hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - galoppbytte
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 galoppbytte
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  22:47:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
åja! tusen takk for fine svar! men jeg tror ikke hesten jeg rir kommer så langt innen dressur

Opprinnelig postet av Marianne:)

Men det er jo gøy å lære nye ting likevel vettu;) Synes ihvertfall jeg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  12:33:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke akkuratt hvordan det "skal" gjøres. Men kan si hva jeg gjor med en kaldblodshest jeg innred. Først lærte jeg han venstre og høyre galopp, altså fattet helt til han gjor det riktig. Så når han kunne både venstre og høyre galopp, var det bare til å f.eks fatte vestre galopp og så fatte høyre mens han løp.. Men tror ikke alle hester er så lette å lære. Tror ikke det er så lett spessielt om ikke hesten har en stødig og trygg rytter.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  14:15:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
selv om hesten bytter galopp så er det ikke dermed sagt at det er et rent changement da. hesten min bytter også galopp når vi bytter hånd men tror det er langt fra et godt bytte:) når det kommer til sprang har det heller blitt fokusert på å lære henne å lande i riktig galopp istedefor å bytte etter landing.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/01/2006 :  14:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
selv om hesten bytter galopp så er det ikke dermed sagt at det er et rent changement da. hesten min bytter også galopp når vi bytter hånd men tror det er langt fra et godt bytte:) når det kommer til sprang har det heller blitt fokusert på å lære henne å lande i riktig galopp istedefor å bytte etter landing.
Opprinnelig postet av lucky june

.. og hvis man ikke har tenkt ut å starte middels dressur, så er det helt sikkert en helt grei prioritering. Med mindre man interesserer seg spesielt for dressur og synes det er gøy å gjøre det for treningens skyld naturligvis.
Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  20:12:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
mari: jaja.. alltid gøy å lære noe nytt

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:24:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
heisann

Jeg rekker opp hånden ihåp om å få legge inn et lite svar.

Jeg har akkurat begynt å lære Mille(hesten min) changementer! Og vi lærer det av ingen andre enn A n d r e a s H e l g s t r a n d, så jeg forklarer på hans måte...

Det viktigste når en skal lære en hest å changere(bytte galopp) er at hesten er helt lik i begge sider. Begge skuldrene skal være på plass. Det nytter ikke å lære en hest å changere hvis den er skjev, da skyter den enten skulderen ut/inn eller bakparten ut/inn og du får da en hest som f.eks bytter kun foran og går i kryssgalopp, eller et galoppbytte hvor hesten bytter først foran, og bytter bak neste steg, altså urene changementer.

Før vi lærte Mille og changere var hun ikke helt lik i begge sider, og det var vanskelig og få venstre skulderen på plass, hun hadde en tendens til å skyte skulderen ut. Dessuten var hun veldig svak i bakparten, noe som gjorde at det var vanskelig å bøye henne til høyre, alt dette med nakke, skulder og bakpart henger selvfølgelig sammen. Jobben min da var å myke henne opp i nakken, via bakparten. Altså vi måtte aktivisere bakparten, få henne litt mer følsom for sjenkel osv. Vi red i begynnelsen mye sjenkelvikninger, og A n d r e a s var streng. Sjenkelvikningene skulle gå fra bokstaven F-H eller K-M (eller omvendt) altså gjennom hele diagonalen, og vi fikk ikke begynne på noe nytt før dette var på plass. Allerede etter en uke intensiv sjenkelvikningstyrening, merket jeg stor forskjell. jeg kunne bøye Mille litt til høyre uten at hun gikk av kontakten.

Så var det på tide og begynne med bakparten. Vi red volte på volte på volte, hvor vi skulle få mille til å sette bakparten litt inn i volten. Bare et par steg og så ut igjen. Det ble litt travers tanke på storvolte. Så begynte vi å ri oppover langsiden, med samme tankegang. BAkparten skulle gå innenfor sporet oppover hele langsiden. Etter 3ukers tid satt jeg og gjorde travers på langsiden, på en hesten som hadde vært ubøyelig for bare 5uker siden. Saken er den at når en hest får satt bakparten litt inn og under seg klarer den ikke bli sterk foran, for da går den på bakparten(hvor den skal gå), altså i "oppoverbakke" og man hemmer hesten i å bli fortung. Mille ble derfor lett bøyelig både til høyre og venstre, men var jo fortsatt ikke sterk nok til å gå slik en hel økt, så det måtte jobbes med, og det må det fortsatt.

Så... Nå var hun ihvertfall likere på begge sider, og vi kunne begynne med changementene. jeg trodde ikke hun var klar, men det viste seg at det var JEG som ikke var klar. Jeg klarte ikke helt å rive meg fra måten jeg hadde blitt lært opp. (Ingen øvelser før hesten er helt igjennom), A n d r e a s, lærte oss forskjellige måter å gjøre det på, men hovedsaken var at bakparten skulle settes til den siden det skulle byttes til. Altså, hvis du er i venstre galopp og skal bytte til høyre, skal bakparten settes til høyre, da får du skulderen på plass til venstre, og hesten har derfor lett for å changere til høyre. Måten å gjøre dette på er f.eks å ri tvers over banen, hvor du vender litt nedover midten og så vender hesten til den siden den skal changere til, men man skal huske å gi hesten tegn til å bytte. hesten skal ikke "vrenges" inn i et changement. Det er viktig at hesten tenker fremover, men at den ikke løper. HEsten skal sette seg litt bak, i en rolig og taktfast galopp, også skal man be og bytte med bestemte, men rolige hjelpere.

