hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hööks Hestesport Vår/Sommer 2006
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hööks Hestesport Vår/Sommer 2006
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:50:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Etter min mening får ikke hesten tillit og respekt for deg ved at du kjører på for å vise hesten at den "ikke slipper unna".

Har jeg sagt at hun fikk det? Og jeg kjørte ikke på heller, jeg red helt normalt. Hun gikk på helt lange tøyler hele tiden, i alle gangarter, og merket ikke bittet utenom ved overganger. Først et lett 'pirk', i mangel på bedre ord, på tøylene, så sterkere ved behov.

Hva er det med stangbittet som provoserer deg slik? Et udelt bitt er mye mildere mot hestemunnen, vektstangene presser på nakken ved behov og kjettingen holder bittet stabilt så ikke presset på nakken blir helt horribelt.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  21:02:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
gidder ikke komentere ytteligere, men jeg er i mot å oppnå respekt ved hjelp av fysiske hjelpemidler. jeg syns den riktige måten er å gjøre det slik hester gjør seg i mellom. de skjønner det uten og oppleve smerte. denne metoden fungerer på alle hester, fordi de er hester.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  21:06:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er enig med mariie, synes ikke noe om slike neseremmer f.eks., men det er ikke mitt problem at andre bruker det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  21:32:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg syns den riktige måten er å gjøre det slik hester gjør seg i mellom.

Og du sier jeg er hardhendt? Har du sett en hest bli sinna på en annen?

Faktisk så er jeg oppriktig interresert i hvorfor du mener stangbitt er så ille. Om du velger å ikke svare, så tolker jeg det som at du ikke har noe svar.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  22:00:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg begynner ærlig talt å bli ganske lei disse diskusjonene mellom "NH-folk" og "vanlige" folk. Alle har sin måte å behandle og trene hester på, og det er igrunnen ingen fasit på hva som er rett og galt. Det at noen prøver å prakke på andre sin måte å behandle hester på, og se på det som den "eneste riktige måten" i hele verden, syns jeg blir feil. Greit nok,
1) NH er kanskje noe som funker på alle hester, men kanskje det ikke fungerer for alle folk?
2) "Andre" måter å håndtere hester på, fungerer for mange hester, men kanskje ikke for alle folk?

Man må selv velge sin måte og behandle hester på. Noen trives med det, og noen trives med noe annet. Slik vil det alltid være. For all del, man må gjerne dele erfaringer, og diskutere, men å sitte å si at: nei, slik kan du ikke gjøre, det er ikke naturlig for hesten", eller "jeg gjør slik, og det er riktig", syns jeg blir helt feil.

Slik som Mari^_^ sa litt lenger opp her:
Kopi av melding:
Er enig med mariie, synes ikke noe om slike neseremmer f.eks., men det er ikke mitt problem at andre bruker det.

Dette syns jeg er en veldig grei måte å si noe på.

"Jeg liker det ikke, men andre får bestemme hva de syns er best, på de hestene de håndterer".

Måtte bare få ut litt frustrasjon, er mektig lei nå...

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  22:17:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Er så enig med Wenche!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  22:43:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
jeg har vel ikke sagt at jeg har noe i mot stangbitt. men hvis jeg skal ri med stangbitt på en hest må den først respektere meg, sånn at jeg ikke får noen heftige bukkeanfall og blir nødt til og kontrollere hesten med bittet. bittet bruker jeg for og gi hårfine signaler ikke for og dra i. deretter må hesten være ømfintlig i munnen og akseptere bittet, for at jeg skal slippe å dra hesten i munnen og gjøre den enda mer hard. å bruke stangbitt på en hest som er hard i munnen vil bare gjøre det værre, da må du dra litt og litt hardere for og få den til og adlyde. grunnen til at mange hester løper ut, bukker og steiler er faktisk bittet. hesten er et byttedyr og fluktinstinktet er veldig dominerende, når de føler smerte løper de. de gjør alt for og riste av seg smerten men vi mennesker sitter og holder og holder. neste gang setter vi på et sterkere bitt (som du også gjorde). hesten finner ut at måten å unngå smerten på er og gå pent å gjøre det du vil. ja, du oppnår det du vil, hesten går pent og adlyder deg. men hesten adlyder deg ikke fordi den respekterer deg, eller fordi den virkelig har lyst, eller trives. den gjør det fordi den vil unngå den smerten den oppnår ved å løpe eller steile.

