hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - orm
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 orm
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  15:55:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
heiehi... jeg steller en hest som heter Mio og han og hesten han går ilamme er en lettdølhoppe på 25 år. og han er 5 år.

MEN... de som eier han har han jo ute på beite hele året. og de bruker ikke ormekur... jeg tror han har fått orm for han spiser og spiser men legger alldri på seg.. og det gjør ikke hoppe heller. de er syltynne.. hvordan kan jeg merka om de har orm???
HJEEELP...........

Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:10:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Da araber hoppa mi hadde mark, så jeg det i baken hennes...

Man kan vel også finne mark i møkka.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eneste sikre metoden å påvise orm hos hest er å ta en avførings-prøve og sende inn til analyse...
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:18:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester har orm!! litt altså året rundt. Det kan ikke unngås. Dette leste jeg i det danske bladet HEST som handlet akkurat om dette. Hester som ikke får ormekur har 100% orm!! orm er ikke farlig i mindre grad, men får de lov å formere seg vildt, blir hesten tynn osv.. du ser sykdomstegn på hesten. Og det er jo ikke bra!

Ormekur er ikke så dyrt Sylverjenta, kjøp til de to hestene så de kan bli kvitt det.
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:30:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
takk.. skal bestille.. Skal gjøre det så fort som mulig...
Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
du burde nok gi dem 2 kurer, både for bendelorm og for innvoldsorm?? husker ikke i farten men du gir en dobbel dose banminth tror jeg (går på vekt) veier hesten 500kg gir du det som tilsvarer 1000 kg og 6 uker etterpå gir du den andre som jeg heller ikke husker. enkeldose. Sikkert noen her som kan fortelle presis.. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:13:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ingen hest er helt markfri nei, men gi dem en omgang markkur. Da får du dosering etter hvor mye hesten veier. Kanskje lurt å gjenta kuren etter en tid? Det gjorde vi ihvertfall.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  17:26:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er vel kanskje lurt å kjøpe dobbelt opp, om hesten har mark må man jo gi en kur til om 10 dager eller noe
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 11/01/2006 :  10:25:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Du skal nå gi ikke bahntmin nå, men den andre. Den tar den marken som hestene nå har lett for å få. husker ikke navnet i farten da.....men det vet dyrlegen.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/01/2006 :  10:44:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
På denne tida av året er det mest optimalt å gi ivomec eller noe jeg mener heter eraquell. Disse typene tar bremselarver, som befinner seg i hestens mage/tarmsystem i januar/februar somregel. De tar også noen sånne småsmå greier som jeg ikke husker hva heter.. Gi ny kur 10-14 dager etter den første.
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  09:26:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
okei.. jeg skal høre med dyrelegen... Takk for de gode rådene jeg har fått.

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  12:29:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
men hvor ofte må man møkke ut fra beitet?

Og hvor ofte må man vaske hestene på diverse plasser? Som rompen og spennene...

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/01/2006 :  14:05:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det kommer an på hvor stort beitet ditt er. Er det veldig lite kan det være lurt å møkke ut ganske ofte, en gang i uka eller noe sånt.
Når det er sagt, i Norge på vinteren speiker møkka ofte fast, og da jeg hadde hester hjemme ble det sjelden møkka ut i gjerdet på vinterstid. Venta til det tinte opp om våren og tok det ut da.
Hester er ofte veldig renslige ute, så de gjør som regel fra seg i et hjørne, og spiser et annet sted.

Vasking under halen og på spenene til hopper er det delte meninger om (se debatten "En påminnelse" under Hestestell). Selv vaska jeg hoppa mi kanskje et par ganger i mnd, og da holdt hun seg rimelig ren og fin. I perioder der hun var løs i magen måtte jeg vaske oftere.

Gå til toppen av siden

Fargo Jenta

» VIP

Skrevet - 08/02/2006 :  11:23:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff! den hesten har nok garantert orm ja..det må gis markkur minst to ganger i året, høst og vår, banmindt på høsten og en annen type om våren, husker desverre ikke hva den heter, kontakt en dyrlge og få råd! Du burde nok gi den to på en gang første gang du nå gir den, for å drepe alt utøyet! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.