hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hööks Hestesport Vår/Sommer 2006
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hööks Hestesport Vår/Sommer 2006
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  11:27:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mariie: Jeg snakker om å sette hardt mot hardt psykisk. Jeg er sterkere enn hesten i hodet. Jeg legger aldri en hånd på en hest om jeg ikke må. Du ser meg sjelden slå en hest jeg holder på med. De eneste gangene jeg gjør det er det fordi hesten ikke har hørt på advarslene mine i forkant.

Kopi av melding:
noen velger å gjøre det på denne måten. hvis man vil ha en hest bare for og klare og ri den er det greit nok, men vil man ha en venn man kan stole på og kose seg med og som tilitten er gjensidig fra begge parter er ikke dette helt måten og gjøre ting på.

Hvordan ville du gjort det? Hesten hadde null respekt, hverken for meg eller andre. Det gikk ikke an å dulle med henne. Det gjør det ikke nå heller, men hun har respekt for alle som håndterer henne nå. Og hun stoler på oss.

Jeg vil ha en hest som har respekt og tillit til meg. Mine hester føler ikke smerte om de ikke adlyder, de føler ubehag. Det er to forskjellige ting. Er jeg nødt til å ty til smerte for å få en hest til å adlyde, så blir det siste gang. Enten slutter jeg med hesten, eller så gjør jeg en forandring i treningen.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 07/01/2006 12:52:27 Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  11:35:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan ville du gjort det? Hesten hadde null respekt, hverken for meg eller andre. Det gikk ikke an å dulle med henne. Det gjør det ikke nå heller, men hun har respekt for alle som håndterer henne nå. Og hun stoler på oss.

Ikke for å bryte inn, men JEG ville iallefall begynt helt fra bunnen av, for å bygge opp respekten, hvis det var så ille. Og ikke lesset på med mer utstyr og å sette hardt mot hardt, for å se hvem som vinner.

-Madeira- Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  11:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du ser meg sjelden slå en hest jeg holder på med. De eneste gangene jeg gjør det er det fordi hesten ikke har hørt på advarslene mine i forkant.

Opprinnelig postet av kristy

Synes ikke det er rett å slå hesten din. Det er heller ikke lov å slå barn mer.. dette burde gjelde dyr også.
Når du slår hesten skaper du bare frykt, ikke tillit..

Hvis du er sterkere i hodet enn hesten som du sier, burde du hatt såpass vett å bruke andre metoder enn å slå. Dette er en primitiv forsvarsmekanisme (avstraffelse).
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  12:28:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
*sukk*

Som sagt, så slår jeg sjeldent. Sjeldent er i mine så å si aldri. Jeg har kakket til hesten min et par ganger bare, første gangen fordi hun bet meg (hun maste på oppmerksomhest, jeg lot ikke merke til det fordi jeg holdt på med noe annet, når hun syntes det hadde gått lenge nok så bet hun meg i skulderen.), den andre gangen fordi hun sparket meg (Jeg skulle flytte på henne mens hun spiste. Dette likte hun dårlig, og sparket meg i låret. Dette er to ting som er uakseptable i min verden. Dette er de to eneste gangene hun har vært fysisk med meg, og de to eneste gangene jeg har vært fysisk mot henne. Min første hest var ekstremt bortskjemt og frekk, og det var flere ganger hun rett og slett dreit i meg. Jeg var en plagsom flue i hennes verden. Etter et halvår hadde jeg vunnet hennes respekt og tillit, men hun var fremdeles veldig sterk psykisk. Det er hun enda, etter 4 år med (i mine øyne) korrekt behandling. Jeg hadde en hest mellom de to, og hun kunne jeg ikke være så hard mot. Hun var mye svakere psykisk, og det var nok med et kremt og et blikk for å 'sette henne på plass'. Henne la jeg aldri en hånd på.

Du får ikke tillitt uten respekt. Du får ikke respekt uten tillitt. Og du får ingen av delene av å dulle med hesten.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  12:38:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du får ikke tillitt uten respekt. Du får ikke respekt uten tillitt. Og du får ingen av delene av å dulle med hesten.

Tror ikke du får så mye tillit eller respekt av å være "hardhendt" heller..

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  13:00:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da er det veldig rart at hesten min stoler nok på meg til å søke til meg når hun blir redd... Dette har skjedd flere ganger. Hun velger også å være sammen med meg enn de andre hestene, selv om de forsvinner ute av syne. De fleste gangene er hun helt løs, og kan velge fritt om hun vil stå igjen eller være med de.

