hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - galoppbytte
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 galoppbytte
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  21:02:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
hei!
jeg lurer på hvordan man lærer en hest å bytte galopp? jeg har veldig lyst til å lære hesten jeg rir, å bytte galopp.. men vet ikke hvordan jeg skal lære han det =/
noen som kan hjelpe meg litt?

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D

Redigert av - Marianne:) den 26/12/2005 21:45:09

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  21:10:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg hvilket nivå du eller hesten er på, men det er mange ting jeg mener er viktigere å lære før man begynner med galoppbytter. Og mener du changement, eller galoppbytte f. eks via skritt?
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  21:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
jeg og hesten er på nivå LC-LB.. men det er godt å kunne galoppbytte i sprang da!
changement? jeg mener bytte galopp fra den ene hånda til den andre, f.eks. hvis du rir et åttetall i galopp.. hvis du skjønner (er ikke så flink til å forklare)

Redigert av - Marianne:) den 26/12/2005 21:49:34 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  22:03:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Okei, sånn å forstå :) Ja, skjønner hva du mener. Changement er direkte galoppbytte, altså ikke via skritt eller trav. Changement er enten enkeltbytter eller i serier.

I frykt for å si noe feil så kopierer jeg inn en tekst fra Dyrewebben, hvor det står litt om dette:

Kopi av melding:
Formålet med changement er å utvikle rytterens innvirkning og taktfølelse, samt å øke hestens oppmerksomhet for hjelperne. Når hesten kan changere, er dette også en fin løsgjørende øvelse.
Hesten utfører et changement ved å "hoppe på ett ben" med begge innvendig sides ben, først med bakbenet og deretter med forbenet. Samtidig går de utvendige bena hver for seg, forbi de innvendige, og dermed skifter hesten galopp. Normalt har ikke hesten vanskelig for å utføre dette, problemet ligger i å få den til å gjøre det på steder hvor det ikke er naturlig.

For at changementet skal kunne betegnes som korrekt og vellykket, må det tilfredstille en del definerte krav:

Changementet skal være rent, dvs at hesten skal skifte galopp med både forben og bakben samtidig. Hesten skal være rett i kroppen i det den changerer, og den skal være i ettergift og balanse. Den skal utføre øvelsen med samme ro og takt som den ellers galopperer i.

Innlæringsarbeidet ved changementer går ut på å få hesten til å forstå sammenhengen mellom hjelperne til changementet og bytte av galopp. Hesten opplever ikke noen stor forskjell mellom et rent changement og et changement hvor bakbena kommer ett sprang etter forbena. Hvis hesten fra begynnelsen har lært det galt, kan det derfor være svært tidkrevende få hesten til å gjøre det riktig.

Før arbeidet med changementer kan begynne, bør hesten kunne fatte galopp direkte fra skritt uten noen mellomliggende steg i trav. Likedan bør den kunne bryte av fra galopp direkte til skritt uten noen mellomliggende travsteg. Innlæringen av changement bør derfor begynne med gjentatte galoppfatninger fra skritt, vekselvis høyre og venstre galopp. Ta så mange skrittsteg mellom fatningene som du kjenner at du trenger for å være i balanse og takt med hesten. Minsk antall skrittsteg etter hvert, helt til du klarer å ta bare to skrittsteg i mellom fatningene. Først når disse øvingene på galoppfatning fungerer, går du over til direkte changement. Ri på akkurat samme måte, men ta bort skrittstegene. Changementet utføres ved å trykke med den blivende utvendige sjenkelen samtidig som den blivende innvendige sjenkelen virker motholdende. Kast deg ikke over hesten, og overdriv ikke omplasseringen av sjenklene. Sitt så stille som mulig i salen.

Ikke bli utålmodig hvis det tar tid før hesten gjør et riktig changement. Tenk også igjennom om du virkelig gjør alt riktig selv. Det er viktig å ikke gjøre et for stort nummer ut av changementet. Det skal bli like naturlig for hesten å changere som å fatte galopp.

Edit: Håper dette hjalp deg litt på vei :)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 26/12/2005 22:05:56 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  22:40:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd sånn direkte changement, og det var litt vanskelig må jeg si.. Får det ikke helt til enda..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/12/2005 :  23:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk beskjed av min instruktør å IKKE øve noe på changementer da dette kan ødelegge for hesten i LA når du må ri i kontragallopp. Hesten er da vant med å skifte, og skifter også når du ikke ønsker det. Dermed får du kanskje ikke godkjent kontraen. Om vi skulle øve galloppbytter burde det være over en bom eller noe heller slik at hesten forbandt det med hinder/sprang. Tips: legg en bom på skrått over diagonalen. Gallopper rundt feks på storvolte, vend diagonalt gjennom og så skift gallopp i det den går over bommen. Da blir det som et lite hinder hvor du etterpå skifter vei. Håper du forstod hva jeg mente =)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/12/2005 :  23:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting hun sa var å ikke øve noe på dette uten hjelp/instruktør. Vi har feks en hest på stallen som skifter, men desverre bare fremme. Dermed fortsetter den videre i kryssgallopp, og når stevnene kommer får du verken godkjent kontra eller changementet.....
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  23:32:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Enig med Thorild. Jeg ville hatt en dyktig og respektert instruktør til å guide meg og hesten gjennom hele seansen.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  00:38:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Det med at hesten skifter uten at du ber den om det er fryktelig irriterende, men jeg mener nå at den da er ulydig hvis du ikke gir tegn om at den skal bytte. Så det burde vel være mulig å unngå?