så stangbitt har jeg ikkenoe i mot, men jeg er i mot og bruke det for og kontrollere hesten. jeg mener at kontrollen skal ikke sitte i et fysisk hjelpemiddel, men det skal sitte i hodet til hesten. den skal like å være sammen med deg, ikke forbinde deg med smerte og adlyde deg fordi den er redd.

jepp har sett hester bli sinte på hverandre ja, men siden jeg er et menneske kan jeg ikke sloss fysisk med en hest. å være leder i en hesteflokk er det som regel ei gammel, stødig, erfaren hoppe som tar seg av. hun sloss sjelden med de andre hestene, hun trenger ikke bruke fysisk makt fordi flokken respekterer henne og trives med henne som leder. men hingstene i flokken derimot sloss ofte, fordi de ser på hverandre som konkurenter, de prøver hele tiden å stige i rang. men når jeg er sammen med hesten min tar jeg rollen som den gamle, erfarene, stødige hoppa. for og oppnå denne posisjonen må hesten først akseptere meg, respektere meg og stole på meg. det begynner i en round pen, jeg presser hesten til og løpe rundt meg, jeg kontrollerer hver bevegelse den gjør. når hesten skjønner det vil den underkaste seg, fordi å være leder i en hesteflokk dreier seg mye om nettopp det og kontrollere bevegelser. da vil hesten selv velge og følge meg, fordi den underkaster seg. etterhvert jobber vi mye for og stole på hverandre, lære hverandre og kjenne. jeg setter meg ikke på ryggen til en hest før jeg har respekt fra bakken.

edit for og legge til:
her hos meg sto det to hester, det er fjordingen min og en varmblods vallakk. varmblodsen er veldig hardhendt og truende ovenfor hoppa mi. så hun respekterer han, men hun har respekt for han fordi hvis hun ikke gjør det får hun bank. derfor bruker jeg ike vold i selskap med mine dyr. de skal ikke respektere meg fordi de er redde for og få bank. nå har det nettopp kommet en hest hit, den er ikke så voldelig og dominerende ovenfor hesten min, den korrigerer henne hvis hun kommer for nærme når det ikke passer seg o.l. men bruker ikke vold. å de er svært så gode venner. hesten min er ikke redd når hun går forbi han, men vrinsker hvis han er borte og humrer når han kommer tilbake.

-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 07/01/2006 22:52:05 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  22:59:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
wenche og lino, hvis dere er så lei, ikke les da!! for og være ærlig begynner jeg selv og bli litt lei disse diskusjoenene, men når folk er så ivrige etter å høre min mening om ting vil jeg gjerne svare. men på en annen side syns jeg også disse diskusjoenene er ganske intresante. er jo alltids noe kunnskap å plukke opp her å der. jeg har den innstillingen at jeg har noe og lære av alle.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å være leder i en hesteflokk er det som regel ei gammel, stødig, erfaren hoppe som tar seg av. hun sloss sjelden med de andre hestene, hun trenger ikke bruke fysisk makt fordi flokken respekterer henne og trives med henne som leder.

Men, om en hest velger å ikke lyde henne, så vanker det til slutt bank. Jeg banker som sagt ikke hesten min, men jeg higer også etter å være den lederhoppa.

Kopi av melding:
når de føler smerte løper de. de gjør alt for og riste av seg smerten men vi mennesker sitter og holder og holder.

Laura følte ikke smerte. Hun gikk i skritt på lange tøyler hver gang hun stakk. Salen passet og hun hadde ingen andre skader som skadet henne.

Kopi av melding:
jeg mener at kontrollen skal ikke sitte i et fysisk hjelpemiddel, men det skal sitte i hodet til hesten.

Jo, men hva når kontrollen i hodet er borte? Jeg er ikke interresert i å sitte å betale flere tusen kr i måneden på en hest jeg ikke får ridd. Det eneste inngjerdede området er ei trø på et mål, med skog. Ikke akkurat den ideelle roundpen... Jeg jobbet konstant med den hesten, hjemme i stallen, ute å trøa og når jeg red. Jeg jobbet, og fikk resultater. Dette er ingen fasit på hva jeg ville gjort med alle hester, men det er hva fungerte på henne. Og jeg ser fremdeles ikke hva som var så smertefullt med det. Jeg red på små signaler, noe jeg synes er bedre enn å sitte å hale og dra i henne. Og hun ble ikke hardere i munnen, tvert i mot. Da jeg gav henne fra meg, ble hun ridd på et vanlig udelt bitt, nå veksler hun mellom tredelt og (usjæsjblæ) todelt pessoa. Sistnevnte hadde jeg gjerne sett at ble byttet ut med peham, men det er desverre ikke min hest og min oppgave lengre...

