hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pris på rundball
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Pris på rundball
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  17:21:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Rapplilja: Vet du noen som selger slikt høy i Vågå/Lom/Skjåk?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  20:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg må innrømme at jeg fremdeles ikke skjønner noenting...Hva har skjedd med rundballene nå siden de skal holde så mye lenger??
Selv høysilage med oppil 70% TS har jeg alltid fått beskjed om skal brukes innen MAX en uke uansett om den ligger ute eller inne,under presenning eller hva? Det eneste som var spørsmålet var om det var blitt hull i plasten...Altså,når luft kom til var ballen å anse som åpnet og måtte da brukes fort-som -fy.

F.eks Golden Grass har en "oppbrukstid" på 3 dager.
Så er det noe annerledes med disse som ligger i flere uker ,noe som er tilsatt e.l. eller er det bare at noen velger å bruke det over lenger tid og ta sjansen på at det går bra?

Opprinnelig postet av Kurre

Høysilage er vel så vidt eg har forstått betydningen av bruk av ordet på dette ikkje tilsatt ensileringsvæske. Og da holder det seg ikkje så lenge nei. Eg bruker rundballer som er brukt ensileringsvæske i, dei fleste her omkring bruker graasat (usikker på om det skrivast heilt slik) og nokon maursyre, men også sukker og melasse kan med fordel brukast. (Lager silofor av plengresset mitt, med sukker i.) Finst også andre ensileringsvæsker som eg ikkje veit namnet på.

I allefall er det tilfelle med dei rundballene som er brukt ensileringsvæske i att det er dei våte som holder seg best. (Mi er erfaring) Men eg foretrekker dog å bruke av dei tørre på rundt 50-60% tørrstoff.

Så får enkelte berre tru att eg forer mine hestar på sjangsespill. Det får andre berre stå for men eg har i allefall ei heilt anna oppfatning av det. Rart da att hestane mine aldri har vore sjuke på dei 5-6 åra kor eg og andre eg kjenner har fora på denne måten.

Og som eg har sagt før. Det kjem sjølvsagt veldig ann på temperaturen ute.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Takk Lucinda.
Tror jeg ble litt klokere nå...
Betegnelsen "høysilage" har med tørrsubstansen å gjøre.Altså over 55% = høysilage,under= ensilage.
Da jeg kun har brukt den tørre er det navnet som matcher foret jeg har vært borti.
Kan fryktelig lite om hva man putter i graset for at det skal bli slik eller sånn,så det var meget klargjørende!Flott!
Blir jo nesten som en form for...sursildlake det...og dermed forlenges holdbarheten.
Takk igjen!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 12/01/2006 :  12:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han jeg har kjøpt for av er tom for for nå, men det finnes vel noe, når du ikke trenger så mye. Se i GD eller bondebladet. Har forressten fått cob-hoppa mi nå, nyyydelig:) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  13:12:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han jeg har kjøpt for av er tom for for nå, men det finnes vel noe, når du ikke trenger så mye. Se i GD eller bondebladet. Har forressten fått cob-hoppa mi nå, nyyydelig:)

Opprinnelig postet av rapplilja

Oki. Jeg finner vel noe, ellers får jeg bare snakke med de folka som har henne der hun står nå.

PS. Grattis med ny hest

www.hestene.no Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  05:43:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hvis man har bare en eller to hester tror jeg ikke rundball er velegnet for dere. Det blir ofte for mye fôr som hestene ikke rekker å spise op før det blir dårlig, selv om det i utgangspunktet var av meget bra kvalitet.
La det ikke lige for lenge, tre dager er nok en god regel. Prøv om vår/ sommer å holde det i skyggen, og for det opp fortest mulig. Husk også at siden det er mindre tørrstoff i rundball enn i høy, så må de ha flere kilo totalt av rundballen, for å få i seg samme formengde som av f.eks høy. For oss slanke-tenkende nordmenn høres sikkert dette fjernt ut, men husk at for en hest er dette svært positivt, at det skal ha flere (total) kilo grovfor, da det vanligste problemet for norske hester er at de får for mye kraftfor i forhold til grovfôr!

Ergo... fôr hesten din med rundball (ensilage) (av testet kvalitet, såklart..) hvis du kan, har du for få hester er høy eller "minirundballer" hvis du kan få tak i det, det beste alternativet.

