulike klassene, nemlig form, holdning, gang, schwung osv. Altså; de fleste hester går jo versader, travèr, sjenkelvikninger, bakdelsvendiger osv med korrekt bruk av hjelpere. Men det vil ikke si at de har bæring og form eller for den slags skyld steg til å kunne konkurrere i de høyere klassene. Irriterer meg derfor veldig over annonser osv der det står at hesten går øvelser til LA osv, det kan jo nesten ALLE hester!!!
Og når det gjeder oss ryttere, jeg kan også ri piaff og passage hvis en instruktør forteller meg hva jeg skal gjøre og jeg sitter på en grad prix hest, men jeg starter ikke dermed sagt den klassen for det

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 15/02/2006 22:59:56 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  07:53:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Puffcat:
Her finner du en debatt som gir svar på mye av det du lurer på: «dressur» (lite beskrivende tittel, så ikke så enkel å finne).

--
OT
Kopi av melding:
<klipp>

OT:
Kom til å tenke på en ting når du sa det der. For jeg ser så mange annonser der det gjerne står at hesten går øvelser til LA / MB osv. Men jeg har inntrykk av at mange glemmer de andre (og økende) kravene i de ulike klassene, nemlig form, holdning, gang, schwung osv. Altså; de fleste hester går jo versader, travèr, sjenkelvikninger, bakdelsvendiger osv med korrekt bruk av hjelpere. Men det vil ikke si at de har bæring og form eller for den slags skyld steg til å kunne konkurrere i de høyere klassene. Irriterer meg derfor veldig over annonser osv der det står at hesten går øvelser til LA osv, det kan jo nesten ALLE hester!!!
Og når det gjeder oss ryttere, jeg kan også ri piaff og passage hvis en instruktør forteller meg hva jeg skal gjøre og jeg sitter på en grad prix hest, men jeg starter ikke dermed sagt den klassen for det

Opprinnelig postet av christine26.

Jeg startet en gang en debatt om et liknende tema. Den tok vel riktignok aldri helt av, men kan jo linke den opp igjen nå. Kanskje noen har noe å si nå?
«Hva er f.eks. en LA-hest?»

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/02/2006 07:54:31 Gå til toppen av siden

Puffcat
» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  11:41:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tipsene! Ble da litt klokere. Jeg kom frem til at jeg er nok en LA rytter og hesten min går LB, men gjør ovelser opp til LA! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.