hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kaster seg/stikker avgårde når man leier!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Kaster seg/stikker avgårde når man leier!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  14:44:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Har fått en Varmblodstraver på fôr. Å idag var jeg borte hos han for å prøve å leie litt på han i luftegården.
Det gikk greit til å begynne med, eneste var at han helst ville gå foran meg, men da stoppet jeg og rygget han noen skritt tilbake. Gikk så videre, men plutselig fikk han for seg at han skulle stikke fra meg!
Dette gjentok seg noen ganger. Jeg slapp han ikke, klarte å henge etter
Til slutt måtte jeg gi opp, var redd han skulle prøve å sparke etter meg når han satte avgårde.

Noen som vet hvorfor han gjør dette?
Jeg vil tro det er mangel på respekt, det virker sånn. Han er en litt sånn "gir blaffen i deg hest", det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått av han til nå.

Planen var at jeg skulle prøve han på en rolig ridetur imorra, men jeg har lite lyst til å sette meg opp på en så stor og sterk hest som ikke har respekt for meg.

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?

Vil helst at han skal ha respekt for meg fra bakken før jeg setter meg oppå han.

Han er dessuten VELDIG oversprek for tida.

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  16:29:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
har du erfaring med round pen trening basert på Horsemanship? tror det ville vært veldig nyttig her. men det avhenger at man kjenner godt til prinsippene og vet hva man gjør. hvis ikke kan det forværre det hele.

det at du slapphan når han løp i veien mens du leide han er noe som ikke burde skjedd, da vant han, han ble sjefen. hva med å leie han i et relativt lang tau? hver gang han setter avgårde jager du han et par runder til han traver rolig, så leier du ham videre. hver gang han setter avgårde gjentar du det. han skjønner at han ikke kommer unna og at det bare medfører ekstraarbeid å sette av gårde.

enig i at han bør ha respekt for deg før du setter deg i salen. hvis ikke kan det fort gå galt.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  16:47:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har du erfaring med round pen trening basert på Horsemanship?

Opprinnelig postet av mariie.

Har litt erfaring med det, men ikke mye.
Hun som trimmer høvene på hingstene mine driver med horsemanship, så jeg kan få litt ekstra hjelp av henne.

Kopi av melding:
det at du slapphan når han løp i veien mens du leide han er noe som ikke burde skjedd, da vant han, han ble sjefen. hva med å leie han i et relativt lang tau? hver gang han setter avgårde jager du han et par runder til han traver rolig, så leier du ham videre. hver gang han setter avgårde gjentar du det. han skjønner at han ikke kommer unna og at det bare medfører ekstraarbeid å sette av gårde.

Opprinnelig postet av mariie.

Jeg slapp han ikke. Det skal mye til før jeg gjør det.
Men når jeg skjønte at her måtte vi være fler, å dette fort kunne bli farlig så ga jeg meg. Men jeg slapp han ikke når han fløy avgårde, ventet til han stod rolig, tok da av tauet og snudde meg vekk fra han.
Brukte langt tau på han, og planen var å jage han et par runder når han holdt på sånn, men det var rimelig umulig.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/01/2006 :  17:08:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Forsto jeg riktig i at du ikke fikk til å få han i sirkel rundt, at han bare sprang rett fram?
Såfremst du bare har grime/taugrime på, prøvd å slakke, for så å stramme tauet.
Altså rykke han tibake, Hvis du holder stramt hele tida, så blir det jo enkelt for ham å lene seg på. Men hvis du klarer og slakke, for så å rykke tak i han,så skal det være enklere å få han til å
ehm.. skifte retning iallefall. Vet det ikke er helt lett å få til på en hest i full fart...men

Uff,tror ikke det her ble skrevet helt bra. Kan nok fort misforståes,men får se reaksjonen til folk, så prøver jeg igjen hehe

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  17:19:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg slapp han ikke. Det skal mye til før jeg gjør det.
Men når jeg skjønte at her måtte vi være fler, å dette fort kunne bli farlig så ga jeg meg. Men jeg slapp han ikke når han fløy avgårde, ventet til han stod rolig, tok da av tauet og snudde meg vekk fra han.
Brukte langt tau på han, og planen var å jage han et par runder når han holdt på sånn, men det var rimelig umulig.

