hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pris på rundball
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Pris på rundball
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:02:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hva sånn ca. koster en normalt stor rundball med godt fòr? Sånn ca.?

Hvor lenge (hvor mange dager) holder en rundball for en hest? (ponni --> Miss)

www.hestene.no

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  17:13:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg betaler 350 kr for rundball fra sist sommer. Men rundballer fra sommeren før fikk jeg for 250. Dette er de store rundballene. Men dette er jo i Nord Norge.

Varigheten på rundballene avhenger av været... Normalt varer en rundball i 2-4 uker, men når det er 30- så varer de bare i maks en uke. Hestene spiser mer for å holde på kroppsvarmen.

Hestene mine har fri tilgang til rundball, så de regulerer selv hvor mye de trenger å spise.

PS. Hestene mine er to kat 1 ponnier som slettes ikke minner om ponni...

Ellen Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:15:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg betaler 350 kr for rundball fra sist sommer. Men rundballer fra sommeren før fikk jeg for 250. Dette er de store rundballene. Men dette er jo i Nord Norge.

Varigheten på rundballene avhenger av været... Normalt varer en rundball i 2-4 uker, men når det er 30- så varer de bare i maks en uke. Hestene spiser mer for å holde på kroppsvarmen.

Hestene mine har fri tilgang til rundball, så de regulerer selv hvor mye de trenger å spise.

PS. Hestene mine er to kat 1 ponnier som slettes ikke minner om ponni...

Opprinnelig postet av Electra Non-Stop

Mener du da 350 pr. stk? Skal ha hesten hjemme i ti dager i april, da holder det vel med en rundball i første omgang, får heller skaffe meg en til etterhvert.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:28:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Vil nok tro en stor rundball vil holde til en ponni i ti dager. Er jo ganske mye mat i en rundball.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:32:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil nok tro en stor rundball vil holde til en ponni i ti dager. Er jo ganske mye mat i en rundball.

Opprinnelig postet av *Ina&Løkken*

Jepp, sikkert. Kan jo alltids ordne noe om det blir for lite.

(..... Uansett er dyret en liten fettklump, så hun har mye å gå på ..... )

Bustetrollet

Skrevet - 10/01/2006 :  18:08:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi tar 150,- pr. rundball.

Edit for og legge til at en rundballe ikke skal ligge mere enn 3 dager ute. Pga. varmen som setter seg i den. Tror nok en hel balle blir mye for lille Miss 30 kyr spiser en rundballe pr. dag ca.

Redigert av - Bustetrollet den 10/01/2006 18:12:27 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 10/01/2006 :  18:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Edit for og legge til at en rundballe ikke skal ligge mere enn 3 dager ute. Pga. varmen som setter seg i den. Tror nok en hel balle blir mye for lille Miss 30 kyr spiser en rundballe pr. dag ca.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Endelig noen som er enig med meg om dette. Er mange som sier at dei har rundballen både 4 og 5 uker Dette er et stort sjansespill å ta. Var nettopp en hest i nabobygda her som har fikk forfangenhet av å ha spist dårlig rundballe.
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  18:39:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Rundballen til Løkken og Miss Kr ligger ute. Vet ikke helt hvor lenge de har hatt den men det er over ei uke. Virker som om dette er litt forskjelig fra person til person!
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  18:41:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Okay. Fint å vite det med 3 dager ute. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre da, men... Dele det opp i flere porsjoner? Kunne jo ha kjørt resten av rundballen opp til de andre hestene, men det blir litt vel mye strev.
Siden dere tar 150 Kristine får jeg vel en liten en for mindre enn det hos søskenbarnet til pappa ;) Han er så snill så ;)

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  18:45:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Endelig noen som er enig med meg om dette. Er mange som sier at dei har rundballen både 4 og 5 uker Dette er et stort sjansespill å ta. Var nettopp en hest i nabobygda her som har fikk forfangenhet av å ha spist dårlig rundballe.

Opprinnelig postet av tebj0

Huff da.. Jeg vil jo ikke at dyret skal få forfangenhet heller da...

Bustetrollet

Skrevet - 10/01/2006 :  18:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Okay. Fint å vite det med 3 dager ute. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre da, men... Dele det opp i flere porsjoner? Kunne jo ha kjørt resten av rundballen opp til de andre hestene, men det blir litt vel mye strev.
Siden dere tar 150 Kristine får jeg vel en liten en for mindre enn det hos søskenbarnet til pappa ;) Han er så snill så ;)

Opprinnelig postet av Mari^_^

Hva med å gi henne et lessaparat-skuffle dagen?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/01/2006 :  19:04:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av tebj0

Jeg hadde også ei levende sprinkelseng til oppforing hos meg. Hun hadde godt på dårlig rundballe i flere mnd. Diare og dårlig matlyst i flere uker framover. Jeg måtte både koste på henne tannrasp og vitamin sprøyte.

Men det kommer vel an på hesten. Men jeg hadde aldri i livet tatt sjansen og la en rundballe ligge ute til den er borte.

Eller så går det jo an og legge mer arbeid i det og legge ut ball da. Finn en litt stor kasse i tre. Der du kan ha siloen oppi. Løsne opp siloen, så den ligger løst nede i kassen som høy omtrent. Da står ikke ballen rett ned på bakken, og den er ikke så hardstappa om du rister den litt løs.
Da kan den stå en uke. brukte det for to vintrer siden. Fungerte fint.
Men regner med du ikke får så mye oppe i en litt stor kasse, i allefall ikke en hel balle. (potetkasse egner seg godt: stor med sprinkler, som gjerne har føtter.)

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  19:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva nytt er skjedd m rundballene nå?

Har alltid hørt at ÅPNET rundball må brukes innen max en uke...De blir dårlige når det kommer luft til,uansett om de ligger ute eller inne.
Når det er vinter og kaldt holdt de litt lenger pgav den lave temperaturen.Er jeg ute og sykler på gamle jorder nå? (=Sitter med foreldet kunnskap.)
De typene høysilage jeg har kjøpt det siste året (ca 3kr pr kg,55-70% TS) har alt skulle brukes innen 3 dager for at de skulle kunne garantere kvaliteten...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 10/01/2006 :  19:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes jo mini-rundballer. Viss du bare skal fore en hest så er det mye bedre for du får brukt den opp før den blir dårlig. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/01/2006 :  20:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har alltid hørt at ÅPNET rundball må brukes innen max en uke...De blir dårlige når det kommer luft til,uansett om de ligger ute eller inne.
Når det er vinter og kaldt holdt de litt lenger pgav den lave temperaturen.Er jeg ute og sykler på gamle jorder nå? (=Sitter med foreldet kunnskap.)
De typene høysilage jeg har kjøpt det siste året (ca 3kr pr kg,55-70% TS) har alt skulle brukes innen 3 dager for at de skulle kunne garantere kvaliteten...
Opprinnelig postet av Kurre

Vel, sitter med foreldre som er sjokkert over de som lar rundballene ligge ute lenge jeg også.
Smaken er som baken. Sikkert vanskelig og finne en eksakt fasit.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  21:03:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg kan lage en stor krybbe til henne, men resten av rundballen da? Kan den ligge i plasten eller er den ubrukelig da?
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.