hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor lenge på beite? Pris?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Hvor lenge på beite? Pris?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:39:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg driver og planlegger sommerens beite, og er veldig i tvil hvor lenge jeg skal ha hestene gående på beite. De kommer sannsynligvis til å stå bare en halvtimes kjøring fra meg, men det blir jo litt rart siden jeg bor 100 meter fra stallen til vanlig... Bør jeg ha de der fra mai til september, eller er det greit med et par måneder? Egentlig har de vel godt av en lang beiteperiode? Prisen blir omtrent den samme, siden jeg "tar opp" beiteplass om jeg bare skal ha de der et par måneder.
Kommer til å ri mens de er på beite..

Hvor lenge pleier dere å ha hestene på beite? Og hva pleier dere å betale?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

lino

» VIP

Skrevet - 03/01/2006 :  22:53:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg har bare tenkt å ha hesten min på beite 5 uker, jeg. Kanskje jeg er rar, men eneste beiteplassen i "nærheten" her er minst en time med buss og jeg ønsker å ri hesten min om sommeren, når jeg først har ferie (selv om jeg skal jobbe, føles det mer som ferie enn å gå på skolen).
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  22:55:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Bruker ha hestane på beite frå slutten av april/begynnelsen av mai og varierer noko etter trening/stemner men tar dei heim ein gang mellom september og oktober. Lengst muleg på beite. Betaler ingen ting da dei som eiger beite er berre glad til for å få det beita. Bruker trene hestane mens dei går på beite men gjerne ein 4-5 vekers fri inni beiteperioden. Har ca 10 min å køyre til beite.

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  23:18:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
er vel ganske heldig. bytter mellom 2 beiter, begge ligger 5 min unna. det ene er faren min sitt, er ikke siker på hvor mye vi må betale for det andre, pappa betaler vet du hestene står på beitet fra midten av mai (varierer, kommer an på været og hvor grønt gresset er) til det blir nattefrost(midten av september). på slutten får de litt tileggsfor. de får stå på beitet så lenge som mulig. vi rir dem litt mindre en vanlig men som regel 3-4 dager i uka. de får helt fri et par uker når det er som varmest.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  23:39:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har hestene på beite fra Mai til September, og det er helt greit.
Har gratis beite, fine ridemuligheter på beitet litt lengre unna og jeg har muligheten til å trene hestene hele sommeren. Eikdokka er lettere å slanke når hun går på fri tilgang (beitet), og for det meste (utenom 2 uker) har vi hestene på beite ved stallen. Gir hestene fri på de varmeste dagene, men ellers blir de brukt som vanlig. De får heller fri noen uker på vinteren.

Therese
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  08:11:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Siden jeg skal ha hestene mine på egen gård på landet (og jeg bør være der da), gården er jo laaangt fra meg. Så hestene mine vil stå på beite i sommerferien, fra slutten av Juni til slutten av August :-)
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  08:12:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kommer til å ha hesten min på beite 3 uker, hvor han da bare går på beite og ikke får noen form for trening. Han skal i tillegg gå på beite i uker, hvor jeg skal trene ved siden av.

Veterinæren min har faktisk sagt til meg at hesten min ikke bør gå på beite mer enn 4 uker uten trening ved siden av. Når det går over 4 uker må man begynne grunnkondisjonstrening på nytt(som tar 3 mnd), også kan man begynne å trene normalt, og da er man ute i desember...
Hesten min stod på beite til sammen over 2 mnd i fjor, og har drevet slanking og bygget kondis helt til nå. Hesten min slanker seg sakte, og er enda ikke i passe hold, så når han kommer dit han skal være vil jeg prøve å holde ham der...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 04/01/2006 08:13:58 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  10:35:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Skjønner deg godt, Helle. Sant det du sier om at man ofte må begynne grunnkondisjonstrening på nytt etter sommerbeite.

Heldigvis har jeg mulighet til å trene hestene i sommer også

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  15:30:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Egentlig får jeg bedre treningsmuligheter der jeg skal ha de på beite, siden de har ridebane like ved beitet. Jeg har ikke noe ordentligt ridebane her hjemme... Og jeg får jo bedre tid til å ri, siden jeg ikke behøver møkke eller fjerne møkk fra eget beite. Og jeg trenger ikke stå opp tidlig hver dag for å slippe ut.. Mye som veier opp for å ha de leeeenge på beitet ;)
Ifjor hadde jeg de hjemme, og jeg synes ikke jeg gjorde noe annet enn å flytte gjerder og fjerne møkk :s

Men hva er vanlig pris for beite da?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  17:45:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Mine skal nok på beite i en to uker uten trening i vært fall. Ellers vil jeg prøve og trene dem litt men la dem stå på beitet ellers en liten stund til. Er bare et sted jeg stoler på at de tar vare på hestene mine og det er borte i Oslo så blir langt og dra avgårde. Må nesten bo der hos venner så lenge de er der og skal trenes.

Vil de miste mye kondis av to uker uten trening på beite? Hvor fort taper egentlig hester seg i kondis?

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  18:28:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Holter står ute fra juni til august (kunne stått ute lenger, men sommerferien min er ikke lenger, så hun blir med tilbake til Trondheim når skolen starter igjen). Hos oss er det ingen som betaler for sommerbeite, de bøndene som har beiteplass får jo tilskudd fra staten for å bruke det, så da blir jo de som ikke har dyr selv bare glade for at hestene står der (jeg blir alltid oppringt i mai av bonden som eier det jeg bruker, han lurer på om ikke hestene kommer snart). Han ordner med gjerde og all ting

Når det gjelder tap av kondis så taper ihvertfall vi mennesker kondis veldig fort (8 uker med intensiv intervalltrening 4 ganger pr uke, er tapt etter 2 uker uten trening ifølge en treningsfysiolog vi hadde på en forelesning), vet ikke om det gjelder hester, men de taper seg nok noe ihvertfall (viktig å trappe ned på trening før periode med helt fri, en topptrent hest bør ikke plutselig få helt fri).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  18:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hestene mine hjemme hele året.. greier ikke å være borte fra de i ferien ... hjemme har vi jo 3 ganske store beiter til de, så det er aldri tomt for mat på de om sommeren.... hesten min rir jeg jevnlig hele sommeren så ikke han skal bli smellfeit;) hehe han er jo litt rund nå også da..hehe
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  02:17:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Har hørt at det går ca. 2 uker før hester begynner å tape seg merkbart. Men hvor mye det stemmer veit jeg ikke. Vil vel også tro at det er ganske store forskjeller fra hest til hest. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  14:38:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vel, her går hestene først på beite fra april til juni ganske langt opp mot fjellet. Her er gresst ikke fullt så næringsrikt, det blir bedre etterhvert, så hestene får vendt seg til det. Etter en stund blir de flyttet ned til meg. Vi har ett av de største jordearealet hvor jeg bor, så her er det rikelig med plass Hos meg går de på beite fra juni til september og de trenes 2 ganger i uka ca., det varierer litt. Pris: Ingenting.

Edit: skrivefeil

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 07/01/2006 14:40:09 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.