hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips til trening av unghest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tips til trening av unghest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

HurricaneGirl

Skrevet - 07/01/2006 :  16:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en unghest som blir to år i beg. av juni:)
Han er hingst, og oppfører seg deretter... Har ikke tenkt til å kastrere ham enda, siden det kan føre til at han blir tilbakestående.

Uansett
Det jeg ønsker er tips til trening. Etter litt longering er Tassen rolig og snill, men jeg har av og til problemer med å finne på nye treningsmetoder. Hva gjorde du når du trente din unghest?
(ønsker svar fra folk som har spesiell erfaring med unghester/hingster)

Knegg fra Lizzie og Tassen<3<3

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  16:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ikke tenkt til å kastrere ham enda, siden det kan føre til at han blir tilbakestående.

Eh, hæ? Hvor har du hørt det?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  16:26:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Spesiell erfaring? Jeg? Nei, men har ridd inn en hest, og henne ble det nå noe av.

Longering er bra, men du burde også prøve med tømmekjøring. Ikke tren mer en annenhver dag. Det er viktig! Noen dager kan du bare trene på mønstring og leiing, andre dager kan du gå tur med han. Varier treningen! Hesten skal trives med det!

Løshopping, løsmønstring, turer i terrenget, psykiske øvelser, miljøtrening, tømmekjøring..... Lista er lang.. Anbefaler boka Unghester, som som du sikkert kan låne på biblioteket.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  16:28:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Har ikke tenkt til å kastrere ham enda, siden det kan føre til at han blir tilbakestående.

Eh, hæ? Hvor har du hørt det?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

Hun mente kanskje at det kan føre til at han blir saktere/mindre utviklet, men om du ikke skal bruke han i avl burde du nok kastrere han etter sommerbeitet 2006. Hingster blir stadig vanskeligere å håndtere etterhvert.

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 07/01/2006 16:31:12 Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 07/01/2006 :  16:31:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tassen har litt svak musklatur, for han ble ikke håndtert skikkelig med de som hadde ham før, så jeg vil ikke trene ham med noe tungt:) Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 07/01/2006 :  16:34:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hovskjærer (som har veldig god peiling på hest, er ikke sikker på hvor mange hester han har, men mange er det!) sier det...
Han sa at jeg i hvert fall burde vente til at Tassen var 5 år gammel... Med meg er Tassen som oftest rolig, spesielt etter at jeg har longert ham. Men med andre er han rett og slett en jævel=S (sorry gullet:P)

Kneggzz
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  16:35:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tenkt å stille han på Eid?

Da burde du begynne med mønstrinstrening, løsmønstring, løshopping og tømmekjøring. Ingenting av dette er tungt, men det skal selvfølgelig begrenses.

Bustetrollet

Skrevet - 07/01/2006 :  18:03:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leieturer i terrenget. da får både du og hesten god trim
Så har vi jo leiing i trafikken noe som er nødvendig.

Redigert av - Bustetrollet den 07/01/2006 18:21:48 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  18:14:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest det er litt tidleg å longere ein unghest på 1,5 år eg da. I allefal spesielt mykje. Betre å trene leiing, lydighet, tømmekøyring. Gjerne i ulendt terreng og bratt terreng.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  11:37:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Min 1,5 åring ble kastrert i vår, da jeg ikke hadde mulighet til å holde ham som hingst. I følge veterinæren var det helt ok å kastrere så tidelig, ellers hadde jeg ikke gjort det. Men jobbet litt mere for å finne en annen løsning. Har aldri hørt at de blir tilbakestående. Min fungerer helt utmerket. Men du mister mye hingstepreg. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  07:14:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Siden Tassen ikke er kastrert nå, ville jeg ventet til over sommerbeitet i sommer, da får han utviklet seg ytterligere. Om du skal stille ham eller noe får du vente til neste år ;)

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:21:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Æ trene min unghest mye med å gå tura me han. Har han åsså me mæ som hånhest når æ rir på tur. Å d e aldri nåkka problem. Syns d e litt for tidli å longere en så ung hest. Kan jo tross alt skade beinan me tung belastning. Vesst du har mulighet så anbefale æ å ta han me som håndhest. Vi har sånne muligheta att når vi kommer opp i skogen her så slepp æ han laus å han følge da etter å kose sæ masse. Kjenne mæ igjen der du skriv att han kan være en drittsekk me andre. Min forrige unghingst va en engel når æ holdt på me han, dilta etter som en snill liten hund. Men me engang nån andre sku prøve så sto han på skuldran å sku bedekke. Nåkka som blei dårli knall i lengden. Jobba mye me att andre sku håndtere han åsså, å da blei d te slutt hest av han åsså. Men æ anbrfale dæ om du har mulighet, ta me som håndhest

Helene

Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:35:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Fint om du skriver på bokmål eller nynorsk, så blir det mye lettere å forstå
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.