hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - jeg gir opp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 jeg gir opp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:02:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..

skulle prøve å tømmekjøre hesten min igjen,siden det gikk rett vest forrige gang,og det gjorde det denne gangen også...men nå var han MYE verre...fikk en til å gå ved siden,og hesten var flink i 2 sekunder, og plutselig spratt han rundt 3ganger...og surret tømmene rundt seg flere runder...og fikk fader ikke løsnet han uten hjelp av typen min...

fikk dasurret han ut igjen,og fortsatte bortover...det gikk greit, trente bare overganger skritt/holdt...

og plutselig bare løper han ut, uten noen forvarsel....

og senere på økta går han bare rett opp på 2 bein, og river seg løs igjen, og beinflyr i hele hallen og det ender med at han går på snørra i hjørne...

får da tak i han, og skal prøve igjen, og det går noen steg, og vips så er han borte igjen...

han har vært helt umulig å tømmekjøre en god stund...

har vel hatt maks 3 økter hvor han ikke løper ut...

nå gir jeg snart opp, orker ikke dette lenger...

hvorfor gjør han dette?

er det en trenings metode som ikke fungerer for han?

han er jo så snill under ridning, og begynner å bli fin under longering nå også...der løper han ikke ut lenger...

han skal være innkjørt, men det må nesten ha skjedd noe, siden han er så mongo....

kan vel legge til at han får totalt dilla om tømmene havner nede på låret hans...altså han er vel bakredd...
men hvorfor gjør han dette nå og ikke før?

har tømmekjørt uten sele, og da tåler tømmene, men kan fint snu seg for det...

skal jeg bare godta at det ikke funker?

Bustetrollet

Skrevet - 09/01/2006 :  19:08:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner meg igjen i det at han surrer seg inn.

Hva med at en leier han, mens du går bak? i allefall går like ved hodet hans?

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:15:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
var det typen gjorde...hadde han i leie tau, men han snurrer for det...
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kross... Bruk en leier på hver side... langt leietau,festet i bittet. Og så går du bak.
Du skal styre,men om han da prøver vri seg rundt,skal hjelperne trå til og støtte han med leietauet så han ikke får sjangs å snu seg. Om han stikker,skal de også hjelpe til å holde han... Men så lenge han går fint,er det kun dine signaler han får,så da skal de ha leietauet slakt.
Hvis han er usikker eller vrang fremdeles,må du nok belage deg på å ha med hjelpere(to stk) en god stund...

Ang at han er bakredd,det må du ta litt i andre omgang... Først må han klare å gå fint med deg,og enkle komandoer,som gå frem og stoppe. Når han er trygg på dette,begynner du med å snu,osv...fremdeles med hjelpere om det er behov for det.
Først når han er trygg nok til å fungere alene med bare deg,kan du begynne å legge tømmene nedover beina hans og slik hjelpe han over å være så redd for det som kommer bak...

Og husk...TTT... ;)

Lykke til!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  19:45:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk ;)
må bare få tak i en person til...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  20:17:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lene: Leietau festet i bittringene er vel ikke helt bra? Man skal jo aldri feste et leietau rett i bittringene, og jeg tenker at hvis hesten hiver seg til den ene siden eller tar ut, vil den ene holde hardere enn den andre og sjofs - har man en hest som er redd for munnen. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  20:20:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg ville kanskje ikke ha brukt leietau rett i bittet, bedre å feste det i en kapsun eller en grime? Grimen kan du jo evt. ha utenpå hodelaget...
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  21:12:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Snakk med Olaf. Han kan sikkert hjelpe deg
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  21:42:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ja skal ta noen tlf nå snart...begynner å bli mektig lei dette...
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  22:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lene: Leietau festet i bittringene er vel ikke helt bra? Man skal jo aldri feste et leietau rett i bittringene, og jeg tenker at hvis hesten hiver seg til den ene siden eller tar ut, vil den ene holde hardere enn den andre og sjofs - har man en hest som er redd for munnen.

