hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kaster seg/stikker avgårde når man leier!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Kaster seg/stikker avgårde når man leier!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 07/01/2006 :  17:07:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jack/Casana/Mahjiino:

Jeg vil også anbefale deg å bruke taugrime som Brum foreslår.
Og selv om problemet ditt er når du leier hesten, ville jeg trent lydighet for grime,kroppsspråk og stemme innenfor et gjerde først.
Det handler oftest om å statuere et eksempel, og da kan du like gjerne gjøre det i en roundpen å bruke gjerdene som et hjelpemiddel.

Og du kan feste longe/leie-tauet på siden av en taugrime også.
Når quarterhoppa mi var ung og "viril" hadde hun en forbaskat uvane med å kaste seg brått ut mot banegjerde ved longering og gå imot ledende trykk fra grima/longeringstauet.
Det var slik hun protesterte seg mot og bli satt i arbeid etter en heller daff og bekymringsløs barndom..

Det var til tider veldig "upraktisk", for ene gangen var hun innspent og datt da oppi strømgjerde.
(Jeg hadde også bitt på da, og det var derfor hun klausa og satt seg på baken,og vælva...)

Etter hennes nyoppdagede; "komme -seg -unna- manøver" satt jeg på taugrima med longeringstau som det var krok i enden på, og festet den helt ved knuten på siden av taugrima.
Kroken på longetauet var ikke så stor så den skled ikke.
(Ikke noe krise om den hadde flyttet seg litt heller for den er fortsatt på siden og ikke under haka på hesten.)

Når jeg hun tenkte å kaste seg ut til siden,nappa jeg til så jeg fikk hodet hennes vendt mot meg i stedet, og drev så på henne bakfra så hun måtte fortsette i trav fremover.
Da var ikke det så givende lenger, og hun ga seg etter 2-3 "diskusjoner" om dette senere.

Blir samme prinsipp for deg. Du må få hesten til å gi etter i grima slik at du får hodet vendt mot deg. (Oppmerksomhet/respekt)
Å rygge den har ingen misjon.
Den må først lære seg å vike unna for grima/trykk vertikalt (for det er det som er problemet ditt som du beskriver), og respektere deg.

Et annet alternativ som er mye benyttet (av westernryttere ihvertfall) for å lære de å vike unna for grime/trykk (og som jeg brukte både før og under innridning av quarterhoppa mi), er å binde hesten opp til sidene. En av gangen, gjerne begge også slik at man simulerer at en rytter sitter oppå og tar en forholdning hvor hesten da skal gi etter for bittet/grima/bosal-whatever, å bøye hodet mot bringa.

Man har hesten på et trygt og forsvarlig inngjerdet område.
(Helst ikke strømtråd-gjerde hvis man har en skikkelig "lei-fant".)
Så tar man feks. på en vanlig nylongrime og en sal eller longeringsgjord.
Fest leietauet på siden av grima og bort til ringen på gjorden.
Spenn kun inn så mye at hesten så vidt må bøye hodet.
Gå vekk fra hesten, men hold deg i umiddelbar nærhet.
Nå vil trolig hesten prøve å gå rundt i sirkel å legge seg på grima/bittet.
Etter noen runder (som oftest går dette på kun få minutter) stopper hesten å gå i ring og velger heller å stoppe,bøye hodet innover slik at tauet blir slakt og presset på nesa opphører.
Fjern oppbindingen umiddelbart, det er belønningstid!
Vent så noen få minutter og gjør det samme til andre siden.

Fordelen med å benytte denne metoden er at hesten finner ut av dette kjappere og mer korrekt timet selv, uten at vi blander oss inn og haler og drar i den i tide og utide.
Hesten selv velger jo her hva den vil foreta seg og de fleste skjønner tegninga raskt og forstår hva som er rett/galt. (Behagelig/ubehagelig)

Samme prinsipp gjør man når de skal lære seg å vike unna for bittet.
Man bytter ut grima og leietauet til hodelag og tøyler.
Quarterhoppa mi grunntrente jeg slik, og hun var aldri noe problem å ri inn da mht. bitt,styre og stoppe.
I tillegg ble hun veldig myk og fin i munnen/hodet for jeg lot henne finne det ut selv og de timer dette mye bedre enn hånda våres.

Denne metoden har jeg også brukt på eldre hester som jeg synes er for "betong" i munn og/eller er tunge i hodet og drar seg dit de vil.
Den fungerer og man setter seg ikke selv i fare for å bli trampa over heller.

Ved longeringsarbeide ville jeg ha brukt taugrime.
På sistnevnte her holder det med ei vanlig grime.

Lykke til,du finner nok ut av det åkkesom!

Redigert av - xxxx den 07/01/2006 17:58:10 Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  22:44:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Takker så mye for flotte tips!
Skal prøve å leie litt på han imorra, å stikker han da tar jeg i bruk noe av det dere har skrevet her.

Leide han faktisk til en annen innhegning idag, å da oppførte han seg veldig bra. Da var det lissom bare nok at jeg var bestemt mot han og viste at her bestemmer jeg. Men er ikke sikkert det fungerer hver gang, for han er en ordentlig tøffing.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:13:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til dere som snakker om round pen arbeid: Det hjelper vel lite med det hvis man ikke vet hva man gjør? NH er mye mer enn round pen.

skrev i itt første innlegg:
Kopi av melding:
har du erfaring med round pen trening basert på Horsemanship? tror det ville vært veldig nyttig her. men det avhenger at man kjenner godt til prinsippene og vet hva man gjør. hvis ikke kan det forværre det hele.
opprinnelig postet av mariie.

Kopi av melding:
Selvfølgelig kan du påføre mer smerte og dermed bremse litt med en kjetting gjennom munnen, men det man gjør er jo egentlig å gi hesten enda en grunn til å stikke, for her er det jo ikke noe behagelig å være, liksom.
enig, hestens instinkt er jo faktisk og løpe fra ubehag og smerte.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 08/01/2006 :  00:11:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Til dere som snakker om round pen arbeid: Det hjelper vel lite med det hvis man ikke vet hva man gjør? NH er mye mer enn round pen.

skrev i itt første innlegg:
Kopi av melding:
har du erfaring med round pen trening basert på Horsemanship? tror det ville vært veldig nyttig her. men det avhenger at man kjenner godt til prinsippene og vet hva man gjør. hvis ikke kan det forværre det hele.
opprinnelig postet av mariie.

Opprinnelig postet av mariie.

Uff er kanskje litt rask noen ganger... *lese alle ordene Renate*
Da er vi enige iallefall

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2006 :  00:22:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
jepps
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.