hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - halvparade
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 halvparade
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

G**
» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  02:23:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan utføres en halvparade i trav (lettriding) og gallopp?

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  09:37:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
På samme måte som i skritt.. Du tar såvidt i tøylen, og bremser på litt med sete, slik at du kjenner at hesten samler seg, og går en smule saktere, før du gir signal om å galloppere, trave, øke og/eller minske.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  17:35:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Som Wenche sier; samme som i skritt/holdt. Jeg pleier å legge undersjenklene inntil, klemme på tøylen(ikke dra/lirke), og skyve setet litt forover. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  21:00:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Finnes det ikke fler forskjellige halvparader, men den forholdene er mest brukt? Mener da jeg har hørt det. Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 10/01/2006 :  23:03:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener dere me at hesten "samler seg"? har alldri sjønt det.. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  23:35:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Att hesten samler seg betyr att hesten setter bakbeina betre innunder seg og legger meir av vekta si på bakbeina og ikkje på framparten.
Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 11/01/2006 :  14:59:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
okay:) det var noe slikt ej trodde:) tusen takk for svar Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  15:54:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Noen som vet noe om halvparadene? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  16:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jakob Kielland skriver dette om halvparader
(sakset) :

Halvparadene man ser så mye av i Norge, består hovedsaklig i kraftig undersjenkeltrykk, kombinert med en sterkt forholdende hånd, mens lite eller ingenting gjøres gjennom setet!
Dette er slett ikke en halvparade!
Som du ser ovenfor, gjøres en ekte Halvparade hovedsaklig gjennom sete/sjenkler, med en ganske lett håndforholdning. I ektremtilfeller, når rytter og hest er blitt særdeles velskolerte, kan en halvparade gjøres uten bruk av håndinnvirkning!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  16:34:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg mente mer.. Jeg mener jeg leste et sted om at det i allfall finnes tre forskjellige "halvparader" - den vanlige, forholdende, en drivende og en jeg ikke husker. Vil gjerne vite om dette er sant, eller bare møl. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  16:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke hørt om det...

Ville vært interessant å høre hvordan disse forskjellige halvparadene utføres, om de finnes.

Destrier hvor er du?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  22:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mente mer.. Jeg mener jeg leste et sted om at det i allfall finnes tre forskjellige "halvparader" - den vanlige, forholdende, en drivende og en jeg ikke husker. Vil gjerne vite om dette er sant, eller bare møl.

Opprinnelig postet av Formosissima

Kan det ha noe med gangartsridning på islandshest å gjøre? Syns nemlig også jeg husker å ha hørt noe sånt...Og det meste av det jeg kan innen teknikk ved ridning (altså annet enn det å sitte på en hest) har jeg lært i forbindelse med islandshest.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  23:28:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg aner ikke, batta. Det er en sånn følelse.. Du vet du har hørt det, lest det, snappet det opp eller ett eller annet i den duren, men du klarer ikke å komme på hvor og når. Arrgh. Men jeg troor jeg hørte om det før jeg begynte å ri islandshest, men ikke sikkert. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.