Nå sier ikke jeg at en hver hest lærer det på denne måten, eller at denne måten er den eneste, men uansett hvem du lærer å ri av, eller hvordan man lærer det, er det viktig at hesten er lik i sidene, bøyelig , at den tenker fremover og er igjennom, men ikke løper.

Og tro meg, selv om ting har tatt kort tid for meg og Mille, er hun fortsatt for svak i bakparten til visse øvelser, og det går ikke en dag uten at vi må øve på det A n d r e a s sa første timen.

Ta deg god tid, det er ingen vits å pushe seg selv eller hesten for hardt.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  23:30:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Oops... glemte jo og fortelle det viktigste...

Amillion har nå lært å changere, og både hun og jeg vet hva vi skal gjøre, men vi har fortsatt lang vei igjen. Det jobbes fortsatt intensivt med changementer på timene, og hvis Mille gjør et rent changement til høyre og venstre, er vi ferdige med å øve.

Det viktigste er å gi seg mens leken er god. Hvi ikke SÅ får du en hest som changerer uansett hvordan du vender retning. Man kan godt lære en LA-hest changementer, man skal bare være påpasselig med ikke å changere hver gang man skal bytte retning. Ri litt kontra, prøv noen changementer og ikke bytt retning bare ved å vende gjennom diagonalen, for da tenker hesten bytte med en gang den ser en diagonal.

Så!! stå på og gi deg mens leken fortsatt er god!! ingen vil ha en sint, frustrert og irritert hest. TRO MEG!!

Lykke til videre

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Campari.

Skrevet - 02/01/2006 :  02:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis hele poenget ditt er å lære hesten å changere for moroskyld så anbefaler jeg deg å droppe det. det er ikke en god løsning når du ikke rir på det nivået hvor du trenger å changere.
greit at spranghester/ponnier har god nytte av å kunne det men en ponni som går LC/LB har absolutt ikke behov for dette.

Hilsen Nicoline
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  18:11:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Er ikke en avansert dressurrytter selv, men litt bakkearbeid blir det da.. For en stund siden kom det en ny skolehest til stallen. Red henne på banen her en dag, og prøvde å lære henne å bytte galopp, altså changement i enkletbytte. Vil tro at det er enkeltbytte (og ikke en serie) du sikter til da du snakker om at å skifte galopp er greit i sprang..? Changement i en serie er det vel ingen vits i å lære hesten med mindre du rir høyere klasser i dressur vil jeg tro! Veldig avansert :P

Jeg tok utgangspunkt i å trene på å skifte galopp på diagonalen, da dette er litt mer logisk enn å plutselig skifte hvis du rir på sporet. Selv om det overfor er beskrevet at dette kan være dumt, så gjorde jeg nå det.. Jeg mener uansett at hesten skal skifte galopp på signal fra deg, ikke automatisk! Men hvis hesten har lett for å gjøre ting på vane, bør du nok øve på sporet ;)
Uansett: Så jeg kom i høyre galopp, gikk ned i trav (Skritt er vel normalen, men men.) på midten av diagonalen, fattet ny galopp, og red vidre i galopp, selvfølgelig på den andre hånden, da en skifter hånd når en krysser diagonalen :P Dette gjentok jeg noen ganger, og passet på at hesten var oppmerksom og aktiv. I starten gikk det litt tregt, men etterhvert trengte hun kunn et par travsteg før hun skiftet galopp på komando. På slutten fikk jeg hun til å skifte galopp uten å gå ned i trav, noe som var kjempegøy, da dette er en ganske utrent og i utgangspunktet "dårlig" hest. Har ikke så mye peiling på hvordan et rent changament skal være, men det jeg gjorde var i hovedsak galoppombytte iallefall, og jeg tror det var det du var ute etter? Hadde jeg ridd denne hesten litt oftere ville jeg nok øvd mer på det, både på sporet og etter hinder. (At hesten lander rett er mest praktisk, men det er jo ikke alltid tilfelle!)

Det er iallefall utrolig kjekt å slippe å gå ned i trav for å skifte galopp på sprangbanen syns jeg! Selvfølgelig er det best å få hjelp av en erfaren trener til dette, men hvis du skal trene på egenhånd, håper jeg at noe av dette var til hjelp, selv om det nødvendigvis ikke var helt korrekt måte å lære det på :P Du får rådføre deg med noen som virkelig kan det :) Lykke til!

Linda www.pygmeen.moo.no
Redigert av - Linda B. den 03/01/2006 18:21:45 Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2006 :  16:40:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
jeg snakker ikke om en serie..

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D

Redigert av - Marianne:) den 12/01/2006 16:45:17 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.