hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bli flinkere til og tenke fremover..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bli flinkere til og tenke fremover..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 08/01/2006 :  22:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
For og si det rett ut, så er jeg en idiot når vi kommer til det.

Tips til hva jeg kan jobbe med?

Redigert av - Bustetrollet den 08/01/2006 22:36:01

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  22:37:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Da er vi to Kristine, er sånn jeg også. Sitter å nistirrer ned i hesten. Blitt litt bedre, men allikevel....
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/01/2006 :  22:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da er vi to Kristine, er sånn jeg også. Sitter å nistirrer ned i hesten. Blitt litt bedre, men allikevel....

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Spessielt når jeg skal hoppe, må se ned og bak meg for og se om hinderet står enda. Akkurat som jeg ikke stoler på Rosita..

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  22:45:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tror vi er flere ja...
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  23:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Det handler vel om trening, var fæl til å se ned på hesten før. Men hver gang jeg tar meg selv i å titte ned så løfter jeg blikket. Prøver også å tenke hvor jeg skal ri og ikke hvordan hesten går, hjelper kanskje med å ikke titte ned får å sjekke hesten.
Hehe, har også speil i ridehuset jeg rir i nå så jeg må se opp hvis jeg virkelig vil sjekke hvordan hesten går =P

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/01/2006 :  00:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg også er overbevist om at det er så mye mer interessant å se nede mellom øra på hesten, enn opp og frem...

Eneste gangene jeg ikke gjorde det var da jeg drev og trente/konkurrerte litt i sprang faktisk.
Da hadde treneren min hjernevaska meg og jeg husket ordene mens jeg red; <se på neste hinder-se på neste hinder>..Og jeg gjorde det!

Western-treneren min holdt derimot på å rive av seg håret sist jeg var og trente hesten min der nede.
Jeg skulle bla. ri rette linjer i galopp, og godt innenfor veggen ja.

Jada, som vanlig var jeg mest opptatt av de fantastiske øra på hesten min og vendte derfor for sent opp hver eneste gang..
Turn! Turn! Turn! TURN!! hylte Rick.
Neida,jeg var like treg..

Han ga meg jo litt opp der og da.
Så da tenkte jeg at herregud, reiser helt til Skåne for å ri hesten min og så får jeg ikke med meg mer enn ett par sorte svette hesteører..

Skjerpings,nance.
Det var da jeg fant ut det jeg gjorde før som sprangrytter.
Nemlig feste blikket tidlig på et bestemt "objekt", høyt og langt der borte.
(Har jo prøvd dette litt før også,men virker som jeg har blitt verre med åra, altfor opptatt av hodet på hesten..)
Jeg fant et punkt litt høyt oppe på veggen og fulgte det som det skulle ha vært neste hinder.
Og gjett hvem som klarte å vende perfekt da og inn på rett linje..
Balansen ble også bedre på hesten, og det vet jeg jo er viktig.
Spesielt mtp. vendinger og å klare rette linjer.

Rette linjer er faktisk noe av det mer vanskelige å ri (det vet de fleste som også rir dressur), og det hjelper ikke akkurat da å sitte og glo ned på ett par ører..
Tyngdepunktet blir så feil,og man forbereder heller ikke hesten i god nok tid på hvor/hva den skal.
Sitter vi riktig,går hesten riktig.Og blikket "styrer" jo mye av sitsen.

Jeg jobba litt som instruktør selv før.
Det jeg gjorde med problem som dette (og de fleste ryttere hadde jo det), var bla. å sette meg oppå banegjerde, istedet for å stå nede på bakken.
Da fikk elevene blikket sitt opp og frem automatisk og satt plutselig mer riktig på hesten også uten å være så fokusert på det.
(Da spenner man seg jo ofte osv.)
I tilegg fulgte de bedre med og jeg ansiktsuttrykkene deres, og det var jo kjekt..
Du kan jo spørre instruktøren din om hun/han vil prøve det.

