hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hööks Hestesport Vår/Sommer 2006
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hööks Hestesport Vår/Sommer 2006
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:29:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"det er slik jeg gjør, og det fungerer bra på min hest. Kanskje det er noe du også kan prøve? Men jeg har forståelse for at du handler som du gjør. "

når jeg skriver innlegg her går jeg ut i ftra at de fleste ksjønner at jeg skriver meningene mine, jeg skriver slik jeg mener det er. jeg sier ikke at slik er det! men det er faktisk ikke alltid jeg har forståelse for at vedkommende gjør som h*n gjør. da må det være lov og spørre.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:35:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

ønsker meg! den rosa var jo aldeles søt

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:40:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hoho, lite søt da;)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  01:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tror det er ytterst sjelden at en hest velger og ikke adlyde lederhoppa, kanskje vanker det bank da, men da er jo dette unike tillitsforholdet brutt.

Det kan ta lang tid for en ny hest å akseptere at en annen hest er lederen, om den nye hesten selv er dominant. Ja, den kan føye seg der og da, men vil alltid ligge å ulme til den øyner en ny sjanse til å klatre et hakk høyere på rangstigen. Slik var (er) den hesten, slik er hesten jeg har nå. Jeg nekter å gi fra meg min plass på toppen, og er nødt til å si fra om det hver dag til min nåværende hest. Ikke med store bokstaver alltid, men med små hint om at 'gjør du ikke sånn og sånn, så gjør jeg sånn og sånn. Og det vil du ikke skal skje'. Ja, jeg truer faktisk min hest. Hun vet at om hun ikke rygger tilbake på plassen sin, så kommer pekefingeren/pisken min i brystet. Akkurat som hun vet at om hun ikke flytter seg når sjefen i hesteflokken kommer, så blir den sinna.

Kopi av melding:
Kopi av melding:Laura følte ikke smerte. Hun gikk i skritt på lange tøyler hver gang hun stakk. Salen passet og hun hadde ingen andre skader som skadet henne.

ja da var det dette med respekt og tillitt, det var vel det som manglet. men når jeg rir, skal ikke kotrollen sitte i bittet!

Det med hvorfor hun stakk har jeg sagt så mange ganger nå at jeg ikke gidder å gjenta det.

Kopi av melding:
syns det er rart at hesten adlyder med en gang den kjenner at den har et stangbitt i munnen, hvis du aldri dro i det..

I min verden er det forskjell på å ta og å dra. Å ta i et bitt vil si det samme som å ta en forholdning med fingrene. Dette bør alltid være nok til at en hest stanser opp. Å dra i et bitt vil si det samme som at man faktisk flytter armene bak og drar. Dette trengte jeg ikke gjøre med stangbittet. Og, ja, det ble en annen hest med en gang hun fikk et annet bitt.

Kopi av melding:
i et av de første innleggene dine forsto jeg det som om det var dette stangbittet som løste alt..

Det var ikke hensikten, så det beklager jeg virkelig. Bittet løste en del av problemet, nemlig at hun stakk. Hun fikk ikke respekt og tillitt til meg av den grunn (Virker det som jeg motsier meg selv nå? Husker ikke ordrett hva jeg har skrevet tidligere, og ble plutselig usikker...), men det hjalp meg et stykke på veg.

Kopi av melding:
er jo selfølgelig ikke alle som har tilgang på round pen, et alternativ er å låne en. for hvis man gjør arbeidet riktig trengs ronud pen bare en gang. eller man kan gjøre andre ting som man oppnår omtrent det samme med..

Jeg hadde aldri sett en round pen på den tiden. Ordet 'horsemanship' var et fremmedord. Men i vinter sto jeg på stall med round pen. Likevel løste ikke det alle mine problemer med nåværende hest gitt...

Dette kunne jeg diskutert for evig .

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Stettson

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  08:02:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStettson  Svar med kopi av melding
Off, lest gjennom alle svarene på diskusjonen her. Det skulle liksom være meninger om ting i den nye katalogen, men, som alltid, ble det en stor disusjon om hodelaget uten bitt. *doh*
Uansett, Hööks katalogen er fylt med mange fine klær og utstyr. Som alltid er katalogene laget kjempe fint!