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:34:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Veel, jeg tviler egentlig på om dere noensinne vil bli enige.. Alle sammen har sine metoder og sine meninger og sine ting de tror på.

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:48:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hvis hesten min velger å ikke adlyde meg er det jeg som har gjort en feil. min oppgave er å gjøre slik at hesten ønsker og adlyde meg. tror det er ytterst sjelden at en hest velger og ikke adlyde lederhoppa, kanskje vanker det bank da, men da er jo dette unike tillitsforholdet brutt.

Kopi av melding:
Laura følte ikke smerte. Hun gikk i skritt på lange tøyler hver gang hun stakk. Salen passet og hun hadde ingen andre skader som skadet henne.

ja da var det dette med respekt og tillitt, det var vel det som manglet. men når jeg rir, skal ikke kotrollen sitte i bittet!

syns det er rart at hesten adlyder med en gang den kjenner at den har et stangbitt i munnen, hvis du aldri dro i det..

Kopi av melding:
Jeg jobbet konstant med den hesten, hjemme i stallen, ute å trøa og når jeg red.

i et av de første innleggene dine forsto jeg det som om det var dette stangbittet som løste alt..

er jo selfølgelig ikke alle som har tilgang på round pen, et alternativ er å låne en. for hvis man gjør arbeidet riktig trengs ronud pen bare en gang. eller man kan gjøre andre ting som man oppnår omtrent det samme med..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:50:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Veel, jeg tviler egentlig på om dere noensinne vil bli enige.. Alle sammen har sine metoder og sine meninger og sine ting de tror på.

Opprinnelig postet av Mari^_^

målet mitt er heller ikke å bli enig! men og utveksle meninger, syns det er inresant og lærerikt.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:03:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Mari^_^

målet mitt er heller ikke å bli enig! men og utveksle meninger, syns det er inresant og lærerikt.

Opprinnelig postet av mariie.

Okok, for all del..

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:05:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
men foreslår at diskusjonen stopper her, siden flere irriterer seg over at det er utenfor emnet.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:12:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
wenche og lino, hvis dere er så lei, ikke les da!! for og være ærlig begynner jeg selv og bli litt lei disse diskusjoenene, men når folk er så ivrige etter å høre min mening om ting vil jeg gjerne svare. men på en annen side syns jeg også disse diskusjoenene er ganske intresante. er jo alltids noe kunnskap å plukke opp her å der. jeg har den innstillingen at jeg har noe og lære av alle.

Opprinnelig postet av mariie.

Jeg syns også at det er interessant, og har fått mange nye teorier og kunnskaper utifra disse diskusjonene her inne. Det jeg mener, er at man kan formulere seg på en litt annen måte, slik at man heller uttrykker at "det er slik jeg gjør, og det fungerer bra på min hest. Kanskje det er noe du også kan prøve? Men jeg har forståelse for at du handler som du gjør. "

Man må ha egenskapen til å sette seg inn i en annens situasjon, ikke alle har hatt de samme grunnleggende øvelsene og lærdommen om hester som kanskje du har hatt. Derfor ender det opp med at vi går forskjellige veier, og bruker forskjellige metoder, ettersom årene går. Man utvikler seg i forskjellige retninger.

Er man oppvokst i en familie som alltid har praktisert NH, er det veldig lett for en selv å bruke disse teoriene når man selv omgås hester. Man blir kanskje litt "blind" for andre metoder, som kan funke like bra, men som regel blir man det fordi man ikke har så mye erfaring fra noe annet, som man har med NH.

Det er også slik med folk som er oppvokst i ett miljø hvor det alltid er brukt mange hjelpemidler på hestene, og ett "hardere" forhold til hesten. Man blir litt blind for andre metoder, fordi man ikke har så mye erfaring med dem. Da er det vanskelig å plutselig skulle omstille seg fra en ting til en annen. Det blir som om man skulle ha jobbet på ett kontor i 40 år, og ikke gjort noe annet enn å skrive papirer, til å plutselig måtte ut i skogen for å hogge trær, hvis dere forstår.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.