Eller så kan du som nevnt først finne deg feks. 3-4 punkter på ridebanen som du konkret rir etter med blikket. Da får du opp haka og tenker fremover, ikke "nedover.."

Hjelper meg ihvertfall.
På en god dag hvor jeg har fokusen der jeg skal..

Redigert av - xxxx den 09/01/2006 03:41:48 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 09/01/2006 :  11:26:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Sliter og med det ja. Spesielt når det skal rides sidebevegelser. Ser så på hesten, og spenner meg sånn at det er utrolig at Matilda i det hele tatt beveger seg.
Fikk meg en veldig aha opplevelse på et kurs når vi skulle ri sjenkelvikninger. Jeg hadde en meeget god dag og klarte å sitte rett opp, og avslappet på hesten, og jeg holdt blikket til punktet vi skulle... Sjenkelvikningene bare fløt avgårde som om vi aldri hadde gjort annet, trengte nesten bare å tenke hva vi skulle gjøre...

Så det er tydelig at jeg hjalp hesten veldig bare ved å sitte riktig.

Så mitt tips Kristine: Tenk at du må sitte riktig for Rosita sin skyld , så ikke hun får problemer med å gjøre ting riktig...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/01/2006 :  16:26:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg kjenner meg igjen! Liksom, se ned på øra, og sjekke om salen ligger rett hele tidn.
Sjerpings må til ja gitt.. Når jeg ser på hesten istede for frem er det Ikke enkelt og få hesten over hinderet heller. Vanskelig og finne gode rideveier osv.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/01/2006 :  16:53:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hadde og har en tendens til å se ned på hesten og ned i bakken isteden for opp og frem. Er veldig irriterende, men jeg har tatt timer der jeg kun har fokusert på dette, og ikke noe annet, og det hjalp litt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/01/2006 :  21:55:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde idag. Funka OK. Øvelse gjør mester, er det ikke noe som heter det?

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 11/01/2006 :  09:16:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Jeg rir på sprangtimer for en venninne og er ramm til å se ned.....fikk da høre på en meget ubeskjeden måte at det så ut som jeg sov!! Æææhhhh ikke særlig hyggelig å høre nei, så jeg har det i bakhodet og prøver mer nå å se frem og tenke fremover hvor jeg skal på rideveien og hvor er hinderet....

Øvelse gjør mester sies det så det er bare å øve på til vi har det inne.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  14:56:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg hadde litt det problemet jeg også, men jeg så ikke på hesten jeg så på hinderet, og da ble jo anridningen helt feil for da trodde jeg at hesten skulle hoppe før den gjorde det, men jeg lærte meg å feste blikket til et punkt etter hinderet på hver anridning og da gikk det mye bedre, så nå har jeg ikke problemer med det.
men i dressur derimot, da sitter jeg og glor på hesten KONSTANT, men det blir som oftest bedre etterhvert når man blir mer bevisst på det..

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Joy<3

Skrevet - 11/01/2006 :  15:12:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
øøh, ja d høres veldig proft ut alt d som er sagt her, litt for mye for lille meg kanskj, men d er no greit.. men et teit spørsmål.., om du ikke følger med på hesten i d hele tatt, å BARE konsentrerer deg på f.eks. et hinder, å om hesten plutselig ombestemmer deg, hva skjer da? skal jo litt til om en er heeeeeelt fokusert på baaaaare d hinderet å få med seg at hasten styrer unna?? heh,, ja et ganske tenkt spørsmål , men d finnes jo slike ryttere oxo!!! Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  17:10:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
du skal jo ikke konsentrere deg om feks hinderet, du skal kosnentrere deg om hesten under deg. men bare feste blikket et sted, da blir det lettere og ri rette linjer, runde volter, ri riktig mot hinderet osv som andre har sagt over. litt vanskelig å forklare, men prøv, du vil merke forksjell.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.