Hesten min har kapret den beste plassen i hjertet mitt <3 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  11:45:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
mariie.: Den grimen var kjempesøt :p Men jeg vet ikke om den passer Missy liksom...
www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  13:56:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ojojoj!!
Trodde dette skulle være en diskusjon om den nye katalogen jeg, som Stettson sier...
Har ikke fått den nye katalogen enda.. Sett litt på hööks på nett da, masse fint!! Godt jeg får stort stipend nå i januar
Kunne tenke meg dressurstøvlene og kanskje en ny ridebukse?!
Klem fra Tone
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  15:11:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg var litt skuffet over vårens katalog, synes det var lite nytt...

Smeltet fullstendig for de pånnis-tingene, likte også den rutete ridebuksen med helskinn helt fremst i katalogen. Men for min del blir det bare se, ikke kjøpe denne gangen
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  16:38:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg lest igjennom alle innleggene her...men jeg må bare komentere en ting... Jeg trener mine hester etter NH-metoder,og jeg driver også med travhester der en innimellom kan støte på ganske så tøffe individer. Og på tøffe kbl-hingster nytter det sjeldent å dulle fram den respekten man trenger...om man ikke setter seg i respekt,kan disse hestene gå i en. Det er ingen "leke-nh-tillitt-respekt" situasjon... Nå sier ikke jeg at noen her "leker" nh...
Men det er forskjellige måter å gjøre tingene på alt ettersom hvilken type hest man har med å gjøre. Skulle jeg bare stått og drevet på en hingst,om denne da reagerer med å reise seg på to og slå etter meg? Nei,da skal jeg love deg at den har vondt på mulen i etterkant,for da treffer mitt tau momentant der! Og så må jeg da revurdere om jeg skal fortsette,er denne reaksjonen fra frykt eller dominans?
Jeg har blitt litt "kjent" med Kristy på et annet forum,og hadde ikke nølt med å sette min hest hos henne for en periode. Jeg syns Kristy er flink,og hun tar affere om det er nødvendig,ikke ellers...

Mariie virker også dyktig,ikke misforstå...men jeg ville nok ventet noen år med å sende henne inn i ringen sammen med hingsten jeg har hjemme nå... Hun har,etter min mening,de rette innstillingene,og virker ha endel erfaring også... Men ved trening av enkelte hester er man nødt å sette seg i respekt før en kan jobbe med andre underliggende problemer...og da er det ofte opp til hesten hvor sterke virkemiddler en må ta i bruk før de da "velger å lyde lederhoppa"...

Ang Kineton nesereimen er vel dette en av de mest humane nesereimene,og som Kristy påpeker har hesten fint mulighet til å gape med denne på. Om den så ligger trykk på nesebeinet,så har den i motsettning til andre nesereimer en virkning der den slepper trykket når hesten lar vær å henge på bittet. Den har med andre ord ettergift...
Og er noe jeg ikke hadde nølt med å prøve på en stri hest fremfor å sette på sterkere bitt.

Og for å holde meg litt innfor tema...så skal jeg nå sette meg ned og titte på vårens katalog...*s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  17:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott innlegg Lene!
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  17:43:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
var ikke så veldig mye nytt i katalogen...lyst på et hodelag men det var kandar, og det trenger jeg jo ikke...
ellers så var det lite som fanget min interesse, bortsett fra noen av de dressur salene fra stubben

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  18:49:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men ved trening av enkelte hester er man nødt å sette seg i respekt før en kan jobbe med andre underliggende problemer...og da er det ofte opp til hesten hvor sterke virkemiddler en må ta i bruk før de da "velger å lyde lederhoppa"...
Opprinnelig postet av Lene.

er jo det jeg sier, først må man sette seg i respekt. hvis du leser de andre innleggene mine ser du at jeg har skrevet det. men det vi diskuterer her er måten og gjøre det på. jeg mener det er stor forskjell på og banke hesten og å sneie den med tauet et par ganger hvis det trengs.