Ellers råder jeg også til å få hjelp av instruktør hvis du skal lære deg og hesten galoppbytter. Det er ikke lett å lære seg det selv helt riktig, selv med en hest som gjør det.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  11:06:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med Thorild. Jeg ville hatt en dyktig og respektert instruktør til å guide meg og hesten gjennom hele seansen.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Jeg har det, men det sitter ikke skikkelig enda, men jeg får det vel til etter litt mere trening.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  18:32:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
tusen takk for fine svar=) ja, jeg skal få hjelp av instruktør

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/12/2005 :  00:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du vil unngå at hesten lærer inn urene bytter, så tren i alle fall ikke bytter over en bom. Når hesten bytter over bom, er det nesten 100% sikkert at den bytter urent. Det vil si, i forhold til et changement er det urent. Som i "bytte galopp over hinder" er det forsåvidt greit, men da ville jeg heller gjort dette over et hinder, slik at hesten ikke forbinder denne øvelsen med changementer.

Før du begynner å øve changement, bør hesten din gå overganger mellom skritt og galopp som det beskrives ovenfor. I tillegg bør du kunne ri kontragalopp balansert og i en viss grad av samling begge veier.

Hvis du hele tiden har hesten mellom hjelperne i kontra, skal det ikke være noe problem å trene bytter, og samtidig beholde kontra. I det du ikke lenger har kontroll i kontra, er hesten heller ikke klar for å gjøre riktige bytter, og man må uansett få dette på plass igjen før man fortsetter. MEN, det sies av dem som har greie på det at de fleste hester har det med å bli litt hete når man lærer inn changementene. Så i praksis kan det være lurt å trene intensivt på dette i perioder hvor man ikke skal ut og starte LA.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  18:23:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
hesten jeg rir kommer ikke til å nå lenger enn LB.. men hva er kontragalopp egentlig?

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/12/2005 :  22:40:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan sikkert forskjellen på høyre og venstre galopp? Altså at når hesten galopperer på høyre hånd går den normalt i høyre galopp, og når den galopperer på venstre hånd går den i venstre galopp? Kontragalopp er at hesten går i venstre galopp på høyre hånd (eller omvendt) som et resultat av at vi ber den om å gjøre nettopp det.

Kontragalopp er ikke helt det samme som "feil galopp", dvs at hesten fatter venstre galopp når vi ber den om å fatte høyre. Når hesten fatter feil galopp, er den ute av balanse og går antagelig skjevt, vrangstilt eller overbøyd, og man må bryte og fatte på nytt når den er tilbake i balanse igjen. Når man ber om kontragalopp, må hesten være i god balanse i utgangspunktet, og litt samlet i kroppen. I en god kontragalopp holder hesten god balanse, takt og form hele tiden, selv om den går feks. i venstre galopp i en høyresving.

Redigert av - eligj den 30/12/2005 22:41:36 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  23:22:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan sikkert forskjellen på høyre og venstre galopp? Altså at når hesten galopperer på høyre hånd går den normalt i høyre galopp, og når den galopperer på venstre hånd går den i venstre galopp? Kontragalopp er at hesten går i venstre galopp på høyre hånd (eller omvendt) som et resultat av at vi ber den om å gjøre nettopp det.

Kontragalopp er ikke helt det samme som "feil galopp", dvs at hesten fatter venstre galopp når vi ber den om å fatte høyre. Når hesten fatter feil galopp, er den ute av balanse og går antagelig skjevt, vrangstilt eller overbøyd, og man må bryte og fatte på nytt når den er tilbake i balanse igjen. Når man ber om kontragalopp, må hesten være i god balanse i utgangspunktet, og litt samlet i kroppen. I en god kontragalopp holder hesten god balanse, takt og form hele tiden, selv om den går feks. i venstre galopp i en høyresving.

Opprinnelig postet av eligj

..og du har alltid hesten stilt i galoppretning. Dvs utoverstilt i svinger du rir kontragalopp gjennom. Kontragalopp er eneste øvelsen i konkurransedressuren hvor hesten ikke skal være stilt i bevegelsesretning når du rir ordinære rideveier.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  22:35:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
åja! tusen takk for fine svar! men jeg tror ikke hesten jeg rir kommer så langt innen dressur

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.