Enda en ting jeg føler meg nødt til å nevne er at jeg trives best med hester som er sterke i hodet. Jeg kan håndtere en 'svak' hest også, men føler meg malplassert fordi jeg er såpass sterk og dominant i hodet. Derfor har mine hester også vært sterke og dominante. Dette har ikke noe med at jeg er 'hardhendt', men at jeg har et dominant kroppsspråk og utstråling.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  13:05:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes ikke dette er noe å diskutere engang, det har for det første ikke noe med debatten å gjøre og og for det andre synes jeg Tone Kristin er et fornuftig hestemenneske, og hun vet hva hun gjør.

La oss ikke diskutere enkeltpersoner, og gå videre med den opprinnelige debatten

Therese
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 07/01/2006 :  13:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes ikke dette er noe å diskutere engang, det har for det første ikke noe med debatten å gjøre og og for det andre synes jeg Tone Kristin er et fornuftig hestemenneske, og hun vet hva hun gjør.

La oss ikke diskutere enkeltpersoner, og gå videre med den opprinnelige debatten

Opprinnelig postet av Eikdokka

Var ikke ment at dette skulle bli en diskusjon som skulle gå på hvordan hun håndterer hesten sin.. Jeg er helt enig med deg i at Tone Kristin virker som om hun vet hva hun driver med, det jeg reagerte på i hennes første innlegg var at hun skriver at med dette utstyret så hadde den forrige hesten hennes vært mye greiere å ri, men i et annet innlegg svarer hun til ei som har problemer med hesten sin at det blir feil å bruke neserem og det er ikke løsningen på problemet osv. Hun motsier seg selv... Og i og med at hun har hatt en hest som hadde trengt ekstra-utstyr for å kontrollere bedre så burde jo hun vite dette bedre en noen, og heller gi råd deretter. Var eneste det jeg reagerte på. Hvordan hun håndterer hestene sine ser jeg ingen grunn til å diskutere.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  13:40:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det jeg reagerte på i hennes første innlegg var at hun skriver at med dette utstyret så hadde den forrige hesten hennes vært mye greiere å ri, men i et annet innlegg svarer hun til ei som har problemer med hesten sin at det blir feil å bruke neserem og det er ikke løsningen på problemet osv. Hun motsier seg selv... Og i og med at hun har hatt en hest som hadde trengt ekstra-utstyr for å kontrollere bedre så burde jo hun vite dette bedre en noen, og heller gi råd deretter.

Jeg gir råd deretter. Som sagt, så står en hest fritt til å gape med en Kineton, fordi den ikke har noen reim under haken. Om noen kommer med en grunn til at det likevel ikke er mulig for hesten å gape (Og da mener jeg skikkelig grunn, ikke at 'den presser på nesen'), så vil jeg trekke meg tilbake på den saken og tenke over det.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  16:22:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

ikke dulle, men oppnå respekt på en måte som hesten forstår. jeg ville arbeidet på bakken, i en round pen. det er min måte og oppnå respekt og tillitt. det som er fint med denne metoden er at du oppnår det du vil uten og være fysisk.

Kopi av melding:
hun bet meg (hun maste på oppmerksomhest, jeg lot ikke merke til det fordi jeg holdt på med noe annet, når hun syntes det hadde gått lenge nok så bet hun meg i skulderen.), den andre gangen fordi hun sparket meg

Kopi av melding:
Ja, da er det veldig rart at hesten min stoler nok på meg til å søke til meg når hun blir redd... Dette har skjedd flere ganger. Hun velger også å være sammen med meg enn de andre hestene, selv om de forsvinner ute av syne.

jeg syns ikke disse to utsangene samsvarer.

Kopi av melding:
Jeg vil ha en hest som har respekt og tillit til meg. Mine hester føler ikke smerte om de ikke adlyder, de føler ubehag. Det er to forskjellige ting.

tror du ikke at den hesten du ridde med det svære stangbittet følte smerte? tror du den adlød fordi den plutselig fikk tillitt til deg?

neste gang en hest ikke adlyder deg, tenk på at det kanksje er DU som gir utydelige beskjeder. at hesten faktisk ikke forstår deg. fordi hvis hestene dine har så mye respekt og tillitt til deg så tror jeg ikke den at den ikke adlyder for og være frekk.

ja dette ble veldig utenfor emnet, men det er jo ikke akkurat enganstilfelle her på mix. ja kanskje det ble litt personlig, men det ba jo kristy om selv. når hun forteller at hun syns det er helt greit og måtte bruke en svært stangbitt for og kontrollere hesten sin må hun vel regne med og få reaksjoner eller? og hun stiller jo spm i innleggene sine som inviterer oss til og fortsette. og det er jo nermest blitt en tradisjon her på mix å spore av i debatter!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 07/01/2006 16:24:16 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  16:43:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åh, gud, dette er nesten litt morsomt.

