hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hööks Hestesport Vår/Sommer 2006
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hööks Hestesport Vår/Sommer 2006
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Lopke

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  19:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp :) tøylene og de remmene som legger trykket under hodet må være glatte. På Nobit hodelagene (australske) er denne delen ofte av nylontau for at den glir bedre og ikke henger seg opp. Synes du det var vanskelig ellers å f.eks. stoppe hesten uten bitt? Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  20:14:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mariie: En Kineton er en nesereim som har en 'innsving' til bittet, og dermed legger press på nesen når du tar i bittet.

Du skal dra hardt for å brekke nesebeinet til hesten med en Kineton. Det er et hjelpemiddel, som alt annet. Hadde jeg visst om denne nesereimen da jeg hadde en av de foregående hestene mine, så hadde jeg unngått mange farlige situasjoner. På hesten jeg har nå er ikke denne nesereimen nødvendig, da hun er så følsom. Kineton kan være veldig god hjelp for travere som skal støtte seg på bittet, og derfor oppfattes som 'harde' i munnen.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

så den i hôôks nå. ja, man skal jo dra hardt for og knekke nesebeinet til hesten, men på det punktet denne nesereimen legger press er det bare mykt brusk. å siden travernene støtter seg til tøylen vil jeg tro det blir ganske hardt trykk på nesebeinet, om ikke så hardt at det knekker, så vil jeg tro det blir mindre begagelig for hesten. hvorfor ønsker du deg denne nesereimen hvis hesten din ikke trenger den? hvis man trenger en slik nesereim for og kontrollere hesten sin mener jeg det er en svikt i kommunikasjonen mellom hest og eier.

hadde nok aldri satt en slik på ehsten min, jeg mener at kontroll skal ikke være avhenigig av fysiske ting.

men hvis man absolutt må ha noe som legger press på neseryggen, hvorfor ikke bruke noe bittløst. der finnes det flere alternativer..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  20:47:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Her er Høøks hodelaget

Opprinnelig postet av Mari^_^

Jeg kjøpte denne bitless bridle i Skoies for en stund siden, og det levde ikke opp til mine forventinger, det legger press på haka (og opp mot nakken), samt nesa, problemet er bare at når man gir etter på tøylen, så slipper ikke trykket under haka, tøylene går liksom ikke tilbake, slik at trykket vedvarer (hvis noen skjønte hva jeg mente nå)

Opprinnelig postet av Natalie_S

Jeg skjønte. Svigers har de samme, og jeg nekter av den grunnen du nevner å ri med dem. Huff.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  20:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det ikke var "så" mange stilige ting som jeg følte at jeg bare "må" ha, men noen ting var det jo... Blant annet;
- Regndekkenet på baksida av katalogen
-westerntøylene(hvite bomullstøylene) på side 118.
- plaststigbøyler i plastikk side 65
- vaskbare chaps på side 35

Det var vel det, sikkert noen andre småting også men...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  21:13:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
å siden travernene støtter seg til tøylen vil jeg tro det blir ganske hardt trykk på nesebeinet, om ikke så hardt at det knekker, så vil jeg tro det blir mindre begagelig for hesten. hvorfor ønsker du deg denne nesereimen hvis hesten din ikke trenger den? hvis man trenger en slik nesereim for og kontrollere hesten sin mener jeg det er en svikt i kommunikasjonen mellom hest og eier.

Om en traver støtter seg så hardt til bittet at den skader nesebeinet av den der, så ville jeg seriøst revurdert treningen. For da skal den ligge rimelig hardt på bittet også, og rytterens/kuskens armer...
Jeg ønsker meg en slik fordi jeg vil ha det utstyret jeg trenger om jeg noen gang kommer til å trenge det. En slik nesereim vil være til god hjelp om jeg treffer på en hest som har mistet respekten for bittet igjen, som min første hest var. Kommunikasjonssvikt? Ja, kanskje, men heller sette hardt mot hardt på en hest som trenger det enn å risikere livet mitt hver gang jeg rir.

Kopi av melding:
Stiller meg også litt undrende til at du her skriver at du hadde ungått mange farlige situasjoner med din forrige hest med denne neseremen, mens du svarer i et annet innlegg at neserem ikke er en løsning og at det ofte er noe annet som ligger bak.

