hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pris på rundball
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Pris på rundball
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  22:53:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vi tar 150,- pr. rundball.

Edit for og legge til at en rundballe ikke skal ligge mere enn 3 dager ute. Pga. varmen som setter seg i den. Tror nok en hel balle blir mye for lille Miss 30 kyr spiser en rundballe pr. dag ca.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Endelig noen som er enig med meg om dette. Er mange som sier at dei har rundballen både 4 og 5 uker Dette er et stort sjansespill å ta. Var nettopp en hest i nabobygda her som har fikk forfangenhet av å ha spist dårlig rundballe.

Opprinnelig postet av tebj0

merk deg att det her er snakk om rundballe som ligger ute . Da vil eg også sei det samme. Dersom den ikkje er tildekka.

For god oppbevaring, sett rundballen på høgkant på palle ogdekk den til med presening.

Men dog er det begynt å bli varmt i været i april Mari så da er det litt værre å oppbevare rundball over tid. Kjem ann på temperaturen. Eg forer som regel med rundball frå slutten av september til slutten av mars/midt i april alt etter været/temperatur. Etter det går det ikkje. Men da har eg også fått hestane på beite som regel så...

Redigert av - Lucinda: den 10/01/2006 22:58:01 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 10/01/2006 :  22:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har firkantballer på ca 375 kg, disse koster 650 kr stk.

Er 6 hester som forer på denne, en balle varer ca 10 dager.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  23:31:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg betaler 265 for rundball på 5-600 kg. Men det er litt spesialpris. Koster rundt 350 kr. uansett rimelig grovfor.
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  00:12:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Vi har runballer på 500-600kg som vi selger for ca.500kr.
Men di er fortørket da spesielt til hest...

Og nå blir det foret med det til 4hester og da holder en i ca.2uker.

Men vi river hele rundballen fra hverandre så det ikke skal gå varm gang i den og da har jeg hørt den er brukbar i max 2uker...

Mye arbeid når den skal tas inn men er mindre sjangser for at den ikke blir dårlig da hvertfall.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  07:02:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Skal snakke litt med eierne hvilket fòr hun kan få evt., sannsynligvis høy.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 11/01/2006 :  09:06:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Nå spørs det hva dere mener med rundball?? Er det våt rundball, så skal den ikke vare mer enn i ca. 3-5 dager fordi det er fare for forgiftning og mugg i den. Du kjenner ikke alltid om det lukter dårlig av en slik rundball fordi den lukter så surt fra før. Har du derimot en 70-80% tørr rundball, altså høy som er tørket nesten tørt og så laget rundball av, så har du den lenger. Der merker du raskere dårlig lukt. Jeg hadde slike tørre rundballer i fjor og på 5 hester varte en slik i 14 dager. De lå ut under presening for å forbli nogenlunde tørre.

Husk at været er skiftende i Norge og er det kaldt, holder våte rundballer lenger, varmt..OBS da må du følge nøye med. Anbefaler tørre rundballer.

Har du mulighet, så kan rundballer deles i to på midten og du får da sett lettere om noe ligger å muggner inni der og.....døde dyr osv. Ikke så lett kanskje å dele i to, men jeg vet at det går an å gjøre det.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 11/01/2006 :  09:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns vi betaler mye for en rundball, 650 kr, men så er kvaliteten veldig god og har aldri hatt en rundball vi har vært misfornøyd med.

En hest her spiser en rundball på 4 uker. Iom at vi har flere hester, spises den opp senest innen en uke. Tør ikke la det gå lengre tid. Kan både bli mugg og gå varme i den.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  09:40:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må innrømme at jeg fremdeles ikke skjønner noenting...Hva har skjedd med rundballene nå siden de skal holde så mye lenger??
Selv høysilage med oppil 70% TS har jeg alltid fått beskjed om skal brukes innen MAX en uke uansett om den ligger ute eller inne,under presenning eller hva? Det eneste som var spørsmålet var om det var blitt hull i plasten...Altså,når luft kom til var ballen å anse som åpnet og måtte da brukes fort-som -fy.