Å fôre med fôr med lavere tørrstoffprosent gir dessuten den fordelen, spesielt for konkurranse-hester, at et evt fôrskifte mellom forskjellige leverandører merkes mindre enn om man foret tilsv. med høy.Dette gir mindre sjans for fôr-forårsaket formsvikt etc.. ( Tørt grovfor) Men man skal følge nøye med på om det er første eller andre slått, f. eks, og måle protein innholdet i fôret, slik at man kan vite hva slags kraftfôr det er bra å gi som supplement til det grovfôret man har.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  05:51:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hvilket ensileringsmiddel som er brukt spiller nok ikke så stor rolle for holdbarheten, tror jeg.
For hester med ømfindtlig mage ville jg unngått maursyre, mens grasaat går for å være ok for hest. Det mest ålreite går vel Biosa for å være, men det er relativt nytt, og ikke så mange har begynt å lage fôr med den tilsetningen enda. Tror det skal finnes en link til Biosa et sted, vent litt bare.... *lete*

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  05:52:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
let under www.biosanorge.no/Dokumenter/Ensilering.htm så finner dere ut mere tror jeg. Er ingen "guru" på dette jeg altså, men etter hva jeg forstår skal det visstnok være bra for næringsinnhold etc...
Redigert av - LisaFi den 15/01/2006 05:55:52 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  09:28:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis man har bare en eller to hester tror jeg ikke rundball er velegnet for dere. Det blir ofte for mye fôr som hestene ikke rekker å spise op før det blir dårlig, selv om det i utgangspunktet var av meget bra kvalitet.
La det ikke lige for lenge, tre dager er nok en god regel. Prøv om vår/ sommer å holde det i skyggen, og for det opp fortest mulig.

Opprinnelig postet av LisaFi

Du tror ja. Men eg har erfart noko anna.

Sommeren ville eg aldri foret med rundball fordi det da er lenge siden høsting av den og derfor større sjangser for ødlagt for. Foret er tross alt pakket i plast som kan gå hol i. Og pga temperaturen i lufta som ødelegger foret veldig raskt.

Dessuten har eg i allefall mine hester på beite frå sein vår til sein høst så da har dei ikkje behov for anna grovfor.

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  13:42:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
?

hvis man i det hele tatt bryr se om hva man forer til hestene, bortsett fra prisen, er det jo en fordel å holde seg på den sikre siden ang kvaliteten? Godt fôr blir like fort skjemt som dårlig fôr, var det jeg ville fram til. Å åpne 600 kg med fôr som man bare rekker å bruke litt av før det blir dårlig, så man må kjøre bort resten, er vel ikke noe særlig?

Sier ikke at noen her gjør det, men jeg ser for meg at man kan bli frista til å fôre av det en dag lenger.. og en dag lenger... før man må kaste det. Det er å gamble med helsa til hestene, synes jeg, og sånn sett ville jeg aldri ha valgt slikt fôr om jeg hadde få hester. ( vet at slik "drøying av fôret" blir gjort på enkelte rideskoler, f.eks..)
(om vinteren når det er kaldt står det seg jo lengre, da. Og så går det kanskje an å få tak i mindre forpakninger. Og da er det jo flott fôr.Støvfritt og naturlig for hesten..)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  13:43:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
?

hvis man i det hele tatt bryr se om hva man forer til hestene, bortsett fra prisen, er det jo en fordel å holde seg på den sikre siden ang kvaliteten? Godt fôr blir like fort skjemt som dårlig fôr, var det jeg ville fram til. Å åpne 600 kg med fôr som man bare rekker å bruke litt av før det blir dårlig, så man må kjøre bort resten, er vel ikke noe særlig?

Sier ikke at noen her gjør det, men jeg ser for meg at man kan bli frista til å fôre av det en dag lenger.. og en dag lenger... før man må kaste det. Det er å gamble med helsa til hestene, synes jeg, og sånn sett ville jeg aldri ha valgt slikt fôr om jeg hadde få hester. ( vet at slik "drøying av fôret" blir gjort på enkelte rideskoler, f.eks..)
(om vinteren når det er kaldt står det seg jo lengre, da. Og så går det kanskje an å få tak i mindre forpakninger. Og da er det jo flott fôr.Støvfritt og naturlig for hesten..)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  14:52:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
?

Opprinnelig postet av LisaFi

Trur ikkje du har lest så veldig godt heile denne debatten eg.

Eg brur meg om kva eg gir hestane mine. Og vist du leser kva eg har sagt før så seier eg att eg forer med rundball om sein høst og vinter fordi det i allefall her hos meg da stortsett holder seg kaldt slik att ein rundball fint holder seg i dei 2,5 til 3 vekene som eg bruker på å fore opp ein rundball. Eg har aldri opplevd å måtte køyre vekk rundballen fordi den er dårlig. Og det er ikkje fordi eg "tar sjangser" med foret, men fordi eg ser, og lukter, att foret ikkje er dårlig.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  15:01:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Her fòres hestene aldri med rundball om sommeren, av samme grunn som Lucinda nevnte. Sikkert mange som gjør det, men jeg husker i fjor da det sto igjen en rundball på låven. Vi åpnet den for å se. Det var da i juni, og den var heeelt råtten innvendig. Ikke søren om jeg gir hestene råttent fòr du..

Har snakket med en fòrleverandør i Ottadalen, han sa at det var best med høy for Miss utover våren, så nå gjenstår det bare å få tak i det. (Lurer på om jeg skal smiske litt med onkelen miin.. Han har masse høy liggende.. )

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 15/01/2006 15:02:01 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.