hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor er Nordlandshestene trege?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvorfor er Nordlandshestene trege?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 08/01/2006 :  18:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Satt og tenkte over det idag.

Her i komunen er det vel enn 15 Nordlandshester. Omtrent ALLE er trege, sibuka, sur, grinete.

"Hvilken rase har du?" - Hver gang jeg får det spørrsmålet er det nesten så jeg nøler med og svare.
"Nordlandshest" - ja, jeg er ærlig og svarer det, selvfølgelig!
"Ja, men de er jo trege og late. Kjøp deg en varmblodstraver istede"- Liksom, det får jeg til svar. Veldig oppmuntrende.

Samme skjer når jeg kommer på ridesenteret. Først virker det som de tror det er en annen rase. Men når de får høre at jeg er den heldige eier av en "treg, lat og stygg" nordlandshest da faller de av lasset. Og kommer med stygge blikk og negative ord. Og til sist får jeg høre at de har dårlig gange og lite fart. Når jeg får høre det har jeg mest lyst til og smekke til personen.

Men hvorfor er egentlig Nordlandshestene trege? Vel, det kommer an på hver enekelt hest, men mesteparten er jo treg, sur, grinete og sibuka.

Det er vell likt med Fjordingen og, omtrent.

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  18:30:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Ja, er nok en del likt mellom de...
Har hørt mye stygt om fjording, men her hvor jeg er, hører jeg overraskende mye positivt om dem. Har fått en del positive kommentarer om min, flere fra en dressurstall der det stort sett står store brune dressurhester. Jeg syns jo det er morro når folk som vet hva de snakker om liker hesten min

Men, det har vel litt å gjøre med hva hestene er avlet frem til å gjøre, fjording og N/L er avlet for å arbeide, trekke, ikke løpe fort som varlblodstraverne. De har jo også kortere bein, og er mer kompalkte enn varmblodsene, de er avlet til vidt forskjellig bruk.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/01/2006 :  18:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Men, det har vel litt å gjøre med hva hestene er avlet frem til å gjøre, fjording og N/L er avlet for å arbeide, trekke, ikke løpe fort som varlblodstraverne. De har jo også kortere bein, og er mer kompalkte enn varmblodsene, de er avlet til vidt forskjellig bruk.
Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Ja, helt klart. men feks. Rosita, løper like fort som en kaldblods, hyper til tider. Så har vi i motsetning en treg, som ikke gjør noe den ikke blir bedt om. Lat, gidder såvidt og løfte føttene.
Forskjellen der! Akkurat som rasen er inndelt i to..

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  19:00:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ja, helt klart. men feks. Rosita, løper like fort som en kaldblods, hyper til tider. Så har vi i motsetning en treg, som ikke gjør noe den ikke blir bedt om. Lat, gidder såvidt og løfte føttene.
Forskjellen der! Akkurat som rasen er inndelt i to..

Kjenner igjen det der ja. Vi har to fjordinger på stallen Bjerge og en til. Bjerge er til tider veldig sprek, og ganske krevende å ri, men denne andre fjordingen så vidt gidder å løfte beina når han går
Bjerge får mye variert trening, og syns det er gøy, tror det har mye å si.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  19:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene er vel individuelle slik som mennesker, noen er slik og noen er slik, selv om alle er samme rase og har utseende/bygning til felles. Det at de norske hestene er litt "tregere" kommer vel av det norske klimaet og miljøet. Om du sammenligner en normann og en italiener, så er jo italienerene et mye mer lidenskapelig folkeslag, mens nordmennene er mer trauste. Joda, de spreller litt fra seg på fylletur til Gran Canaria en gang i året, men vel hjemme er de tilbake i det gamle. Slik er vel de norske hestene også. Trauste og stabile sammenlignet med hete og temperamentsfulle utenlandske hester. Joda, de norske kommer med et bukk og er litt hypre innimellom de også, men generelt er de vel for å bruke dine ord: trege, sibuka, sur, grinete.

Bare en tanke fra min side???

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  19:25:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hestene er vel individuelle slik som mennesker, noen er slik og noen er slik, selv om alle er samme rase og har utseende/bygning til felles. Det at de norske hestene er litt "tregere" kommer vel av det norske klimaet og miljøet. Om du sammenligner en normann og en italiener, så er jo italienerene et mye mer lidenskapelig folkeslag, mens nordmennene er mer trauste. Joda, de spreller litt fra seg på fylletur til Gran Canaria en gang i året, men vel hjemme er de tilbake i det gamle. Slik er vel de norske hestene også. Trauste og stabile sammenlignet med hete og temperamentsfulle utenlandske hester. Joda, de norske kommer med et bukk og er litt hypre innimellom de også, men generelt er de vel for å bruke dine ord: trege, sibuka, sur, grinete.

Opprinnelig postet av TORHILD

Tror nok det er mye riktig i det. Hestene tilpasser seg jo forholdene de lever i...

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/01/2006 :  19:48:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av TORHILD

Vel, stemmer nok dette, Torhild.

Ja, de norskehesterasene er harde og stabile hester.

-Hestene tilpasser seg jo forholdene de lever i...
Hva med andre ikke-norske hester da? Som blir født i Norge og lever livet sitt ut. De er ikke sure, sibuka, grinete. De har også vendt seg til klimaet og miljøet.