F.eks Golden Grass har en "oppbrukstid" på 3 dager.
Så er det noe annerledes med disse som ligger i flere uker ,noe som er tilsatt e.l. eller er det bare at noen velger å bruke det over lenger tid og ta sjansen på at det går bra?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  11:36:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Må legge til at Løkken og Miss Kr sin rundball ligger på en palle, og er dekket til med presening.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 11/01/2006 :  13:04:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Mari!
I ditt tilfelle, med den tykke lille ponnien,(kjenner typen), ville jeg fått tak i noen høybunter, og gitt henne det hun trenger av det, og noen bunter med ubehandlet tørr halm ved siden av. Da har hun vomfyll og tidsfordriv hele tiden, men får ikke i seg for mye næring.
Dette fungerer veldig fint på Welsh mountainhoppa jeg kjenner.
Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  13:24:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøper 50 kg rundball til hest. De som er som silo koster 50,- kr + mva og de som er tørrere koster 60 kr + mva. En slik ball varer i 3-4 dager for 2 hester her (det er vel haflingeren som spiser mer enn nordlandshesten) Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  15:55:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Ojoj, ehem. Ja, her kommer jeg da;

Forer med rundballe, en slags blanding av høy og silo. Har den liggendes på låven og spretter opp hele greia. På låven er det tørt og kjølig. Har kun brukt en og en halv rundballe(nesten )siden oktober! Merk; litt kraftig slag som det ikke går så mye av om gangen.
Den har holdt seg utrolig godt! Ikke noe spor av mugg eller råte eller noe annet skummelt. har litt vel dårlig erfaring med å ha rundballe ute, derfor får jeg har foret mitt på låvebrua og traktoren får værsegod stå ute!

men dette funker veldig bra for meg da.

Folk tar alt fra 100-300 kr tror jeg. Heldig jeg som "får" gratis

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them

Redigert av - AneBlidaBranaTindra den 11/01/2006 15:56:47 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  16:17:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Mari!
I ditt tilfelle, med den tykke lille ponnien,(kjenner typen), ville jeg fått tak i noen høybunter, og gitt henne det hun trenger av det, og noen bunter med ubehandlet tørr halm ved siden av. Da har hun vomfyll og tidsfordriv hele tiden, men får ikke i seg for mye næring.
Dette fungerer veldig fint på Welsh mountainhoppa jeg kjenner.

Opprinnelig postet av rapplilja

Hehe, tusen takk for svar ;) Fint med svar fra noen "welsh-kjenninger". Skal se om jeg får tak i noe, men jeg har prøvd før å få tak i tørrhøy i bunt. Fantes ikke her, bare rundballer.. Derfor vi bruker det..

Lucinda:

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  17:10:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må innrømme at jeg fremdeles ikke skjønner noenting...Hva har skjedd med rundballene nå siden de skal holde så mye lenger??
Selv høysilage med oppil 70% TS har jeg alltid fått beskjed om skal brukes innen MAX en uke uansett om den ligger ute eller inne,under presenning eller hva? Det eneste som var spørsmålet var om det var blitt hull i plasten...Altså,når luft kom til var ballen å anse som åpnet og måtte da brukes fort-som -fy.

F.eks Golden Grass har en "oppbrukstid" på 3 dager.
Så er det noe annerledes med disse som ligger i flere uker ,noe som er tilsatt e.l. eller er det bare at noen velger å bruke det over lenger tid og ta sjansen på at det går bra?

Opprinnelig postet av Kurre

Høysilage er vel så vidt eg har forstått betydningen av bruk av ordet på dette ikkje tilsatt ensileringsvæske. Og da holder det seg ikkje så lenge nei. Eg bruker rundballer som er brukt ensileringsvæske i, dei fleste her omkring bruker graasat (usikker på om det skrivast heilt slik) og nokon maursyre, men også sukker og melasse kan med fordel brukast. (Lager silofor av plengresset mitt, med sukker i.) Finst også andre ensileringsvæsker som eg ikkje veit namnet på.

I allefall er det tilfelle med dei rundballene som er brukt ensileringsvæske i att det er dei våte som holder seg best. (Mi er erfaring) Men eg foretrekker dog å bruke av dei tørre på rundt 50-60% tørrstoff.

Så får enkelte berre tru att eg forer mine hestar på sjangsespill. Det får andre berre stå for men eg har i allefall ei heilt anna oppfatning av det. Rart da att hestane mine aldri har vore sjuke på dei 5-6 åra kor eg og andre eg kjenner har fora på denne måten.

Og som eg har sagt før. Det kjem sjølvsagt veldig ann på temperaturen ute.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  17:19:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ikke alltid like lett med temperaturen heller da, for 3 dager siden var det -29 her, nå her det 6 varmegrader her..
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.