hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan du ri?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kan du ri?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  10:51:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva legger du i ordet å kunne ri? Hva må du mestre? Skritt, trav og gallopp er en selvfølge, noe mer? Hva med en gammel kar på 70 år, har ridd på fjellet på "sin like gamle" fjording i alle år. Har aldri hørt ordet galloppsjenkel eller halvparade, kan han ri???

Satt i går og diskuterte forskjellige hester, og så var det en som spurte om jeg ville ha kaldblodsen hans bort til stallen. Nei, sier jeg, den har jo aldri vært i en ridebane før, og trenger lang tid med arbeid før den er klar for hva jeg vil kreve av den. Jammen den er jo mye ridd svarer han. Ja på tur av småunger? Det kaller ikke jeg ridning!!!

Hva legger altså du i ordet ridning? Kan du ri? Jeg har ridd i 18 år, både på ridesentere og på "tur-staller". Jeg har ridd inn masse forskjellige hester, ridd mer erfarne hester, og startet både sprang og dressur-stevner, men kan jeg ri??? Har mye igjen å lære! Sammenlignet med ungene i stallen? joda, da er jeg veldig flink, men sammenligner jeg meg med instruktøren min, så er jeg ikke flink igjen...

Lopke

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  11:12:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja jeg vil mene at mestrer du skritt, trav og galopp kan du ri.. skal vi definere forskjellige øvelser på hest går dette mye på hestens utdannelse også. Jeg har aldri ridd på elite nivå og mestrer ikke deres øvelser (ennå :) derfor kan jeg da ri..
Kjenner flere som har ridd i maaaange år, men er dårlige ryttere, og har sett folk bli veldig flinke på noen uker.. dette har kanskje litt med talent også.

så en gamling som ikke er redd for å sette seg på ryggen og ta en rask gallopp i skauen, ja han kan ri.. typen min kan ikke.. he he..

om en er en god eller dårlig rytter er noe annet :) eller trent og utrent er vel et bedre ord..
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  11:13:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hm..dette er jo et vanskelig spørsmål, og er helt klart definisjonsavhengig. Men jeg tror at man kan ri når man mestrer en hest i alle gangarter. På samme måte som man kan sykle når man har kontroll over ben og armer, kan stoppe og starte, og greier å balansere seg oppå der. Det sier likevel ikke noe om at man automatisk er en god rytter eller en god syklist.
Hvis vi graderer det slik er det mer interessant å diskutere hva en GOD rytter er. For det er etter min mening ikke så stor sammenheng mellom antall år (jfr den gamle mannen med fjordigen) man har rid d og hvor dyktig man er. Noen kan ri og ri og aldri oppnå rytterfølelse. På rideskolen min vet jeg om flere som har ridd i mange år på kurs, disse vet fremdeles ikke hvordan å få en hest til ettergift, og ser på eks en sjenkelvikning som kun en kombinasjon av tøyle og fot. Andre igjen kan ha ridd kortere tid, og sitter som støpt i salen, og har en føelse og varhet for hestens reaksjoner og sin egen innvirkning på disse. Så for meg er det mer interessant å diskutere rytterføelse og hva denne består i. Hva legger dere i god rytterfølelse?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  15:18:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt tidligere så tror jeg også det er et definisjonsspørsmål.
En god rytter vil jeg påstå er en som klarer å omstille seg fra en hest til en annen/ lese hesten og bruke rytterfølelsen.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  15:33:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja jeg vil mene at mestrer du skritt, trav og galopp kan du ri.. skal vi definere forskjellige øvelser på hest går dette mye på hestens utdannelse også. Jeg har aldri ridd på elite nivå og mestrer ikke deres øvelser (ennå :) derfor kan jeg da ri..
Kjenner flere som har ridd i maaaange år, men er dårlige ryttere, og har sett folk bli veldig flinke på noen uker.. dette har kanskje litt med talent også.

så en gamling som ikke er redd for å sette seg på ryggen og ta en rask gallopp i skauen, ja han kan ri.. typen min kan ikke.. he he..

om en er en god eller dårlig rytter er noe annet :) eller trent og utrent er vel et bedre ord..

Opprinnelig postet av Lopke

Enig i dette innlegget her. Mener også at man kan ri om man mestrer de forskjellige gangartene.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  15:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det er forskjell på det å sitte på en hest og det å ri.
Men hva jeg legger i det å ri, må jeg tenke litt mere over.
Godt spørsmål..

Renate
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man skal definere om en person kan ri eller ikke,ville jeg også sagt en som mestrer skritt,trav og galopp,samt diverse små komandoer som er nødvendige for å ta seg frem på hest,som stopp,svinge,rygge ol.
Ellers vil jeg også mene at en skal kunne tillpasse seg hver enkelt hest,og at det da er graden på dette,og hvor mye en har videre-utviklet seg innen diverse komandoer,og at en har følelse for hesten som kjennetegner en dyktig rytter...