du har rett i at man må sette seg i respekt før man kan jobbe med andre underliggende problemer, men hvis respekten bygger på frykt er det umulig og jobbe med underliggende problemer. tenk deg hvis jeg sier til deg "lær deg denne sangen på 5 minutter hvis ikke kapper jeg av deg fingrene!" du klarer ikke lære deg sangen, du bare tenker på at du MÅ lære deg sangen hvis ikke kapper jeg av deg fingrene. sånn er det med alle individer, det er umulig å lære noe hvis man hele tiden er livredd for det som skjer hvis man ikke klarer det.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  19:43:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skriver,Mariie,så mener jeg du har de rette innstillingene

Men for at du skal forstå hva jeg mener...
Kopi av melding:
"lær deg denne sangen på 5 minutter hvis ikke kapper jeg av deg fingrene!" du klarer ikke lære deg sangen, du bare tenker på at du MÅ lære deg sangen hvis ikke kapper jeg av deg fingrene. sånn er det med alle individer, det er umulig å lære noe hvis man hele tiden er livredd for det som skjer hvis man ikke klarer det.

Hvis "eleven" hadde reagert med å hoppe på deg for å banke deg fordi du i det hele tatt hadde nerver til å be h*n om å lære seg sangen,så tipper jeg du først hadde brukt linjalen for både å forsvare deg selv,og dernest sette deg i respekt...før du igjen hadde bedt "eleven" om å lære sangen...Og denne gangen hadde du nok også vært litt mer obs på om eleven skulle utfordre deg igjen...

Om jeg svinger tauet rundt,og hesten ignorerer det svingende tauet,så vil han få seg en på nesa...og muligens tenke seg om en ekstra gang før han buser på en gang til.
Poenget mitt er så klart at en begynner med minst mulig press,men det opp til hesten hvor mye som er nødvendig...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  20:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg mener det er stor forskjell på og banke hesten og å sneie den med tauet et par ganger hvis det trengs.

Unnskyld meg, men jeg har ikke sagt en eneste gang at jeg mener det er rett å banke hesten for å få respekten dens. Kan være jeg misforstår nå, men jeg synes det virker som om du beskylder meg for å skremme hestene jeg trener for å få deres respekt. Det gjør jeg ikke, og vil ha meg frabedt slike beskyldninger.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  20:15:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Er generelt skuffet over Hôôks jeg. Før var liksom drømmen å bare dra inn dit å handle, men nå er jeg i Oslo kanskje 1-2 ganger i måneden, og drar bare innom der for å sjekke. For det første synes jeg prisene faktisk er ganske høye. I tillegg har jeg den erfaringen av verken dekken eller hodelag har god passform. Hodelagene er stive og fæle, og noe helt annet enn det du ser i katalogen. De skal ha pluss for utformingen av dekken. Farger etc. Passformen derimot, trekker dem langt ned igjen i mine øyne. Det vinterdekkenet jeg har fra Hôôks er ok, men etter en halv vinter ble stoffet inni ¨muggent¨ og rått. En fleece dekken jeg har derimot er så stort foran at når jeg drar det bakover er spennene foran nesten nede på knærne. Forbruksvarer derimot, er greit å handle der. Grimer etc.

Når det gjelder klær og sko til mennesker har jeg liten erfaring med klærne. Skoene derimot har jeg brent meg på en gang for mye. Så sånne LEKRE lærchaps (brun/beige eller noe) og tilhørende jodphurs. De så helt sinnsykt lekre ut, og vi reiste innover for å prøve. Vel fremme tenkte jeg mitt da jeg så dem. Tynne, stive, dårlig passform, ¨sprukkent¨ lær etc.

Nei, for alle som reiser innover for å handle på Hôôks vil jeg heller anbefale å ta turen inn til Horze/Lillestrøm Hest og Hund.

Ang. Bitless Bride; ei på stallen har brukt det, men hesten hennes trivdes ikke med det og det jeg så av det var ikke bra. Det så ikke ut som effekten kom der den skulle.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.