Denne nesereimen snurper ikke sammen munnen til hesten. Hesten står fritt til å gape om jeg er for hardhendt.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  21:19:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hvis man skal kjøpe at utstyret man kan få bruk for en gang i tiden, oh, blir ikke det litt overdrevet?

et menneske klarer nok aldri å sette hardt mot hardt med en hest. det skal i hvertfall mye til. i stedet for og prøve og sette hardt mot hardt, hvorfor ikke prøve å finne årsaken til at hesten ikke lyder bittet? hvorfor ikke prøve og opprette komunikasjon mellom dere, sånn at begge kan trives?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  21:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
[/quote]

Jeg ønsker meg en slik fordi jeg vil ha det utstyret jeg trenger om jeg noen gang kommer til å trenge det. En slik nesereim vil være til god hjelp om jeg treffer på en hest som har mistet respekten for bittet igjen, som min første hest var. Kommunikasjonssvikt? Ja, kanskje, men heller sette hardt mot hardt på en hest som trenger det enn å risikere livet mitt hver gang jeg rir.

Denne nesereimen snurper ikke sammen munnen til hesten. Hesten står fritt til å gape om jeg er for hardhendt.

Opprinnelig postet av kristy

[/quote]

Det hadde blitt dyrt om jeg skulle kjøpe alt utstyret jeg i fremtiden skulle bruke

Synes ikke det er så bra å sette hardt mot hardt til hesten, uansett er du den svakeste og ville tape den kampen om det skulle komme til det. Er kommunikasjonen så dårlig at du ikke klarer å styre hesten uten masse dill dall, ser jeg ikke hvorfor du ikke er redd for
at den hiver deg av på tur.. rett å slett fordi den blir lei. Har alldri følt at jeg red med livet som innsats. Om det skulle skje så tror jeg, jeg hadde søkt proffesionel hjelp. (f.eks NH eller berider)

Ser heller ikke hvordan hesten skal kunne gape med den neseremmen.. ?? da vil den jo presse på nesen..
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  22:06:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har lyst på innlegsspads ti frambeinsbeskyttere (side 71) og transport beskytterene til 449,- på side 89.

Så ellers at de hadde fått inn noen fargerike og mønsterrike dekkener (side 81 og 82). Også syns jeg at fleecedekkenet til shettis på side 123 var utrolig søtt;) Var mye i "knæssje" farger på side 122 og 123 jah *grøsse*. Sikkert mange som vil ha det, men er ikkenoe for meg;)

Elllers må jeg få si at jeg ikke kommer til å bestile noe mer fra Hööks. Syns de har forferdelig lang leveringstid, og ikke noe spesielt lave priser, hvor kvaliteten er god. Sverger til Skoies heretter jeg, er storfornøyd med dem! :D

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  22:43:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Mye knæsje farger ja, jeg skal anskaffe noe fargerikt jeg da, noe lyseblått, for det kler Miss godt.. hehe..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  22:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, du kan sette hardt mot hardt mot en hest. Jeg har gjort det flere ganger (fra bakken), fordi jeg er sikker på at jeg vil vinne. Og kanskje ikke dere vil kjøpe 'alt det dere kan få bruk for', men det er mine penger og mine valg. Jeg foretrekker å kjøpe de tingene jeg vet jeg med stor sannsynlighet vil få bruk for i fremtiden nå, fordi jeg har penger til det nå. I fremtiden vil jeg ha studielån, strøm og andre utgifter som jeg ikke har nå.

Den står fritt til å gape fordi det ikke er noen reim under haken... Det nederste kjeveleddet er bevegelig det og vet dere.

La meg fortelle dere om min første hest, som jeg mener jeg kunne hatt godt bruk for denne på. Hun var livsfarlig å ri da jeg fikk henne. Selvtillitt og egenvilje er farlig på en hest som vet hvor sterk hun er. Etter en måneds tid, begynner hun å stikke. Jeg trekker, napper og sager uten resultat. Hun løper når hun vil, og stanser ikke før hun finner det for godt. Jeg var redd, livredd rett og slett. Hun respekterte ikke meg eller noen andre. Ikke akkurat den hesten jeg hadde tenkt meg som førstegangshest... Vel, jeg er sta og skal komme til bunns med denne hesten. Uten tilgang på inngjerdet ridebane var det vanskelig å unngå å ri på tur. Så, jeg spurte eierne om jeg kunne få stangbittet de hadde, og trodde det var et lite, søtt udelt bitt. Joda, Liverpool kjørebitt med 3 øyne var det jeg fikk. Okey, jeg hadde ikke annet, så hun ble utstyrt med dette. Og for en forandring! Det var rett og slett herlig å kunne styre og stanse hesten når jeg ville! Dette red jeg med i noen måneder, til jeg kjøpte meg Apple Mouth udelt pessoa bitt. Etter noen måneder med dette red jeg kun på 'trinseringen'. Men, hun var fremdeles sterk! Jeg klarte å ri henne da kun fordi hun hadde fått respekt for meg, og jeg hadde lært meg å lese henne.
Dette ble en lang historie, som jeg ikke klarer å korte ned noe mer. Etter hun fikk gnagsår av bittet, skiftet jeg det ut med en mild side pull, og hesten fungerte bare bedre og bedre. Hun er fremdeles sterk med bitt, men fungerer gull på trykk for nesen. Hvorfor vet jeg ikke. Og jeg er overbevist om at jeg hadde sluppet å skifte bitt om jeg hadde hatt Kineton nesereimen da.