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  19:57:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva med andre ikke-norske hester da? Som blir født i Norge og lever livet sitt ut. De er ikke sure, sibuka, grinete. De har også vendt seg til klimaet og miljøet.

Joda, de har vendt seg til klimaet og miljøet, men de må ikke klare seg helt selv. De fleste har eiere som legger på dem dekken og passer på at de har det bra.

Fjordhestene og de andre norske rasene måtte vel klare seg så godt som selv, uansett hvor kaldt det var... Det var vel ingen som tok med de hesten inn i en varm stall med solarium

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  19:57:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene blir hva man gjør dem til. Det er en myte at nordlandshester (og fjordinger) er sure, sibuka og grinete, og da behandler vi dem slik. Hos en annen hesterase vil vi korrigere en hest som legger på ørene og biter etter oss, men hos en nordlandshest har vi en tendens til å snu ryggen til og si "Ikke noe å gjøre med, han er jo bare slik". Jeg har forresten til gode å se en nordlandshest (eller en fjording) som er sur, sibuka og grinete. Da må det tydligvis ha vært noe spesielt med de nordlandshestene og fjordingene har har møtt da...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  19:59:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hestene blir hva man gjør dem til.
Opprinnelig postet av kristy

Helt enig

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  20:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men gjør det noe at det finnes trege hester? jeg synes det er bra. Ikke alle kunne ha ridd en hypervåken araber f.eks. Med disse rooolige litt late og godlynnte hesten kan også mange barn starte en ridekarriere på en rolig hest, for ikke å snakke om handicapridning og turarrangører.
Noen liker lys sjokolade, jeg liker mørk.. sånn er det vel med hesteraser også.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  20:29:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri møtt en treg nordlandshest, så dette var nytt for meg ;-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  20:40:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har bare ridd Nordlandshest en gang. Den var veldig følsom, og var heller vanskelig å roe, enn å vekke. Søt hest, og tross for at den var slik å ri var den tvers gjennom veldig snill og grei, og svært trivlig å håndtere i alle sammenhenger. Men krevde en rolig rytter ved ridning.

Har ellers håndtert flere andre nordlandshester, og har iallfall aldri opplevd dem som sure og gretne iallfall.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/01/2006 :  21:57:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Joda, de har vendt seg til klimaet og miljøet, men de må ikke klare seg helt selv. De fleste har eiere som legger på dem dekken og passer på at de har det bra.

De har klart seg, helt sikkert uten dekken og alt styr og stell..

Kopi av melding:
Det er en myte at nordlandshester (og fjordinger) er sure, sibuka og grinete, og da behandler vi dem slik. Hos en annen hesterase vil vi korrigere en hest som legger på ørene og biter etter oss, men hos en nordlandshest har vi en tendens til å snu ryggen til og si "Ikke noe å gjøre med, han er jo bare slik".
Opprinnelig postet av kristy

Helt enig. Synd egentlig.

Kopi av melding:
Men gjør det noe at det finnes trege hester? jeg synes det er bra. Ikke alle kunne ha ridd en hypervåken araber f.eks. Med disse rooolige litt late og godlynnte hesten kan også mange barn starte en ridekarriere på en rolig hest, for ikke å snakke om handicapridning og turarrangører.
Opprinnelig postet av Lopke

Vel, det er greit. Men her pekte jeg helst til folk som må bruke pisk og sporer får og få de fram. Det kunne jo vært endret på.
Mange sier jo: "Nordlandshesten er en fin barneponni, for de er så trege" Greit nok. Barn(7-11) kjøper de, behandler de feil, der kan vi fort få en sur hest. Der hesten da går samme gamle regla, uten utfordringer og dumper.

Jeg overreagerer noe veldig mye nå, vet dere tenker det.
Men synes det er synd at De gode, fine, Norske rasene som Fjording og Nordlandshest skal gå under "treg og feit".

Redigert av - Bustetrollet den 08/01/2006 21:58:16 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  22:14:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
For meg kommer det veldig ann på individet, men jeg husker en nordlandshest som en av de beste hestene i verden. Hun var supersprek og kjempetrygg, og jeg red henne da jeg var liten. Har aldri støtt på en treg nordlandshest jeg, alle sammen har hatt sin egen personlighet og vært helt ulike, men ingen av dem har vært trege.

Jeg mener det at det kommer ann på dem som har hestene/rir dem/trener dem, som kristy sa:

Kopi av melding:
Hestene blir hva man gjør dem til.

Dette er jeg helt enig i.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  09:22:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Ja, det kommer veldig an på hesten!! Min er iallefall ikke treg og lat, han kan løpe fort og løpe lenge med høyt tempo. Det kommer jo helt an på hvor godt hesten er trent og hvordan den er. Lånte en hest en gang som het sokken /nordlandshest) Han løp utrolig fort og ble "aldri" sliten! Han kom på 2. plass på sør norsk mesterskap i galopp i 2004. Det er store forskjeller på hestene, og ikke alle nordlandshester er treige!! Har bare ridd en nordlandshest som har vært lat og treig i hele mitt liv. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.