Kopi av melding:
Kopi av melding:hun bet meg (hun maste på oppmerksomhest, jeg lot ikke merke til det fordi jeg holdt på med noe annet, når hun syntes det hadde gått lenge nok så bet hun meg i skulderen.), den andre gangen fordi hun sparket meg

Kopi av melding:Ja, da er det veldig rart at hesten min stoler nok på meg til å søke til meg når hun blir redd... Dette har skjedd flere ganger. Hun velger også å være sammen med meg enn de andre hestene, selv om de forsvinner ute av syne.

jeg syns ikke disse to utsangene samsvarer.

Hvorfor ikke?

Kopi av melding:
tror du ikke at den hesten du ridde med det svære stangbittet følte smerte? tror du den adlød fordi den plutselig fikk tillitt til deg?

Nei, hun følte ikke smerte, fordi hun stanset med en gang. Stans = ettergift. Dette lærer en hest ganske kjapt. Og jeg tror ikke hun adlød fordi hun plutselig fikk tillit til meg, men fordi hun skjønte at hun ikke slapp unna lengre. Hun kunne ikke ignorere presset fra tøylene mine lengre. Dette er et helt vanlig kjørebitt, tror du alle hestene som blir kjørt på et slikt føler smerte hver gang de få en beskjed igjennom det? Det er faktisk ikke så stor forskjell mellom å ri og å kjøre når det gjelder innvirkning gjennom bittet. Et bitt er bare så sterkt som hånden i andre enden.

Husk, jeg snakker om en hest som jeg hadde før. En som var bortskjemt og sterk, og visste veldig godt hva hun kunne slippe unna med. Hun visste at hun kunne slippe unna med å bare dra ned hodet og stikke. Hadde jeg fått den hesten i dag, med den kunnskapen jeg har nå, hadde jeg gjort det samme. Med et pelham og to tøyler riktignok. Men likevel jobbet etter samme prinsippet.

Kopi av melding:
neste gang en hest ikke adlyder deg, tenk på at det kanksje er DU som gir utydelige beskjeder. at hesten faktisk ikke forstår deg. fordi hvis hestene dine har så mye respekt og tillitt til deg så tror jeg ikke den at den ikke adlyder for og være frekk.

Vil du si det er en utydelig beskjed å sitte å sage på bittet fordi hesten ikke vil stanse? Hun visste godt hva bittet betød, men hun gadd bare ikke å bry seg. Hun hadde ikke respekt for meg, men jeg gjorde meg fortjent til den respekten med hardt arbeid. Min nåværende hest er ikke 'frekk', aldri. Om jeg er for slapp med å korrigere henne en tid, f.eks. med å la henne svinse rundt på stallgangen når hun egentlig ikke har lov, er det nok for meg å kremte en gang og rygge henne tilbake. Om det av en eller annen grunn (PMS ) ikke er nok så setter jeg henne enten fast eller lukker henne inn i boksen. Men hun er en helt annen hest, som aldri har blitt skjemt vekk til det hinsides.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  17:19:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:o)

Har ikke vært inne på leeenge nå.. men til Tone Kristins "forsvar" vil jeg si at da jeg var på kjørekusr med Lene Kragh fikk jeg vite at mange hester faktisk trivdes bedre på stangbitt enn på vanlig bitt. Svarten gikk på stangbitt under kjørekurset, og virket til å trives veldig godt på det. Han gikk MYE bedre under kjøringa. Men vil og si at da hadde han en kusk som kunne bruke et sånt bitt. Jeg bruker aldri stangbitt på han selv, da jeg føler ikke kan bruke et sånt bitt.
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  19:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og jeg tror ikke hun adlød fordi hun plutselig fikk tillit til meg, men fordi hun skjønte at hun ikke slapp unna lengre.

Etter min mening får ikke hesten tillit og respekt for deg ved at du kjører på for å vise hesten at den "ikke slipper unna".

tebj0

Skrevet - 07/01/2006 :  19:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er hånden som avgjør hvor sterkt et bitt skal være og ved riktig bruk så er ikke et stangbitt vondt for hesten.

Mariie: Det som du driver med nå er flisespikkeri i mine øyne. Kristy prøver å fortelle hvordan og hvorfor hun gjør som hun gjør, og det funker jo tydeligvis for henne. Det finnes mange metoder å håndtere hest på, det finnes ingen fasit så det som du syns er riktig, trenger ikke være riktig for Kristy.
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  20:32:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Fant masse jeg hadde lyst på :P
Skal i hvertfall grine meg til et par ting fra mamsen ;)

Redigert av - Leikas den 07/01/2006 20:34:43 Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.