Mvh Tone Kristin

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/01/2006 :  22:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, er så heldig at jeg får legge mitt eget preg over utstyret til Rosita jeg

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  00:13:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo, du kan sette hardt mot hardt mot en hest. Jeg har gjort det flere ganger (fra bakken),

da har nok ikke hesten satt hardt mot deg. hester er sterkere en oss det er ikke til og komme fra. vi kan kanskje klare og dominere en hest fysisk med masse hjelpemidler, men hesten vil da bare respektere deg fordi den og ikke fordi den vil. jeg vil ha en hest som ønsker å være sammen med meg og som trives med å ha meg som leder.

Kopi av melding:
La meg fortelle dere om min første hest, som jeg mener jeg kunne hatt godt bruk for denne på. Hun var livsfarlig å ri da jeg fikk henne. Selvtillitt og egenvilje er farlig på en hest som vet hvor sterk hun er. Etter en måneds tid, begynner hun å stikke. Jeg trekker, napper og sager uten resultat. Hun løper når hun vil, og stanser ikke før hun finner det for godt. Jeg var redd, livredd rett og slett. Hun respekterte ikke meg eller noen andre. Ikke akkurat den hesten jeg hadde tenkt meg som førstegangshest... Vel, jeg er sta og skal komme til bunns med denne hesten. Uten tilgang på inngjerdet ridebane var det vanskelig å unngå å ri på tur. Så, jeg spurte eierne om jeg kunne få stangbittet de hadde, og trodde det var et lite, søtt udelt bitt. Joda, Liverpool kjørebitt med 3 øyne var det jeg fikk. Okey, jeg hadde ikke annet, så hun ble utstyrt med dette. Og for en forandring! Det var rett og slett herlig å kunne styre og stanse hesten når jeg ville! Dette red jeg med i noen måneder, til jeg kjøpte meg Apple Mouth udelt pessoa bitt. Etter noen måneder med dette red jeg kun på 'trinseringen'. Men, hun var fremdeles sterk! Jeg klarte å ri henne da kun fordi hun hadde fått respekt for meg, og jeg hadde lært meg å lese henne.
Dette ble en lang historie, som jeg ikke klarer å korte ned noe mer. Etter hun fikk gnagsår av bittet, skiftet jeg det ut med en mild side pull, og hesten fungerte bare bedre og bedre. Hun er fremdeles sterk med bitt, men fungerer gull på trykk for nesen. Hvorfor vet jeg ikke. Og jeg er overbevist om at jeg hadde sluppet å skifte bitt om jeg hadde hatt Kineton nesereimen da.

noen velger å gjøre det på denne måten. hvis man vil ha en hest bare for og klare og ri den er det greit nok, men vil man ha en venn man kan stole på og kose seg med og som tilitten er gjensidig fra begge parter er ikke dette helt måten og gjøre ting på.

vil du at hesten din skal adlyde deg fordi den ønsker det? eller fordi den føler smerte hvis den ikke gjør det?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  01:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
har lyst på den smårutete blå ridebuksen... også blir det vel endel av det ponnistæsjet til shettisen min... blir sikkert mye mere enn det jeg hadde tenkt;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  02:10:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var det jeg mente mariie.. du skrev det bedre :) Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  10:19:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jepp :) tøylene og de remmene som legger trykket under hodet må være glatte. På Nobit hodelagene (australske) er denne delen ofte av nylontau for at den glir bedre og ikke henger seg opp. Synes du det var vanskelig ellers å f.eks. stoppe hesten uten bitt?

Opprinnelig postet av Lopke

Er dette spørsmålet til meg? Isåfall, nei hesten min finnes ikke vanskelig å stoppe uten bitt, eller hodelag for den saks skyld Jeg stopper hesten med sete og stemmebruk, så jeg bruker omtrent ikke tøyler uansett

En ting til med bitless bridle, er det med å svinge/styre hesten med tøylen, det går jo ikke, hesten blir totalforvirra, for når du tar i venstre tøyle for å svinge til venstre, så trykker det på helt feil plass slik at hesten skjønner ikke'no (Holter gjorde ihvertfall ikke det, og hun kan svinge bare jeg rører lillefingeren med vanlig hodelag)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.