Selv kan jeg da ri,og ikke så stort mer enn det...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:20:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vanskelig å finne ut en mening der. Jeg tror nok at man kan ri om man kan de ulike gangartene og kan å samarbeide med hesten man rir. Selv kan jeg såvidt ri vil jeg påstå, bare såvidt
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  16:22:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt spørsmål..
Ikke lett den der.Jeg vil jo selvfølgelig skille mellom det å Ri og å ri godt.Men hvor legge listen for "kan ri".
Tror at jeg vil si at en som klarer å ri den gangarten de ønsker i (nogenlunde) det tempo de ønsker i den retningen de ønsker.Som kan overtale en middels uvillig hest til å gjøre noe den ikke ønsker...til "kan ri".
Mindre enn det blir det mer "kan sitte på hest" for meg.
Kan den gamle karen ri? Vel,etter min definisjon så vil jeg vel tro han kan det.
Skal du være en god rytter er det langt større krav.
Rytterfølelse er og et tricky begrep.Vi diskuterte det heftig da jeg gikk instruktørkurs på Starum...(Isrik II)..det var mye forskjellig meninger om det.
Det ble og lagt frem en skolebokdefinisjon.Rytterfølelse er evnen til å avpasse press og ettergift,mengde og timing.
Da jeg først hørte det virket det altfor "teknisk",men ved nærmere ettertanke er ikke ideen så dum.
I dette vil det jo da også ligge evnen til å tilpasse ridingen/hjelpgivingen til den individuelle hesten...evnen til å vite når du kan be om litt mer og når man er i ferd med å trå over streken for godt horsemanship (den vanlige betydningen av ordet da,ikke NH her,det blir en annen diskusjon igjen).
Jo mer jeg tygger på det jo riktigere blir det. Ting kan og sies med få ord (selv om jeg er sørgelig lite flink til akkurat det...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  15:49:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Tja, vet ikke jeg... Jeg sitter da på ;) Jeg vil nok selv si at jeg på en måte kan ri ja. Men god, det er jeg ikke. På langt nær..Ikke slik jeg definerer som god i allefall. Men jeg mestrer gangartnene, klarer å kommunisere med hesten og den gjør(forhåpentligvis) det jeg ønsker/ber den om.

Jeg som er turrytter(da mener jeg innbarka turrytter ;) ) ville nok fremstått som en gjennomsnittelig god rytter på tur, men putter du meg på bane og ber meg om å ri et dressurprogram eller ei hinderbane hadde jeg fremstått som en nybegynner som slettes ikke kunne ri så godt. Slik ser jeg på det da i allefall.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/01/2006 :  16:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at å "kunne ri" vil si å beherske alle gangarter, og få hesten til å skjønne hva du ber den om. Å kunne ri vil si å føle seg trygg på hesteryggen. En god rytter sitter nødvendigvis ikke alltid i "korrekt dressur" - sits, men slapper av, er trygg, har god balanse, holder lave hender og med jevn vektfordeling på hesten.

En god rytter trenger nødvendigvis ikke å ha ridd på ridebane i det hele tatt, mener jeg. Selvfølgelig er en dressurrytter som rir høye klasser en god rytter! Men en indianer som har ridd barbak hele sitt liv og er "født på hesteryggen" er også en god rytter.

Personlig verdsetter jeg modighet og det å ta utfordringer som å ri forskjellige hester, høyere enn akkurat hvor mange år du har ridd som "bane-rytter". En god rytter takler de fleste hester, og rir i all slags terreng.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  17:04:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
enig med Tone, hvis man behersker alle gangarter og i tillegg føler seg trygg. man trenger nødvendihvis ikke være en rutinert banerytter for å kunne å ri mener jeg.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  20:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Selvfølgelig er en dressurrytter som rir høye klasser en god rytter! Men en indianer som har ridd barbak hele sitt liv og er "født på hesteryggen" er også en god rytter.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Et kjempegodt argument det med indianeren
Men hva om det kommer ei lita jente på 10-12 år og vil leige hest. Jeg kan ri sier hun. Har travet og gallopert sier hun. Etter en stund viser det seg at hesten løper hit og dit inni volten, og sannheten kommer frem; hun har ridd på tur, som hest nr to eller tre på en rekke med hester. Altså det er rytteren på hest nr 1 som bestemmer, de andre dilter. Kan hun her ri??? Hun mestrer jo alle gangarter på tur....

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  20:26:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,hun kan ikke ri i flg min lille definisjon.
Hun kan ikke ri hesten i den gangarten HUN ønsker og ikke den veien HUN vil.Ei heller overtale den til å gjøre noe den helst IKKE vil (f eks gå over en bekk...)
Hun kan "sitte på hest",men ikke ri.
Merk at jeg skiller ikke på om man utfører dette på tur.
Om man kan utføre dette på tur,kan man også utføre det samme på bane.Vil vel si at det kan være langt værre for mange å ta det motsatt vei...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  20:38:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ganske mange kan ri, men å ri er så mangt. Noen har ridd masse på tur, i mange år, og kan være veldig flink til å sitte balansert på hesten, mestre hesten i ulikt terreng, ri hesten uten særlig hjelpemiddler. Men når det kommer til å ri hesten i samlet trav på korte tøyler blir det verre. Samtidig kan en rytter som rir kjempebra på dressurbanen på en veltrent hest, slite veldig ute i terrenget. Dette ser vi egentlig en del av sånn i ryttermiljøer; noen dæsj dressurtanter og noen som freser mer rundt på tur og fortrekker f.eks. sprang eller feltritt. Begge "typene" er gode ryttere, men på ulike måter.

Når det kommer til småjenter på 10-15år som "kan ri", må man nok uansett ta det med en klype salt. Da er de faktisk barn ennå og uansett som en har ridd mye i flere år ville jeg ikke tatt en 12åring på ordet og latt hun/han ri uten tilsyn på fremmed hest.

Selv vil jeg si atr jeg "kan ri", både på tur og lett dressur og over hindre, og på forskjellige hester, men at jeg er så veldig flink skal jeg ihvertfall ikke påstå. Det går kanskje litt på halv åtte noen ganger, men jeg har overlevd så langt og tenker å fortsette med det. :P

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  21:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan å ri når man kan ri en hest i balanse i alle gangarter. Ikke nødvendigvis samling, men hesten skal ikke være en hengekøye. Og jeg innrømmer glatt at jeg ikke kan ri...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.