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Mahjiino

ja, man skal jo ikke risikere livet heller! men er vel en god ide å få noen til å hjelpe deg men litt NH trening.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  17:42:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forsto jeg riktig i at du ikke fikk til å få han i sirkel rundt, at han bare sprang rett fram?

Opprinnelig postet av carambee

Ja du forstod riktig. Det var ikke helt lett å få til på han, for han bare fløy videre.
Han er sinnsykt sterk, og så stor da...
Han ga lissom bare f... i meg, å da var det ikke lett å få han til å gå i sirkel.

Kopi av melding:
Såfremst du bare har grime/taugrime på, prøvd å slakke, for så å stramme tauet.
Altså rykke han tibake, Hvis du holder stramt hele tida, så blir det jo enkelt for ham å lene seg på. Men hvis du klarer og slakke, for så å rykke tak i han,så skal det være enklere å få han til å
ehm.. skifte retning iallefall. Vet det ikke er helt lett å få til på en hest i full fart...men

Opprinnelig postet av carambee

Jeg prøvde å rykke han tilbake, men han bare fortsatte etter jeg hadde fått bremset han litt.
Men skal ta ei ny økt imorra, så får vi håpe det går bedre da.
Uff, ingen lett hest altså...
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  18:29:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fest tauet på siden av grimen/i den ene bittringen. Da er det lettere å få snudd hodet hans.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  18:34:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
bitt er vel ingen god ide hvis hesten drar fælt, for det første er det stor sjangs for og dra bittet gjennom munnen når det bare er festet i den ene bittringen, og for det andre hvis man bruker bittet for og holde igjen hesten blir etter hvert hesten døv for bittet og man må bruke et sterkere bitt, så et enda sterke, så er man inne i en ond sikrel..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  18:53:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er også inn i en veldig ond sirkel om hesten ikke lærer seg å stanse når hun ber om det. Hører han ikke i grime, så hadde jeg tatt på bitt. Jeg er litt for glad i livet mitt til å plukke hesten etter hårene.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  19:34:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg har tenkt på om jeg skal sette på han bitt, men skal gi han er ny sjans imorra først.
Er litt redd for å dra for mye i munnen hans, men sånn som han holdt på idag kan jeg virkelig ikke tolerere.
Det er jo farlig! Er bare glad han ikke prøvde å sparke etter meg.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  20:00:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
tror faktisk round pen er det beste alternativet her. men man skal jo tenke på at hester som blir rykket/dratt i munnen kan ofte i vanskelige å ri med bitt etterpå.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 06/01/2006 :  20:13:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med mariie, round pen er nok et godt alternativ.

jeg brukte bitt når jeg gikk turer med hingsten jeg trener. han er 3 år og ville gå "oppå" meg hele tida. vi brukte mye rund paddock, men jeg tok også tak i tøylen på den ytterste sida og ledet ham vekk fra meg. når han gikk fint ble selvsagt alt press borte. og det lærte han mye av! men i dette tilfellet er nok ikke bitt et godt alternativ.

i begynnelsen går det kanskje ann å leie ham i en annen innhegning også! så han kommer litt vekk fra det stedet som han forbinder med fri lek og herjing..

håper det ordner seg for dere!
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  21:19:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Round pen er et godt alternativ, men problemet er at jeg ikke har tilgang til det der han står. Å det er umulig å få satt opp det med stolper og strømtråd nå som det er frost i bakken.

Jeg har en innhegning til jeg kunne gått med han i, men den består for det meste av bare strømtråd. Den han går i til vanlig er av plank og strøm.
Er bare redd han skal fly igjennom trådene.