Opprinnelig postet av Formosissima

Nei,om hesten er bundet fast til noe skal man ikke binde den fast etter bittringene. Men det er ikke tillfellet her. For som jeg skrev så skal hjelperne ikke gi noen signaler via leietauet utenom hvis hesten ikke responderer på kuskens signaler. Først da skal de ta affære,og dirigere hesten dit den fikk beskjed om å gå,eller stoppe den om den fikk beskjed om det. Og da er det bedre å feste i bittringene,både fordi hesten skal lære å bli dirigert igjennom bittet,og fordi man har bedre mulighet dersom hesten vil ta ut...
Det er altså ikke snakk om å hale og dra...men å gi hesten signalene fra en annen kant i tillegg til kuskens. For en hest som vanligvis bare er blitt leid,vil ofte også forstå signaler fra den kanten bedre...
Og også fordi det er en mulighet for at hesten kan skjene til siden,så skal hjelperne ha leietauet helt slakt så lenge det ikke er "i bruk"...
Det er en selvfølge at hjelperne er konsentrert på hesten slik at de føleg bevegelsene til denne,og står parat til å gi etter på tauet,eller ta inn og dirigere....

Lucinda:

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  23:45:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest Lene gir gode svar her og veldig mykje av det Lene kjem med er slik eg også er opplært til å tømmekøyre/køyre inn hester. Eg har jobba ved Norsk Fjordhestgard somhar hatt mange hester inne til trening for nettopp dette og med mange dyktige hestekarer/damer som veit kva det vil sei å køyre inn hester. Det er ikkje for ingenting att fjordingane frå Norsk Fjordhestgard som har vore til trening der ofte stikker av med køyrepokaler under fjordhestutstillinger.

Synest det er heilt riktig att leieren har tauet festa i bittringen. Det er vanleg praksis hos oss også.

til kross så vil eg sei att det ser ut til att hesten din har funne ut att han kan klare å lure seg unna deg når det gjelder tømmekøyringen. har eg rett når eg innbiller meg att du ikkje heilt mestrer tømmekøyring godt nok. (ikkje ta det som kritikk, ikkje meint som det) Meiner å huske frå ein tidlegare debatt att du snakka om att hesten din snurra rundt. har du forsøkt å feste tømmene igjennom noko lenger nede på hesten. (Vanskelig å forklare) På sida av hesten. Det er lettare å holde igjen da om hesten forsøker å snurre rundt. Ein hest som først lærer å snurre rundt kan bli vanskelig å kontrollere.

Men uansett så bør du nok gjerne ha med deg hjelpere til å begynne med no for hesten må ikkje få gjere dette fleire ganger no. Eventuelt hadde det noko vore betre å sende hesten vekk til innkøyring hos nokon med erfaring.

Redigert av - Lucinda: den 09/01/2006 23:46:10 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  00:19:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
-Jeg- hadde aldri festet noe leietau i bittringene til hesten min, fordi -jeg- ikke er interessert i få en hest med ødlagt munn, dersom ulykken først skulle være ute. Misforstå meg rett; jeg forstår hva det er Lene sier; at de bare skal ta affære dersom hesten gjør noe, men ikke så lenge den hører på kusken. Fair enough, men ingen har så kjapp reaksjonsevne at man slipper automatisk med en gang en hest hopper til, ergo, jeg ville heller festet det i en kapsun eller en grime.
Samme hvor mange flotte fjordhester som har kommet fra Norsk Fjordhestgard.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  00:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
-Jeg- hadde aldri festet noe leietau i bittringene til hesten min, fordi -jeg- ikke er interessert i få en hest med ødlagt munn, dersom ulykken først skulle være ute

Skjønner det

Men vil bare legge til at selv om dette er måten det som oftest blir gjordt på trener-stall(trav),så har jeg til dags dato enda ikke sett en unghest som har blitt ødelagt i munnen under innkjøring... Og jeg har vært "i gamet" endel år etterhvert.
At hesten blir stri har vanligvis med måten den blir håndtert etter den er innkjørt/innridd...

Dikselen

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  01:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At hesten blir stri har vanligvis med måten den blir håndtert etter den er innkjørt/innridd...

Jo, men akkurat her var det vel snakk om en hest som var "stri" når den ble kjørt inn? Eller kanskje redd/usikker? ? Om tøylene er festet til bittringene og hesten protesterer - så vil vel det nødvendigvis forårsake smerte i munnen til hesten om det står en person på hver side og "passer på" og evt."korrigerer"? At ting "vanligvis skjer da og da" eller "skyldes det og det, at den mangler tidlgere håndtering og derfor blir "vanskelig" - kan det rettferdiggjøre at hesten er den lidende part da? At det faktisk er den som opplever store smerter ved hjelp av bitt pga. manglende trening? Bør man ikke gå tilbake i treningen da - for å få det til å fungere på en tilfredsstillende måte for begge parter - UTEN at noen blir en lidende part?
At treningen blir mere lystbetont for begge - så resultatet til slutt blir at hesten faktisk synes det er hyggelig å bli kjørt, uten å være redd for smerte?

