hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor er Nordlandshestene trege?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvorfor er Nordlandshestene trege?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  10:53:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv egentlig bare møtt norlandshester som er late og sta, men likevell har jeg aldri trodd/gått ut fra at det gjelder alle. Hester blir det vi gjør dem til. Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  13:26:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien jeg har hatt mest sprangtreninger med var faktisk en nordlandshest! Og han gikk som ei kule,og var et sjarmerende vesen. Å omtale en hesterase som sur og treig?

Jeg vil si at de kalde hesterasene er stort sett lure,fornuftige hester som sparer på energien ved å ikke la seg stresse over småtteri. De har ikke overlevd gjennom harde,norske vintre ved å være gira i topplokket.
Mange er sjølstendige og i stand til å protestere på feil behandling. Har sett mange av de trege hestene når de har fått en rettferdig,dreven rytter på ryggen,da blir det ofte en annen lyd i pia.

Nordlandshesten står for meg som en lettfôret.liten hest som alle i familien kan ha glede av,ved riktig behandling.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  14:04:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg har sett mange hester av ulike raser, og merker meg ved hvor forskjellige de er. Ikke i egenskap av rase, men i egenskap av at de er ulike individer. Husker en fullblods vi hadde på stallen jeg en gang red, han ble bare kalt for ruslebiff. Alle nybegynnere ville ri han, han var roen selv. Har ridd superspreke fjordinger og late og trege varmblods ridehester. Jeg tror hestene er født med annlegg for et visst tempereament, men at dette utvikles i takt med hvordan de har det gjennom oppveksten og i takt med miljømessig påvirkning, akkurat som hos oss mennesker. Dyr blir i stor del hvordan en behandler dem, tror jeg. Et annet eksempel er jo "late og frekke ponnier" generellt. Hvorfor blir de det? Jo, fordi de for det meste håndteres og ris av uerfarne mennesker, ofte barn. Har sett få (små) ponnier som f.eks går høyt i dressur, hvorfor det? De har aldri fått noen på ryggen / fra bakken som har trent dem opp til dette. De blir ofte skjemt bort og behandlet mer som hunder enn som hester. Så jeg tror bestemt at alle hester kan nå sitt potensiale gjennom riktig og rettferdig trening. Det er bare det at de ulike rasene desverre har blitt kategorisert, slik at de mer stødige ponniene / hestene settes til å håndteres at folk som ikke alltid vet hva de holder på med.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  15:38:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har ikke opplevd noen Nordlandshest/Lyngshest som er treg, sibuka, sur eller grinete.
Tvert imot

Hester blir hva man selv gjør dem til.

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/01/2006 :  18:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Må si det finnes mange rare folk som gjør hestene sine til noen stabukker.

Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  18:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
nordlandshesten min som jeg har haddt i 7 år,er den sprekeste hesten jeg har haddt.han har alltid lyst å dra på tur,er kjempe sprek og i godt humør. Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 09/01/2006 :  19:09:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som flere nevner her- en hest blir hva man gjør den til.
De nordlandshestene jeg har møtt, har hverken vært treige eller grinete. Men det er klart- en hest som står med hodet nedi rundballen døgnet rundt, uten å bli brukt noe særlig, blir som regel "sibuka", og kanskje også grinete, fordi det er mye bedre å stå og ete enn å bruke seg fysisk under rytter.

Fjordingen og nordlandshesten er forholdsvis billige i innkjøp, og derfor står det mange slike rundt omkring. Kjøperne av disse har kanskje ingen intensjoner om særlig hyppig bruk, og resultatet blir ofte deretter. Begge disse rasene er nøysomme og trenger ikke store mengdene mat!

Når det er sagt, så vet jeg om flere hester av overnevnte raser som er veltrente og i fint hold, enn de som er late, treige og "sibuka".
Allsidig bruk(og matmengde tilpasset bruken!) tror jeg er viktige faktorer her, samt hensyn til individet.

Din vil jeg absolutt plassere i første kategori, Kristine.

Merete
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/01/2006 :  19:29:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nordlandshestene er vel glad i mat, ja. Og trege kan de være.
Enkelte drar jo alle under en kam. Om ên NL er treg så er alle andre det også.
Har fått en del spørsmål om Rosita er renraset. For hun er så skvetten, sprek og smydig av seg. Ikke så artig og høre det gang på gang.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  20:01:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Må si det finnes mange rare folk som gjør hestene sine til noen stabukker.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Uheldigvis er det mange som kjøper "late og trege" hester til uerfarne ryttere/eier. Da går det som regel bare en vei hvis de ikke får den hjelpen de skulle hatt med hesten. Og i tillegg finnes det nok mange rare folk ja

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 09/01/2006 :  20:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
BULLSHIT!!! Trege Nordlandshester har alltid en grunn til å være trege, og i de aller fleste tilfeller er det eierens feil. Med rett foring, miljø, trening og omsorg så skal en nordlandshest fungere likebra som en hvilken som helst annen hest!

Er enig i det at mangen nordlandshester vet veldig godt hva de vil, min gjør det, men jeg lar henne ikke herse med meg likevel jeg. Jeg jobber heller med det, gir ikke opp.

Bare fordi nordlandshester har egne meninger, er hester med sjel så synes jeg det er urettferdig å si: "Selg hesten din og kjøp en varmblods!" OMG, så teit!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/01/2006 :  20:36:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Bare fordi nordlandshester har egne meninger, er hester med sjel så synes jeg det er urettferdig å si: "Selg hesten din og kjøp en varmblods!" OMG, så teit!
Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Vel, jeg har iallefall hørt det et par ganger. Men akkurat det drit jeg jeg i. Da oppfordrer jeg de som sier det og komme og se/ri Rosita. De sal jaggu meg få seg en vindfull tur..

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  08:54:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Min er ikke treg og lat.. Men han er litt grinete da...

Merket da jeg sa jeg hadde kjøpt meg 2 årig Araber at folk så på Norlandshesten som en rolig og lat rase som alle kan klare å ri... For jeg fikk ganske ofte høre: "Å' stakkars deg, du som er vant til å bare ri Norlandshest kommer til å få merke store forandringer..." Og det hørtes veldig ut som om jeg kom til å slite med å mestre Araberen...

Så jeg gikk jo å funderte på om jeg kanskje hadde kjøpt feil rase, og gruet meg litt til jeg skulle begynne å ri henne siden jeg aldri hadde vært noe særlig borti Arabere før og aldri sittet på en.

Men i dag har jeg lært av dette, og jeg må si Araberen er mye lettere å ri enn Norlandshesten!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  12:13:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
har ikke møtt noen særlig sure og treige nordlandshester eg heller...
min er jo verdens glaeste og alltid full i fart..
fikk høre på kurs for noen mnd siden at han så så glad ut=)og har aldri fått høre noe negativt om han utenoom at han er litt liten..
men mener at det ikke kommer an på rasen,men på hver enkelt hest.

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  15:38:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, da har de ikke møtt Skrubben, hvis de synes nordlandshester er trege! Han har energi for minst tre hester, den heite rakkern :)
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  20:46:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Individet vil jeg også si.. At de 15 nordlandshestene rundt deg er trege alle sammen, er nok bare en tilfeldighet. Alle de jeg har vært borti har vært livlige og villige ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.