Det skal ikke være lett...
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  10:53:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Når hesten greier å sette imot skulder og nakke, så får du ikke bøyd ham mot deg. Da blir han sterk som fy, og kan dra deg avgårde. Det er derfor viktig at du får hodet hans mot deg straks han prøver gå forbi. Da låser han skuldra og får ikke satt seg imot presset ditt fordi nakken ikke er sterk nok alene.

I stedet for å rygge selv, så kan du sende han rundt deg med en bøy på hode/hals en eller to runder før du igjen fortsetter fram i det hesten er der på sirkelen du vil ha ham når han skal gå videre fram BAK deg. Hver gang han kommer opp på siden av deg stopper du bom og tar hodet hans mot deg litt mens du ber han flytte baken slik at det blir en sirkel av det.
Nærmere forklaring;
Han kommer opp på din høyre side hvor du leier med høyre hånd på tauet. Du tar venstre hånd foran deg (samtidig som du vender deg halvveis mot hesten) og tar tak i leietauet så du korter det inn. Ta venstre hånd ut til venstre og litt bakover fra kroppen din så du peker han forbi deg og på tur rundt deg. Samtidig løfter du høyre hånd og peker på rumpa til hesten med den, evt. rister leietauet, eller kanskje til og med setter en finger i siden på hesten i skjenkelposisjon og dermed driver baken vekk fra deg. Dermed driver du hesten og tvinger den til å flytte bakparten vekk fra deg. Hesten gjenkjenner dette som "flytteleken", en dominanslek der du er den dominante. Når hesten er der du vil ha den i forhold til retningen dere skal gå, slutter du å drive. Ta leietauet over i høyre igjen og gå fram med hesten bak deg. Gjenta dette til hesten forstår at den må gå sirkler og jobbe hardt om den prøver å passere deg.

Hester er bra på kropps-språk, så derfor er det viktig at du retter opp ryggen og nakken når du driver han på sirkel, mens du kan slippe ned skuldrene litt når han går akkurat der du vil ha ham.

Rygging fungerer på hester, men ikke før de er blitt følsomme for press fra deg. Inntil da kan de tråkke deg rett ned eller rett og slett dra av gårde.

Håper dette kan være til noe hjelp.

Lykke til med "bulldoser'n".

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 07/01/2006 :  15:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg leier aldri hester i bittet før jeg er sikker på at de er lydige(!) å leie ved bruk av grime...

Mitt tips er: bruk taugrime og et langt tau når du leier , Fordelen med taugrime er at den
virker mye
kraftigere enn en vanlig grime under press men har ingen innvirkning når hesten gir etter for presset.(belønning for
hesten)
Den vil med rett timing få deg til å virke mye sterkere enn du er, et langt tau vil gi deg enda mere makt da et lenger tau forsterker det du gjør.
Følg hele tiden med på kroppspråket til hesten slik at du er forberedt. når den stikker skal du la den løpe uten at du rører deg ,stå plantet i bakken med godt tak i tauet, når den nærmer seg enden av tauet rykker du til slik at hesten må snu seg mot deg, som regel trenger man bare å gjøre dette 1 gang før hesten skjønner poenget.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/01/2006 :  16:55:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Til dere som snakker om round pen arbeid: Det hjelper vel lite med det hvis man ikke vet hva man gjør? NH er mye mer enn round pen. Om ikke du har en round pen så er det jo mye annet du kan gjøre. Som du sier hardu et gjerde,forslår å trene leiing inni gjerdet,og bruke cowgirlchris og brum sine råd til å trene "leie-oppførselen" han.

Til dere som vil sette på bitt og bruke kjetting, er det ikke bedre å trene på dette. Så vet du at du har kontoll uansett. Selvfølgelig kan du påføre mer smerte og dermed bremse litt med en kjetting gjennom munnen, men det man gjør er jo egentlig å gi hesten enda en grunn til å stikke, for her er det jo ikke noe behagelig å være, liksom.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.