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  09:06:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Dikselen. det er ikkje snakk om å køyre denne hesten enda slik eg har fått med meg av debatten i allefall. Det er snakk om ein hest som tuller seg når den blir tømmekøyrt. Ikkje køyrt. Og hun trenger da hjelp til å kunne tømmekøyre hesten riktig uten att hesten tar kommandoen.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  10:37:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dikselen :
Kopi av melding:
Jo, men akkurat her var det vel snakk om en hest som var "stri" når den ble kjørt inn?

Nei,det var snakk om en hest som hadde lært seg til at hvis han hiver seg rundt,så slipper han unna arbeid... Dette er en alvorlig uvane om hesten noen gang blir innkjørt...farlig både for hest og for kusk!
Kopi av melding:
At ting "vanligvis skjer da og da" eller "skyldes det og det, at den mangler tidlgere håndtering og derfor blir "vanskelig" - kan det rettferdiggjøre at hesten er den lidende part da?

Jeg har da ikke rettferdigjort noe som helst? Og har heller ikke foreslått noe som gjør at hesten "lider"... *riste litt på hodet*

Det blir litt for dumt å komme med "hvis-men-om-atte" når det gjelder et så potensiellt farlig problem! Hva om hesten sitt problem var steiling...skulle man da latt være å ri med tøylene festet i bittet fordi "hvis hesten reiser seg fort,kan man risikere at man drar i tøylene når den står rett opp"?
Jeg foreslår faktisk å begynne fra begynnelsen her...med hjelpere,så hun kan lære hesten de forskjellige komandoene uten at det skal bli et problem for noen parter... Jeg sier også at dette er måten de fleste travere blir innkjørt,og at jeg til dags dato ikke har opplevd det dere snakker om... Og som sagt så har jeg vært med på innkjøring et par ganger før...jeg har også kjørt inn hest selv. Og jeg begynte tømmekjøring med hesten allerede når den var 6 mnd...og da selvfølgelig i grimen... Men når hesten er kommet opp i alder og styrke,og er vennet til bitt,blir saken en ganske annen... Denne hesten gjør ikke dette som en protest mot bittet,men mot selve arbeidet.

Om dere skulle feste leietauet i grimen,og hesten da skulle,mot formodning,kaste seg til siden...tror dere da at dere er sterke nok til å holde den igjen kun ved hjelp av grimen og et leietau? Det er vel heller tvilsomt... Og hva har dere da? En hest som har enda en uvane i tillegg til å ville snu seg... En enda mer potensielt "farlig" hest med tanke på de uvaner den har lagt til seg...og en hest man muligens vil måtte ligge all kjøring på hyllen med...
Skal man gjøre det på denne måten dere foreslår kan man også risikere at hesten "oppdager" sin styrke i forhold til leiere,og reiser avgårde med både tømmekjører og leiere. Skal man fremdeles ikke "dra" hesten i bittet? Og til syvende og sist få en ukjørbar hest som hiver seg rundt,uten tanke på hverken seg selv eller andre("det gikk jo de andre gangene..."),i tillegg til å være en potensiell utflyger...

Hvis man skal tenke på denne måten hver gang man lærer en hest noe nytt,kan man til syvende og sist ligge all håndtering av hest på hyllen,og begynne med sykling,som er noe mer forutsigbart...
Man må begynne et sted,og som med alle andre ting,så må man begynne fra bunn... Lære hesten et steg av gangen,så den kan det før man går videre. Og om man gjør en feil på veien,så må man da ta problemet der og da...gå tilbake noen steg,gjøre et grundigere forarbeid,og lære hesten av mad diverse unoter den har lagt seg til... Jeg sier ikke at det er hestens "feil" på noen måte,jeg sier ikke at man skal påføre hesten smerte...det er ikke min måte å håndtere hest.

Og jeg har,som sagt før,ikke opplevd det senariet dere snakker om...

Og til sist,jeg har ikke sagt at hun må gjøre det slik jeg forklarer,jeg har kun fortalt hvordan jeg ville gjort dette,utfra de forklaringer hun kommer med,og utfra min erfaring på dette området...
Enhver står fri til å gjøre tingene på akkurat den måten de selv føler vil fungere best på deres hest...

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.